Gå til innhold
  • Bli medlem

Fosser - hva er dette for noe?


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Jøss, ja det kan du si Morten! :roll: De to hadde ikke jeg hørt om heller.

Iflg World Waterfall Database er det flere for meg ukjente norske fosser som har høye fall:

http://www.world-waterfalls.com/database.php?s=N&t=H&orderby=height&sortLimit=300

Ved å klikke på fossene er det også mulig å få et bilde av de.

Forøvrig stemmer jo ikke lista på dinside.no med den til World Waterfall Database. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd Mongefossen var verdens nest høyeste foss etter den i Venezuela. Men den er ikke frittfallende. Mongefossen går kast i kast nedover på nordsiden av Romsdalen. Jeg trodde mesteparten av vannet fra Mongefossen er overført til Aursjøen og nå går i rør ned mot Sunndalsøra. Må innrømme at jeg ikke vet eksakt hvor den ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

World Waterfall Database, som Nils viser til ovanfor, nyttar tydelegvis litt snåle kriteria: 'Fossen' i Balåi (ligg i Ulvik kommune i Hordaland, der eg kjem frå) står som nummer 6 på lista, og er oppgitt til å ha 850 meter totalt fall.

Ein kjapp titt på kartet viser at det totale fallet skjer over ein horisontal distanse på over 1.2 km, dvs. ikkje akkurat vertikalt fall - berre ca. 35 grader bratt i gjennomsnitt! Vidare er 'tallest drop' er oppgitt til 452 meter, men det finst ingen deler av Balåi som har (nær) vertikale fall som er meir enn nokre titalls meter høge.

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mongefossen ligger ved Remmemm, noen hundre meter øst for Kors kirke når du kjører Romsdalen.

Vanligvis er det ingen foss der lenger - bare når det er mye nedbør og/eller snøsmelting kan man fortsatt være så heldig å oppleve dette flotte fossefallet slenge seg nedover fjellsida.

Men som oftest går dette vannet rett inn i elforsyninga i midt-Norge (tydeligvis uten at det hjelper noe særlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.