Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykling i norske nasjonalparker 2017


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Sitat

Sherpaer skal reparere stiene

Stiene opp til Norges to høyeste fjell, Galdhøpiggen (bildet) og Glittertind er nedslitte på grunn av stor trafikk. Nå skal det leies inn sherpaer for å restaurere dem.

Det er ikke så stor trafikk av syklister over Besseggen. Slitasjen kommer uansett hva slags gummi det er som sliter, så lenge det er 100.000 som går.

Hvorfor diskriminere mot en metode?

I noen nasjonalparker i Sverige så er det forbud mot padling med f.eks. packraft og kano. Men vandring med gåstaver som river opp stiene og øker slitasjen er selvfølgelig tillatt.

Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem
1 time siden, Martin Gjellestad skrev:

Det er ikke så stor trafikk av syklister over Besseggen. Slitasjen kommer uansett hva slags gummi det er som sliter, så lenge det er 100.000 som går.

Hvorfor diskriminere mot en metode?

I noen nasjonalparker i Sverige så er det forbud mot padling med f.eks. packraft og kano. Men vandring med gåstaver som river opp stiene og øker slitasjen er selvfølgelig tillatt.

Den totale trafikken vil øke, og dette er områder som er nede og kneler fullstendig allerede, med Den Norske Turistforening A/S sin velsignelse.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Landsem skrev:

Den totale trafikken vil øke, og dette er områder som er nede og kneler fullstendig allerede, med Den Norske Turistforening A/S sin velsignelse.  

Men tror du ikke at DNT medlemmer ville brukt marka uansett? Om DNT hadde eksistert eller ei? 

Og om vi ikke hadde hatt DNT så ville det heller dukket opp flere mindre turlag og bruken ville blitt den samme, men med mindre overordnede kontroll? Tror ikke trafikken ville blitt mindre uten DNT  

Jeg vet ikke altså. Jeg føler bare DNT har hatt en viss kontroll. Men de er kanskje ikke glad i begrensninger pga mindre inntekt? 

Friluftsliv er jo i vinden uansett fortiden. Og da tenker jeg ikke på Norge alene men i hele verden. Jo mer bymas jo mer trenger folk friluftsliv. 

Jeg er en pesimist på verdens vegne uansett og venter bare på at alt går til helvete snart :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Gittiamo skrev:

Jeg vet ikke altså. Jeg føler bare DNT har hatt en viss kontroll. Men de er kanskje ikke glad i begrensninger pga mindre inntekt? 

Jeg jobber dugnad for DNT for å øke bruken av skog og fjell, og jeg kan love deg at det ikke har noe med inntekten å gjøre. Ett av mine mål i livet er å få flere ut på tur, fordi det rett og slett beriker livet til folk.

Det er tilogmed bevist at hjernen endrer seg når man er ute, og man blir mindre utsatt for de psykiske påkjenningene som kommer av regninger, stress fra jobben, ting som ikke går så greit også videre.

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Ny-forskning-Selv-korte-turer-i-naturen-forandrer-hjernen-592546_1.snd

Sitat

Ny forskning: Selv korte turer i naturen forandrer hjernen

...

Men nå har han tatt forskningen et steg videre, ved å vise hva som skjer i hjernen når vi er ute i naturen. Det viser seg nemlig at turer i naturen gir lavere blodgjennomstrømmingen i de deler av hjernen som gir størst aktivitet ved bekymringer og tanker.

 

Endret av Martin Gjellestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Landsem skrev:

Den totale trafikken vil øke, og dette er områder som er nede og kneler fullstendig allerede, med Den Norske Turistforening A/S sin velsignelse.  

Hvilke områder kneler fullstendig?

Jeg tror du og jeg har forskjellig oppfatning av hva det vil si å knele.

I amerika har de store parkeringsplasser, asfalterte veier, kiosker, og kafeer inne i nasjonalparkene. Det tror jeg er nærmere "kneling", enn den lille køen opp Besseggen. Som her i Yosemite, California, på vei opp Half Dome. Her kunne man kanskje ha laget både to og tre nye stier ved siden av hverandre.

8944545-people-walking-up-half-dome.jpg

Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
30 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men tror du ikke at DNT medlemmer ville brukt marka uansett? Om DNT hadde eksistert eller ei? 

Og om vi ikke hadde hatt DNT så ville det heller dukket opp flere mindre turlag og bruken ville blitt den samme, men med mindre overordnede kontroll? Tror ikke trafikken ville blitt mindre uten DNT  

Jeg vet ikke altså. Jeg føler bare DNT har hatt en viss kontroll. Men de er kanskje ikke glad i begrensninger pga mindre inntekt? 

Friluftsliv er jo i vinden uansett fortiden. Og da tenker jeg ikke på Norge alene men i hele verden. Jo mer bymas jo mer trenger folk friluftsliv. 

Jeg er en pesimist på verdens vegne uansett og venter bare på at alt går til helvete snart :P 

Det er sikkert korrekt. Men det betyr ikke at man skal møte nye krav med et skuldertrekk. Tjukksykkel er et eksempel på fremkomstmiddel man vil ha mer av. Regjeringen vil åpne opp for fri bruk av vannskuter, vel og merke ikke i nasjonalparker. Nasjonalparkene ble i sin tid opprettet for å oppnå et ekstra vern, mer enn de enorm områdene som allerede eksisterer utenfor disse. Det paradokdsale er at områder uten vern, men med liten publisitet og normalt ferdelstrykk, med tid og stunder kan bli områder med høyest verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe tvil om at det er mye slitasje fra syklister på de vanligste sykkelstiene rundt Oslo - tror ingen er uenige i det.  Ville det ikke også vært skade dersom like mange terrengløpere løp på de same stiene?  Jeg tror det.  Slitasjen ville ha sett annerledes ut, men den ville ha vært der.  Nå er det vel heller ingen som tror at det kommer like mange syklister som på stiene rundt Oslo på en sti i f.eks. Jotunheimen?

Jeg har forøvrig bare syklet sti en gang I år - så et forbud har ikke stor betydning for meg...men jeg synes det blir dumt.  Ikke like dumt som å forby bølgesurfere der det er tillat med båt, men nesten.  (Jeg driver heller ikke med bølgesurfing). 

Hele debatten minner meg om en opplevelse jeg hadde på en topp I Trollheimen rundt 2002.  Min mor (da rundt 60) hadde gått opp med rando-ski.  Da var det en kar som klarte å presse ut en masse hetsing av henne fordi hun ikke hadde fjellski.  Så han henne som en trussel mot sitt friluftliv? "Med slikt utstyr kan enhver kjøre ned bakken"?  Var grunnen til hans sinne   at hun devaluerte den innsatsen han hadde lagt i kunne kjøre med telemark teknikk på fjellski - at han nå ville bli frakjørt av ei gammal dame nedover?   

Man kan forøvrig også argumentere for at man skal forby all gange utenfor dnt-stier, og all overnatting utenom på dnt-hytter.  Sikkert noen som mener at det er riktig også.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
4 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Hvilke områder kneler fullstendig?

Jeg tror du og jeg har forskjellig oppfatning av hva det vil si å knele.

I amerika har de store parkeringsplasser, asfalterte veier, kiosker, og kafeer inne i nasjonalparkene. Det tror jeg er nærmere "kneling", enn den lille køen opp Besseggen. Som her i Yosemite, California, på vei opp Half Dome. Her kunne man kanskje ha laget både to og tre nye stier ved siden av hverandre.

8944545-people-walking-up-half-dome.jpg

Så ditt argument er at man bør være glad det ikke er værre? Da tror jeg at det er på tide å stifte en organisasjon som jobber for å sosialisere folk vekk fra ferdsel i naturen og tilbake til sofaen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
10 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Hvilke områder kneler fullstendig?

Jeg tror du og jeg har forskjellig oppfatning av hva det vil si å knele.

I amerika har de store parkeringsplasser, asfalterte veier, kiosker, og kafeer inne i nasjonalparkene. D

Gjendesheim har kiosk. Store parkeringsplasser. Asfalterte veier. Kaféer. Der er det også en buss som kjører hele dagen. Og. Jeg glemte campingplass. I tillegg til villcamping med løpende latrine langs veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg fremmer jo friluft selv fordi jeg personlig vet hvor godt det gjør for meg. Så jeg drar jo med meg folk ut på tur. Jeg vil jo dele gleden med andre. 

Jeg er også bekymret for vår natur og våre naturressurser pga dagens skakkjørte ressursbruk og verdier. 

Men jeg er veldig bekymret for hva som blir igjen til våre etterfølgere. Nå føler jeg litt at man må skynde seg og nyte naturen før den forsvinner helt. Tror jeg lider av naturpanikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gittiamo skrev:

Men jeg er veldig bekymret for hva som blir igjen til våre etterfølgere. Nå føler jeg litt at man må skynde seg og nyte naturen før den forsvinner helt. Tror jeg lider av naturpanikk. 

Det lider jeg også av. Men det er ikke mengden folk på tur som plager meg. Det er FRP regjeringen som mykner opp for flere skogsveier, mer skoghogst, tillating av kraftutbygging innenfor vernegrenser, hastegodkjenning av avslåtte prosjekter,  løfter om mer utbygging, mer industralisering.

Jeg frykter at vi med dagens regjering vil havne flere år bakover i kampen for å ta vare på det lille vi har igjen.

Mengden folk opp Besseggen, Trolltunga, og Preikestolen plager meg ikke. Jeg ser dem aldri uansett der jeg velger å gå ;-)

 

Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Det lider jeg også av. Men det er ikke mengden folk på tur som plager meg. Det er FRP regjeringen som mykner opp for flere skogsveier, mer skoghogst, tillating av kraftutbygging innenfor vernegrenser, hastegodkjenning av avslåtte prosjekter,  løfter om mer utbygging, mer industralisering.

Jeg frykter at vi med dagens regjering vil havne flere år bakover i kampen for å ta vare på det lille vi har igjen.

Mengden folk opp Besseggen, Trolltunga, og Preikestolen plager meg ikke. Jeg ser dem aldri uansett der jeg velger å gå ;-)

 

Jepp. Akkurat :?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Martin Gjellestad skrev:

Det lider jeg også av. Men det er ikke mengden folk på tur som plager meg. Det er FRP regjeringen som mykner opp for flere skogsveier, mer skoghogst, tillating av kraftutbygging innenfor vernegrenser, hastegodkjenning av avslåtte prosjekter,  løfter om mer utbygging, mer industralisering.

Jeg frykter at vi med dagens regjering vil havne flere år bakover i kampen for å ta vare på det lille vi har igjen.

Mengden folk opp Besseggen, Trolltunga, og Preikestolen plager meg ikke. Jeg ser dem aldri uansett der jeg velger å gå ;-)

 

Støttes!  Naturvern slik det fremstår i dag vil være en vits dersom trenden med større og mer permanente inngrep fortsetter, men det betyr ikke at vi som "consumenter" går fri, da vi bli flere i Norge og vi bør alle ha ett forhold til hvordan vi innvirker på omgivelsene og agere etter det. Sporløs ferdsel.

Som kiter bør jeg forholde meg til f.eks rein, om det så innebærer at noen områder vil være stengt (tema på Hardangervidda).

Som klatrer, er det egentlig helt greit at jeg bolter denne linja (stor debatt i Romsdal i fjor og på mange felt, ofte etter at noen har boltet ukritisk)

Som syklist, hvilke stier påvirker andre minst og mtp slitasje...  (i mange bymarker er dette nå tema)

osv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Nå er det visst syklet over Hardangervidda - kanskje ulovlig? Det var visst en tråd om det her en gang? Eller jeg så det annet sted. Man kan jo forestille sig å åpne for sykling i en trase på traktor vei nord - syd og en trase øst vest? Og så la det være forbudt ellers. Det er så et spørsmål, hvor mye det vil bli respekter, bl.a fordi fat-biken åpner for nye muligheter.

Jeg har selv syklet på Hardangervidda, men det ble på de autoriserte veier. Var forsøksvis på en traktorvei, men det ble for klønete og steinete med lastet sykkel og husky foran.

Det kan være fullt relevant å gjøre kano forbudt i nasjonalpark, hvis det er noe spesielt å verne i vassdraget. Det kan være fullt relevant å gi totalt ferdselsforbud i verneområder, hvis de skal bevares i ur tilstand, selv om ingen så kan se det (@gjellestad). Neppe relevant i Norge, men Svalbard blir ganske nedslitt av turisme. Sørpolen burde nok ha total ferdselsforbud for turister og diverse kryssinger, fordi de alle forutsetter bruk av fly, snøskuter til inn -ut mm.  Vitenskapelig forskning kan være unntaket. 

hilsen elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, PTG skrev:

Støttes!  Naturvern slik det fremstår i dag vil være en vits dersom trenden med større og mer permanente inngrep fortsetter, men det betyr ikke at vi som "consumenter" går fri, da vi bli flere i Norge og vi bør alle ha ett forhold til hvordan vi innvirker på omgivelsene og agere etter det. Sporløs ferdsel.

Som kiter bør jeg forholde meg til f.eks rein, om det så innebærer at noen områder vil være stengt (tema på Hardangervidda).

Som klatrer, er det egentlig helt greit at jeg bolter denne linja (stor debatt i Romsdal i fjor og på mange felt, ofte etter at noen har boltet ukritisk)

Som syklist, hvilke stier påvirker andre minst og mtp slitasje...  (i mange bymarker er dette nå tema)

osv

Problemet er at det er mye vikarierende argumenter.  Synes f.eks. at det blir dumt når det er forbudt med kiting mellom e6 og toglinja pga villreinen, og jaktlag driver jakthundtrening mye lenger innover.  (Synes at hensyn til villrein, hekkende fugl osv skal ivaretas - men da bør fokus være på hvordan dette skal oppnås, og ikke på hva som er tradinasjonelt/utradisjonelt).

Hvis man virkelig skal se på slitasje i marka, så bør man ta en titt på hvordan skiløypene ser ut om sommeren - men langrenn unnslipper på en eller annen merkelig måt radaren.

Bolting: kanskje mindre inngrep å boltre en rute, enn å rydde ett helt fjell for løs stein?  Mistenker at det er mer elitisme enn naturvern som ofte ligger bak. 

I alpene forbyr de "villtelting" av hensyn til miljøet - kanskje det er noe for oss? (Jeg bor selv stort sett i telt) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Landsem skrev:

Så ditt argument er at man bør være glad det ikke er værre? Da tror jeg at det er på tide å stifte en organisasjon som jobber for å sosialisere folk vekk fra ferdsel i naturen og tilbake til sofaen.  

Tror ikke man skal undervurdere hvor viktig denne stien er for naturvern i USA.  På hjemmelige forhold er det mane som tenker på seg selv som glade i fjellet fordi de har gått Besseggen i kø - og dermed kanskje ønsker mindre utbygging av fjellet.  I Norge er det nok et mye større problem at alle skal ha en avsidesliggende hytte, og ikke bo i konsentrerte fjelllandsbyer.  (Gikk forresten Besseggen da det var besøksrekord for et par år siden.  Jeg var halvvegs over før jeg så noen andre....  Etter å ha lest div. tråder her, fryktet jeg kø fra start til slutt - men slik det ble var det egentlig bare hyggelig.  Det eneste jeg gjorde vår å gå "feil" veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Det er de samme grunnene til at villtelting er forbudt i Europa som kommer til å utfordre allemannsretten i Norge. Det handler om de losjerendes evne/vilje til å sette et minimalt avrykk. Dette handler om kultur. I Norge har vi en lang etterkrigstradisjon der folk uten boevne har blitt mer og mer tatt opp i sosiale ordninger og bor under tak. Telting og losjering under åpen himmel har ikke vært en tvungen nødvendighet , men blitt del av et ansvarlig, reflektert friluftsliv i rekreativ sammenheng. Folk uten respekt for naturen har i stor grad rekreert på campingplasser og på sjøen. Men det tradisjonelle segmentet av villcampere går mer og mer i retning av globalisering, der folk som ankommer ikke føler den samme tilhørigheten til landskapene de benytter som før. Dette kommer i tillegg til stadig nye grupper som av kulturelle årsaker bor ute, men med veldig store vansker med å unngå avtrykk (oppsamling av skrot/brenning av skrot/vilkårlig avføring). Samtidig mister også mange unge respekten for terrenget, da de ofte er rekruttert til friluftslivet via idrett/opplevelsesindustrien. Dette vil medføre mer og mer slitasje og forsøpling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Landsem skrev:

Samtidig mister også mange unge respekten for terrenget, da de ofte er rekruttert til friluftslivet via idrett/opplevelsesindustrien. Dette vil medføre mer og mer slitasje og forsøpling. 

 

Det tror jeg på. 

Før var Hurrungane uoppnåelige for normalfolka. Nå bestiges toppene der hver dag hele året. Klatring har blitt lettere tilgjengelig med guider, og med randoneebølgen kan til og med dansker gå topptur uten problem. Samtidig er jeg personlig helt i fyr og flamme over at jeg selv nå med letthet kan gjøre det som var vanskelig for 20 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett hollendere på topptur med truger der de fleste med rando ville ha slitt - så tror kanskje at det mer en mentalitetsendring mer enn en utstyrsendring.  Forøvrig lett å kjenne igjenn utleninger på rando: stort sett mye flinkere på alpint enn den gjevne nordmann...som veldig fort tyr til å henge bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hilmersen skrev:

Har sett hollendere på topptur med truger der de fleste med rando ville ha slitt - så tror kanskje at det mer en mentalitetsendring mer enn en utstyrsendring.  Forøvrig lett å kjenne igjenn utleninger på rando: stort sett mye flinkere på alpint enn den gjevne nordmann...som veldig fort tyr til å henge bakpå.

Altså min "skilærer" er dansk. De kan stå på ski de. Jeg kan ikke ;) det var ment som en spøk. 

Men det er ingen tvil om at toppene har mer besøk i dag enn for noen år siden. Og det har økt i takt med salg av randoutstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rando turisme utøver ikke noen form for slitasje med mindre de kaster fra seg søppel, bruker ulovlig fremkomstmidler til og inn i området de besøker, eller utløser et skred som går såpass dypt at det drar med seg stein.

Er det noen som har møtt en stisyklist i Nordmarka som har helt rein sykel og uten gjørme i barten.. Er bare enkel forskning som skal til: Sender man en syklist og en fotturist ut på samme runde, og ser på de etter at de har kommet frem, så burde det være lett å se hvem som representerer den største slitasjen..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sølevann slitasje? Skal si det til min 3 år gamle sønn, så han sporenstreks slutter å slite ut naturen.

Sarkasme til side, så ble det jo tidligere i tråden belyst at terrengløpet gjorde like mye skade på stiene som det sykkelløpet som ble tatt frem av media.

I stisykkel-miljøet så blir det ofte snakket om våte og tørre stier. Det er de tørre det er kjekt å sykle på, og da sliter man ikke så mye. Mens de våte, som du viser til, ofte gjør at stisyklistene lar sykkelen stå for ikke å ødelegge stiene.

Dersom det blir syklet mye i regnværet utenfor Oslo, så er det vel heller et holdningsproblem snarere enn et problem med tilgangen. Akkurat som med hvor man kaster søpla.

Her er et bilde av Hold Norge Rent aksjonen fra 1969. Kunnskap og holdning er som oftest bedre enn fordomsfulle forbud.

544250.jpeg

Endret av Martin Gjellestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terrengløp utføres av utøvere med skylapper når løpet pågår, og det er ingen som tenker på hvor de setter beina, det å komme fortest mulig frem er det som betyr noe. Selvsagt fører det til slitasje utover det normale. Det legitimere ikke sykling i Nasjonalparker av den grunn. Samme gjelder sykkelløp.

Når du står på Dyranut og skal sykle over Vidda, så foretar du ikke en fuktmåling før du setter deg på sykkelen, du sykler selv om det høljeregnet på morgenkvisten. Er du fotturist så går du også, men det kan hende hvert steg får litt mer omtanke for hvor det blir plassert. Det er litt begrensede muligheter for å gjøre sammenlignbare valg når en triller avgårde i 15-20km/t

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.