Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

Ikke en topp denne gangen, men det motsatte.

Dette stedet ligger dog mellom fjell. Hvor?

Og jeg befinner meg på en topp når jeg tar bildet. Hvilken?

Ser ut som Gravdalen med elva Gravdøla, som danner vannet Gravdalsvatnet. :wink:

Hvor du tar bildet fra? Den er verre, men det er nordfra. Tipper fra Soleibotntindane, den søre (S2)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ser ut som Gravdalen med elva Gravdøla, som danner vannet Gravdalsvatnet. :P

Hvor du tar bildet fra? Den er verre, men det er nordfra. Tipper fra Soleibotntindane, den søre (S2)?

Fy flate - du er uforlignelig! :wink::)

Full pott - igjen! Jeg er bare imponert! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok Alek som trakk det lengste strået her også, med alle 3 toppene korrekt plassert! Men du var jo nære da ozzi, siden Sokse/2189 er nærmeste topp bak fotografen. Forøvrig trodde jeg dengang (12.05.1998) at jeg sto på Geita og tok bildet, men den har i ettertid flyttet på seg litt.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, Geite igjen sett vest for Rundhøe og i kanten på Storbrean. Nesten samme bilde og samme spørsmål som Nils stilte på side 57 :lol:

Jepp! :wink:

Men ikke husket jeg at Nils har et bilde av Geite inne fra før, og ikke synes jeg det bildet er så likt heller,

selv om det i hovedsak er samme motiv baki der...

Men at spørsmålet hans var relativt likt, det kan jeg skjønne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at solnedgangsbildet mitt har ligget uløst lenge, også for Nils. Jeg kan legge til at en av kommunetoppene i bildet også er fylkestopp - da blir det vel enkelt !

Da reduseres valgmulighetene betraktelig "snilen", og nå når julebordet er et par dager unna, kan jeg gjøre et forsøk på ditt fjordbilde. For det er vel en fjord vi ser regner jeg med? Isåfall ser det ut som en østlandsfjord, og da er det ikke så mange fylker å velge på.

Tror vi skal til Vestfold, og at fjorden vi ser er Sandebukta. Fylkestoppen som er synlig skulle da være Skibergfjell (632 moh), mens den andre toppen kan være Hvittingen (404 moh), høyest i Holmestrand kommune. Du tar bildet et eller annet sted på nordsiden av Sandebukta, mot vest/nordvest. Det er jo gjerne i den retningen sola befinner seg på kvelden på sommerstid i den delen av landet. :P

Hvilken av toppene som er Skibergfjell og Hvittingen er jeg mer i villrede på. :-) Tror begge er nokså midt i bildet, hvor en av toppene ser ut til å ha et tårn på toppen. Og Hvittingen har jo et... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig med tanke på toppene Nils. Fra venstre i bildet ser du Mulodden som strekker seg til litt over midten av bildet. Rett over spissen av denne sees Hvittingen med tårn, høyest i Holmestrand kommune, og som en mørk skygge et stykke lenger til venstre sees høydedraget med Skibergfjell som høyeste punkt. Jeg har kikket på kartet og funnet ut at det må være Skibergfjell, men eksakt topp-punktet er ikke lett å se. Bildet er nok ikke tatt nord for Sandebukten, men derimot hjemme i Horten. Varnestangen stikker såvidt frem i venstre bildekant, og Sandebukten er der solen går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet er nok ikke tatt nord for Sandebukten, men derimot hjemme i Horten. Varnestangen stikker såvidt frem i venstre bildekant, og Sandebukten er der solen går ned.

Ahh, da henger det mer ihop. Jeg trodde Mulodden var Kommersøya, men kunne ikke helt fatte hva den lille fliken uti vannet i venstre bildekant var. At bildet var tatt helt nede ved Horten slo meg egentlig aldri.

Da prøver jeg med en fra litt luftig terreng igjen: Kameraten min sitter her på en egg litt nedenfor en 2000-meters topp. Hvilken?

post-42-133474443976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dere nok på eggen mellom den aller vestligste og den nest-vestligste av Memurutindene. Det er den vakre Memurudalen vi ser under der, med Muru rennende nedover. Lenger bak synes avgrunnen hvor Gjende ligger.

Da jeg selv var på de kanter i fjor sommer var jeg ganske sliten, og lite innstilt på å prøve ut en egg jeg ikke kjente til vanskelighetgradene på, så jeg holdt meg nede på snøbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dere nok på eggen mellom den aller vestligste og den nest-vestligste av Memurutindene. Det er den vakre Memurudalen vi ser under der, med Muru rennende nedover. Lenger bak synes avgrunnen hvor Gjende ligger.

Da jeg selv var på de kanter i fjor sommer var jeg ganske sliten, og lite innstilt på å prøve ut en egg jeg ikke kjente til vanskelighetgradene på, så jeg holdt meg nede på snøbreen.

Du har helt rett El Gringo! :idea: Vi befinner oss på eggen mellom Memurutind V5 (2140) og V6 (2049), og da altså like nedenfor toppen av 2140.

Da vi var der, den 10.08.1998, hadde vi igrunn knapt kommet halvveis på vår tur rundt vestre Memurubre med utgangspunkt Spiterstulen. Og denne eggen var vi også veldig usikre på. Hadde kun lest det lille som sto i boka til Thommessen og Skogheim. Men på det tørre føret var det greit og klyve ned den luftige eggen. Det så bratt ut ovenfra, men løste seg etterhvert opp uten noen store problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo virker sikker i sin sak, så da prøver vi atter en ny:

Hva ser vi her?

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=5044

Tror dette er botnen mellom Surtningssuoksle og østre Surtningssue (2078). Du står og tar bildet mellom høyde 2091 og 2122. Sistnevnte høyde, 2122 på Surtningssuoksle, er oppe til venstre? :roll:

Det finnes jo noen slike botner med loddrette stup, men høyde 2122 er ihvertfall temmelig slak og svakt avrundet som den på ditt bilde. :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er botnen mellom Surtningssuoksle og østre Surtningssue (2078). Du står og tar bildet mellom høyde 2091 og 2122. Sistnevnte høyde, 2122 på Surtningssuoksle, er oppe til venstre? :?

Det finnes jo noen slike botner med loddrette stup, men høyde 2122 er ihvertfall temmelig slak og svakt avrundet som den på ditt bilde. :idea:

Yes yes yes! :P

Tror snart jeg må koke dette ned til en gråsten eller to jeg!

Men er en av dem "litt skrå" eller noe på en av sidene, så kjenner du vel igjen dem! :roll:

Du vet at "Kvitt eller dobbelt" går på TV for tida, Nils?

Du får bare late som du er litt yngre, så går vel resten bra, ser det ut som!

Legger ut en ny en samtidig.

Hvor er vi?

Hehe, og Nils - som har vært på dem alle - er kanskje inhabil..?

Neida, kødda bare! :wink:

Kom an du Nils, dette er piece of cake - eller kakestykkje som vi sier herover... 8)

post-51-133474444051_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre ikke utstyrt med Nils sin fotografiske hjerne, men slenger inn et forsøk likevel: Rasletiind?

Nope - ikke Rasletind.

Vedr. Nils' hjerne:

Det heter seg at summen av et menneskes egenskaper er noenlunde konstant.

Så da kan vi vel undre oss over hvordan han er ellers..! :)

Hehe, det vil si hva som blir igjen sånn utenom quiz'n mener jeg! :wink:

Ka du tru, Nils? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter seg at summen av et menneskes egenskaper er noenlunde konstant.

Så da kan vi vel undre oss over hvordan han er ellers..! :)

Hehe, det vil si hva som blir igjen sånn utenom quiz'n mener jeg! :lol:

Ka du tru, Nils? :wink:

Hehe, ja det ville ikke bli rare totalsummen her i gården ihvertfall! :):wink: De svarte hullene sluker det meste...

Jeg lever i håpet om at det er rom for unntak fra regelen? :)

Og vedrørende ditt siste bilde eaa, så er jeg vel egentlig inhabil på det? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever i håpet om at det er rom for unntak fra regelen?

Og vedrørende ditt siste bilde eaa, så er jeg vel egentlig inhabil på det?

Lov å håpe vet du! :D

Og ja, du har som vanlig rett - akkurat her er du nok, som antydet ovenfor, mer inhabil enn vanlig... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.