Gå til innhold
  • Bli medlem

Smøring


utemannen

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg få den forbaskede smøringen til å henge fast? Jeg har lest mange forskjellige tips av sporty skieksperter fra "Swixadelen", men det virker alt for komplisert. 

 

Jeg har i alle år klint på noe smøring rett før jeg går avgårde, men som nevnt henger ikke den på særlig lenge. I kveld var det litt skareføre og skiene var rene etter 2 km. 

 

Noen som har noen enkle smøretips som fungerer?

 

Snakker om brede fjellski med mange riper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at smøringen skal sitte godt, er du avhengig av riktig spenn i skia. Lite/ingen spenn, som det ofte er på fjellski, gjør at smøringen gnies av iløpet av kort tid. Skare er i tillegg drepen for hvadunåenn har under der. Jeg tror det er en kombi her som gjør at du må smøre ofte. 

 

For å få smøringen til å sitte lengst mulig, er et enkelt triks å korke på noe hardere smøring (eks grønn) før du korker på dags-smøringen som er mykere (eks blå). Ta flere tynne lag blått og kork godt mellom hvert lag. Men det vil uansett være til liten hjelp om skia ikke har spenn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med turski er at de må være myke i spennet for å få feste på de. Dette medfører at også smørespennet subber ned i nedoverbakkene. Sandpapir i smøresonen hjelper. Det hjelper også å brenne inn festesmøringen med et smørejern, men vær forsiktig så du ikke brenner skia. Uansett vil du oppleve på enkelte fører at dette heller ikke er nok. Da får du velge mellom å stoppe ofte for å smøre skiene eller å bruke kortfeller.

 

Eg har et godt og veldig enkelt smøretips: Når det er fra null grader og kaldere og finkornet snø, som f.eks. sny på trærne og julestemning, så trenger du kun én skismøring for turbruk. Den fungerer fra 0 grader til -30. Kjøp en lilla festevoks. Den er beregna for 0 grader.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del som kan gjøres men med lite eller ingen smørespenn vil det bli slitasje på smurningen uansett.

Første bud er å rubbe opp sålen med sandpapir.

På skareføre bør du legge grunnklister(grønt) i bunn. Kan bruke slik spray fra Swix. La den tørke og gni ut med kork. Så smører du oppå.

Det jeg kjenner som sitter lengst er såkalt "gurupute". Da legger man en miks av Guruwax grunnvoks og klister. Den må legges kvelden før, så herde over natta.

Så gnis den forsiktig glatt og fin dagen etter før man legger dagens voks/klister. Selv om det er klister i den grunnblanding blir den såpass glatt at man kan bruke den som base for voks også.

Men litt jobb å legge den da. Sprayversjon av grønt er nok enklere, men må da brukes med klister over, ikke voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også klister for isete føre (blått isklister).

Smurning er som maling, du må pusse og grunne underlaget før du legger på malingen.

Voks kan du enten grunne med grunnvoksene VG30 eller VG35 som du varmer inn forsiktig med smørejern. Ligger det kalde vokser under skia fra før, kan du også varme disse inn med smørejern og de blir en slags grunning. Deretter legger du oppå den voksen du skal ha.

Samme gjelder med klister, her legges grunnklister i bunn, og det klisteret du skal ha oppå.

Grunnklister kan i små mengder i enkelte tilfeller også brukes som underlag for voks, men det fungerer ikke nødvendigvis på alle typer snø og føre.

På ski som hele tiden subber nedi snøen, vil det meste slites bort temmelig raskt uansett hva du bruker dersom føret er skarete og hardt, løssnø tar ikke like mye på smurningen, men det sliter det også.

De siste årene har det også kommet smøretape, altså en tape som du legger under skia på midten som fungerer som smurning, har ikke prøvd det selv så jeg vet ikke hvor bra slitestyrken er på dette. Men det kan også være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten her er allerede sagt, men jeg vil presisere litt mer.

 

Det første er å rubbe festesonen med fint sandpapir på en ren såle. Det kreves ikke så mye å gjøre det.

Det flere tilnærminger mtp. smøring: grunnvoks, vanlig hardvoks og klister.

 

Jeg er selv klar over problemstillingen med skareføre, og synes det er irriterende at smøringen faller av etter kort tid.

 

Scenario 1: Dersom det er eksempelvis -30 grader, kan man bruke vanlig hardvoks, slik som swix sin polarvoks. Den voksen er steinhard sammenlignet med andre hardvokser. Dersom voksen holder -30 grader og skia holder -30 grader, vil nødvendigvis sålen også være -30 grader. Når voksen og såla på skia er så kalde fra før av, vil de ha de vanskelig for å feste seg med hverandre. Har du mulighet til å ta med skia inn i varmen, og det samme med hardvoksen, vil det være lettere for at voksen fester seg lettere til sålen. Når du så tar med skia ut i -30 grader, vil voksen fremdeles ha et godt festegrep på sålen. Når du uansett går på skareføre, vil voksen uansett slites av. Jeg har imidlertid opplevd det at den vil holde lengre om voksen allerede har godt feste til sålen. Og det viktigste på skareføre er å vedlikeholde voksen. Har du da på ny hardvoks før den blir helt borte, vil den nok også holde lengre.

 

Scenario 2: Du kan bruke grunnvoks og varme inn den voksen med strykejern. Da vil grunnvoksen feste seg enda bedre til sålen. Bare pass på her, som ovenfor, og påfør ny voks før du har slitt bort alt som er på sålen. Da vil det kunne holde lengre.

 

Scenario 3: Du kan gjerne bruke klister, men hvor praktisk det er, dersom det er -30 grader er jeg usikker på. Klisteret vil nok være ganske så hardt dersom det holder -30 grader, og sålen gjør det samme. I tillegg blir det jo bare kliss med klister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du må bruke blått isklister hvis det er kaldt og isete. Smøres på i romtemperatur, ute så blir det nesten umulig å få dratt den utover. Ulempen med klister er f.eks hvis det begynner å snø. Isklister og nysnø = enorme kladder/null gli. Vanskelig å få av klisteret utendørs. :P

 

Hvis du har feil spenn på skiene (for mye skI), så der du smører er nedi i gli-fasen i f.eks nedoverbakker, så vil smørningen som nevnt over bli slitt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellski er så myke at man må regne med at smøringen forsvinner, uansett. Enig med alle over i forhold til rubbing av midten med sandpapir (ca grad 100). Støtter Borgens innelgg, særlig i forhold til å legge på kvelden før. Det får grunnklisteret til å sitte mye lenger. Kan så dekkes med voks om ønskelig.

Er det knallhard skare så er jo forholdene fine for skøyting, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Scenario 3: Du kan gjerne bruke klister, men hvor praktisk det er, dersom det er -30 grader er jeg usikker på. Klisteret vil nok være ganske så hardt dersom det holder -30 grader, og sålen gjør det samme. I tillegg blir det jo bare kliss med klister.

 

Aner jeg en viss motvilje mot klister her? I de to andre scenariene vil du bruke varme, enten i form av å smøre inne eller bruke smørejern. det er også helt nødvendig dersom du skal få et godt resultat med harde klistertyper. Universalklister eller rødt klister kan du varme i lomma eller inn mot brystet på tur.

Jeg bruker klister når det er skareføre eller grovkornet snø, det gjør at jeg slipper å smøre for annenhver kilometer. Med grønt eller blått klister  som underlag smører jeg med voks ut fra temperatur i luft / snø.Er klisteret godt kjølt når jeg starter turen vil det ikke ise særlig på fallende snø heller.

Jeg rubber festesona hver gang jeg har glida skia og har som regel en bit parafinvoks i smurningsposen for å "pakke inn" smørning som er for myk for snøtemperaturen. Dette kan f.eks. skje dersom du går fra våt snø opp i tørrere snø.

 

God tur!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.