Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Vennligst forklar meg, jeg forstår ikke...

Fordi et scooterspor er et bevis på at noen har vært der og laget bråk i den ellers rolige naturen. Rent utseendemessig er de ikke styggere enn ujevne skispor. En lang rekke med perfekt satte ski- eller snowboardsvinger kan være pent. Det samme kan snorrette skispor eller spor som naturlig følger terrenget. Penest er det likevel når snøflaten er ubrutt. Syns jeg. Dette ble nesten filosofisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi et scooterspor er et bevis på at noen har vært der og laget bråk i den ellers rolige naturen. Rent utseendemessig er de ikke styggere enn ujevne skispor. En lang rekke med perfekt satte ski- eller snowboardsvinger kan være pent. Det samme kan snorrette skispor eller spor som naturlig følger terrenget. Penest er det likevel når snøflaten er ubrutt. Syns jeg. Dette ble nesten filosofisk...

Jeg lo godt når jeg leste dette, men ble plutselig litt i tvil.

Dette kan ikke være alvorlig ment...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lo godt når jeg leste dette, men ble plutselig litt i tvil.

Dette kan ikke være alvorlig ment...?

Nei, dette er noe av det mest spesielle jeg har sett skrevet,

tror noen trenger å gå litt i seg selv her.

Heldigvis bor de fleste av denne typen i blokkleiligheter langt

fra fjell og vidde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sotte å lest litt i denne tråden, å regne med at 80% av de som svarer her, å er sååå veldig mostander av scooter... har aldri kjørt, eller sotte på en scooter.

Man må vel ikke ha prøvd ut alt man er motstander av, eller? Mange av de som ikke har prøvd scooter, har vel nettopp latt være å prøve siden de er motstander av det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er noe av det mest spesielle jeg har sett skrevet,

tror noen trenger å gå litt i seg selv her.

Heldigvis bor de fleste av denne typen i blokkleiligheter langt

fra fjell og vidde:)

Jeg synes innlegget til Busken samstemte veldig bra med min holdning til scooterspor. Tror det er en god del som er enige i det òg, man trenger ikke bo i blokkleiligheter for det, herregud! Scooterkjøring etterlater spor som viser at motorisert ferdsel har vært i området, og skaper ikke den samme roen i landskapet. Natur er kultur, og der skal en ofre litt svette for å ta seg fram. Eksempler som Vesle Blefjell og bildene fra Golsfjellet viser hvordan det går om scootere får lov til å kjøre fritt omkring :evil: Enda verre er det å møte på scootere, bråk, støy og eksoslukt. Stans galskapen! Det holder med preppemaskina og Røde Kors utrykninger :evil:

Mulig du polaris ikke forstår vår tankegang, prøv i det minste. :evil: Så får jeg håpe jeg slipper å møte deg med en bråkete Polaris Scooter i fjellet, men heller med ski på bena.

Å kalle skifolket for egoister beviser like mye scooterfolkets egoisme, å forstyrre naturens fred å ro, og ødelegge for andre. Skal dere kjøre scooter får dere dra til Svalbard eller et annet sted, her er dere ikke velkomne :) Vi ødelegger hvertfall ikke naturopplevelsen for dere (tror jeg :evil: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes innlegget til Busken samstemte veldig bra med min holdning til scooterspor. Tror det er en god del som er enige i det òg, man trenger ikke bo i blokkleiligheter for det, herregud! Scooterkjøring etterlater spor som viser at motorisert ferdsel har vært i området, og skaper ikke den samme roen i landskapet. Natur er kultur, og der skal en ofre litt svette for å ta seg fram. Eksempler som Vesle Blefjell og bildene fra Golsfjellet viser hvordan det går om scootere får lov til å kjøre fritt omkring :evil: Enda verre er det å møte på scootere, bråk, støy og eksoslukt. Stans galskapen! Det holder med preppemaskina og Røde Kors utrykninger :evil:

Mulig du polaris ikke forstår vår tankegang, prøv i det minste. :evil: Så får jeg håpe jeg slipper å møte deg med en bråkete Polaris Scooter i fjellet, men heller med ski på bena.

Å kalle skifolket for egoister beviser like mye scooterfolkets egoisme, å forstyrre naturens fred å ro, og ødelegge for andre. Skal dere kjøre scooter får dere dra til Svalbard eller et annet sted, her er dere ikke velkomne :) Vi ødelegger hvertfall ikke naturopplevelsen for dere (tror jeg :evil: ).

HOLDNING TIL SCOOTERSPOR.....?

Hellige Moses dette blir bare værre og værre...

Noen beltemønster du liker mindre enn andre kanskje?

Det eneste som mangler nå er at en eller annen hevder å være allergisk mot scooterspor.

"Når jeg ser scooterspor får jeg utslett i ansiktet og begynner å klø, spesielt når sporene svinger, da må jeg finne frem medisinen min..".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har 859 svar og det er i grunnen veldig lite nytt som kommer frem - om man har lest alle 859 innleggene først mener jeg :)

Siden diskusjonen nå dreide inn på scooterspor, så hadde det vært en god ide om man fikk påbud om at nummerplaten på snøscooteren var inngravert i scooterbeltet. På den måten hadde man vært sikker på at det sporet man passerte faktisk var avsatt på lovlig vis. Om det er praktisk mulig vet jeg ikke. (men det var kanskje allerede nevnt i innlegg nummer 523 eller noe sånn :evil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med deg Sondre! Jeg har kikka innom denne tråden en gang i blant, men blir bare oppgitt. En ting er sikkert, det går aldri an å få folk til å skifte mening, og selv om vi som elsker stillhet og uberørt natur har rett så vil ingen som ikke har behov for å ha det koselig forstå det. Jeg bare håper at regjeringa i åra framover tar til fornuft og legger kraftige begrensninger på scooterkjøring i fjellet.

Ellers så må jeg si at Nord-Norge av visse grunner frister mest i barmarkstida.

Ser ingen grunn til å trekke redningsaksjoner og nyttekjøring inn i denne diskusjonen, for det er det ingen sanne friluftsfolk som reagerer negativt på, og det har stort sett ingenting med saken å gjøre. Men fornøyelseskjøring hvor det er om å gjøre å ødelegge mest mulig stillhet og harmoni, det er til å klikke fullstendig av :):evil::evil::evil:

Jeg gidder ikke å diskutere dette videre jeg heller. Kan heller slenge masse dritt ved bålet sammen med folk som er vant til de stygge tinga som kommer fra kjeften min, og heller skåne forumet for sånt.

Har forandra på utsagnet mitt noen ganger nå fordi jeg har kommet i skade for å kikke på denne skittråden i det siste. Den er en perfekt tråd for å komme i elendig humør :evil: Jeg trur jeg dropper å kaste bort mer tid på den.

Det å diskutere noe på et forum er så ufattelig kjedelig og lite givende for meg. Man blir bare møtt av nye varianter av de samme motargumentene som viser hvor mye ondskap naturen må finne seg i. Bedre da å si sin oppriktige mening om man treffes i fjellet.

Men jeg gir egentlig opp, for mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves! Må ikke forveksles med at jeg tror jeg er en gud eller at jeg er religiøs, det er bare et så jævlig bra sitat jeg har hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da undertegnede som forholdsvis ny her, ikke gidder å lese gjennom 35 sider med innlegg, velger jeg heller å forsøke en liten nyansering:

Jeg er vokst opp med ei slekt hvor det har vært mange snøscootere, og desto mindre skigåing, mine foreldre var imidlertid lite begeistrert for fenomenet, spesielt når noen lekte for mye i nærheten av hytta, imidlertid tar vi ned vår egen vinterved til både hus og hytte. Da vi begynte med det var det riktignok bare til hytta, og en av onklene mine (på den tiden grunneier) kjørte ned veden, men etterhvert som han ble eldre og uegnet til å kjøre scooter måtte vi finne en annen løsning, og den mest fornuftige var å kjøpe en snøscooter, (forøvrig hvis snøscooterentusiastene er interssert i typen var det det Ockelbo 600, 1976 modell, med en sylinder og rundt 20 hk Sachs motor, den holdt til 1998, da den ble erstattet av en 1984 modell Ockelbo 5000, 368 ccm, 38 hk.). Da vi anskaffet den første i 1994 var jeg 12 år, og overbegeistret, å så morsomt. Imidlertid ble bruken av scooteren styrt med temmelig hard hånd, den skulle brukes til å trekke ved med, og tyngre gjenstander fra bilen. Noe lek skal jeg imidlertid innrømme at det ble. Nå ligger hytta vår i et område som sjelden brukes av andre enn de som har hytter, og blant de har flertallet scooter, like vel er det sjelden scootre er til sjenanse. Imidlertid har min begeistring for snøscooteren kjølnet betraktelig med alderen, nå kan jeg i teorien (langt til lensmannen) bruke den som jeg vil, men like vel blir det kun til vedkjøring og transport, til tross for at vi har tillatelser til å kjøre på isfisketurer. Det er sånn at når man har kjørt ved i noen dager lengter man etter å slippe å sitte på scooteren, mye bedre å gå på ski. Imidlertid, jeg sa jeg skulle nyansere, kan jeg ikke tenke meg å trekke ned ved tilsvarende 250 sekker med pulk, alternativet er å leie inn en traktor i barmarkstida, noe som vil føre til varige skader. Poenget mitt er at snøscooteren, i motsetning til de fleste fritidsbåtene har en klar nyttefunksjon, de kan brukes til transport i områder uten vei. Og følgelig bør man få lov til å bruke de til det. Det er imidlertid stor teknisk forskjell på en snøscootere beregnet på fart, rekreasjon og transport. En fartsscooter vil typisk ha kort belte med høye kammer, mens en transportscooter vil ha langt og bredt belte, samt (utrolig nok) mindre motor.

Det gjør at det er mulig å forby omsetting og bruk av snøscootere i førstnevnte kategori, men tillate sistnevnte. Tar man i tillegg utgangspunkt i at nye 4-taktsmotorer er skummelt stillegående bør det være mulig å komme til et kompromiss som tillater nyttekjøring og forhindrer lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har liten tro på at scooterkjøring og scooterbruk lar seg reversere.

Mere lovgivning og forbud vil føre til mer ulovlig kjøring.

Da er tilrettelegging veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har 859 svar og det er i grunnen veldig lite nytt som kommer frem - om man har lest alle 859 innleggene først mener jeg :D

Nei, lite nytt - men til tider god underholdning :D

Siden diskusjonen nå dreide inn på scooterspor, så hadde det vært en god ide om man fikk påbud om at nummerplaten på snøscooteren var inngravert i scooterbeltet. På den måten hadde man vært sikker på at det sporet man passerte faktisk var avsatt på lovlig vis. Om det er praktisk mulig vet jeg ikke. (men det var kanskje allerede nevnt i innlegg nummer 523 eller noe sånn 8))

Denne løsningen har jeg absolutt ingen som helst tro på.

Derimot - hvis man VIL ha et kontrollregime finnes det masse andre muligheter. Det bør for eksempel være teknisk mulig å lage en ferdsskriver basert på GPS. Hvis man virkelig vil kan man til og med pålegge at loggen skal sendes automatisk via satellitt etter et visst antall kjørte kilometer. Kan du tagge rein og sel med automatisk innsending av posisjon og andre data så er det ikke vanskelig å gjøre det samme på scooter. I motsetning til pattedyr har scooteren innebygd strømforsyning :)

Men å påby slike løsninger er både problematisk, kontroversielt og etisk betenkelig.

For øvrig har jeg neppe synspunkter eller meninger som ikke har kommet fram tidligere i tråden... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få legge til at jeg på ingen måte vil nekte at scootere brukes, men et sted går grensen! Om scooterkjøring fritt omkring blir legalisert vil det helt sikkert føre til mer villmannskjøring som jeg først og fremst er i mot, og økt bruk av snøscooter i fjellet som ville bli en negativ trend i mine øyne.

Å møte på et scooterspor kan i enkelte tilfeller være deilig om en har gått lenge i utenfor løypene. Men scooterspor på kryss og tvers som på bildet mitt på forrige side blir i overkanten! Ikke pent, og er et skrekkeksempel på hvordan Norges fjellsider vil se ut vinterstid om scooterkjøring blir mer lovlig.

Scooterspor er ikke det verste problemet, desidert største problem er at de er til sjenanse for folk som søker stillhet og ro i fjellet. Spesielt en blodtrimma scooter! Da jeg var på Bosnuten i Telemark for noen år tilbake hørte vi godt en trimma scooter som ga bånn gass nede ved Møsvatn. Langt unna kunne vi høre den godt!!! På Lifjell, Blefjell; to scooterkjørere crosset som villmenn oppe på Lifjell, og kranset rundt oss som søkte ro utenfor løypene. De bråkte og lagde stygge spor etter seg. Desibelnivået og støyen er verst for å ha sagt det. I tillegg til at motoriserte fartøyer i fjellet er en uting, en skal bruke kroppen litt (det er det den er lagd for!). Ikke gjøre det altfor lettvint for seg selv 8)

Jeg bryr meg mindre om scooterkjøring til hytta, altså en som jobber som scooterkjører og kjører varer opp for dem. I tillegg kan de følge scootersporene som han etterlater seg, når de går på ski. Samme med handicappede som vil til hytta, og selvfølgelig hjelpekorps som Røde Kors.

Kan sette meg inn i deres situasjon, dere vil selvsagt bruke scooteren overalt! Har selv fått kjeft skiløpere når jeg har jeg kjører med bikkja i "deres" løyper. Har drevet med terrengsykling, og villmannskjøring er moro synes vi, men ikke for turgåere som blir passert i 70 km/t av oss. Får ofte sure kommentarer tilbake da :D Samme med folk som rir i løypa, kan fort bli irritert på dem og. Men det blir en annen sak! :)

Fri bruk av motordoninger i fjellet, NEI, NEI og atter NEI!!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært få ønsker fri ferdsel, bortsett fra analfabete troms- og finnmarkinger som dessverre blir veldig synlige i nettdebatter osv. Men det må gå an å bruke fornuft. Som jeg tidligere har nevnt her i tråden, for distrikts-Norge og folk som bruker fjellet året rundt og som har gjort det i generasjoner føles det veldig urettferdig når DN og lobbyister i f.eks DNT ønsker å ta fra dem muligheten til å kombinere proviantkjøring og rekreasjon til hytta tre-fire ganger per vinter. Samtidig som DNT har ubegrenset løyve til å transportere god mat, vin og MYE øl som påsketuristene fra mer sentrale strøk skal nyte godt av langt til fjells. Slikt oppfattes, med god grunn, som hyklersk, dobbeltmoralsk og arrogant. Skremselsbildene som 500fjell viser er ille, men ikke representative for norske fjell etter min erfaring.

Oppsummert; villmannskjøring er en uting, men det går fint an å kanalisere MYE av rekreasjonskjøringen til områder og klokkeslett der ingen turgåere(eller dyr) oppholder seg(Prøveprosjekt i tilknytning til skisenter i hjemkommunen, fungerte utmerket for ALLE parter, helt til noen fant ut at vedtaket ikke samstemte med motorferdselsloven). Prøv å forstå situasjonen og ønskene til distriktsbefolkningen med interesser i fjellet(året rundt), og se litt lenger enn eget ønske om et stille og urørt påskefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ganske enig med Larsd.

NB! Ikke alle finnmarkinger og tromsværinger er analfabet, faktisk veldig veldig få, eller jeg kjenner ingen.

Men enkelte (på nettdebatter) legger ikke akkurat flid i rettskrivningen, det er sant.

Umodne utsagn gjør dessverre mere skade enn nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Mine personlige erfaringer med finnmarkinger tilsier at de innehar mye fornuft. Utrolig folk med mye god humor. Dessverre er ikke disse representerte i den åpne debatten, og utsagn som "dæm føirbanna søringan kan si hva f*** de vil, æ ska kjøre squatter akkorat kor det passe mæ" gir utenforstående et inntrykk av at alle scooterførere er en gjeng cowboys som ikke bryr seg om naturen samt lover&regler i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mere lovgivning og forbud vil føre til mer ulovlig kjøring

Ja, her er jo et stjerneargument. Hvorfor ikke fjerne Norges Lover og la Norge bli det første land i verden med null kriminalitet.

Scooterdebatter er noe som ser ut til å gå i arv fra generasjon til generasjon. Argumentene på begge sider har vært identiske de siste 30-50 årene. Har bare lest denne siste siden i denne umåtelig lange tråden og tør vedde kompasset mitt på at det ikke finnes et eneste argument for/imot som ikke har vært oppe før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.