Gå til innhold
  • Bli medlem

Spiselig sopp eller ?


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Spør du meg er ikkje sopp mat uansett, men for dei som har den type tilbøyelegheitar er det vistnok svært få av kjukeartane
som er giftige og enkelte skal også være god(?) matsopp.
Korleis den fotograferte kjuka er skal ikkje eg svare på men vil tru soppekspertar generelt vil være forsiktige med å svare
på om ein kan eta ein sopp basert berre på eit foto om det ikkje er ein av dei seks sikre.

Edit: rydding i formuleringa
 

Endret av Gal Krokfot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, jenspetter skrev:
36 minutter siden, jenspetter skrev:

Hei

 

Vet ikke hva soppen heter. Kjenner ikke til at noen matsopper vokser på trær så ta som utgangspunkt at den IKKE er spiselig!!!!! Og ikke prøvesmak!!!

jenspetter

Svovelkjuke er jo spiselig, og skal visstnok smake litt av kylling, derav det engelske navnet "Chicken of the woods"

Soppen ligner jo litt på den jeg la ut bilde av, men den vokser visstnok mer i "lag"

 

 

Svovelkjukeb.JPG

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bildet ser ut til å vise en form for skivesopp, mens det andre bildet IKKE viser en skivesopp. Jeg mener dette ikke kan være samme sopp.

Forøvrig så vil jeg anbefale å ta kontakt med en evnetuell lokal soppforening for sånt. De vil nok heller ikke artsbestemme utifra bilde, men har likevel bedre kvalisiserte gjetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.