Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans microlight jakke vs skalljakker?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har lest gode anmeldelser om Bergans Microlight jakke. Er det slik at denne er bedre på sommeren da den puster bedre enn tradisjonelle skalljakker? Gjør den jobben til lette turer på sommer/tidlig høst? Har forstått at den ikke tåler så mye regn og vind som skalljakkene, men funker bra når det ikke er skikkelig ruskevær. Noen som har erfaringer med denne? Når bruker dere denne type jakke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en slik jakke og den er en kjempefin jakke til å bruke om sommeren.

Jeg bruker en tynn ulltrøye under og den er utrolig god når det blåser. Den virker faktisk ganske varm når du tar den utenpå en slik tynn ulltrøye.

Men den erstatter ikke en god skalljakke når været rusker seg til. Den tåler ikke så mye regn og er etter min mening litt for lett til vinterbruk.

En annen fordel er at den nesten ikke veier noen ting og tar liten plass i sekken.

Det eneste negative er kanskje prisen, men det gjelder vell de fleste slike produkter nå for tiden. 

Her er en test.

http://www2.turistforeningen.no/files/DNT/Utstyrstester/test_vindjakker_FoV_508.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte jakka ifjor og har brukt den på vinteren i frisk bris og lett snøvær og rundt 0 grader, det fungerte fint med en ullgenser under. Har også brukt den på høsten i høljregn (15 minutters skur) og da ble genseren under gjennomvåt. Bruker den på alt jeg går av turer på fjellet og i skogen så lenge det ikke er mye nedbør.

 

Angående pusteegenskaper, så er de svært bra, svært mye bedre enn goretex-jakker. Til bruk som ren vindjakke er den veldig bra. For skikkelig ruskevær midtvinters så er den for kort og hetten vil nok også være litt for dårlig. Alt annet tørt vær funker den bra i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at dere bruker den som jakka nr 2. At dere alltid har med allværsjakke/skalljakke tilfelle drittvær samt en lett pustende microlight jakke?

Jeg gjør det på turer der jeg ikke har kort retrettmulighet pga. endret vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik å forstå at dere bruker den som jakka nr 2. At dere alltid har med allværsjakke/skalljakke tilfelle drittvær samt en lett pustende microlight jakke?

Jepp, og det er verdt de 300 ekstra grammene for å slippe å gå i allværsjakke :)

 

På dagsturer ser jeg det an. Hvis jeg tror sannsynligheten for regn er lav, så tar jeg ikke med allværsjakka, men så bor jeg på østlandet, ikke vest/nord. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microlight jakke + regnjakke er også et alternativ?

Det funker fint det også. Har kjørt den kombinasjonen i flere år inntil jeg fikk meg en virkelig god skalljakke som overtok for regnjakka. Siden Microlight-jakka var så lett så heiv jeg liksågodt regnjakka over når det var kjølig regn/kaldt vær. 

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har merket forskjell på gamle og nye Microlight? Min begynner å dra på åra men vegrer meg litt for å handle ny da de virker litt stivere og mindre elastisk i stoffet. Jakken er knall å ha over nettingen når man går, puster bort lett regn og holder myggen ute. Pluss for romslige lommer.  Anbefaler lett denne jakka!

 

Buksa er fin å ha over sykkelbuksa for oss som ikke syntes at menn i tights burde være lov;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.