Gå til innhold
  • Bli medlem

Offentlig kommunikasjon inn i Nordmarka


Haakon

Anbefalte innlegg

Jeg gå mye på ski, men savner de lengre turene gjennom marka. Dvs at jeg kan gå fra nord til syd uten dermed å etterlate bilen i nord.

Jeg kjenner godt til Skiforeingens flotte Skibusser til Ringkollen og Mylla, men hvilke andre muligheter finnes det? Jeg kjenner også Gjøvik-toget på østsiden.

F.eks. Tverrsjøstallen, Damtjern, Kleivstua, samt Ringkollen og Mylla utenom helgene etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem

Gjøvikbanen er absolutt beste alternativ. I helgene står det en maxitaxi og venter på Grua med sultent taxameter for dem som vill skysses inn til Mylla. Men det er løype opp fra over bebyggelsen og man kan også ta skogen via Svartbekken (løypa starter rett bak butikken). Ellers er det løyper over i Romeriksåsene både fra Grua og Harestua. Det skal også være mulig å gå av på Roa stasjon og gå via Svea og så ned til Mylla. Skal du rett til de utfartsparkeringene du nevner er det privatbil som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta bussen til Hønefoss og gå av på Sundvollen. Det er da ca 500 meter å gå på asfalt, før du kan gå opp gamle kleiva til Kleivstua. Gamle Kleiva er 1400 meter og noen hundre meter med stigning. Det er mange som går der, og på vinteren kjører mange ned med snowracer. Er også mulig å gå opp på ski, hvis du ikke er så kresen. Kjøring ned på langrennski anbefales ikke. Til Damtjern er det ikke noe bussalternativ. Når det er mye snø kan du gå fra Vik i Hole mot Hønefoss til Hverven i Bygdeløypene. Derfra er det mulig å gå opp til Ringkollen, men det har ikke vært nok snø til dette på et par år nå.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta toget til Stryken. Derfra er mulighetene gode, og det er ikke nødvendig å bruke taxi. Skal jeg ha langtur pleier jeg å gå nordvestover, til Gjerdingen, og derfra til Tverrsjøstallen eller ned til Katnosa. Ellers er den vanlige ruta over Trehjørningen fin om man ikke vil ha en veldig lang tur.

Skal du ta løypa fra Stryken mot Gjerdingen starter du ikke ved den første løypa (til Stålmyra), men fortsetter langs veien et par hundre meter til før den begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buss til Hønenkrysset eller Hønefoss og lokalbuss til Klekken hotell, så drosje opp til Jaklefoss eller Ringkollen (eller drosje fra Hønefoss, 5 km ekstra) er også en mulighet for å komme seg inn i Marka fra nord. Men toget til Grua er en slager, jeg gjorde det på torsdag, tradisjonen tro. Også fint å gå opp i Romeriksåsen fra Grua og ta hele åsen på langs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.