Gå til innhold
HannKatta

Arvet primus - Primus 210 fra Høvik Verk

Anbefalte innlegg

Hei.
Arvet en primus fra mine besteforeldre på morssiden for en god del år siden.
Har ikke anelse hva primus dette er.
Noen som kan gi litt mer info?

Ser jeg må gnikke den blank igjen.
Forslag til rensemiddel?

IMG_0797.thumb.JPG.e8d6e803ba1da261df92c1c6ad9bbd35.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den minner meg veldig om en av de gamle parafinbrennerne fra Primus.
Men de har det vel vært enten ett skilt eller prentet navn på ☺️

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en periode hvor alle kopierte hverandre, den vanligste var Optimus 00.
Skal du ha den blank så er vanlig metallpuss, eller autosol etc er greit.  Et lag voks gjør at det holder lengre.

Skal du bruke den holder det lenge å vaske den, men det er en del ting som lett kan bli skadet under lagring. På pumpestanga er det en lærpakning som har lett for å bli sprø, en natt nedsenket (delen med pakning) i olje/parafinblanding pleier å gå bra.  Matolje/motorolje eller hva du har er OK.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg er enig i at det  ser ut som ein 210, kva for produsent er knekkende likegyldig. 

Sjekk pakningene i begge lokka, dei er identiske.

Pumpestang med lærpakning  settes i olje over natta,  demonter forsiktig da pakning kan være sprø før bløyting. 

Ha litt olje på gjengene og ikkje bruk krefter når du monterer brenner.

Testfyr  og bruk primusen.

Eg bruker 210 hvis eg ikkje er heilt fullstendig kjørt på sekkvekt. .

Veldig enkel å bruke, driftsikker, med ein sjarm  fullt på høyde 111 bråkebrenner. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gnikket noe på den.
Det er preget inn "Primus 210", ja.
Også "Høvik Verk" var preget inn.
Lærpakningen på pumpestanga ser fin ut.
Pakningene i begge lokka ser fine ut.

IMG_0799.JPG

Endret av HannKatta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en tur på Finn.no for å se hva primuser dem har der.

999 kroner for en støvete og den mangler en bøyle/ben:
Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

 

For å spare litt på gnike arbeidet kan man først rense i "urmakerveske": fx. litt Zalo + sitronsyre + vann. Blandingsforholdet er ikke så kritisk. Er jeg røff drypper jeg litt Zalo på gjenstanden og drysser ganske lite sitronsyre pulver over og koster med oppvaskbørste dyppet i vann.

Den "hemmelige" Original: 125 g grønsåpe, 750 ml vann, 150 ml salmiakk 25%, 25 g sitron eller oxalsyre, 75 ml sprit    Går dog fin med den røffe blanding på grove gjenstander som primus. 

Puss med metallpuss i etterkant.

Elgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, HannKatta skrev:

Var en tur på Finn.no for å se hva primuser dem har der.

999 kroner for en støvete og den mangler en bøyle/ben:
Skjult lenke - logg inn for å se den

Nå må du huske at prisene på Finn ofte er selgerens våte drøm og kan være svært urealistiske. En bedre pekepinn er å sjekke QXL der det ofte legges ut primuser. Slike som du har går der for langt under 500 hvis de er i orden. For mindre hvis ikke. Mens derimot en Optimus 96 eller 8R selges kjapt med forholdsvis høye priser. De er sjeldnere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fuktig inni etter pussingen.
Måtte skylle med varmt vann både før og etter..
Står til tørking.
Har kjøpt parafin på Biltema (Art. 36-1531).
Skal bli spennende å prøve primusen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt du nevner at du har kjøpt parafin. Dette er nemlig en primus beregnet på parafin og ikke en multifuel som kan kjøres på bensin også.

Trykket på tanken, og dermed også styrken på varmen, reguleres med den lille lufteskruen på tank lokket. Dette går utmerket når du bruker parafin, men om du fyrer på bensin, så sier det fort "BOFF" om du åpner lufteskruen mens brenneren er i gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, første testforsøket å bruke den gikk ikke bra.
Fylte på parafin.
Forvarmet med rødsprit.
Såg det driplet ut parafin fra dysen.
Ingen suksess.
Mulig jeg må skifte pakning på pumpestangen.
Kankje å sette den i matolje over natten så den sveller opp?
Jeg bare "bløtte" den, mulig det ikke var nok?
 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Gisle Uren said:

Godt du nevner at du har kjøpt parafin. Dette er nemlig en primus beregnet på parafin og ikke en multifuel som kan kjøres på bensin også.

Trykket på tanken, og dermed også styrken på varmen, reguleres med den lille lufteskruen på tank lokket. Dette går utmerket når du bruker parafin, men om du fyrer på bensin, så sier det fort "BOFF" om du åpner lufteskruen mens brenneren er i gang.

Lufteskrue?
Grrr, tenkte ikke på nettopp det. :(

Kankje det var derfor det ikke ble nok trykk?
OK, får prøve igjen. LOL... ;)

 

Endret av HannKatta

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha lufteskruen åpen når du forvarmer. Ellers vil varmen fra forvarmingen forårsake at trykket i tanken øker og parafin vil begynne å piple ut dysen og lage en sotete gul flamme . Når forvarmingen er ferdig , eller nesten helt ferdig , stenger du skruen og pumper trykk med pumpen. Så tennes den fine blå flammen du vil ha. Slike primuser er plundrete og egner seg ikke for utålmodige personer. Det er derfor jeg liker dem...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Lignende innhold

    • Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

      Takk for hjelpen!

      k.
    • Av Omnilite
      Forvarmingstiden på en Optimus med stillebrenner på parafin er åpenbart viktig for om den brenner rent eller ikke. Er den ikke varm nok så flammer den opp, dette fortsetter den med selv om den brenner en stund. I realiteten er det bare å skru av og forvarme igjen.
      Hvor lang tid må den minst ha?
      Hva funker best som drivstoff?
      Jeg har tatt et brennermessig steg "bakover i tid" og overtatt en gies bort Optimus 155 på finn. Dette er et båtkjøkken, men i realiteten er det ikke langt unna å være 2stk 111 i en rustfri kasse med felles tank. Opprinnelig hadde denne "jet igniters", som er 2 blåselamper som forvarmer. Disse er fjernet og det ligger en prime pad i hver av skålene. Den ene brenneren var "defekt", tidligere eier hadde byttet spindel og rensenål, men rensenålen satt ikke riktig, og tennene var dratt over. Jeg fjernet rensenålen da brenner den fint, men ikke med like mye effekt som den andre, tipper trykket kanskje ikke blir like høyt uten rensenål (eller den bør stakes opp rett for opptenning). Jeg har ikke tatt ut spindelen for å se om den er skadet også, men rensenål fra 111 passer så jeg skal få tak i dette først i alle fall. Jeg har bare gjort forsøk med det som var på tanken, men konkluderer med at hvor lenge jeg forvarmer har alt å si for hvordan den brenner. Sånn sett er det egentlig bare å være sikker på at det er nok, det kan aldri bli for mye (med mindre en forvarmer med noe som soter for mye).
      Jeg har holdt meg litt unna parafinbrennere etter å ha sett mye høye flammer i oppveksten.. Det jeg ser er samsvarer med det fattern slet med når han skulle bli litt mer moderne, og han kjøpte seg en Optimus Hiker (grønn kasse) tidlig/midt på 80 tallet. Han ble aldri venn med den. Han var oppvokst med bråkete 3bens primuser, og sågar båten hadde "oppfyring", som var en innebygget blåselampe som varmet en bolt før motoren kunne dreies og starte. Så i utganspunktet kunne han primus, men bråkebrennere klarte seg nok med litt mindre forvarming enn Hikeren åpenbart måtte ha.
    • Av dsk
      Hva nå?
      Kan vi få tak i JET A1?
      ???

    • Av Chris B.
      Etter en tur i fjor forsvant brenselflaska mi med tilhørende pumpe. Derfor er jeg dessverre nød til å kjøpe en ny. Problemet er at jeg finner ingen butikk som kun selger pumpe, kun brenner med flaske/pumpe sammen. Jeg trenger både pumpe og ei flaske så kan godt være pakke, men brenner har jeg. Brenneren er en primus omnifuel. Noen som kan hjelpe? 
    • Av Overland
      Hei.
      Kjøpte meg nettopp en Primus Primetech som jeg vil ha med meg på tur, tenkte å teste den hjemme men siden jeg er nybegynner med primus og gassbeholder så trenger jeg litt hjelp.
      Har kjøpt to gassbeholdere, en stor og en liten, 2 forskjellige merker. Koblet på den store, men ingenting skjer, ingen lyd og vil ikke tennes. Skrur av gass og bytter beholder. Når jeg skrur  på den minste så begynner den å lage fssss-lyd og gass slipper ut, er beholderen ødelagt? Er det noe galt med primusen kanskje? 
       
      Noen her med erfaring som kan hjelpe? 😊
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.