Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål ang. Smørstabbreen


g-arnt

Anbefalte innlegg

Jeg skal møte noen venner v/Krossbu i midten av mai, og planen var å gå opp på breen om kvelden og etablere camp. Jeg har aldri vært på denne breen, så jeg skulle gjerne visst følgende;

a) hvor mange timer fra parkering til et sted på breen hvor det er OK å lage camp?

Det ligger i kortene at stedet bør være overkommelig i tid før kvelden

(de andre reiser fra Oslo samme

ettermiddag) og det bør være et OK utgangspunkt for toppturer de neste dagene.

:wink: er det gjengs oppfatning at man kan gå uten tau over breen i midten av mai

(selv med snømengden som er i år)?

c) hva er aktuelle toppturer for folk med liten erfaring med luftige topper? M.a.o. hva er "folkefjellene" der oppe? Store Smørstabbtind og kanskje Storebjørn?

Takk for råd,

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

a) Rundt to timer til et smooth sted et stykke opp på breen. Ellers er det fint i dalen opp mot breen også.

:wink: Ja. De store sprekkeområdene, som det ikke er så mange av, er godt synlig. Hvis dere holder god avstand til disse bør det være trygt. Selv om det ikke er så mye snø blåser den lille som er ned i sprekkene og tetter disse. Det er derfor et noe overdrevet fokus på snømengder når man diskuterer sprekkene.

c) Storebjørn, Veslebjørn, Smørstabbtindene, Gravdalstind, Kalven. Store Smørstabbtind er grei, men har anmarsj fra en litt annen kant (nord). Skeii er den vanskeligste. Saksa er grei ved gode forhold dersom man går med stegjern.

Gratulerer med at du forlater fjæra og drar til fjells.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det snakkes om Smørstabbtindene...

Jeg har fått inntrykk av at det lar seg gjøre å bestig Gravdalstinden OG de tre-fire sekundærtoppene rundt denne fra Krossbu UTEN å krysse bre. Er det noen som kan bekrefte dette?

Planen er altså å gå sørover fra Krossbu vest for alt som er hvitt på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal møte noen venner v/Krossbu i midten av mai, og planen var å gå opp på breen om kvelden og etablere camp. Jeg har aldri vært på denne breen, så jeg skulle gjerne visst følgende;

a) hvor mange timer fra parkering til et sted på breen hvor det er OK å lage camp?

Det ligger i kortene at stedet bør være overkommelig i tid før kvelden

(de andre reiser fra Oslo samme

ettermiddag) og det bør være et OK utgangspunkt for toppturer de neste dagene.

:) er det gjengs oppfatning at man kan gå uten tau over breen i midten av mai

(selv med snømengden som er i år)?

c) hva er aktuelle toppturer for folk med liten erfaring med luftige topper? M.a.o. hva er "folkefjellene" der oppe? Store Smørstabbtind og kanskje Storebjørn?

Takk for råd,

Arnt.

a) Et par timer ja... Med litt oppakning rekker du i alle fall opp til fronten på Leirbreen, og der er det fint å lage camp. Oppover breen heller terrenget en del, så da må du gå et stykke for å finne et parti som egner seg for telting. Basert på toppene du foreslår regner jeg med at det er opp Leirbreen som er mest aktuelt.

B) Jeg kjørte forbi Krossbu i helga, og der er det bortimot "normale" snømengder nå. Har kommet en del snø på seinvinteren der, så det blir nok skiføre helt ned til riksveien til godt ut i juni. Antar at det også er ganske normale snømengder oppe på breen også, og da er det ikke så stort behov for tau. Hold bare godt klar fra sprekkeområdet midt inne på Leirbreen. Skal dere over på Smørstabbreen, så gjelder det samme der. Trolig fine forhold, men hold godt klar fra brefallet mot vest (Bøverbreen).

c) "Folketoppene" rundt Leirbreen er Store Smørstabbtinden, "Sauen" og Veslebjørn, S (Bjørnungen), og for førstnevnte går dere opp nordryggen og unngår brepassering. Fortsetter dere over Bjørneskard kommer dere bort mot Storebjørn, som også er enkel. Pass dere for sprekker oppe i høyden der. Og når dere først er på den siden kan dere også ta med Veslebjørn, som er enkel fra sør. En helt annen mulighet er å runde Kalven på vestsiden og sette kursen mot de små toppene i sørvest, samt Gravdalstinden. Kalven er også enkel, der kan du gå på feller nesten til topps...

Som du ser er det nok av topper å velge i :wink: Hvis dere bruker breen som utgangspunkt blir Store Smørstabbtinden litt knotete, men resten er lett tilgjengelig direkte fra breene.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens det snakkes om Smørstabbtindene...

Jeg har fått inntrykk av at det lar seg gjøre å bestig Gravdalstinden OG de tre-fire sekundærtoppene rundt denne fra Krossbu UTEN å krysse bre. Er det noen som kan bekrefte dette?

Planen er altså å gå sørover fra Krossbu vest for alt som er hvitt på kartet.

Fullt mulig ja... Da må du ta deg opp på Gravdalstinden fra sør på et vis, trolig opp ryggen fra sørvest. Skal du være helt trygg må du ned igjen og opp litt lengre vest for å komme til 2045, men her bør det gå bra å krysse over. Den breresten der er sikkert smeltet bort til sommeren.

Altså; fullt mulig, men absolutt ikke den letteste veien. Gå heller en nydelig vårskitur med utgangspunkt på Sognefjellshytta eller Krossbu. Du får med deg hele røkla i løpet av en kort solfyllt dag. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Torgeir og Tom!

Problemet mitt er at jeg ikke kjenner noen brekyndige folk som kan gå slike turer sammen med meg. Og når det gjelder vårskiturer, så er listen lang over topper som skal besøkes før turen eventuelt kommer til Gravdalstind & co. De turene til 2000-metertopper som KAN gås uten bre må derfor kort fortalt gås uten bre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Torgeir og Tom!

Problemet mitt er at jeg ikke kjenner noen brekyndige folk som kan gå slike turer sammen med meg. Og når det gjelder vårskiturer, så er listen lang over topper som skal besøkes før turen eventuelt kommer til Gravdalstind & co. De turene til 2000-metertopper som KAN gås uten bre må derfor kort fortalt gås uten bre. :wink:

Jeg ville ikke nølt med å gå en bre alene dersom all snøen var borte, altså blåis, og hellingen ikke var av en slik art at et fall ville bli vanskelig. Så får jeg heller ta kjeft fra de som føler sterkt for å dele ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke nølt med å gå en bre alene dersom all snøen var borte, altså blåis, og hellingen ikke var av en slik art at et fall ville bli vanskelig. Så får jeg heller ta kjeft fra de som føler sterkt for å dele ut det.

Du får ihvertfall ikke kjeft fra meg g-arnt. :D Deler synet ditt der. Er det bare blåis og ingen eller lite sprekker går du rimelig trygt med stegjern og isøks på en slak bre. Vi har ofte trasket på blåisen selv uten stegjern hvor breen har vært nokså flat, og selvsagt holdt oss unna evt. sprekker. Det funker helst på varme dager hvor overflaten på isen er blitt litt mør i sola, ellers har jo isen en tendens til å være noe glatt. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil hos meg om at vårskiturer på bra gir den ultimate fjell og skiopplevelsen. Likevel, jeg har mange nok turer på bre til at jeg vet hvor uendelig lumsk breen kan være, - et par eksempler:

Jostedalsbreen midt i mai, strålende vær, søkte ned bak en vinddannet fonn, ca 40-50 meter fra fjellveggen. Tråkket sitteplass med skiene på, underlig følelse, ca 10 cm overdekning, jeg sto på bregleppa.

De jeg gikk sammen med hadde kryssa gleppa på beina og var inne ved fjellveggen for å hente vann.

Det gikk bra også med dem. Ikke mulig å se på snøen at den så vidt dekket gleppa.

Slingsbybreen, krysset nedre del aleine på sommeren med tett sondering med øks, helt utrolig hvor tynne bruene kunne være uten at det var antydning på overflaten.

Tre tips som kan være verd å ta med seg:

Utnytt natteskaren som i klarvær normalt er sterk fin fra ca klokka 2-3 tiden til ca klokka 10-11.

Ta aldri av skiene uten sondering først.

Ha alltid to hule isskruer med fotløkker lett tilgjengelig i tilfelle du går igjennom og likevel er så heldig at du har mulighet for å bruke dem !

GOD TUR ! :)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.