Jump to content

Fenwick wild wings, hvilken sluktyngde på stanga?

Recommended Posts

Posted

Tenkte å kjøpe meg ny stang, og har sett på wild wings serientil fenwick.

Men lurer på hva slags stang jeg skal kjøpe. Skal brukes til fiske etter ørret/røye i str 200g-(forhåpentligvis 3kg++).

Vil egentlig fiske med så lite utstyr som mulig for å få gleden av å kjempe litt med mindre fisk. Liker å trøtte ut fisken før jeg drar den på land.

Noen tips?

Annonse
Posted

Så liten som mulig. dvs Wild Wing 563UL 0-7 grams.

Kjøp deg noen 3 grams blanke vibrax spinnere, 0.10 fireline og den minste snella du greier å finne så har du ørretvåpen så det holder...

Selv bruker jeg en Shimano Beastmaster 165UL stang og en Okuma Force FE500 snelle...har hatt begge i 10 år snart...

Posted

Slukvekt sånn ca 3-15 (20) gram. Det gir bra fleksibilitet, og er anvendelig både i småbekker og i større vann. Noen bruker sluker opp imot 25-30 gram for å kaste langt (særlig i motvind, som det jo ofte er på fjellet). Ulempen med såpass kraftige stenger er at de blir kjedelige på småfisk, som man jo får mest av.

Den bør være minst 9 fot. Man kan holde et mer konstant press på fisken under kjøringen med ei lang stang, kontra ei kort. Det gir også litt mer fleksibilitet i forhold til å kaste med dupp og mark/flue.

Posted

Ville valgt sånn ca 3-15 gram, ikke for myk, men myk nok til at det er moro å få napp.

Jeg kjøpte selv en stang i akkurat den klassen selv, siden brorparten av den fisken man får er 3-10hekto.

Posted

Har en beastmaster bx 3-12(?) i dag, men som er 2 delt. Vil ha rn stang som er lettere å transportere.

Hvordan er aksjonen på wildwings? Syns at beastmastern er litt "slaskete" i framre del av stanga. Vil ha en som er litt "strammere", men som alikevel er gøy å kjøre mindre fisk på.