Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger litt hjelp fra folket her jeg.


.::Per::.

Anbefalte innlegg

11 hours ago, Martin Gjellestad said:

Ja.

Vi er jo etterkommere av jegere som i 9950 år har båret skutt elg og rein hjem til na mor uten høye jaktstøvler. I tillegg kommer det vel 190.000 år med utvikling før det igjen.

Anklene våre er ikke feilvare. De som har hatt svake ankler, har jo ikke overlevd til å reprodusere seg.

Amerikanske thru-hikers går 3000km i løpet av en sommer meg slike trail runners. De hadde vel brukt militærboots de også, om anklene var svake.

Forskning har vel heller ikke vist noen støtte for at tunge sko forhindrer skader ved normalt friluftsliv. Vi skal gå langt og komfortabelt, og har ikke behov for stivt fottøy som sikrer godt steg mens vi bærer ladd våpen i skyteposisjon. Noe som jegere, politi, og militære har behov for.

Ikke mitt område, men jeg tviler på at stivt fottøy sikrer godt steg med klart våpen. Ser noe annet på fuglejakta med "småsko" og støkk på skogsfugl og ryper; ingen forskjell under gange, men når vingene går, så er det lettere/raskere å få føttene på plass og børsa i sving. Neppe en fordel å stå med beina i sement når man trenger bevegelse og justering av kroppen.
Støvler for politi/militære er antagelig mer et behov for beskyttelse av føttene enn noe annet.

Jeg tror nok at høye, stive støvler har sin plass, men langt fra den utbredelse de har fått i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
59 minutter siden, Grimner skrev:

Jeg tror nok at høye, stive støvler har sin plass, men langt fra den utbredelse de har fått i markedet.

Jeg bruker ofte høye støvler. Ikke fordi jeg trenger ankelstøtte, men det å gå med lave sko i våt, gjørmete myr som det er mye av i Midt-Norge er ikke spesielt artig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vrimmel skrev:

Jeg bruker ofte høye støvler. Ikke fordi jeg trenger ankelstøtte, men det å gå med lave sko i våt, gjørmete myr som det er mye av i Midt-Norge er ikke spesielt artig.

Tildels enig med deg her, men foretrekker heller å bruke halvhøye sko sammen med gaiters/gamasjer.  Halvhøye siden de fungerer bedre sammen med gaiters enn hva lave sko gjør, ihvertfall er det min erfaring.
Har ikke brukt denne kombinasjonen på fjellet enda, men kjøpte meg ett par Black Diamond Cirque Gaiters som har fungert veldig bra når jeg har tråkket rundt i Østmarka. (Er noen våte partier der også :) )

https://www.fjellsport.no/black-diamond-cirque-black.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I myrlendt terreng, men særlig i hogstavfall og ur, så synes jeg høye støvler så absolutt har en misjon. Gamasjer gir ikke på langt nær samme beskyttelse av anklene mot påvirkning fra "fremmedlegmer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
21 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

Ja.

Vi er jo etterkommere av jegere som i 9950 år har båret skutt elg og rein hjem til na mor uten høye jaktstøvler. I tillegg kommer det vel 190.000 år med utvikling før det igjen.

Anklene våre er ikke feilvare. De som har hatt svake ankler, har jo ikke overlevd til å reprodusere seg.

Amerikanske thru-hikers går 3000km i løpet av en sommer meg slike trail runners. De hadde vel brukt militærboots de også, om anklene var svake.

Forskning har vel heller ikke vist noen støtte for at tunge sko forhindrer skader ved normalt friluftsliv. Vi skal gå langt og komfortabelt, og har ikke behov for stivt fottøy som sikrer godt steg mens vi bærer ladd våpen i skyteposisjon. Noe som jegere, politi, og militære har behov for.

Rett dette. Man blir nok sliten i en overgangsfase om man er vant til lårhøye jaktboots, men strekere over tid. Har alltid gått i lette joggesko (synes det er for mye platå i mange terrengløpesko), selv med stor sekk. Opplever omtrent å "fly" når sekken kommer av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet litt med anklene før, men for en del år siden fant jeg ut at jeg skulle gå i mer minimalistisk retning når jeg kjøpte sko og støvler. Etter det er overtråkk blitt en svææært sjelden foreteelse :) For meg er poenget at hele foten skal være nær bakken - jeg ofrer altså demping for økt stabilitet. Samtidig synes jeg det er godt at ankelknokene har litt beskyttelse mot kvister, røtter og steiner, så jeg har gått for nesten-lave sko med tynn såle. De jeg bruker er forlengst gått ut av produksjon, og jeg er nå på mitt nest siste par av Inov-8 Roclite 400 GTX - når det siste paret er utslitt må jeg vel ut lete etter noe tilsvarende.

Her er noen som ikke er så heldige at de får velge fotens høyde over gulvet selv - det går ikke særlig bra :cry: :

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke karakterisere meg som sko-fetisjist a'la Imelda Marcos, men jeg bruker ulike sko til ulike forhold. Ankler må trenes, høye støvler er bare en form for spjelking!  Er i grunnen fornøyd både med Muckboots og Crispi Tiur i vått terreng, men det blir lett for klamt med slikt fottøy når det er tørt og varmt. Jeg brukte Alfa varde 20 dager i strekk sist sommer og var rimelig greit fornøyd. De har for liten snørehempe øverst og det ble hull på over"læret", men det gikk greit å reklamere på hullene. Satser på å bruke dem mest mulig neste sommer.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.