Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur for første gang, alt gikk fint - men en tabbe..


dede

Anbefalte innlegg

Annonse

Og så noen bilder fra teltplass og utstyr

Fin plass rett ved elva nedenfor kvitlen. Gikk kveldstur opp 15-20 minutter. Flott hytte. Neste gang i det området bor jeg vel der (og tar telt med på enklere tur..)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
13 timer siden, dede skrev:

alt gkk supert bortsett fra at dnt beskrivelsen sier 3 timer og det var feil... Mer 4-4.5...
 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Man skal virkelig gå på for å holde DNTs tider :) Tider er satt av spreke og turvante mennesker med hytte til hyttetur sekk.

Hentet fra DNT: "De oppgitte tidene på rutene på UT.no angir gangtiden for en voksen person i vanlig god form. Anslaget gjelder for normale vær- og føreforhold uten snø eller uventete vadinger. Hvis det er spesielt vått eller ruta er helt eller delvis dekket av snø, kan gangtiden bli mye lenger enn angitt. Tidene er rene gangtider. I tillegg kommer tid for hvil og rast. Hvor ofte og hvor lenge man vil raste, er opp til den enkelte. Vårt råd er at man i alle fall regner med en time ekstra på turer med gangtid på opptil 4-5 timer og mer på lengre turer. Den tiden man er ute på tur vil derfor alltid være lengre enn gangtiden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble jo 5 timer med pauser hver vei. Vet at jeg går litt saktere enn dnt, men snakket med andre som sa at dnt er i ferd med å øke tidsestimatet på denne turen. Ut.no tillater jo flere å legge inn turer og akkurat denne turen er av en person estimert til 3t opp og 2.5t ned. Dumt om folk tror på det siden dette er en hytte som reklameres som barnevennlig! (Men dette er vel egentlig en annen diskusjon). 

 Hovedtabben var vel helst at jeg trodde jeg kunne finne teltplasser lengre ned. Feil terreng med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det er ikke lett å forutse gode teltplasser i ukjent terreng. Jeg har overnattet i alt fra steinur til terreng som heller en eller annen vei. Man lærer seg å finne løsninger når man kommer inn i det igjen. Fra nå kan alt bare gå bedre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig beskrivelse. Over 50 er ingen ting veit duDet er 3. runden for meg nå i fjellet  Denne gangen som godt voksen. Balansen min er ikke bra selv etter at helsevesenet har gjort en kjempejobb. Jeg bruker nå vandre staver. Det hjelper bra på balansen og en får også en bedre gangen som kan lette noe av bæringen   Det er en ren mental renselsesprosess å bare gå der alene. . Det har vært ei "mare" for mange disse tidsangivelsene fra DNT. Jeg har aldri klart noen av disse tidene.Jeg har jo ikke noe dårlig tid når jeg er på tur, men det blir jo vanskelig å beregne da hvor lang tid det vil ta før en er fremme. Flott telt du fikk tak i, jeg har handlet både ryggsekker og telt på outlet siden til Helsport, et flott tilbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Bra at du kom deg på tur. Du lærte sikkert mye av turen, selv om den ble noe slitsom. :)

Du nevner fuktige klær. Det viktigste er vel å sørge for at de ikke blir fuktige, eller minst mulig. Det går ann å tørke klær i telt, men kommenterer ikke det nå. Heller mulig årsak til, at dine klær ble våte. For det første, må teltet være riktig oppspent og tak vegger må ha stram duk. (Teltpluggene må sitte godt). Helst fortelt også, hvis det lar seg gjøre. Legg aldri klær i forteltet! Og hvis ikke forteltet er stramt, bør du nok ta med støvlene/skoene inn i innerteltet. Lukket sekk (og kokeutstyr), kan plasseres i forteltet, men ikke hvilende mot ytterteltduken. Men ikke plasseres der det kan bli vanndam.

Så lenge teltet er rett oppsatt og du har tilfredstillende lufting og du er i et slikt lite telt, vil det ikke bli kondens inne i teltet. Din kroppsvarme og rett lufting, vil forftrenge fukten fra din utpust. Og klærne kan ligge strødd rundt om natten, i innerteltet. Men en god vane er likevel å ha minst mulig oppe, samt å rulle inn mellomlagsklær inne i eks. ytterjakke. Er en usikker kan en også putte mellomlagsklær ned i soveposen. Yttertøy alltid med utsiden opp. Da er du dobbelt sikret. :) Og med flere turer, så lærer en av erfaring og kan tilpasse seg etter forholdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en aldeles suveren start. Høstet erfaringer i øst og vest jo! :)
Tider som oppgis på diverse sider på internet stemmer sjelden. Det er gjerne veiledende/villedende for en bestemt gruppe i en gjennomsnittlig fysisk form og gjerne med lette sekker som skal frem til alle rettigheter på neste hytte. Slikt gjelder ikke for teltfolk med alt medbragt. Med enda litt mer erfaring lærer du deg å lese høydekurver og måle avstander på kartet at du anslår ca tidsbruk ut fra egne forutsetninger og ryggsekkstørrelse. De sprekeste av oss flirer nok av tidene som oppgis der også. Folk er forskjellige og ryggsekker pakkes helt ulikt avhengig av type tur. Slik er det bare.
At klær er våte er noe man til tider bare må godta. Ikke minst om man har på for mye klær mens man svetter seg oppover lia og så skifter til tørt med en gang man stopper i stedet for å lufttørke litt mens man enda er varm. Med varme i teltet hadde du nok fått tørket ut litt av morgenduggen fra klærne men hvis ikke det er aktuelt er det fort like greit å pakke de småfuktige klærne i pakkposer i stedet for å la dem ligge å suge til seg dugg på morgenkvisten. Det viktige er at man alltid har et tørt skifte i sekken til kvelden kommer. Da får det heller bare våge seg at det er litt guffent å kle på seg fuktige klær på morgenen. Det blir uansett helt greit så fort man kommer i gang med dagen og kroppstemperaturen øker.
Jeg ser ikke noe problem med å bruke gassapparatet i forteltet og har heller aldri hatt noen "nære-på-opplevelser" som følge av dette. Spesielt ikke i tunnelltelt som jo har temmelig store fortelt. Men jeg følger selvsagt med at jeg ikke sparker borti gassbrenneren så den kommer borti teltduken og andre brennbare ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.7.2016 at 21.26, dede skrev:

Ble jo 5 timer med pauser hver vei. Vet at jeg går litt saktere enn dnt, men snakket med andre som sa at dnt er i ferd med å øke tidsestimatet på denne turen. Ut.no tillater jo flere å legge inn turer og akkurat denne turen er av en person estimert til 3t opp og 2.5t ned. Dumt om folk tror på det siden dette er en hytte som reklameres som barnevennlig! (Men dette er vel egentlig en annen diskusjon). 

 Hovedtabben var vel helst at jeg trodde jeg kunne finne teltplasser lengre ned. Feil terreng med andre ord!

Kan vel nevne at det var jeg som la inn den turen med 3 timer inn og 2.5 tilbake :-) Sjekket GPS datene og bildetaggene en gang til og tidsbruken stemmer - for meg. Det er altså uten pauser og jeg regner meg som en godt fjellvant kar, og det er dette som DNT ønsker at vi skal legge inn. Det sagt så har jeg nå endret til 4 timer inn i beskrivelsen og 3,5 timer tilbake.

Uansett - veldig kjekk lesning og flotte bilder fra et nydelig område!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste jo jeg ville bruke mer tid enn DNT tid siden jeg bla. går sakte nedover pga litt vonde knær (og når jeg går alene er jeg redd for å falle og da går det enda saktere..) - har gått mye fra hytte til hytte tidligere men mer dagsturer I det siste.  Men jeg som sagt hadde trodd det ville være enklere å finne teltplass!?  Brukte litt tid etter laugarvatnet men fant ingen plasser så da var Brattabø neste..og da ble det "litt for langt" når overnatting I telt var mål mer enn lang tur.  Men selve turen var jo fin og når jeg først fant "plassen" var den fantastisk.  Helt slett underlag og godt feste for plugger.  Viktig erfaring å ta med seg at det å finne en god teltplass er ikke så lett og er viktig!  JEg hadde tenkt å ha med en ekstra vannflaske (hadde kun med en imsdalflaske på 0.7l som stadig ble fyllt opp) men den ble glemt så var jo også et poeng å ha vann ikke alt for langt unna teltet (ikke problem der jeg bodde:-)

Jeg slet litt med strammingen I enden av teltet og hadde jo ikke erfaring på at det fikses for å unngå gjennomslag. Ellers var det veldig god lufting I teltet. Superfornøyd med det:-)  Var ingen krise med klær - hadde tørre klær til kvelden og skiftet I camp (men gikk kveldstur til hytta I tørr trøye og det var nok (lengre og brattere enn jeg trodde selv om jeg så hytta fra teltplass...) til at den og ble svett men hadde fint kunnet sove I den om nødvendig.  Var bukse (gjørmete bein...gamasjer hadde vært lurt) og sko og sokker og ulltrøya til å gå I som var fuktig så var ingen krise å ta det på seg neste morgen så lurer jo bare hva en gjør om lengre tur (jeg skulle bare hjem igjen - hadde sett værmelding på yr.no..og den stemte - ble pøsregn på søndag!).

Tar gjerne tips til enklere turer der det er ok å finne teltplass.  Mån star på lista og alle sier Røssdalen er fint - men der er jeg redd for at det er mye folk og barnefamilier (da går jeg heller til DNT hytte...).  Siden jeg nok vil gå alene så føles det selvsagt tryggere å gå langs merkede stier der det er litt folk men I enklere terreng må jeg jo ikke det..  Noen har også nevnt madland? Noen som vil dele noen hemmelige plasser? 

Takk for tips og tilabkemeldinger:-)

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røssdalen kan til tider være svært så overbefolket ja :-) Viglesdalen er en slager mht. telting ellers er det mange plasser i Madlansheiene, på baksiden av Vådlandsknuten f.eks. Du kan også gå inn til området rundt Tomannsbu og slå opp teltet der. Her er en rapport fra sist jeg dro inn dit og slo opp teltet.

God tur!

www.norhike.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎11‎.‎07‎.‎2016 at 10.03, Erik Haaland skrev:

Røssdalen kan til tider være svært så overbefolket ja :-) Viglesdalen er en slager mht. telting ellers er det mange plasser i Madlansheiene, på baksiden av Vådlandsknuten f.eks. Du kan også gå inn til området rundt Tomannsbu og slå opp teltet der. Her er en rapport fra sist jeg dro inn dit og slo opp teltet.

God tur!

www.norhike.com

Gode tips:-)  Viglesdalen har jeg vært mye til siste årene, både fra stakken og opp fra årdal.   Der kan jeg jo tilogmed kanskje slippe å bære sekken også...:-) (Vi kom oss opp men var mye stein så ble en del løse sko underveis! så ikke sikker på om jeg gjør det igjen...)

 

87.jpg

103.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎13‎.‎07‎.‎2016 at 12.59, Gittiamo skrev:

Hest er best til fjells :) men der hadde jeg nok gått av hesten og latt den gå løs ned. Å sitte fast i en steinrøys med hest er lite moro. 

Tja.  Denne bakken var ikke særlig bratt og steinete I motsetning den siste delen av turen.  Da hoppet jeg av men alle andre red helt ned. Men jeg kjenner hesten min og vet han ville slitt med meg på ryggen - og at han er flink å "gå bak" uten å dytte meg :-) så syntes det virket tryggest da.

Turleder syntes turen var helt "innafor" hva som går å ri men så driver hun med rideturer til Uburen ved Lysefjorden - og det er seriøst bratt!

Flere bilder fra Viglesdalturen på villingur.com.  Enig I at hest på fjellet er bra (avataren min er fra Sylane for mange år siden - og har også vært flere andre turer)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dede skrev:

Tja.  Denne bakken var ikke særlig bratt og steinete I motsetning den siste delen av turen.  Da hoppet jeg av men alle andre red helt ned. Men jeg kjenner hesten min og vet han ville slitt med meg på ryggen - og at han er flink å "gå bak" uten å dytte meg :-) så syntes det virket tryggest da.

Turleder syntes turen var helt "innafor" hva som går å ri men så driver hun med rideturer til Uburen ved Lysefjorden - og det er seriøst bratt!

Flere bilder fra Viglesdalturen på villingur.com.  Enig I at hest på fjellet er bra (avataren min er fra Sylane for mange år siden - og har også vært flere andre turer)

 

Ikke lett å se på bilder :) 

Er jo ingen problem å ri bratt ned. Men greit å spare frembeina. 

Vi lot alle leie ned fordi ikke alle turister har like god balanse og kan da legge for mye vekt på hesten. Så da ble det likt for alle :) 

Min lille ponnirusk gikk også løs bak meg i trygg avstand. Hun var den perfekte turkompis. Dypt savnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dede

Virker som du har hatt en helt super tur og høstet med deg lassevis med erfaring, takk for kjempefin turrapport og flotte bilder!

Jeg hadde samme spørsmål som deg angående våte klær, særlig med tanke på de litt lengre turene der man kun har to skift og det ene har blitt vått. I følge min kompis som har jobbet lenge i forsvaret, er huskeregelen at klær tørker best på kroppen. Dersom man ikke har dunpose kan man sove med det våte plagget innerst og et litt tykkere utenpå (funker for eks med våte sokker). Da tørker det i løpet av natten. 

Ellers kan man ha de på når man går, da tørker plaggene på en time (litt avhengig av stoff osv selvfølgelig). Dette forutsetter imidlertid at  man ikke går så fort at man blir svett. Dersom man har våte klær i sekken kan man for eksempel ta de frem når man har en time igjen av dagens marsj, ta de på og deretter velge en gangfart der man ikke blir svett den siste timen. Da har man tørre klær når man kommer frem. 

Ut over dette tørker klær fort i sol, så dersom det kommer en liten solgløtt kan det være en ide å ta en liten rast og la de våte klærne få kose seg i sola mens du tar en velfortjent kopp kaffe. 

Håper det kan hjelpe :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.