Lars-Ivar Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Hei, jeg og min bror har pakket opp det gamle helsport teltet til min far. Det hadde mugg på innerteltet. Og lurer da på tips til fjerning av mugg? Takker for alle innspill her på forhånd! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martin HJ Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Man får forskjellige kjemikalier til dette formålet som fks. denne: http://www.ljungmann.no/main.aspx?page=article&artno=M000493 Hvit eddik og natron brukes også til å fjerne mugg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag G - Evje Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Hvor gammelt er teltet ? Har et Helsport fra 1970, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Ivar Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 @Dag G - Evje er ikke sikker tror ikke det er så gammelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Ivar Skrevet 14. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2014 hvor får man kjøpt noen av disse midlene da? @Martin HJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn J Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Jula har også et middel for å fjerne mugg: http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/maling-og-fugemasse/fortynning-og-rengjoring/rengjoring/alge-muggrens-530076/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havørn Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Mirazyme er et middel som er laget for fjerning av mugglukt i telt, våtdrakter og annet friluftsutstyr, og er basert på enzymer og mikrober: https://www.mcnett.com/gearaid/mirazyme#36132 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tor Magnus Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Det er ikke mulig å kjøre det i vaskemaskinen da? Vil det ødelegge bunnduken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buster Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Vil tro det er det som også kalles jordslag. ser ut som svarte små prikker. De selger i så fall ett stoff på fargehandlere som er ganske bra, men husk att teltet må impregneres etter behandlingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Ivar Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Men må innerteltet impregmeres da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
REs Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Jeg har også et gammelt telt som ble kjøpt sommeren 72 eller 73. Det er brunt med gult innertelt. Innerteltet er av en tynn bommuldsduk som ble kalt "aeroplanduk". Jeg lånte bort dette telte til broderen og etter noen år og mye masing så kom det tilbake. Da hadde barna hans brukt det som leketøy i hagen. Stenger manglet, det var revnet og innerteltet var fullt av jordslag. (Små svarte prikker) Dette er sikkert minst 15 år siden. Jeg reparerte teltet og prøvde med alt mulig for å få bort de svarte prikkene, men de stoffene som virket best tok også med seg en del av fargen på duken. Nå er det en del år siden jeg prøvde dette så kanskje dagens midler er bedre enn det jeg fikk tak i den gangen. Hvis bunnduken er av plast så er det nok ikke så lurt å putte det i vaskemaskinen. Plast blir ofte litt sprø etter mange år med uv-stråling, men hvis hele innerteltet er av tynt nylonstoff så går det kanskje å vaske det på et finvaskprogram. Men de vaskemidlene som finnes til bruk i vaskemaskin tar ikke jordslag. Prøv heller å håndvaske det i badekaret hvis du har. Jeg har vasket min Ringstind 2 light i badekaret og det gikk helt fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buster Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Det har fått jordslag/mugg fordi det har vært fuktig. Impregnerer du det så er sjangsen større for at det ikke skjer igjen, og fargen kommer ofte noe tilbake ved impregnering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.