Gå til innhold
  • Bli medlem

Oversikt over gapahuker og åpne koier i Norge


wakananka

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet (endret)
sofasliter skrev (1 time siden):

Har den blitt fjernet?
på FB så står det at den er for Android også, https://www.facebook.com/topokart/videos/sindre-bruker-topokart-for-android/736303737192777/

Jeg har den installert på Android, men det kan virke som den er fjerna siden jeg installerte den. Der er det uansett ikke mulighet til å legge til koiekart som jeg kan se. Hjemmesida viser kun til App Store for iOS: https://topokart.no/

Men jeg kan da varmt anbefale OsmAnd~ på F-Droid (ev. OsmAnd+ som er akkurat samme app, men ikke gratis) på Android. Der ligger det også inne masse koier, gapahuker, koier og det som er. Det er mulig å fremheve alle punkter som ligger i kategorien «Ly», for eksempel (gapahuk, åpne hytter, buer etc.). Denne benytter data fra OpenStreetMap, så det er data som er lagt inn av ulike brukere, og som inneholder det meste jeg har kommet over av buer, gapahuker og slikt på mine ferder. Det fine med dette er at det ikke er avhengig av enkeltpersoners innsats (selv om det står respekt av slikt!), men fortsetter å holdes oppdatert så lenge OpenStreetMap-brukere legger inn og vedlikeholder data. Altså oppdateres dette kontinuerlig, ikke et gitt antall ganger per år, eksempelvis. Pluss at det er gratis. Jeg bruker denne appen til det aller, aller meste av kartformål, både til friluftsliv, jobb og navigasjon ellers. Og kommer jeg borti en sti, bålplass eller gapahuk som mangler legger jeg det inn :)

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (1 time siden):

Har den blitt fjernet?
på FB så står det at den er for Android også, https://www.facebook.com/topokart/videos/sindre-bruker-topokart-for-android/736303737192777/

Jeg var dessverre nødt til å legge android-prosjektet på is, det betyr ikke at det aldri kommer tilbake, men det ble for mye jobb for meg å vedlikeholde to. Spesielt etter at kartmotoren jeg bygget android-appen på dessverre ble lagt ned for videreutvikling :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (6 timer siden):

Jeg har den installert på Android, men det kan virke som den er fjerna siden jeg installerte den. Der er det uansett ikke mulighet til å legge til koiekart som jeg kan se. Hjemmesida viser kun til App Store for iOS: https://topokart.no/

Men jeg kan da varmt anbefale OsmAnd~ på F-Droid (ev. OsmAnd+ som er akkurat samme app, men ikke gratis) på Android. Der ligger det også inne masse koier, gapahuker, koier og det som er. Det er mulig å fremheve alle punkter som ligger i kategorien «Ly», for eksempel (gapahuk, åpne hytter, buer etc.). Denne benytter data fra OpenStreetMap, så det er data som er lagt inn av ulike brukere, og som inneholder det meste jeg har kommet over av buer, gapahuker og slikt på mine ferder. Det fine med dette er at det ikke er avhengig av enkeltpersoners innsats (selv om det står respekt av slikt!), men fortsetter å holdes oppdatert så lenge OpenStreetMap-brukere legger inn og vedlikeholder data. Altså oppdateres dette kontinuerlig, ikke et gitt antall ganger per år, eksempelvis. Pluss at det er gratis. Jeg bruker denne appen til det aller, aller meste av kartformål, både til friluftsliv, jobb og navigasjon ellers. Og kommer jeg borti en sti, bålplass eller gapahuk som mangler legger jeg det inn :)

Det er til OsmAnd appen jeg skulle trenge GPX filen. Men du merner de ligger der. Er helt ny på OsmAnd og har lite tolmodighet. Men får forsøke å se på innstillinger eller noe om jeg får fram koier, gapahuker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Eyeflow skrev (7 timer siden):

Det er til OsmAnd appen jeg skulle trenge GPX filen. Men du merner de ligger der. Er helt ny på OsmAnd og har lite tolmodighet. Men får forsøke å se på innstillinger eller noe om jeg får fram koier, gapahuker. 

Det skal være mulig å slå på disse under Kartinnstillinger → Interessepunktoverlegg → Ly (kan være du må søke opp kategorien). OsmAnd er litt annerledes oppbygd enn mange andre kartapper, med at den har brukerprofiler. Du kan altså opprette f.eks. en brukerprofil for fjellvandring, der appen tar hensyn til at du er gående i ruting, benytter et visst bakgrunnskart og har påskrudd eksempelvis punktoverlegg for ly-kategorien. Jeg har derfor opprettet profiler både for kjøring, sykling, gange, fjellgange (navigasjon i rettlinje), båt og litt diverse.

Men det er som sagt ikke det samme koiekartet som @wakananka har laget, da OsmAnd henter data fra OpenStreetMap, og det kan derfor være noen koier fra eller til, avhengig av hva folk har lagt inn i OSM. Kan være en fordel å laste ned kartdata offline hvis det skal brukes litt utafor dekning.

Endret av Måssåbjønn
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.