Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk vs sekk


raagnhildv

Anbefalte innlegg

Lurer på om nokon har erfaring med belastinga for rygg og nakke frå å gå med pulk vs å gå med sekk? Har på grunn av en skade i ryggen/nakken problem med å bære tung sekk, særleg over lengre tid. Skal gå tre dagar på Jostedalsbreen seinare i vinter, og vurderar å prøve pulk i staden for sekk.

 

Tips, råd og hjelp tas imot med takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jostedalsbreen er vel bratt opp, flatt på toppen, bratt ned.  For tre dager trenger du ikke mye oppakning. Ville valgt en løsning med parispulk, helst kappet for riktig lengde, og sekk samt taudrag. Så kan du ha sekken på opp og ned, pulk på toppen.

Sjekk disse lenkene: 
http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/myog_rulk.html#.VMaeZfl5N1E
http://www.fjaderlatt.se/2010/04/across-sarek-in-winter-rebooted-rulk.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste erfaring med pulk er fra tidlig ungdom, jeg skulle gå langtur i Indre Troms. Pappa designet og lagde en pulk av aluliniumsplate og meier av kryssfiner. Han la ned masse arbeid i den, og det var håndverk av ypperste klasse. Men dessverre, den fungerte dårlig i praksis. Den skar seg ned i snøen, som en plog, og var et helsikes slit å trekke. Så jeg fikk et litt ambivalent forhold til å dra pulk.

Men dersom jeg nå skulle lagt ut på en lengre skitur ville jeg definitivt vurdert pulk, kanskje først og fremst en lett Paris-type. Spesielt dersom turen ikke innebar mye bratt stigning. Tung ryggsekk gir ustabil balanse, for meg er det faktisk et problem, men mine skiferdigheter i nedoverbakke er vel på "dansk" nivå :)

 

The Incredible Rulk som det linkes til over ser ut som en interessant idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bruke begge deler. Har Paris pulk og med hjemmelaget drag blir den ikke like enkel å håndtere som skikkelig pulk med stivt drag.

Liker derfor ha en del ting i sekken, pakket med litt lavt tyngdepunkt. Så en del i pulk, gjerne da ting jeg ikke vil ha i sekk som f.eks isbor, eller volumøse ting som vinterstøvler.

Da blir vekt greit fordelt. Pulk blir fin og styre og sekk blir ike for tung. Så kan man justere litt vektfordeling etter hvilket terreng man er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp! Lurer på å prøve å få tak i en brukt pulk for å spare litt peng, og prøve den på kortare turar. Om eg ikkje får tak i det kjøper eg meg eit akebrett og prøver det på flatmark, så får eg heller bære sekken opp på breen. Om det blir umulig må eg vel berre investere i ein pulk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.