Gå til innhold
  • Bli medlem

sovepose WM Summerlite vs. Mammut Sphere UL Spring


mk9981

Anbefalte innlegg

Hei,

 

vurderer å kjøpe en lett sommersovepose og lurer på om noen har erfaring med Western Mountaineering Summerlite eller Mammut Sphere UL Spring. Også fint om noen kan anbefale andre som har lignende egenskaper når det gjelder vekt (<700gr) og komforttemperatur (mellom 0 og 5 grader).

 

Hilsen

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Sphere Spring. Er veldig fornøyd med den. Ingen ødelagte sømmer e.l. og minimalt med røyting (selv om det alltids er et og annet dun som finne veien ut) etter to års bruk.

 

Ankepunkt er at den er litt smal, men er personlig ikke nevneverdig mye plaget av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 35g mer dun i WM posen, men den veier totalt sett bare 5g mer enn Mammut. WM har full lengde glidelås, Mammut 3/4.

WM har en innsydd remse med stivt stoff rundt glidelåsen som hindrer at den setter seg fast ( som funker), vet ikke hvordan det er med Mammut posen.

Continious baffles i WM gjør at det er mulig å flytte på dunet i posen for å kunne regulere hvor varm posen skal være.

Har ikke Summerlite men WM Megalite som er en kanon pose (som alle WM poser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Warmpeaceposene som f.eks. Viking 300. De selges via nettbutikken Hekta på tur til ok priser. Jeg har hatt noen døgn i Viking 600 og har til nå ingenting å utsette på den. Jeg er en stor kar og finner denne romslig, relativ lett og pakker lite i sekken.

 

PS. Jeg har en binding til Hekta på tur, så er det sagt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Mammut Sphere UL Spring på tilbud i fjor og er imponert over vekt/volum samt spenst til dunfyll. Eneste ankepunktet mitt er at innerstoffet er litt klissete mot bar hud, spesielt etter noen dager på tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare testet Sphere Spring så vidt. Den blir for smal til meg, mulig og Summerlite er for smal. Har testet Megalite og den passet mye bedre da den er videre.

Dog fikk jeg et bra tilbud på en MH Phantom 32 Long så jeg kjøpt den. Litt smalere rundt skuldre enn Megalite men litt videre rundt hofte og beina. Liker litt romslig pose da den kan brukes med en tynne dunjakke og longs selv om det kryper under null, uten at det blir trangt.

Er du tynn så kan nok både Sphere og Summerlite passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har Sphere Spring. Er veldig fornøyd med den. Ingen ødelagte sømmer e.l. og minimalt med røyting (selv om det alltids er et og annet dun som finne veien ut) etter to års bruk.

 

Ankepunkt er at den er litt smal, men er personlig ikke nevneverdig mye plaget av det.

Hvordan er den i lengden? Sitter å vurderer å bestille den men er usikker på hvilken lengde. Er 173 cm så logikken tilsier at jeg burde ha den 180 cm, men kommer jo ann på oppgitte lengder er reell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Den 11. juli 2015 at 0.01, mk9981 skrev:

Tusen takk for svarene! Jeg er høy og tynn, så jeg liker egentlig best smale soveposer. Nå har jeg kjøpt summerlite soveposen og skal teste den på tur i sommer.

Heisann! Vurderer samme pose selv, og er nysjerrig på om du fikk testet posen i sommer, og i så tilfelle er konklusjonen? Bra eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Litt seint svar, men kanskje du har ikke bestemt deg ennå. Kort oppsummert: Jeg er veldig fornøyd med posen. For meg (190 cm/83 kg) er summerlite 200 cm perfekt. Er du litt høyere kan det hende det blir trangt. Bra varme/vekt forhold med sine litt over 600 gr (inkl. pakksekk). Sov noen netter der det var rundt 0 grader og det funket bra.

Nå gjenstår det å se hvor slitesterkt materialet er når jeg bruker posen over flere år. 

En kommentar til slutt. Yttermaterialet er ganske glatt. Har du en tilsvarende liggeunderlag, kan det hende du begynner å skli litt dersom du ligger på en ujevn plass. Ikke veldig problematisk, men nok at jeg har lagt merke til det da jeg testet den i kombinasjon med en Thermarest Neoair xlite. På andre typer liggeunderlag som Mammut Bamse (testet selv) e.l. er det ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.