Gå til innhold
  • Bli medlem

planlegger tur femunden-røros i sommer


Anbefalte innlegg

Annonse

Om Ljøsnåvollen er i sesong, så kan dere legge til i Svartvika (Feragen) og ta gåturen oppom der for et måltid med lokal, kortreist husmannskost. Tar vel litt over en time å gå. Kan selvsagt også overnatte der i hyttene deres. Veldig koselig sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri padlet noe forbi Røros så kan ikke uttale meg noe om den biten. Syns personlig at Femunden-Røros mister mye av sjarmen når du passerer Rambergsjøen, så det har ikke fristet meg noe.

Mange legger kanoturen fra Kärringsjøen i nærheten av Funäsdalen og tar Røa-vassdraget ned til Femunden. Den turen innebærer litt bæring, og tar vel fra 4 dager (mer om man blir værfast på Rogen) om man skal kose seg litt med turen også. Den kan forlenges ned mot Røros om man har ennå flere dager, men de fleste som har flere dager bruker dem nok heller oppe rundt Røa-vassdraget eller på svenskesiden.

Har også hørt noen tar kanoene på Femund II til Røa-utløpet, padler videre sørover ca 3 km og bærer kanoene opp til Røvoltjønnan og starter turen på den måten (som et bedre alternativ enn å bære langs Røa opp til Nedre Roasten). Vurderer å prøve den varianten selv en gang, men den turen blir nok med mer gåing og fisking med basecamp enn ren kanopadling, og kanskje jeg skaffer en packraft istedenfor Allyen for noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "labyrinten" ved Kärringsjøen er det noen bæringer mellom vann som kan variere fra 100m til 500m. Svært lett terreng.

Nedover Røa-vassdraget er det et vel så vidt jeg husker tre minneverdige strekk med mye fall. Ett rett over Storbuddhåen, og et par mellom Vollhåen og Starrhåen (siste strekket nedenfor Nedre Roasten). 200m på de første kanskje og 5-600 på det lengste? Ellers kan man line mye om man ikke vil padle. Disse har mer knotete terreng å bære i på siden av elven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padlet strekningen fra Femunden til Røros og videre ned til Os. En bæring ved en demning på siste strekket. Er noe strøm og bølger ellers på strekningen og mye større elv, så du bør helst ha padlet en del før. Du padler greit Femunden- Røros på et par dager. 

Røa har nok flere bæringer enn skissert ovenfor, men ikke verre enn at det er overkommelig.

Flensmarka og Mugga er fine avstikkere med tanke på fiske.

 

Et annet alternativ er å først padle Femunden-Røros. Og så ta med kanoen opp til Rien og håene ovenfor og ta et par dager der. Ok fiske oppi der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med dere starter i Synnervika om dere starter med Femunden. Har tatt den turen til Røros en del ganger (helt til vi oppdaget Kjärringsjøen som utgangspunkt), og den tar 3 dager for ungdom/voksne, inklusive gåtur oppom Ljøsnåvollen fra Feragen. Vi har alltid campet første dag på Feragen (etter å ha startet før lunsj i Synnervika), enten i Svartvika eller på en av øyene der Feragshåen starter (rett ved utløpet av Feragshåen eller på siden av elven etter de første "strykene" virker det også å være fint å campe), og neste dag har vi campet i enden av Rambergsjøen rett ved demningen. Gjør du det sånn er du på Røros i 13-14-tiden dag 3. Skal den turen fylle 4 dager så må du ta det rolig, evt ta store avstikkere. Starter dere på ettermiddagen i Synnervika blir camping-stedene sannsynligvis heller rundt Mugga-utløpet i Nordvika dag 1, langs Håsjøen på dag 2, og ankomst på ettermiddagen dag 3 på Røros.

Den store fordelen med å dra Femunden->Røros er at da kan du leie kanoer på Langen gård (de ligger i Synnervika når du kommer) og bare slepe de på land når du kommer til Røros, så ordner de resten.

Når vi startet på Kärringsjøen så har vi alltid hatt egne Ally'er og to biler eller bilhjelp fra slekt på Røros. Det skal være utleie-muligheter på svenskesiden, men jeg husker ikke noe om hvordan kanologistikken har vært for de som har nevnt de har leid der. Mulig de bare holdt seg til Rogen-området og endte turen tilbake til utgangspunktet - det er vel en del som gjør det også. Padle rundt omkring i labyrinten, inn Reva til Revsjøen/Styggsjøan på Norsk side, opp til Litle Vonsjøen fra Våndåviken, eller opp til Bredäsjön via Läsjön og inn mot Hävlingen. Det er en del muligheter der.

Et moment med å krysse Rogen, dog, er at sterk vind fort blir et problem der siden det ligger såpass mye høyere enn f.eks. Femunden. Man kan risikere å bli værfast. Er man værfast når man kommer ned til Femunden så har man ofte fortsatt mulighet til å ta rutebåten tilbake til sivilisasjonen om ikke været er for ille for Femunden II også - den muligheten har du ikke på Rogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røa har nok flere bæringer enn skissert ovenfor, men ikke verre enn at det er overkommelig.

Det er klart mange flere bæringer enn 3 :), men de var vel såpass korte og greie at jeg ikke så de som så mye mer minneverdig enn bæringene du har på Femunden-Røros-strekket. Du padler jo f.eks. bare én av tømmerrennene, og å forsere de andre er sånn jeg husker det mer kjipt enn å komme seg mellom mange av håene langt oppe i Røa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil for to - da er det sikkert greiest å kjøre til Kärringsjöen og parkere der, padle til Røros, leie en leiebil for en halv dag på Røros for å kjøre ut og hente privat bil igjen.

Kano - dere kan jo se om det er noen som selger en Ally brukt, og så kan dere selge den videre igjen etter endt tur. Burde bli billig dag-rate av det, men det spørs om dere finner en brukt Ally-kano til salgs da. Men det hender.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.