Gå til innhold
  • Bli medlem

Opptenningsved av bomull og vaselin


Bjørn-Ivar

Anbefalte innlegg

Selv om mange skryter av at de mestrer den berømmelige kun-en-fyrstikk-regelen, så er det ikke alltid forholdene tillater det. Når skyene har pøst på av sin vrede med regn i strie strømmer i dagevis og kanskje flere uker, kan det være en utfordring for noen og en hver og få fart på bålet. Jeg tar gjerne med meg litt bomull dynket i vaselin som brukes på disse våte og litt vanskelige dagene når alle andre knep mislykkes. Det fungerer veldig bra :-)

For bilder og mer info, http://uteligger.com/wordpress/?p=1208

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS. Du skriver "opptenningsved" i din overskrift. Men i din tråd, fokuserer du på opptenningens middler og en hjelpemetode for opptenning. Er vel ikke galt, å benytte noe medbrakt, for å få start på bålet. Er vel ikke meningen at vi skal benytte flint, eller friksjon ved, mot ved for opptenning heller. Så "fyrtøy" og slikt som du nevner, samt stikker av fururot, never, o.l. må da være greit å bringe med seg. Noen bruker også en liter med rødsprit, e.l., for å få fyr. :)

 

Men, så var det veden da. Og hva en skal tenne opp på. Og da er det stor forskjell på forholdene. Du beskriver en situasjon hvor det har regnet i en lang tid. Men, ikke om det fortsatt regner! Heller ikke hvor, du er i naturen. Tenker du på snaufjellt, i bjørkebeltet, furuområder, eller områder med stor granskog? Og her er det forskjellig hva en må benytte, hvis alt brennbart (i terrenget) er vått.

 

Selv planlegger jeg alltid ut fra hvilket terreng/område jeg skal til. I stor granskog, skal jeg få fyr på bålet, kun med fyrstikker og det jeg finner i skogen, selv om det har regnet lenge og fortsatt regner. Furuskog går også greit, men noe mer plunder, når alt er vått. Andre steder, blir det mer og mer utfordrende (i regnvær), avhengig av område. Enkelte områder, er det tilnærmet umulig, uten mye mer medbrakt, hvis det regner. Men er det rimelig tørt, kan en relativt enkelt fyre bål over alt, hvis det er brennbart virke.

 

Om jeg bruker en fyrstikk, eller noen fler, bekymrer meg ikke. Men hvis det ikke blåser for mye, holder det normalt med en fyrstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd, men vil matolje og en slik bomullsring gjøre samme nytten??

Ja, fungerer fint det, men som Grimner nevner så er det mindre gris med vaselin siden formen er fastere. Den vaselinen jeg bruker inneholder parafin, så den er enklere å få fyr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du skriver "opptenningsved" i din overskrift. Men i din tråd, fokuserer du på opptenningens middler og en hjelpemetode for opptenning. Er vel ikke galt, å benytte noe medbrakt, for å få start på bålet. Er vel ikke meningen at vi skal benytte flint, eller friksjon ved, mot ved for opptenning heller. Så "fyrtøy" og slikt som du nevner, samt stikker av fururot, never, o.l. må da være greit å bringe med seg. Noen bruker også en liter med rødsprit, e.l., for å få fyr. :)

 

Men, så var det veden da. Og hva en skal tenne opp på. Og da er det stor forskjell på forholdene. Du beskriver en situasjon hvor det har regnet i en lang tid. Men, ikke om det fortsatt regner! Heller ikke hvor, du er i naturen. Tenker du på snaufjellt, i bjørkebeltet, furuområder, eller områder med stor granskog? Og her er det forskjellig hva en må benytte, hvis alt brennbart (i terrenget) er vått.

 

Selv planlegger jeg alltid ut fra hvilket terreng/område jeg skal til. I stor granskog, skal jeg få fyr på bålet, kun med fyrstikker og det jeg finner i skogen, selv om det har regnet lenge og fortsatt regner. Furuskog går også greit, men noe mer plunder, når alt er vått. Andre steder, blir det mer og mer utfordrende (i regnvær), avhengig av område. Enkelte områder, er det tilnærmet umulig, uten mye mer medbrakt, hvis det regner. Men er det rimelig tørt, kan en relativt enkelt fyre bål over alt, hvis det er brennbart virke.

 

Om jeg bruker en fyrstikk, eller noen fler, bekymrer meg ikke. Men hvis det ikke blåser for mye, holder det normalt med en fyrstikk.

Jeg tenker mer på et generelt grunnlag. Bruk gjerne den ene fyrstikken, både billigst og mindre å bære på, men kjekt tips for å få god flamme i en håndvenning :-) Kan med fordel brukes både av proffen og oss andre 'wannabes'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at bomull med vaselin fungerer fint, og jeg skjønner at det er OK med hjemmelagde hjelpemidler.

Men er ikke vanlige opptenningsbriketter for ovn/peis like bra? Jeg har alltid noen liggende i sekken. Den hvite typen som er i små forseglete poser tar ikke mye plass heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer på et generelt grunnlag. Bruk gjerne den ene fyrstikken, både billigst og mindre å bære på, men kjekt tips for å få god flamme i en håndvenning :-) Kan med fordel brukes både av proffen og oss andre 'wannabes'

På gennerelt grunnlag? Du svarer heller ikke på spørsmåleme om område (type terreng/trevirke). På høyfjellet skal det noe mer til, enn ditt tips, for å få fyr på vier og dvergbjørk, når det regner. Selv i furuskogen , vil du få problemer med å få fyr på våt furu. Opptenningsbålet må uttørke overflaten av furved, før veden anntennes i regnvær. Og det krever mange minutters undervarme.  Og i furuskog, kan du ikke tenne opp bålet under en "tett" furu, i motsettning til i granskog med store grantrær. De er tilnærmet tette.  Så jeg underer på, hvor ofte du har nytte av ditt tips om bommull med vasselin. Men for all del, bruk det du  ønsker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona bruker sånne bommuls pads til å skrape av seg trynesparkelet. Disse er doble, så jeg deler dem og legger vaselin mellom. da blir dete nda mer søl og griseri.

Men har helt slutta med dette. da det går like fint å fyre opp med never som jeg altid har med i en liten pose, sammen med fyrstål. Dypper mam disse i smeltet stearin blir de i tillegg vanntette, Man bare knekker dem opp når man skal fyre opp for å få fram bomulla...

 

Men det fyrstålet har stort sett blitt liggende etter at jeg begynte å fyre opp med flint og stål på gammelmoten, da det rett og slett er morsommere :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler ikke på at bomull med vaselin fungerer fint, og jeg skjønner at det er OK med hjemmelagde hjelpemidler.

Men er ikke vanlige opptenningsbriketter for ovn/peis like bra? Jeg har alltid noen liggende i sekken. Den hvite typen som er i små forseglete poser tar ikke mye plass heller.

Mange veier til Rom, Bjørn :-) Jeg har ikke forsøkt noen opptenningsbriketter som lager så intens varme som bomull/vaselin metoden, men det er helt klart enklere å kjøpe i butikken og fungerer nok i de fleste tilfellene. Men det er litt gøyere å lage selv da :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gennerelt grunnlag? Du svarer heller ikke på spørsmåleme om område (type terreng/trevirke). På høyfjellet skal det noe mer til, enn ditt tips, for å få fyr på vier og dvergbjørk, når det regner. Selv i furuskogen , vil du få problemer med å få fyr på våt furu. Opptenningsbålet må uttørke overflaten av furved, før veden anntennes i regnvær. Og det krever mange minutters undervarme.  Og i furuskog, kan du ikke tenne opp bålet under en "tett" furu, i motsettning til i granskog med store grantrær. De er tilnærmet tette.  Så jeg underer på, hvor ofte du har nytte av ditt tips om bommull med vasselin. Men for all del, bruk det du  ønsker. :)

Helt enig at forholdene er forskjellig avhengig av hvor man oppholder seg, men større og mer intens flamme i opptenningsøyeblikket burde gi bedre forutsetning for å få fyr i alle tilfeller. Nå er det ikke sånn at jeg trekker frem bomullsdotten hver gang jeg skal tenne et bål. Jeg liker helst å kun benytte meg av det jeg finner i naturen, gjerne i kombinasjon med tennstål. Enkelte ganger kan det være veldig utfordrende å få fyr, og da er det kjekt å kunne trekke opp litt hjelp :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at forholdene er forskjellig avhengig av hvor man oppholder seg, men større og mer intens flamme i opptenningsøyeblikket burde gi bedre forutsetning for å få fyr i alle tilfeller.

 

Det var i grunnen det jeg lurte på. Hvis bomull/vaselin gir mer intens flamme enn opptenningsbriketter fra butikken skjønner jeg at du foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med bomull og vaselin er først og fremst at det lett tar fyr med tennstål. Flammen er ikke spesielt intens, men det varer en stund og gir en god start.

 

For min egen del liker jeg minst mulig hjelpemidler under gode forhold for kosebål. Om jeg skulle trenge et bål, da kommer bomullen, oljen, opptenningsfyrstikken og en Esbit-brikke eller to frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange måter å nå mål.. For mange er det å multitaske. En ting kan brukes til flere oppgaver.. Hva med å bruke loet fra tørketrommelen, vaselin og smelte noen stubber med stearin. Multi og billig..

Så trenger ikke kjerringa å stadig være tom for sminke tab heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting sum fungerer godt er en lengde med hyssing av hamp som du kliner inn med vaselin. Når du skal bruke den fliser du den opp i enden of fyrer den opp med tennstålet. Brenner sakte og lenge. Og når du har fått fyr på bålet kan du slokke den og legge den vekk. Jeg har min i en liten zip-lock pose i hi-tec fyrsettet mitt, som er oppfyringsgreiene jge bruker når kona og ungene er med, og ingen har tolmodighet med å vente med å grille pølsene til far er ferdig å leke hulemann...
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg forstår at dere bruker bomull, med vaseling (og annet lettantennlig), når dere baserer dere på tennstål. Var litt interessert i tennstål i begynnelsen, da jeg så dette tidlig på 80- tallet. Men de er lette å miste i lyng/grass og jeg får fyr med fyrstikker, så jeg kjøpe aldri selv. 

 

Har noen ganger testet med kammeraters tennstål, men aldri med slike triks som dere nevner. Og sett det brukt, av bekjente. Men værst var en video på YouTube, hvor en nordmann satt å knotet og skulle tenne på en Hiker vinterstid. Det gikk så drivstoffet flagret og han knotet og knotet. Jeg gadd ikke å se mer og avbrøt visningen. 

 

Har for øvrig funnet 3 stykker tennstål, over en 15 års preiode (på div. kanoturer. Men jeg tror jeg har gitt bort alle 3. Så, pass godt på tennstålet deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at dere bruker bomull, med vaseling (og annet lettantennlig), når dere baserer dere på tennstål. Var litt interessert i tennstål i begynnelsen, da jeg så dette tidlig på 80- tallet. Men de er lette å miste i lyng/grass og jeg får fyr med fyrstikker, så jeg kjøpe aldri selv. 

 

Har noen ganger testet med kammeraters tennstål, men aldri med slike triks som dere nevner. Og sett det brukt, av bekjente. Men værst var en video på YouTube, hvor en nordmann satt å knotet og skulle tenne på en Hiker vinterstid. Det gikk så drivstoffet flagret og han knotet og knotet. Jeg gadd ikke å se mer og avbrøt visningen. 

 

Har for øvrig funnet 3 stykker tennstål, over en 15 års preiode (på div. kanoturer. Men jeg tror jeg har gitt bort alle 3. Så, pass godt på tennstålet deres. :)

 

 

Haha, det var sikkert meg som prøvde å fyre opp den Hikern. Å få fyr på kald rødsprit med tennstål er rimelig håpløst ja. Men hva forventer du på en kanal som heter "Bumbling Bushcraft"...ha ha

 

Har foresten laget en akkurat like kjedelig video hvor jeg fyrer opp Hikkern med never...og neveren tenner jeg på med flint og stål...ja stenen flint og ildstål, som på 1700 tallet,..

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men værst var en video på YouTube, hvor en nordmann satt å knotet og skulle tenne på en Hiker vinterstid. Det gikk så drivstoffet flagret og han knotet og knotet. Jeg gadd ikke å se mer og avbrøt visningen. 

 

Har for øvrig funnet 3 stykker tennstål, over en 15 års periode (på div. kanoturer. Men jeg tror jeg har gitt bort alle 3. Så, pass godt på tennstålet deres. :)

De kan jo sikkert like gjerne være "mistet" med vilje etter misfornøyde brukeres knote-sesjoner...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra video, @Humle - i folkeopplysningens navn burde flere se at tennstål ikke er "magisk" :)

 

Hvor kommer forresten denne moten med tennstål fra? Har flere selv og synes det er morsomt, men fyrstikker og lighter er nå stort sett ganske mye raskere i bruk, så hva er greia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra video, @Humle - i folkeopplysningens navn burde flere se at tennstål ikke er "magisk" :)

 

Hvor kommer forresten denne moten med tennstål fra? Har flere selv og synes det er morsomt, men fyrstikker og lighter er nå stort sett ganske mye raskere i bruk, så hva er greia?

 

 

Jeg for min del elsker tennstål og hater fyrstikker. de blir våte. Og er de tøøre så slukner de lenge før du rekker å få fyr på noe, og i vind er de jo totalt ubrukelige. 

Desuten glemmer jeg dem bare hjemme. Ligheter er som regel tomme når man skal bruke dem.

 

Tennstål derimot, varer i årevis, og siden jeg har ett på hver knivslire, pluss en festet til alle sekkene mine, så har ejg altid en med, og jeg får altid fyr med det. Men som sagt de er ikke magiske. 

Å få fyr på rødsprit i 10.15 minus f.eks er håpløst. Men da gjør jeg som i videoen, fyrer opp et lite bål med never ved siden av. I den situasjonen er fyrstikker knøvlete og en ligher helt ubrukelig...ivertfall på en Optimus 111 som i videoen.

 

Men man må selvsagt lære seg å brukie et tennstål, og kjenne dets begrensninger...

 

Men det aller mosromste er å fyre opp med flint, stål og chaga. Har det ikke så travlet på tur at jeg ikke har tid til å kose meg med å få i gang bål eller primus :-)

Men har gjerbne med en ligheter i lomma om jeg har husket å kjøpe en, eller ikke har mista den. de er kjekke nmå minstemann skal ha pølså si grlla "Nå PAPPA!!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.