Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå vil de merke ruta over Knutshøe med røde T-er


Alek

Anbefalte innlegg

http://www.fjuken.no/art/view/322

Jeg sier meg enig med Harald Klæbo som heller vil sette opp et skilt som viser til at turen er umerka og er for erfarne fjellfolk. Da slipper vi horder med uerfarne folk som snubler og faller og sliter ned vegetasjonen. DNT merking vil ruinere denne vakre toppen med lik linje eller i mye større grad enn Besseggen da det er mye mer vegetasjon på denne ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 166
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg sier meg enig med Harald Klæbo som heller vil sette opp et skilt som viser til at turen er umerka og er for erfarne fjellfolk.
Eg er ikkje einig, og kva er erfaren? Om du gir ein stolt, barsk nordmann med ski på beina spørsmålet om han er ein erfaren fjellkar vil han sjølvsagt svare ja. Ingen nordmenn tør innrømme noko anna.

Eit anna problem er den stadige skrikinga etter å stenge folk ute frå fjellet. Du skriv at "...uerfarne folk som snubler og faller og sliter ned vegetasjonen..." Til dette er det ein ting å seia; uerfarne folk følger iallefall stien, og slit dermed ikkje ned vegetasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis uerfarne folk skal stengast ute, betyr det at vi alle har tatt oss til rette der vi ikkje skulle vere, den gongen vi var uerfarne...

meiner du å påstå at etter års vandring i myr, kratt og ur har du utvikla eit ganglag som er mindre slitande på vegetasjonen enn det i utgangspunktet eksisterande ganglaget ditt var?

kva blir det neste? nekte eigarar av tunneltelt å telte over 1222moh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mange nok har gått nettopp på denne stien, ja så da blir stien til en dyp grøft. Og da begynner folk å gå ved siden av stien og det hele gjentar seg. Helt til slutt må noen komme med stein og prøve å reparer det hele. Man stenger overhode ikke av fjellet uten T merking.

Men det er nok mange som ikke ser på seg selv som fjellerfarne og som kunne tenke seg en mindre luftig tur. Jeg har selv snakket med noen som ikke turte å gå opp siste biten til topps og som sa at de heller hadde gått et annet sted hadde de vist hvor luftig det var. For meg er det uforståelig at folk skjelver i buksa på Knutshøe, men jeg aksepterer fult ut at alle ikke er like.

Jeg tror ikke de fleste nordmenn føler seg så barske i fjellet som det du påstår, og jeg tror heller ikke noen røde T-er kan forhindre et fall. Å finne veien over ryggen er det minste problemet med tanke på at stien blir stadig mer markert. Jeg har hørt om uerfarne folk som har tullet seg bort i tåka på grunn av at de har vært så opphengt på å lete etter neste T, selv om det har vært tydelig og synelig sti rett forran bena. Så T merking er ingen garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel merking kan bl.a være varding. Med sunn fornuft i bagasjen bør folk selv vite om de bør snu eller ikke. Legges fornuften igjen hjemme, hjelper det lite om det settes opp et skilt.

Egentlig ikke så dum løsning hvis merking blir vedtatt. Må man velge ville det vært bedre med enkel varding enn å blande DNT inn i det hele. DNT sikler vel stort på få merket denne ruta så de får reklamert stort om Knutshøe. Området Rundt Gjendetraktene er det sterkest pressa fjellområdet i Norge når det gjelder slitasje. T merking er dermed noe vi ikke trenger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at dere bruker mye krefter på å hisse dere opp over at Alek skiller mellom erfarne og uerfarne fjellfolk.

Men poenget her kan vel alle se? Det siste Jotunheimen trenger er en ny Besseggen!!!

Ikke la den nydelige Øvre Leirungsdalen og den flotte Knutshø-ryggen skjendes på samme måte som den berømte eggen på andre siden av Gjende. Nei til t-merking av Knutshø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutshø på langs trengs vel ikke merkes! Det går vel ikke an å gå feil oppå denne ryggen. Enkelte plasser kunne man kanskje ha en ledevarde, samt noen enkle skilt i stikryssene på tilbringerveiene. Jeg er ingen fanatiker mot merking, men ser ikke helt pointet med noen merking av selve eggen.

Jeg gikk denne ryggen en knalldag i 2001, planen var Surtningsui, men vi kom ikke med båtene pga masse folk. Da oppdaget vi denne ryggen, og det ble en knalltur. Vi møtte ett menneske på hele dagen, mens vi så på hordene på Bessegen og båtene som putret på Gjende.

Vi bygget faktisk en varde på turen. På toppen var mange små steinhauger som ikke kunne kalles varder. Vi bygget en ny og større varde ut av dette. På bildet er guttungen på 11 fornøyd med byggverket. Det hadde vært artig å vite om toppvarden står fortsatt i omtrent den form den ble laget.

post-480-133474400115_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg begynner å grine av sånne forslag. Nordmenn, og spesielt DNT og bønda rundt Jotunheimen, ødelegger stadig mer av det som engang var et rimelig vilt fjellområde. Jeg blir så sinnsykt provosert!! Blir svett og får hodepine. Hvordan kan folk i dette landet ønske enda mer merking og tilrettelegging!?!?! Hva er vitsen med nasjonalpark da!?

FAEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dypt enig Espen. Det har vært for mye naturfiendtlige forslag i det siste. Stor sightsingbåt på Gjende, Apinsenter i enorme simensjoner i Bøverdalen med flyplass på Lalm midt i mellom de tre nasjonalparkene Rondane, Doverfjell og Jotunheimen( blir koselig å se flyene komme inn i lav høyde oppover eller nedover dalen for landing fra et av disse fjellområdene :? ) Planering og flytting av stein på toppen av Valdresflye.

Og nå T merking av min favorittrygg under 2000 meter: Knutshøe. Og får noen visse personer det som de vil blir det alpinsenter med gondol opp til Bitihorn. Blir og klam i hendene av å tenke på alle de nye hyttefeltene som skal komme rundt tyin på Vangsiden.

Jeg er normalt positiv av natur, men jeg håper det virkelig kommer noen gladnyheter snart. Det jeg vil lese er: Jotunheimen nasjonalpark utivdes, Alpinplaner droppes, Ingen T merking av Knutshøe osv, da hadde det blitt hæla i taket av lykke for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Snilen" påstår han kun traff ett menneske på Knutshø-ryggen en knalldag i 2001. Det tror jeg så gjerne.

Men hvis DNT får varde og reklamere og tilrettelegge (tro meg, skal de varde så dukker det nok opp vaiere og bolter også) og kommersialisere, så varer det ikke lenge før folkevandringen begynner over Knutshø også. Og om noen år da, så skal de vel legge heller for å "spare naturen". Og når det omsider har skjedd et par ulykker der noen som egentlig ikke hadde noe der oppe å gjøre i det hele tatt har skadet seg, så skal det sikkert hogges trinn i de bratteste partiene. Og så må det selvsagt bygges restaurant ved parkeringsplassen der oppe og folk må transporteres til og fra med buss etter buss etter buss siden det er så fryktelig langt å gå fra Gjendesheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Såvidt jeg kan se av artikkelen er det ikke DNT som har foreslått merking denne gangen. De som leter etter anledning til å fyre seg opp over DNT bør vel vente litt med det.

Redningsmannens poeng er at det finnes stier som leder folk galt avsted, og at det har vært flere redningsaksjoner på grunn av det. Han ønsker merking som gjør at folk ikke går feil. Han har tross alt et poeng der.

Neida, man trenger ikke merke ethvert sted som det er mulig å gå feil, eller enhver sti som folk bruker. Synes heller ikke noe om kravet som stadig oppstår om at områder i fjellet skal tilrettelegges fordi det går uerfarne mennesker der.

Men et lite diskret skilt eller to om at man ikke skal gå ned fra eggen for tidlig kan umulig skade. Det finnes allerede et lite merke som viser nedgangen gjennom skauen på sørøstsiden av eggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som evt. blir med på varderiving?

Det hadde vært meg en glede å vært med deg på å velte røde T-er på Knutshøe. Slik jeg ser det har DNT ingen rett til å grise maling i urørt natur og dermed styre en enorm folkegruppe til et sårbart område som dette faktisk er. Det bør være en naturelskers plikt å forhindre at noe slikt vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Panda sier, så ville et lite diskre skilt være et bra kompromiss. Sant at det ikke er DNT sitt forlsag til å merke, men de støtter det. Det er vel mye annet som kan vise vei en akkurat bokstaven T.

Men jeg tror ikke det blir noen T merking siden forvaltnigen er i mot dette. Så det blir nok ingen varderiving på meg. Og når jeg tenker over det ville det sikkert blitt etterforskning og fengsel om noen hadde veltet T merking i denne skala :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg og Alek blir sikkert med på litt varderiving og malingspussing. Det har vært lite sivil ulydighet i dette tafatte molbolandet de seneste årene. Litt actionidealisme blir vel bare spennende? Et sted må vel grensa kunne gå??? Knutshøe er en flott tur, etter hvert kjent og markedsført bl.a. fordi turistnæringen på Beitostølen markedsfører den.

Jeg synes det er kjempeflott at flere oppdager og går den flotte turen. Men det blir så jævlig sleipt å bruke det at flere går et sted som argument for mer tilrettelegging. Til helvete med tilretteleggerne. NOK e nok. Det er vanvittig mange som går Knutshøe. Bare fordi det nylig var en case der, kunne det like gjerne skjedd langs et av turistforeningens malingsspor.

Er det at mange oppdager en umerket rute i seg selv et argument for å starte merking og ja, i neste omgang sikkert lage bolter wire slik at alle sammen skal både finne veien og ikke falle?

Det er klart det er et problem at enkelte områder blir veldig populære og således medfører vegetasjonsslitasje. Men det får man innen visse grenser finne seg i. Verre er det at turistnæringen da plutselig finner ut at: Detta kan bli stort, her merker vi. Hadde de i stedet benyttet pengene og ressursene til informasjon og små tiltak for vegetasjonssikring i stedet for denne fremmedgjørende merkingen.

Nei nasjonalparkene og naturen generelt ser ut til å være et konstant press fra kreative tilretteleggere eller pengefolk med dårlige eller "dårlige" idéer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Og når jeg tenker over det ville det sikkert blitt etterforskning og fengsel om noen hadde veltet T merking i denne skala :?

Pingla! Litt må man jo lide for sin tro ? :) Dessuten akkurat detta er vel det letteste å slippe unna med, akkurat som svina som f.eks. drev med ulovlig malingsgriseri på Store Hellstugutinden naturligvis slapp unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nøye seg med varderiving? Vi kan danne en en egen gerilja (f.eks JFF - Jotunheimens Frie Front) som ligger på lur og kaster steiner i hodet på alle som nærmer seg nasjonalparkgrensene med malingsspann, spiker, hammer, splitter nye fjellklær fra topp til tå eller "Nordic Walking"-staver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan se av artikkelen er det ikke DNT som har foreslått merking denne gangen. De som leter etter anledning til å fyre seg opp over DNT bør vel vente litt med det.

Redningsmannens poeng er at det finnes stier som leder folk galt avsted, og at det har vært flere redningsaksjoner på grunn av det. Han ønsker merking som gjør at folk ikke går feil. Han har tross alt et poeng der.

Neida, man trenger ikke merke ethvert sted som det er mulig å gå feil, eller enhver sti som folk bruker. Synes heller ikke noe om kravet som stadig oppstår om at områder i fjellet skal tilrettelegges fordi det går uerfarne mennesker der.

Men et lite diskret skilt eller to om at man ikke skal gå ned fra eggen for tidlig kan umulig skade. Det finnes allerede et lite merke som viser nedgangen gjennom skauen på sørøstsiden av eggen.

Panda har et poeng her. Det er særlig ett punkt oppå denne eggen der det går en tydelig sti nedover mot Leirungsdalen, og her kan de gjerne sette opp et diskret skilt som fraråder folk å gå dit. Vi gikk nedover der høsten 2004, da det så ut til å være en snarvei. Etterhvert forsvant stien, og det ble tildels krevende med våte svaberg, krattskog og enkelte stup. Vi "erfarne" fjellfanter kom oss ned på et vis, men det var ikke noe hyggelig terreng. Forstår godt at folk får problemer nedi der. Enkel merking på toppen, enten skilt eller varder, kan forebygge ulykker her. Røde T'er over hele Knutshø er selvsagt ikke noen god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvorfor nøye seg med varderiving? Vi kan danne en en egen gerilja (f.eks JFF - Jotunheimens Frie Front) som ligger på lur og kaster steiner i hodet på alle som nærmer seg nasjonalparkgrensene med malingsspann, spiker, hammer, splitter nye fjellklær fra topp til tå eller "Nordic Walking"-staver!

God idé, men bare de med malingsspann da? Burde hatt infiltrering av malerne og da slik at man visste når de kom, så man slapp å sitte for mye på post.

Hvis man hadde kastet på de med splitter nye fjellklær og gåstaver, hadde vel jeg også fått meg en stein i skallen etter hvert :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt Morten. Det har jo skjedd noen uhell på Besseggen også, tross T merking. Folk faller like fordømt uansett merking eller ikke. Man får ikke bedre friksjon og grep på grunn av en rød T.

Hvis noen detter ned fra hvilken som helst egg i Jotunheimen, må den da merkes?

Det er sikkert mange på fjellforum som kunne tenke seg å vært med på dugnad av pussing av de eventuelt røde T-ene. Da hadde man klart å fikset det på en dag. Ser for meg onkel politi legger fjellforum-folket i jern da vi kommer ned igjen til parkeringsplassen :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varder som veivisning på kritiske punkter av ei rute er ei god løsning. Hvis noen forventer å finne varder på ei rute, og ikke finner disse pga de har blitt revet ned, ja da setter man andre i fare. Seriøst tror jeg ikke noen vil gå aktivt inn for å rive varder. I Sunnmørsalpane finnes mange eksempler på slike små-varder uten at de forringer turopplevelsen av den grunn. De gir økt sikkerhet pga redusert mulighet for feil veivalg.

Problemet er at når ei rute først blir merket, blir den overmerket. Med stor O. Hvem trenger en T eller et skilt når veien gir seg selv? Det er et problem. Ikke at en stakket varde, oppstablet av stein fra stedet, står på et kritisk punkt/veiskille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Gikk Knutshø nylig i August, en av mine flotteste turer over denne fine eggen. Jeg vet hvilken "snarvei" Torgeir snakker om, vi fant den også. Vi visste hvor stien gikk og skulle uansett ikke ned der. Det var dessuten tydelig å se ovenfra (nå va det knallvær den dagen) at "stien" endte i sva og avsatser som ikke så hyggelige ut. Men vi så folk på vei ned og lurte fælt på om de i det hele tatt var klar over at dette ikke var stien (vi så de igjen ved vannet så de kom seg hel ned).

Problemet er at akkurat der er det en del vegetasjon i flanken, og det er mange som har gått feil der, så "stien" er tydeligere enn hovedstien oppe på eggen (der det er stein, ergo ingen sti å se).

Jeg kan være enig i at et skilt om at dette IKKE er nedgangen kan være på sin plass, alternativt varde akkurat stidelen slik at det blir tydelig at stien fortsetter bortetter ryggen.

Jeg mener uansett å huske at det står varder langs stien i jevne mellomrom, og i hvert fall opp den korte bratte biten mot toppen. Men kan hende jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

PS: Jeg synes forresten at den første kneika opp til ryggen heller ikke er noen spasertur, spesielt når det er vått. Folk som har greid seg opp her, bør vel egentlig karakteriseres som såpass fjellvant at man kan forutsette at de klarer seg resten av eggen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.