Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell Bil


Lyngve

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er sinnsykt mange biler som passer, men mange av dem er svært dyre. Selv vurderer jeg en Crystler Voyager, men det er kanskje på kanten av det segmentet du etterspør? Stor, men ikke spesiallaget for terrengkjøring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke kalle den nye Landcruiseren umoderne.Den har nærmet seg personbilklassen i komfort.

Så om du går for den eller Pathfinder er vel smak og behag.Patrol deromot er fortsatt en god,gammel arbeidsbil uten "Aker brygge"-faktor.

Bil til diverse utflukter på fjellet? Nei,du må nok ta beina fatt du som alle andre,Lyngve :):lol:

Tom:

Tror det er enkelte på forumet som ønsker att du kjøper en Voyager.

Har vært borti endel av Voyager-eiere og de har fått bruk for NAF-medlemskapet sitt mer enn det de har ønsket.

Ikke bare medlemsbladet Motor de har hatt nytte av,nei! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pathfinder er en bil i "traktrosegmentet" i motsetning til Voyager. Jeg syns Pathfinder er en skikkelig tøff bil, synd avgiftene dreper de som personbil... Med grønne skilter er dette en god investering, du får nesten ikke verditap på bilen fordi i løpet av 10 år skal varebil- og personbilversjonene ha samme pris.

Landrover ville jeg skippet pga for mange reklamasjoner.

Landcruiser er også tøff/traktor, og dominerer vel i de strøk av verden der man bare må nødt til å ha en bil som går og går og går.... vil ikke si den er umoderne nei.

Pajero er også en diger bil, tøff/traktor. Naboen til svigern har en slik, trenger forsåvidt ikke veier til disse bilene.

Hummer.... for de spesielt interesserte. DET er traktor det... men den er to-tre hakk dyrere enn de andre.

Mercedes har vel også en 4x4 "traktor" som kommer seg fram der du vil.

Tubbs nevner Patrol, dette er vel den største av de som er nevnt her.

I grove trekk, ellers er det vel mest jålete 4x4 blant de kjente. Fellestrekket er at de er store, tunge, dyre og jevnt over ikke er å få med grønne skilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spør meg alltid om det trengs eg... er veien så ille at man ikke kan kjøre, så er det vel strengt tatt stien man har kommet til? kanskje du klarer deg med en "familie-4x4", som er mer økonomisk på veien, og kommer seg frem på de fleste traktorveier?

forøvrig er vel traktoren i mitt hjerte Galloper'en, er vel bygd på et pajero-understell, men mye billigere... 3-dørs med grønne skilter fra 250k tror eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ford?`

Du har jo Maverick som er en grei medium SUV, så har du de amerikanske: Excursion og Expedition om de fortsatt finnes. Det råeste er kanskje en god gammel F-250 "Lastebil" Pickup. 3 seter. Sitter høyt og skuer over alle landcruisere og patroler. Maaaassse krefter og med en Hardtop over lasteplanet har man soveplass for en familie.

Ok brenner mye diesel, koster en del, er noe herk å kjøre inn i et parkeringshus / eller parkeringsplass i Oslo, men monterer du en vinsj foran kan du være en landeveiens ridder for folk som har sklidd av veien, kun overgått av traktorer og dedikerte redningsbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alek da!

Har du noe personlig mot Lyngve som ønsker han noe så vondt? :wink:

Hadde Niva som jaktbil i 3 år jeg.Skulle jeg kjøre lenger enn 5 mil så ble det med hørselsvern med radioplugg.Att det tar seg frem er vel ikke å overdrive,men man er jo utslitt i både kropp og sjel før man kommer fram til der man vil begynne turen.

Nei,da er nok en Arctic truck Toyota eller en Fjallasport Nissan tingen hvis man skal gå for ett slikt kjøretøy. Men så er det prisen da! :):cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tubbs nevner, er de 2 bilene som Pathfinder hovedsaklig konkurrerer mot Toyota Landcruiser og Mitsubishi Pajero. De er alle solide, terrenggående biler, med avanserte differ og antispinnsystem, og hvis man prøvekjører en bør man prøve de 2 andre også.

Ellers er Landrover Disco aktuell på grønne skilter, og hvis du kjører mest til skogs er Landrover Defender helt utrolig. Den har vært i markedet i rundt 50 år, og den har ikke mange konkurrenter ute i terrenget. For eksempel brukes den av det britiske forsvaret som sitt feltkjøretøy, på linje med Merce GD240 og GD290 her til lands. Den er også velkjent fra Camel Trophy-bilder, og som utgangspunkt for mange av byggene som kjører Paris-Dakar.

Serien med tulle-SUV er ikke verdt å vurdere til fjellbruk. Dette er forvokste asfalt-biler som opprinnelig hadde den amerikanske øvre middelklasse som kundegruppe, og som på grunn av høye avgifter har fått overklasse-stempel her til lands. Eksempler er Merce ML, BMW X5, Audi Q7, Jeep Grand Cherokee og Porsche Cayenne.

Hummer H2 er en kjempestor vits, det er egentlig en Tahoe som har fått et mer firkanta skall, men alt er fortsatt dritt på innsiden. Den bør ikke ferdes utenfor flate og tørre asfaltveier. For en god latter kan du søke etter et videoklipp som heter "KilledIT.wmv" hvor hele forstillingen knekker når bilen kjører på en middels steinete grusvei. AM Hummer, som er den amerikanske feltvognen, og som er inspirasjonen for H2-skallet, er en god bil, men veldig kostbar, og veldig brei for norske skogsveier.

De andre amerikanske kassene bør også unngås. En ensidig amerikansk satsning på store by-SUVs på slutten av 90-tallet og helt frem til nå har plassert GM og Ford i ei kjempestor hengemyr, bilene de lager holder en jevnt lav kvalitet, og de gjør ingenting nytt i designet eller teknikken. På innsiden finner man et hav av grå plast som får selv Hyundai til å virke luksuriøst, og det eneste som gir de et snev av terrengegenskaper er at de har 4 store hjul.

Før du kjøper bør du kanskje vurdere hvor mye av tiden som brukes utenfor vei. En helt vanlig 4wd klarer de fleste grusveier, med litt ekstra bakkeklaring kommer den seg frem på skogsveier også. Og 95% av tiden kjører man gjerne på asfalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du kjøper bør du kanskje vurdere hvor mye av tiden som brukes utenfor vei. En helt vanlig 4wd klarer de fleste grusveier, med litt ekstra bakkeklaring kommer den seg frem på skogsveier også. Og 95% av tiden kjører man gjerne på asfalt..

Så derfor kjører jeg Passat med firehjulstrekk istedenfor Jeepen jeg hadde før. Komforten er mye bedre og drivstofforbruk atskillig behageligere. Har ikke angret noe. Med de lover og regler for utmatkkjøring med tilhørende strenge straffer er det stort sett bare overdrevet å ha en terrengbil. Jeg kommer nesten alltid frem dit det er lov å kjøre bare jeg kjører forsiktig på dårlig vei. Men firehjulstrekk bør man ha :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serien med tulle-SUV er ikke verdt å vurdere til fjellbruk. Dette er forvokste asfalt-biler som opprinnelig hadde den amerikanske øvre middelklasse som kundegruppe, og som på grunn av høye avgifter har fått overklasse-stempel her til lands. Eksempler er Merce ML, BMW X5, Audi Q7, Jeep Grand Cherokee og Porsche Cayenne.

Du tar definitivt feil angående jeep'en, den fortsetter der X5 & co må gi seg.

http://www.amotor.no/nyhet/bilnyheter/jeep_grand_cherokee_terrengvinneren/18701

Jeg holdt selv på å kjøpe jeep for 1,5 år siden :)

Artikkelen nevner også en annen bil som har tøffe off-road egenskaper: Touareg!! Den kjører opp i bratteste på Holmenkollen, tar u-sving og kjører ned igjen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt en Mitsubishi Outlander nå i 2 år, og er storfornøyd med den. Automat og god å kjøre. No fuzz - 5 års garanti.

Fikk forøvrig prøvd den skikkelig i går da jeg var inn i Fiplingdalen. Skikkelig krøttersti i teleløsning!

Bakdelene med dette segmentet (Toyota RAV, Honda CR-V og Outlander) er alt for lite bagasjeplass. Neste valg for meg blir en Mercedes M klasse Diesel og automat. Det må være den ultimate bilen for de som en bratt bakke til hytta! :wink: Men har hørt stygge rykter om at M klassen har en del rustproblemer, samme som E klassen visstnok sliter med.

Jeg har sjelden behov for å kjøre 4 hjulstrekkeren i terrenget, og det er det få som har... Kjørekomfort betyr derfor mye...Synes jeg..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen nevner også en annen bil som har tøffe off-road egenskaper: Touareg!! Den kjører opp i bratteste på Holmenkollen, tar u-sving og kjører ned igjen :wink:

Touareg er en rå bil :). Sjefen min i Tyskland har en, og jeg fikk sitte på en gang. Bare at sjefen min er for dårlig sjåfør til sånn en flott bil!

PS: Men jeg er enig at en fjellbil ikke trenger å være off-road, for dårligere veier enn annleggsveien i Koldedalen vil du vel kanskje knapt kjøre, og den er absolutt framkommelig for en litt røff personbil mitt litt klaring nede. 4-hjulstrekk kan sikkert være greit.

Ellers ville jeg valgt fjellbilen min etter hvor god baggasjeplass den hadde (med tanke på utstyr inkl. sykler), om den tåler litt røff behandling og vaskebrettveier og om den var grei å sove i (med tanke på tidlige start fra parkeringsplassen etter lange anfartskjøringer kvelden før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke nødvendigvis de største SUV'ene. Jeg har skaffet den nye RAV4. Bra bakkeklaring, god kjørecomfort og mer enn nok plass til det meste man trenger for en fjelltur både sommer og vinter. Med turbodiesel drar den også lite drivstoff. Jeg tror jeg har funnet den beste bilen for mitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pathfinder er en bil i "traktrosegmentet" i motsetning til Voyager. Jeg syns Pathfinder er en skikkelig tøff bil, synd avgiftene dreper de som personbil... Med grønne skilter er dette en god investering, du får nesten ikke verditap på bilen fordi i løpet av 10 år skal varebil- og personbilversjonene ha samme pris.

På Nissan sin hjemmeside i USA ser jeg at en ny Pathfinder starter på 25000 dollar (dvs 150.000kr). I Norge starter den på 570.000 eller noe sånt, som personbil.

Det jeg ikke skjønner er at varebil kl.2 som "nesten" skal være avgiftfri (dvs. bare 1/5 av ordinær engangsavgift + moms på salspris inkl engangsavgift) likevel havner ut med 370.000 kr. Dvs en prisforskjell på hele 220.000 i forhold til USA. Hvordan er dette mulig når engangsavgift samt mva er anslått til kun ca 112.000 (se regnestykke nedenfor)? Det er en uforklarlig differane på over 100.000. Koster det virkelig så mye å få omgjort bilen til varebil? Man setter jo bare opp et gitter. Eller opererer norske importører med skyhøye marginer på varebiler. Eller er det andre forhold?

Regnestykke personbil: (ca anslag)

Pris uten avgifter: 150.000

Engangsavgift: 300.000

MVA: 112000

Pris etter avgifter: 562.000

Regnestykke som varebil:

Pris uten avgifter: 150.000

Engangsavgift: 60.000 (1/5 del av normal)

MVA: 52.000

Pris etter avgifter: 262.000 (faktisk pris er derimot 370.000)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant regnestykke Lyngve. Det har vel vært kjent lenge at importørene drar av gårde med mange kroner, så skal butikken du kjøper bilen i også ha litt. Det er to ledd som begge fordyrer. I tillegg skal sikkert bilen klargjøres etter norsk standard (hva enn det innebærer). Og til sist har du noen kroner på valutaen, NOK er veldig sterk akkurat nå.

Her kan du slå en hel flokk fluer i en smekk Lyngve, plukke noe topper over-there, og kjøpe bil på returen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.