Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur med variert natur, fiske


Kleppeliten

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt ny her på forumet, og trenger noen tips til tur. Fant ikke noe emne som ga meg svar, så håper jeg på flere tips her :)

Har gått en god mengde i fjell og skog i løpet av livet, men ikke noen langvarige turer. I fjor gikk jeg og typen en passe lang tur fra hytte til hytte, men jeg synes det ble litt vel folksomt på noen av hyttene. I år vil vi derfor gå en tur litt lenger vekk fra de mest populære tråkkene, og i hovedsak bo i telt.

Skal investere i et større telt (ble i trangeste laget med det minste for to stk fra Helsport). Ønsker gjerne et område med variert landskap. Viktig med flere innsjøer, da vi har fått øynene opp for fiske og vil prøve oss mye på det. Muligheten for å ta en natt på turisthytte er også fint, hvis det er pøseregn og torden mange dager i strekk, og vi er tomme for proviant. 

Har kikket litt på Setesdalheiene, noen erfaringer fra dette området? 

Målet er ikke å gå så langt eller så høyt som mulig. Vi vil nyte naturen og få frisk luft :) Tåler dagsetapper på 1-2 mil, men kanskje ikke hver dag. Hadde vært greit med en rundtur som starter og ender opp et sted hvor vi kan ta buss/tog.

Hvor ville du selv gått med typen /dama på din første lange, sammenhengende telttur? Lengde på tur: ca. 1-1,5 uker. Er allerede kjent med Tyinområdet, Langsua og Lillehammer, så hadde vært spennende med noe nytt. Nord-Norge blir nok dessverre litt for lang unna.

Takk på forhånd for tips :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annbefaler Sunndals fjella, Kan ta toget til Kongsvoll å starte der, veldig mange gode fiskevann på turen som du kan avslutte i Sunndalen  og ta buss derfra og til  Oppdal og tog hjem, er flere DNT hytter i området, er et kjempe flott område med flere veldig gode fiskevann.

Har gått Setesdal heiene, var veldig bra det og, mange flotte fiskemuligheter der og, også et veldig bra nett av DNT hytter.

Endret av tberg4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, REJOHN skrev:

Ryfylkeheiene er ikke langt fra Setesdal. Fra Haukeliseter til Ådneram eller Lysebotn er en klassisk rute.

dnt medlemskap gjelder somj fiskekort. Det er liten fare for å møte for mange, selv på hyttene, som stort sett er selvbetjente.

Kjempeflott tur det og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange muligheter. Spørsmålet er bare hvor i landet du vil og om du har noen geografiske begrensninger ifm reisevei. Når det gjelder Setesdalsheiene var jeg på loffen der i 20 dager i 2014.

Her har du vel det meste av hva du etterspør. Masse fiskemuligheter, Du har riktignok tursti fra Haukeliseter og hele veien sørover med dertil beliggende DNT hytter. Når jeg tok turen gikk jeg stort sett langs stien, og møtte overraskende lite folk (nesten ingen). Det at jeg la turen til august hadde nok mest sannsynlig noe å si på hvor lite folk jeg traff. Som du ser av kartet er det fullt mulig å avslutte turen på ulike steder på vei nedover uten at jeg vet noe om kollektivtilbudet på de ulike stedene (men om du vet hvor det er aktuelt å avslutte vil jeg tro det er en smal sak å finne ut hvilket kollektivtilbud som finnes de ulike stedene).

 

Legger ved en link fra turen til nevnte tur i Setesdalsheiene.

http://teltlivet.no/2014/08/25/setesdal-vesthei/   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 18.44, tberg4 skrev:

Annbefaler Sunndals fjella, Kan ta toget til Kongsvoll å starte der, veldig mange gode fiskevann på turen som du kan avslutte i Sunndalen  og ta buss derfra og til  Oppdal og tog hjem, er flere DNT hytter i området, er et kjempe flott område med flere veldig gode fiskevann.

Har gått Setesdal heiene, var veldig bra det og, mange flotte fiskemuligheter der og, også et veldig bra nett av DNT hytter.

Takk for tips :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.2.2016 at 19.44, Anders Eriksen skrev:

Takker :)  Har faktisk vært litt i Skjåk når jeg tenker meg om, så blir nok å se nærmere på Reinheimen og Femundsmarka. Er jo så utrolig mye å velge mellom! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.2.2016 at 11.04, REJOHN skrev:

Ryfylkeheiene er ikke langt fra Setesdal. Fra Haukeliseter til Ådneram eller Lysebotn er en klassisk rute.

dnt medlemskap gjelder somj fiskekort. Det er liten fare for å møte for mange, selv på hyttene, som stort sett er selvbetjente.

ja kanskje Ryfylkeheiene er en ide :) Nå er typen fra Nederland og ikke så altfor glad i de stupbratte partiene da, men stiene er vel stort sett oppå høyfjellet uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kleppeliten skrev:

ja kanskje Ryfylkeheiene er en ide :) Nå er typen fra Nederland og ikke så altfor glad i de stupbratte partiene da, men stiene er vel stort sett oppå høyfjellet uansett.

Det er så avgjort en del drøye bakker, men ikke mange plasser styggbratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, SRM skrev:

Det er mange muligheter. Spørsmålet er bare hvor i landet du vil og om du har noen geografiske begrensninger ifm reisevei. Når det gjelder Setesdalsheiene var jeg på loffen der i 20 dager i 2014.

Her har du vel det meste av hva du etterspør. Masse fiskemuligheter, Du har riktignok tursti fra Haukeliseter og hele veien sørover med dertil beliggende DNT hytter. Når jeg tok turen gikk jeg stort sett langs stien, og møtte overraskende lite folk (nesten ingen). Det at jeg la turen til august hadde nok mest sannsynlig noe å si på hvor lite folk jeg traff. Som du ser av kartet er det fullt mulig å avslutte turen på ulike steder på vei nedover uten at jeg vet noe om kollektivtilbudet på de ulike stedene (men om du vet hvor det er aktuelt å avslutte vil jeg tro det er en smal sak å finne ut hvilket kollektivtilbud som finnes de ulike stedene).

 

Legger ved en link fra turen til nevnte tur i Setesdalsheiene.

http://teltlivet.no/2014/08/25/setesdal-vesthei/   

Tror jeg holder meg mest mulig i Østlandsområdet fra Rondane og nedover mot sør. Blir nok kollektivt fra Oslo til startpunktet. Det er jo så mange fantastiske områder å gå tur i i hele landet, så blir en lang, gøy planleggingsprosess fremover!

 

Rondane er også et alternativ, men har inntrykk at at de mest steinete områdene kan bli vanskelig med telt...  og så er det jo også et populært turområde.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kleppeliten skrev:

Tror jeg holder meg mest mulig i Østlandsområdet fra Rondane og nedover mot sør. Blir nok kollektivt fra Oslo til startpunktet. Det er jo så mange fantastiske områder å gå tur i i hele landet, så blir en lang, gøy planleggingsprosess fremover!

 

Rondane er også et alternativ, men har inntrykk at at de mest steinete områdene kan bli vanskelig med telt...  og så er det jo også et populært turområde.

Har jo fått mange fine forslag fra folk som har vært mye på tur, men ett til skader jo ikke. Ta toget til Finse? Der kan man vel bare legge rett ut på tur fra togstasjonen om jeg ikke tar helt feil ... Hardangervidda er fin, overkommelig avstand fra Oslo, og man kan vel i stor grad velge selv om man vil sove på hytter eller i telt. Fiskevann er det vel der også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.