Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til Islandtur


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe Fjellrevens akka dome 3, siden det er på tilbud til 3799. Har dog tenkt meg en tur til Island og er litt usikker på hvordan dette teltet vil takle været der, siden det blåser en halv pelikan i alle retninger og til enhver tid der oppe. Er det noen som har erfaringer med dette teltet og skitvær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med Fjellreven sitt kuppeltelt, men har selv et Hilleberg Allak som er samme konstruksjon. Det er litt andre løsninger selvsakt, men formen, kuppel, gjør teltet veldig stabilt og tåler mye vind. Jeg ville ikke hatt noen betenkelighet med å kjøpe et slikt telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nettopp med internettet og det står man må ha telt som tåler opp til 75mph, hvilket ville tilsvare 33 m/s såvidt jeg kan regne meg frem til. Akka dome 3 skulle tåle 63 mph, så det ser ut til at det er litt for tufsete. På en annen side er det kanskje litt overkill å kjøpe et ekspedisjonstelt på grunn av den ene turen til Island når teltet stort sett skal brukes i Norge. Tipper det er forholdsvis sjeldent at man er ute i liten orkan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke erfaring med Fjellreven sitt kuppeltelt, men har selv et Hilleberg Allak som er samme konstruksjon. Det er litt andre løsninger selvsakt, men formen, kuppel, gjør teltet veldig stabilt og tåler mye vind. Jeg ville ikke hatt noen betenkelighet med å kjøpe et slikt telt.

Takk for bra svar, likte konstruksjonen veldig godt selv. Godt med litt ekstra plass i høyden. Allaken er også et veldig aktuelt telt, ser veldig luftig og fint ut. Så vidt jeg skjønner på deg og andre, står det bra i storm, spørsmålet er om det står i verre vind enn det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal til Island om vinteren så må du nok regne med mye vind, men jeg ville ikke vert så redd for været hvis du skal dit om sommeren.

Sommeren kan være veldig fin på Island og da jeg var der i 2011 så hadde vi kjempefint vær og vi så mange som var på sykkeltur og sannsynligvis med telt i tilhengeren.

På Island er det veldig populært med slike små kombicamp tilhengere som du trekker etter bilen. Disse tåler nok mye mindre vind enn 63 mph.

post-4220-0-05974000-1412316792_thumb.jp

Jeg mener at det helt sikkert holder med et vanlig tre sesongers telt.

post-4220-0-80851200-1412316880_thumb.jp

Dette bildet er sikkert tatt ved Seljalandsfoss.

Seljalandsfoss ligger sør på Island like ved den store hovedveien, men hvis du har tenkt deg bort fra vei og folk så er faktisk terrenget ganske kupert og det er ikke så vanskelig å finne brukbare teltplasser som ligger litt i le for vinden.

http://www.transitionsabroad.com/publications/magazine/0801/hiking-in-south-iceland.shtml

Hvis du googler tent og/eller camping i kombinasjon med Iceland så kan du se hva slags telt som blir brukt av turister i Island. (Islendingene foretrekker visst å si i Island, ikke på Island som jeg er vandt til.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er akka dome 3 på tilbud? Vurderer et sånt selv

Gmax Storo, men du trenger ikke kjøpe det der. Gsport har nemlig også teltet og de har prismatch, så du kan stikke i hvilken som helst gsport, vise til prisen på storo og få det nedsatt. Jeg har et bilde av prisen hvis du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har kikka på Helsport Storsylen, men en tusning dyrere.

http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-storsylen-x-trem-2+-rod-gul/p/1083016_1_style

Takk for bra tips! Har kikket på det og det ser helt supert ut, men vil gjerne ha et som er litt bredere enn 130, tenker 140 eller 160. Selv om det blir litt tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs takk for veldig bra innspill og flotte bilder! Har nettopp vært der oppe og det er en natur som er helt fantastisk, man må jo bare opp og oppleve det. Godt å høre at det ikke var så vilt vær da dere var der oppe, har nettopp snakket med en slektning som har vært fjellguide der oppe i 15 år og hun mente at været ikke var så ille særlig ofte, men at det kunne skje.

Nå vil jeg gjøre alt for å unngå å være ute i denslags vær og tviler sterkt på at det vil skje, men det er selvfølgelig utrolig kjipt hvis teltet blåser på havet og man står der og hutrer mens de langhårede sauene flyr rundt ørene på en.

Har undersøkt litt og ser at Exped orion extreme iii skal tåle den vinden. Så er det også 2500 kroner dyrere enn Fjellreventeltet, så jeg er litt usikker her. Mulig det blir Akka dome og en god planlegging mhp værmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en del på Island og kan bekrefte at det blåser mye og i perioder også kraftig.
Var der senest forrige uke, og begynnelsen av uken var ganske rufsete.

Noen ting jeg ville tenkt på for valg av telt til Island er

- grunnen gir ofte ikke godt feste for plugger. Kan f.eks være hard eller sandete. Mange plugg/bardun-fester er en fordel.

- grunnen kan være skarp, dvs footprint el.l. kan være en god ide.

- vinden som diskutert.  Jeg har festet teltet (til bil) , spesielt ved oppsett/nedpakking. 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å kjøpe Fjellrevens akka dome 3, siden det er på tilbud til 3799. Har dog tenkt meg en tur til Island og er litt usikker på hvordan dette teltet vil takle været der, siden det blåser en halv pelikan i alle retninger og til enhver tid der oppe. Er det noen som har erfaringer med dette teltet og skitvær?

 

Jeg har dette teltet og fikk testet det i kraftig vind i desember i fjor (så kraftig at trær veltet). Og det stod fint. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bamsemums takk for veldig bra innspill! Har du andre tips til når man skal på fjelltur der? Tror du 75mph er et realistisk mål? Tenker at domen Akka Dome oppfyller mange av de kristeriene du snakker om siden det er selvstående og har mange muligheter for fester. Skal leie en islending hvis eneste jobb skal være å ligge på teltet under opptaking og nedtaking så det ikke blåser vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bamsemums takk for veldig bra innspill! Har du andre tips til når man skal på fjelltur der? Tror du 75mph er et realistisk mål? 

 

Å vurdere telt utifra spesifikasjoner i m/s blir kanskje vel teoretisk (selv for mitt ingeniørhode).  

Ett hint er at sist uke hadde de skilt i resepsjonen på hotellet som advarte turister mot å kjøre bil pga sterke vindkast - det ser en jo ikke så ofte...

Skal en gjerne se på vind i m/s er dette noen lenker:

http://www.vegagerdin.is/vs/Today.aspx?la=en

http://www.vegagerdin.is/english/

http://www3.vegag.is/faerd/weather1.html

Mange veier på Island har skilt med display som viser temperatur og vindstyrke på utsatte steder.

Men det finnes selvfølgelig en app for slikt : http://vedrid.is/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hawearl Smukt! Takk for bra innspill:) Hva synes du om størrelsen på domen (det er jo kanonstort) og det å sette opp? Ser det er mange som klager på de tre teltstengene som krysser samme sted på midten.

 

Størrelsen er super. Veldig romslig bla grunnet bratte vegger. De tre stengene kan være litt plundrete, men med litt lirking går det kjempefint. Har slått det opp i kraftig vind - og det gikk finfint.

 

Når jeg kjøpte dette teltet stod det mellom dette og Exped Orion Extreme. Men da jeg fant akka dome 3 på finn.no til 2000 var valget enkelt. Teltet var så godt som nytt og jeg er veldig fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange veier på Island har skilt med display som viser temperatur og vindstyrke på utsatte steder.

 

Men er det mykje vind, plasserer ein jo ikkje teltet på spesielt utsatte stader. Det skal ikkje store steinen til å få ly for å spare teltet for betydelege vindbelastningar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.