Gå til innhold
  • Bli medlem

Har jeg møtt ulv?


Anbefalte innlegg

20140219-0631-2-960x640.jpg

 

I det jeg kom over en liten høyde så jeg plutselig et stort hundedyr foran meg. Et mørk grått dyr, som satte opp farten da det fikk øye på meg. Jeg skvatt til.

 

«Ulv?», var den første tanken som for gjennom hodet, «eller, hund?».

 

Før jeg hadde fått frem kameraet hadde dyret tilbakelagt flere hundre meter og forsvunnet over den neste høyden. Dette måtte undersøkes.

 

20140219-0625-720x900.jpg

 

Med kameraet klart fulgte jeg sporet videre.

 

Jeg fulgte sporet over den neste høyden, uten å se dyret. Sporet gikk snorrett i nordlig retning. I starten hadde dyret lagt i vei i lange sprang. Galopp. På toppen av høyden viste sporet at dyret hadde stoppet og snudd seg til siden, før det fortsatte i samme retning i trav.

 

Jeg fulgte sporet en kilometer før jeg stoppet. På denne kilometeren hadde ikke sporet forandret retning en gang. Da det begynte å gå nedover ga jeg opp håpet om å få et siste glimt av dyret.

 

Møtte jeg en ulv?

  • Dyret hadde klare likhetstrekk med en ulv (avstand ca. 200 meter).
  • Jeg har ikke sett hund skvette slik, og løpe i rett linje flere kilometer vekk fra meg.
  • Sporene lignet løpemønstret til en ulv.
  • Jeg har møtt hunden til den lokal reingjeteren, og det var ikke den.

Var det bare en løsbikkje?

  • Det er en sjelden opplevelse å støte på ulv, så sannsynligheten tilsier at det var hund.
  • Dyret virket litt mørkt i pelsen i forhold til min oppfatning av hvordan ulven ser ut.
  • Selv om jeg verken hørte eller så noen i fjelllet, var det scooterspor fra tidligere på dagen.
  • Reinsdyra i området kikket i retning dyret, men virket rolige.
  • Sporene var litt små?

 

20140219-0622.jpg

Sporet var ca 9-10 cm langt og 6-7 cm bredt.

 

Enten så var det selve gråbein jeg møtte der oppe på fjellet, eller så var det en særdeles folkesky bikkje. Uansett om det var ulv eller hund, så etterlot opplevelsen meg med et bredt smil i ansiktet hele resten av turen.

 

Slike opplevelser er gull verd.


Vis på bloggen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende møte kan jeg tro.

Flott at vi kan møte slike flotte dyr i Norsk fauna. Jeg kan for øvrig ikke tolke spor - men det kan kanskje noen andre...

 

Er veldig i tvil om det var ulv. Er jo såpass sjelden, men er observert i Målselv tidligere, så ikke umulig. Men oppførselen stemmer overhode ikke med de erfaringer jeg har med hunder i fjellet. Og er jo ikke så often en møter hunder på 6-700 moh uten eier heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både størrelsen på spora og ganglaget kan tyde på at du har sett ulv. Ulven beveger seg som oftest i trav, også når den flykter eller beveger seg raskt, i motsetning til hunder som oftest vil galoppere med samla for- og bakbein når de skal forflytte seg hurtig. Hunder er ofte og mye mer vimsete når de forflytter seg, mens ulvene er retningsbestemte og ofte går i rette linjer i terrenget.

Bildene dine viser at dyret har gått i trav under flukt og du beskriver videre at den forsvant ganske "rettlinja"  i samme retning. Ut fra hva du dokumenterer, tror jeg det kan være sannsynlig at du har sett en ulv! 

Det er jo bare sånne opplevelser vi alle drømmer om :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både størrelsen på spora og ganglaget kan tyde på at du har sett ulv. Ulven beveger seg som oftest i trav, også når den flykter eller beveger seg raskt, i motsetning til hunder som oftest vil galoppere med samla for- og bakbein når de skal forflytte seg hurtig. Hunder er ofte og mye mer vimsete når de forflytter seg, mens ulvene er retningsbestemte og ofte går i rette linjer i terrenget.

Bildene dine viser at dyret har gått i trav under flukt og du beskriver videre at den forsvant ganske "rettlinja"  i samme retning. Ut fra hva du dokumenterer, tror jeg det kan være sannsynlig at du har sett en ulv! 

Det er jo bare sånne opplevelser vi alle drømmer om :)

 

 

 

Startet med galopp, og så gikk sporet over til trav etter noen hundre meter. Ellers mye av oppførsel som stemmer med dokumentet fra Nina. Selv om det har vært observert ulv, og også dokumentert av SNO at det har vært ulv i Målselv, er dette langt unna der ulven normal vil finnes.

 

Det som gjør meg mest i tvil er størrelsen på sporene, fargen på dyret og at det er så langt unna kjerneområde for ulv. Det er mulig at ungdyr har litt mørkere pels, men er usikker på om sporene er mindre. 

 

Jeg velger å tro det var ulv:)

En kan jo håpe, men har jo ikke samme klangen å si "Jeg møtte på en ulv, (mumlende) eller muligens en hund", Som å si at "Jeg så ulven løpe over fjellplattået så snøspruten stod i lav vintersol".

Var litt enklere den gangen jeg nesten ble bamsemoms, og hadde hotline til rovviltkontakten i SNO. 3-4 timer etter observasjonen var det dokumentert bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Er ingen ulveekspert, men streifdyr av ulv observeres med ujamne mellomrom i Indre Troms, så det kan godt hende at du møtte på vargen ja! Jeg har snakket med folk som har sett vargen i de fjellområdene for ikke så veldig mange år sida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven kan forekomme i ganske så mange fargevarianter.. Jeg synes uansett du skulle melde denne observasjonen til rovviltkontakten for SNO i Målselv.

 

Har snakket med rovviltkontakt og sendt bilder. Vil ikke rope ulv ulv, så er veldig skeptisk. Vet jo at de fleste observasjoner er hunder som har tatt seg en tur på egenhånd, og tror nesten det i dette tilfellet også. 

 

Men blir moro å høre hva han ser av bildene, og skulle det komme noen andre observasjoner kan det jo være en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.