Gå til innhold
  • Bli medlem

Med stjerneskudd og ufo til Besshø (22.04)


morten

Anbefalte innlegg

Nattur til Besshøe 22.04.06

På grunn av nattestenging av Valdresflya hadde vi allerede sittet og trykket i bilen i Sjodalen noen timer da Erik og Roger kom kjørende nordfra litt før midnatt. Månen var fraværende og en tindrende klar stjernehimmel gledet ”astronom” Erik som plukket frem astronomiske fenomener vi andre ikke greide å få øye på med vår beste vilje.

Temmelig nøyaktig midnatt ruslet vi oppover lia like ved Bessheim. 5 og en halv time gjenstod til soloppgang og for å komme omtrent punktlig til toppen var det i starten et stort poeng å holde farten nede. Litt oppe i lia fikk et lyspunkt på himmelen vår oppmerksomhet. Nærmest fra intet lyste et punkt opp til en styrke man ser fra landingslysene på fly før det sakte beveget seg over himmelen mens lyset døde ut som om farkosten svingte. Blinkende vingelys eller annet som kunne vitne om et fly var ikke å se.
UFO konkluderte vi raskt og spøkte med at vi trolig ville bli ønsket velkommen på toppen av Besshø av små grønne menn (eller damer).

Uten månelys var natten temmelig mørk og vi vinglet en smule oppover i forhold til optimal kurs, først litt for langt til venstre for Bessoset og senere for langt til venstre opp ryggen på Bessfjellet slik at vi fulgte den avblåste og småkuperte ryggen ut mot Bessvatnet i stedet for det mer slake draget lenger til høyre som planlagt.
I mørket spiller synet dessuten en mengde puss. Konturer, helninger og annet forsvinner. At det gikk bratt oppover skjønte vi først når halve stjernehimmelen ble kuttet bort av fjellkammen foran oss, og overraskende bratte nedoverbakker dukket stadig opp fra det store intet.

Panen var å gå opp Brue øst for Besshøbrean. Et hvitt felt midt på nordveggen av Besshø innbilte vi oss var den nevnte Brue og vi gikk rakt mot denne inntil vi på den voksne moreneryggen før Besshøbrean oppdaget at vår Bru bare var et stupbratt snøfelt oppe i nordveggen og ikke den riktige Brue. Vi besluttet derfor raskt å fortsette mot høyre, opp kanten på Besshøbrean og bestige toppen via den nordlige utløperen fra toppen.

Så langt hadde fokus vært på å holde tempoet nede, men plutselig hadde tiden gått skremmende fort, og den lille navigasjonsmessige blemmen førte til at vi følte tiden begynte å bli knapp. Heldigvis var det ikke langt igjen og mens himmelen glødet til bak Rondane tok vi fatt på topp-flata innover mot høyeste punktet. Litt før halv fem var vi på toppen og etter få minutter dukket den oransjeglødene solskiva opp litt til høyre for Storronden. Et belte med dis i horisonten røvet oss for et rosaglødende lysshow over Jotunheimen – det ble litt som en nyttårsrakett som med store forventninger spruter mot himmelen for så å eksklodere i et lite, knapt synlig eller hørbart ”puff”. Isnende kald vind fra sørvest virvlet opp snøen på toppen og gjorde Besshø.til et nokså ugjestmildt sted, men vi koste oss storligen over den flotte utsikten likevel.
For Erik var det første gang på toppen, nytt kryss i boka, mens Roger hadde en del turer opp hit på samvittigheten fra før av, ikke så rart kanskje siden han er fra Vågå.

Etter hvert som sola klatret over den frekke disstripa i horisonten ble lyset, stemningen og fargene vidunderlig vakre og meget fotogene. Surtningssue var naturlig nok det av fjellene rundt som fikk mest oppmerksomhet, men også den kvasse toppeggen på Store Memurutinden, Nautgardstindens dominerende profil og nordveggene i Gjendealpene var flotte å se til.

På vei ned Besshøbrean lå et lite lag puddersnø oppå et forholdsvis fast underlag. Forholdene var så fine at alle klarte å prestere minst en dugelig sving. Skimessig var denne breen utvilsomt turens høydepunkt.

Videre nedover mot Bessvatnet var det så mye stein som var halvt skjult av et tynt lag fokksnø at vi fikk mengder av riper i skia.

Nedenfor Besshøbrean skilte vi lag. Erik og Roger som hadde et par ekstra gir å sette inn i nedkjøringene kjørte i forveien mens vi tok det med ro i morgensola på vei ned til Bessheim. Etter mange små stopp var vi nede ved Bessheim litt før kl. 9, i seng litt før kl. 12 og frokost litt over 14, men resten av dagen ble ikke helt god – litt fjern og ør, med hode som ikke var helt til stede.
Det flotte lyset, og alle de herlige stemningene gjør likevel at det er verdt den påfølgende lidelsen å snu døgnet

post-3-133474415741_thumb.jpg

post-3-133474415746_thumb.jpg

post-3-133474415752_thumb.jpg

post-3-133474415759_thumb.jpg

post-3-133474415764_thumb.jpg

post-3-13347441577_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det flotte lyset, og alle de herlige stemningene gjør likevel at det er verdt den påfølgende lidelsen å snu døgnet

Skulle veldig gjerne tatt del i den lidelsen, for en skitur til Besshø fristet! Og det var tydelig litt av en utsikt og tur jeg gikk glipp av når jeg måtte avslå Eriks "ordre" om oppmåte ved Mjøsbrua fredag kveld. Nå er det forsåvidt en ganske OK lidelse å snu om på døgnet på den måten da. Den har liksom en god ettersmak... :)

Ble noen lekre bilder ihvertfall! Ser helt herlig ut å skli ned mot Bessheim i soloppgangen, og samtidig vite at man har brukt natten til noe mer fornuftig enn å sove. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så herlig ut. Har planer om et par natturer litt seinere på året når skaren blir sterkere. Når blir det lyst for tiden?

Lyst fra 04-04:30, men det drar seg raskt til utover. Uti mai er det relativt lyst allerede et stykke etter kl. 3 ... Men det kommer jo også an på hvordan man definerer lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå sparte du folket for mange adjektiver, Morten, ved at jeg slapp å skrive rapporten! ;)

Så nå blir nok Tom glad...! :D

Først og fremst takk til turfølget; Julia, Morten og Roger, for en fantastisk tur!

Nattevandringen under den overveldende stjernehimmelen var nesten litt ørkenaktig, litt sånn "Tusen og en natt"-liknende...

I total stillhet, under et bunnløst kosmos, der stjerneskuddene rispet sine hvite streker over Altet,

mens nordlyset stumt svøpte sine bølgende gardiner over himmelen i NV.

Og så å få se en ny jorddag randes i øst, og oppleve at lyset atter en gang vender tilbake til en mørklagt jord.

Stort å være liten i en sådan stund.

Og hvor herlig er det ikke å stå i morrasola ved bilen kl. 0800, og allerede ha et nytt 2k-kryss for dagen!

Alt kl. 12 kunne jeg bare gå inn i kose- og sløve-modus på verandaen i formiddagssola,

mens Roger stakkars, først stupte inn i barnepass, og HV-øvelse fra mandags morran! :)

Når blir det lyst for tiden?

Sjekk denne - nyttig for planlegging hvis avhengig av timing for sol og måne, særlig nyttig i fotosammenheng:

http://www.hht.no/index.php?fo_id=608

Til slutt så må jeg jo hekte på noen bildeinntrykk jeg også! :)

post-51-133474415832_thumb.jpg

post-51-13347441584_thumb.jpg

post-51-133474415851_thumb.jpg

post-51-133474415861_thumb.jpg

post-51-133474415872_thumb.jpg

post-51-133474415881_thumb.jpg

post-51-13347441589_thumb.jpg

post-51-133474415899_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow Erik - på dine bilder ble det jo skikkelig rosasmell lell, farger jeg ikke så da jeg var på toppen :D Kult! Blir nesten litt blasse i forhold bildene våre - skal ta en liten tur i photoshop i kveld og prøve å lære litt av det du har fått til. For skjerm var din bearbeiding skikkelig bra! Og bildet med ekstremvidvinkelen var jo inntrykksfullt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting dere begge har glemt å nevne, var det svake nordlyset over Glittertinden under oppstigningen da dagen allerede begynte å melde sitt ankomst med lysere skjær i horisonten. Hvordan nordlyset og disslørene "samarbeidet" og skapte flotte lysformasjoner på himmelen var en av høydepunktene av turen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå sparte du folket for mange adjektiver, Morten, ved at jeg slapp å skrive rapporten!

Du fekk no med ein del akjektiv allikevel då Erik, berre topp det.

Praktfulle bilder frå begge to, men kanskje på tide å investere i gps slik at navigeringa

går lettare i mørket??

På bildet frå Hurrungane, blir det Gjertvasstind som ligg rett i mot, til

høgre for Storen? Ein gjeng her som har tenkt å gå den til helga frå Sognefjellet. Litt

fristande å bli med, men er litt skeptisk etter all snøen som har komme lenger vest dei siste

vekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow Erik - på dine bilder ble det jo skikkelig rosasmell lell, farger jeg ikke så da jeg var på toppen :) Kult! Blir nesten litt blasse i forhold bildene våre - skal ta en liten tur i photoshop i kveld og prøve å lære litt av det du har fått til. For skjerm var din bearbeiding skikkelig bra! Og bildet med ekstremvidvinkelen var jo inntrykksfullt da.

Takker Morten! ;)

Siden default oppsettet i kamerahuset gir temmelig lav saturation, så må denne økes noe i postprosesseringen.

Likeledes er "resten" av etterbehandlingen optimalisert for nettopp skjermvisning. Stort sett gjelder dette kontrast/curves,

litt fargebalanse, samt en noe mer gjennomarbeidet og finstilt oppskarpingsrutine.

En ting dere begge har glemt å nevne, var det svake nordlyset over Glittertinden under oppstigningen...

Nehei! Jeg har nevnt det jeg, Julia! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fekk no med ein del akjektiv allikevel då Erik, berre topp det...

På bildet frå Hurrungane, blir det Gjertvasstind som ligg rett i mot, til høgre for Storen?

Hehe, kan sjelden dy meg, Agnar! :D

Og ja, det er Gjertvasstind du ser halvt høyre rett foran Storen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fekk no med ein del akjektiv allikevel då Erik, berre topp det.

Praktfulle bilder frå begge to, men kanskje på tide å investere i gps slik at navigeringa

går lettare i mørket??.

GPS'en lå i sekken hele veien, til og med med et par essensielle punkter preprogrammert i tilfelle whiteout på topp-platået. Men rotinga oppdaget vi jo først når den var et faktum, og dessuten: Staute mannfolk søker ikke hjelp fra andre (ting) unødvendig, og Julia var særs taus og hadde nok med å holde varmen.

Gjertvasstinden fra øst ville jeg ikke vært engstelig for Agnar, men hvordan har de tenkt å gå? Via breen i nord eller?

PS! Erik - du er en populær kar, bildet av deg er det aller hyppigst viste av alle sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti rakkern for noen råflotte soloppgangbilder Erik! :D De fargene, og det lyset! Ble bare sittende å stirre inn i fjellheimen. :) Bl.a praktfullt bilde av Store Knutsholstind, og bildet "Høgfjellsmorgen" hvor sollyset skjærer over Surtningssui er bare helt fantastisk!

Greit med skikkelig zoom av og til... Nei, her blir jeg sittende å stirre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertvasstinden fra øst ville jeg ikke vært engstelig for Agnar, men hvordan har de tenkt å gå? Via breen i nord eller?

Sognefjellsvegen skal opne til helga har vegvesenet sagt, så eg reknar med dei

vil gå omtrent den ruta du gjekk i fjor, uten at det har vore diskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Erik - du er en populær kar, bildet av deg er det aller hyppigst viste av alle sammen :)

Hmmm - kanskje jeg skulle stille opp som supermodell for motebladet "Vogue"?

Eller kanskje det helst var "Gå hjem og vogg?"? :)

(nettopp det jeg gjorde etter turen, forøvrig)

Fytti rakkern for noen råflotte soloppgangbilder Erik! ;) De fargene, og det lyset! Ble bare sittende å stirre inn i fjellheimen. :P Bl.a praktfullt bilde av Store Knutsholstind, og bildet "Høgfjellsmorgen" hvor sollyset skjærer over Surtningssui er bare helt fantastisk! Greit med skikkelig zoom av og til... Nei, her blir jeg sittende å stirre. :D

Takker for positiv omtale, Nils!

Trivelig å kunne "trøste" hverdagssliterne som kun får oppleve bildene, og ikke "the real thing"!

For det er som kjent noe ganske annet... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par av bildene til Erik var nok på mange måter bedre enn the real thing - en kombinasjon av dyktig fotograf og bra PS jobbing.

Vel, skal nok ikke skryte på meg det, tror jeg.

Men kanskje i lys av det faktum at man slipper å bli blåfrossent valhendt, samt tæla på bena! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par av bildene til Erik var nok på mange måter bedre enn the real thing - en kombinasjon av dyktig fotograf og bra PS jobbing.

Nesten det jeg følte også når jeg så bildene. :? Syntes på en måte at fjellene og naturen var klarere og mer stemningsfull enn jeg noengang har opplevd det i virkeligheten. Det har vel kanskje med at en ofte er så sliten på tur at man ser tåkete uansett hvor klar lufta er? :wink: Eller så er det så kaldt med nordavind fra alle kanter at det å nyte naturen blir litt nedprioritert... Får man kjørt sånne bilder gjennom en projektor og opp på et brukbart lerret, er det snart bare neglespretten og den kalde brisen som mangler. :)

Nei, tross alt er det jo bedre å oppleve "the real thing", men dagens teknologi bringer virkeligheten stadig nærmere godstolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det til Bård Løken eller Pål Hermansen Tom - De er likefullt respekterte naturfotografer her i landet til tross for heftig filterbruk og annen bildebehandling. Det kommer vel an på hvilken tilnærming man har til fotograferingen, om det kun er en profesjon for mest mulig realistisk virkelighetsgjengivelse, eller om det skal være rom for kreative og kunstneriske innslag i fotografiet på linje med maleriet. (Innen malerkunsten er det jo mange figurative malere under nasjonalromantikken som portretterte landskapet på en virkningsfull men likevel svært urealistisk måte hva farger angår.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, du må huske at et digitalt bilde er råmaterial. Den fremkallingsprosessen og mørkeromjobbing som du har ved analog fotografi tar du i det tilfelle på dataen. Og så lenge man kunne oppnådd det samme resultatet med bruk av filtere (gråfiltere, fargefiltere, polfiltere) og valg av film (noen filmtyper har en veldig sterk "innebygd" fargemetning, noe man er klar over når man velger den type film til analog fotografi), så er ikke jobben du gjør i photoshop fy. Fotografi er ikke bare å gjengi realiteten (hva er egentlig realiteten, hva ser ditt øye som et kamera ikke ser og omvendt?), fotografi er også en form for kunst (eller i hevrt fall kan være).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten,

For meg er det ganske uinteressant med bilder som viser noe helt annet enn det man kan se i virkeligheten. At anerkjente fotografer jukser gjør ikke saken bedre. De bør kalle det for kunst, og ikke foto. Spesielt i en bok om f.eks. et fjellområde, som visse herværende forfattere lager, er leseren interessert i å se hvordan det faktisk er der. Bildene til eea er flotte som sådan, men de mister jo sin funksjon når de faktisk ikke gjengir det dere så fra toppen. Det er noe galt når ingen av dem som var med på turen kjenner seg igjen i de synsinntrykk som bildene formidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.