+rune1974 Skrevet 7. juli Skrevet 7. juli Uv lys virker bedst hvis turbiditeten i vandet er så lav som muligt. Uv lys bruges typisk i professionelle vannfiltre hvor der først er alm filtre derefter omvemdt osmose. beredskabsstyrelsen i danmark bruger bla den slags vannrens ved større katastrofe områder. de fylder typisk en europalle eller to. Så snakker vi om at rygsekken skal være stor nok 😄 Siter
+Bryggekar Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Marius Engelsen skrev (18 timer siden): Mye beitedyr er vel eneste reelle problemet. Beitedyr, lemen og reinsdyr, tenker jeg. I den rekkefølgen. Siter
peik Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Giardia-parasitten kan spres av bever. Denne parasitten førte til at mange ble syke i Bergen pga mangelfull rensing på renseanlegget. Jeg har brukt Katadyn-filter på kajakktur på Haldenvassdraget der det er mye landbruk og bebyggelse langs vassdraget. Siter
Håkan S Skrevet 9. juli Skrevet 9. juli Det är ett extra pyssel på turen men rekomenderar det ändå har ett litet filter som skruvas på flaska std gänga för PET och en påse som man lätt kan fylla i vattendrag. Det tar flera minuter att fylla 1/2 vatten och anv Altid när vattnet ej ska kokas då är det mindre viktigt ,men då jag oftast endast värmer till små bubblor i vattnet(för att spara gas) hinner ej temperaturen ta död på micro organismer. Har inte använt det i Sv fjällen där det ej är får och mkt lite vildren och då är risken mindre. Finns det något att hänga upp påsen i som ett träd tex kan man låta vattnet renas när man gör annat annars får man sitta och hålla i utrustningen. Tar man vatten i starkt strömmande vatten eller sjöar är risken nästan obefintlig. 1 Siter
Flyalf Skrevet 16. juli Skrevet 16. juli Har brukt Grayl på reiser til andre kontinenter, men minimalt i Norge. Den tar også virus. Enkel i bruk, lett å fylle og rense. Ulempe er vekt / str. Siter
Håkan S Skrevet torsdag kl 10:06 Skrevet torsdag kl 10:06 Håkan S skrev (På 9.7.2025 den 9.27): Det är ett extra pyssel på turen men rekomenderar det ändå har ett litet filter som skruvas på flaska std gänga för PET och en påse som man lätt kan fylla i vattendrag. Det tar flera minuter att fylla 1/2 vatten och anv Altid när vattnet ej ska kokas då är det mindre viktigt ,men då jag oftast endast värmer till små bubblor i vattnet(för att spara gas) hinner ej temperaturen ta död på micro organismer. Har inte använt det i Sv fjällen där det ej är får och mkt lite vildren och då är risken mindre. Finns det något att hänga upp påsen i som ett träd tex kan man låta vattnet renas när man gör annat annars får man sitta och hålla i utrustningen. Tar man vatten i starkt strömmande vatten eller sjöar är risken nästan obefintlig. Första dagen efter åkte 12h buss och tåg orkade jag ej Men idag använt köpte på light backpack Versaflow + påse att hämta med i vatten drag rymmer 2l Även i Breheimen är det får och ev vildren + folk som förorenar vattnet Siter
Bjørnar Mo Skrevet torsdag kl 14:07 Skrevet torsdag kl 14:07 GearSkeptic har en 6 delers serie om vann for nerder. Siter
+Magne S Skrevet torsdag kl 21:09 Skrevet torsdag kl 21:09 Det går som regel greit uten filter også. Har akkurat kommet hjem fra en 45-dagers tur fra Finse til Snåsa. Har for det meste drukket vann fra naturen. Både rennende og stillestående hvis det var eneste alternativ. Har ellers gått over 20 år i Norge uten å bli dårlig. Noen kan sikkert være uheldige. Men dårlig kan du også bli av kebaben på hjørnet. Men jeg tar noen forholdsregler: - Velger helst rennende vann. - Så høyt oppe i vannsystemet som mulig. - Sjekk om det ligger bondegårder og andre forurensende kilder i tilknytning. - Sjekk renhet (farge/grums/liv) med en gjennomsiktig flaske og lukt på vannet. Smak litt først hvis du er i tvil. Gå videre til neste vannkilde for å sjekke om det er bedre der. Kok vannet hvis det er krise. 1 Siter
Ørn Skrevet torsdag kl 22:44 Skrevet torsdag kl 22:44 (endret) Kjapp rapport fra førstegangsbruker av filter. Brukte et Sawyer Squeeze kit for å ta drikkevann fra Torviksvatnet i Setesdal. Det fungerte utmerket. Lagde ca. 1.4 - 1.5 liter rent vann på noen få minutter. Null stress og vannet smakte utmerket. Ingen begrensing i 'flow' på 4 dager med vannrensing av, si 4.5 liter per dag. Når jeg så vannet ble jeg glad for at jeg hadde filter... Ellers var vannet fullt av ørret, så det var bra 😋 Endret 14 timer siden av Ørn 1 Siter
+DrKneipp Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Jeg har helle aldri blitt dårlig av å drikke vann rett fra bekken, men et filter veier lite og gir ekstra trygghet. Jeg hadde et katadyn befree filter med en hydrapak flux 1,5L "flaske". Det fungerte fint en stund men ble veldig tregt og nå er det ikke mulig å bruke lenger. Å la det ligger i eddikvann hjelper ikke lenger. Jeg kjøpte et par katadyn befree 1L soft flask da det var på tilbud. Dessverre gir flasken/posen veldig plastsmak på vannet og passer heller ikke på min hydrapak flux. Jeg tror jeg plukker med meg en sawyer squeeze når jeg drar over dammen om noen uker. Sawyer sine filter virker å vare mye lenger enn befree. Endret 16 timer siden av DrKneipp Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.