Populært innlegg Martin HJ Skrevet 14. juli 2014 Populært innlegg Skrevet 14. juli 2014 Gaustatoppen Eller det er hvertfall det sønnen min sier, som akkurat gikk fra fantastiske fire til stolte fem år, at han skal på toppen av verdens høyeste fjell med fyrtårn oppå. Om den kan sammenlignes med de mektigste toppene i Himalaya kan nok diskuteres blant de faktaorienterte voksne, men i et vakkert barnesinn er den nettopp det - høyeste stedet på jord. Værmeldingen var usikker og ingen meteorolog visste helt riktig hva som skulle komme av værtype. Yr meldte sol og lite vind, Storm meldte regnbyger og lyn og de pene damene på skjermen innrømte at de faktisk ikke var sikre på hvordan været ville bli i helgen. Men både Trude (livsledsager) og jeg hadde fri fra jobb, og Adrian (sønn) hadde vært klar for å spise vaffel på toppen av Telemark siden jeg nevnte det for han uker i forveien. Nei vi bare drar opp på hytta på Skinnarbu og tar det derfra, skulle det bli møkkavær har vi alltids regntøy og turløyper utenfor samt brettspill og terninger innenfor. Etter en sen morgen og noen timer på veien, fikk vi Tinnsjø på høyre side av bilen og blikket tittet opp på himmelen og de spredte skyene som dannet hvite bomullsdotter med innslag av grå flekker. Vi ble enige om at dette var godværsskyer og bestemte oss for å ta Gaustatoppen idag. En kjapp tur innom Rjukan for å handle med litt munngodt og så spolte vi opp den "vingletevonglete svingebakken" (sitat liten gutt) og så bort til bunnen av fjellet. Vi hadde bestemt oss på forhånd etter litt frem og tilbake om å ta Gaustabanen opp og gå ned igjen, bare det å ta tog og bane inni fjellet ville være en opplevelse i seg selv for en liten kar som er togentusiast som mange andre på hans alder. Vi parkerte bilen nedenfor bommen fordi det hadde allerede blitt ettermiddag, og bommen til parkeringen stenger klokken 17:00. Altså vil det bli kveldstur ned og forhåpentligvis har de fleste av dagens toppturgjester kommet seg ned fra fjellet slik at vi blir mest mulig alene. Vi kjøper oss billett til den siste turen opp og idet døren går opp til tunnelen slår den syv grader kalde luften imot oss, jeg kikker ned på Adrian som har et frydfullt smil om munnen. "Bor det drager her inne pappa" spør Adrian - "Ja for lenge siden, men nå er det bare toget som bor her" sier jeg. Etter litt så går vi ombord i det blå lille toget som frakter oss skramlete innover i fjellet, så et bytte over til et lite rødt tog som frakter oss opp til toppen. Det store smilet og uttrykket til han lille guttungen vår er enormt, dette kan man se er noe han virkelig syns er spennende. Vel fremme på toppen etter 15 minutter går vi ut av den lange tunnelen til utgangen, jeg kikker rundt meg og kan puste lettet ut. Det er knallvær med sol og spredte skyer, og rundt tyve grader - fantastisk. Klokken viser at ettermiddagen er godt igang og beste av alt, det er nesten ingen mennesker her oppe! Bare noen her og der som er på vei ned, deilig å ha fjellet for seg selv tenker jeg mens jeg nyter gleden til Adrian og Trude som virkelig koser seg. "For en fin utsikt mamma og pappa" sier han en mengde ganger mens han går opp de siste meterne opp til steinhytta. Han vet at det finnes vaffeler her oppe og lukten av nystekte hjerter brer seg om i den vindstille luften. Et par vaffelplater og en coca cola til en pris som bare finnes på fjelltopper og enkelte loppemarked blir konsumert til et av fastlands-norges beste utsikter, det er ikke vondt å være til på en plass som dette nesten alene med sine nærmeste. Etter påfyll tar vi en tur bort til toppunktet og tilbake igjen over eggen, slapper av og koser oss en god stund før vi beveger oss nedover. Adrian spretter nedover som en fjellgeit i sine fjellstøvler i størrelse 29 til blikket av en litt bekymret mamma, men han er stødig som få og er vant med ulendt terreng under beina. Det blir en håndfull med pauser med påfyll av energi og hygge på vei ned, og Adrian finner en provisorisk seng for å legge seg til å sove et par ganger. "Se pappa, jeg tror jeg sover her jeg" sier han med øyene lukket og et lekent smil om munnen Kveldssola senker seg over landsskapet når vi kommer lenger ned, det skaper lange skygger og et behaglig lys som gjør nedfarten ekstra hyggelig. Etter litt over tre timer er vi nede igjen ved bilen, vi kjører hjem til hytta og får oss en sen middag. Guttungen kommer seg i seng etterhvert og vi blir sittende oppe noen timer til på terrassen med et par glass til sola som har gått ned bak Hardangervidda. Perfekt. Solstien Dagen etter tar vi Krossobanen opp til Gvepseborg, vi har jo en dag til å fylle med eventyr før helgen er over og vi velger Solstien som går i en rundtur på ca en halv mil som starter på toppen av Krossobanen. Dette er en familievennelig tur med fem forskjellige oppgaver på veien som barna må utføre, man får med seg en tursekk nede ved stasjonen som er fylt med fem forskjellige poser nummerert 1 til 5 til de forskjellige postene. Har aldri tatt denne turen før og ble overrasket hvor flott og tilrettelagt for små barn denne runden er. Selve Solstien er steinlagte trapper som går hele veien opp til toppen ved tyske kanonstillnger fra krigens dager, den begynner nedi skogen og går oppover over tregrensa og opp på vidda. Herlig tur med flott natur og kjempefin utsikt på toppen utover Hardangervidda og Gaustatoppen, samt morro og læringsrikt for barn. En sikker vinner for småbarnsfamilier som anbefales på det sterkeste Slik ser de nummererte skiltene for oppgavene ut Steintrappene er et morsomt innslag og sparer naturen for slitasje. En av oppgavene ved soluret et stykke opp i løypa Siste biten på vei til toppunktet En nydelig helg med et perfekt turvær, takk for denne gang herlige Telemark og vi ses igjen Vis rapporten i Turkartet Vis større kart 17 Siter
Vagvær Skrevet 14. juli 2014 Skrevet 14. juli 2014 Flott topp! Synes sønnen din heisen var skummel? Og hvor mye kostet det? Gikk opp til hytta på (nesten) toppen med sønnen min i fjor sommer, men vi gikk ikke helt ut på toppunktet. Om heisen ikke er for skummel kunne vi jo tatt heisen opp i år og fullført bestigningen. Han fylte fem for en måned siden. Siter
Martin HJ Skrevet 14. juli 2014 Forfatter Skrevet 14. juli 2014 Flott topp! Synes sønnen din heisen var skummel? Og hvor mye kostet det? Gikk opp til hytta på (nesten) toppen med sønnen min i fjor sommer, men vi gikk ikke helt ut på toppunktet. Om heisen ikke er for skummel kunne vi jo tatt heisen opp i år og fullført bestigningen. Han fylte fem for en måned siden. Det er jo veldig individuelt hva som er er skummelt for små barn, guttungen synes det bare var stor stas og koste seg hele veien bort og opp med vognene Prisen er Voksen kr 350,- og Barn kr 175,- tur-retur og for en vei er det Voksen kr 250,- og Barn kr 125,- Siter
Dag G - Evje Skrevet 5. august 2014 Skrevet 5. august 2014 Det er en fin tur, Martin. Trødde en del opp og ned der da ungene var små. Tur som de alltid vil huske. 1 Siter
Lompa Skrevet 5. august 2014 Skrevet 5. august 2014 Flott tur! Inntil 1810 var forresten Gaustatoppen Norges høyeste fjell, så han har ikke så feil, sønnen din.. 1 Siter
Martin HJ Skrevet 5. august 2014 Forfatter Skrevet 5. august 2014 @Dag G - Evje: Ja det er en kjempefin tur å ta med små barn på, Adrian koste seg særdeles mye. Han snakket om Gaustatoppen senest idag morges @Espensa42: Takk for det @Lompa: Nei det er faktisk ikke sååå lenge siden folk begynte å bevege seg på toppturer og utforske de høyeste fjellene her i landet Siter
Kjell Iver Skrevet 5. august 2014 Skrevet 5. august 2014 Takk for en superflott og veldig inspirerende turrapport. Turene vi tar med de små nå er jo noe som de tar med seg videre i livet - og som vil prege dem til å bli friluftsmennesker senere hen. 2 Siter
Anna Hansen Skrevet 9. mai 2019 Skrevet 9. mai 2019 Selv om det er litt "gammelt" rapport..håper jeg på svaret:) Planlegger en tur midt i juni på tre dager ( fredag-søndag). Hadde tenkt å ta Solstien og Krossobanen. Har med meg to barn på 9 og 3 år. Hvor langt tid tar turen fra går av Krossbanen? Er den markert? Forstår jeg riktig at vi tar Krossobanen helt til siste stopp. Går tur og tar bannen ned igjen? Blir det en rundtur eller tur-retur på samme stien? Siter
Martin HJ Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Skrevet 10. mai 2019 Heisann, du får god informasjon om solstien på nettsiden til Krossobanen 😊 http://www.krossobanen.no/index.php/opplevelser/solstien Krossobanen har bare en stopp og det er på toppen, det er to vogner som går opp og ned. Solstien er en markert rundtur tilrettelagt for barn og er på 4-5 km, man kommer tilbake til Krossobanen igjen etter endt rundtur mao 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.