Gå til innhold
  • Bli medlem

En konkurent til Tyri?


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

Tyri-stikker var jo et triks tømerhuggere og friluftsfolk, ofte brukte tidligere. De hadde gjerne enten tyristikker, eller noe tørr never i sekken. Brukte det litt tidligere, men fant raskt ut at det var unødvendig. Tyristikker kan en jo enkelt lage selv. Er noen interessert kan jeg fortelle litt mer.

Men ved bruk av tennstål, så var det effektivt å "flise" opp "småbiter" og bruke tennstålet. Så, det var interessant! :) Da ble også tennstål, mer interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par sånne har vært fast inventar på tur i et par år nå. Bruker dem bare til optenning. Fliser av noen tynne spon og tenner med fyrstål.

Kjekt når det er litt vanskelig å få fyrt opp, siden de brenner en stund. Men har altså hatt de pinnene et par år...samme pinnene. Siden jeg stort sett fyrer opp

bålene mine på gammelmåten med flint og stål...og da er bjørkenever mer effektivt :-)

 

Det har jeg også altid med i optenningskittet mitt. Og fyller altid på når jeg har brukt litt. Så har jeg tørr never selv om det har regnet.

 

De har dem forvrig på Coop OBS Hypermarket her i Harstad i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæren var en gang dekket av tett furu- og eikeskog. Rester av denne skogen dukket ofte opp i forbindelse med dyrking av de store myrområdene som var her før. Nå er det dessverre lite igjen av disse myrene, noe som merkes godt på bestanden av vadefugler. Tidligere har jeg alltid hatt med noen fliser av slike gamle fururøtter som sikkert er over tusen år gamle.

Disse brenner veldig godt, men de tenner ikke så lett som disse nye utenlandske greiene.

Og så er det jo mye enklere å gå innom XXL enn å dra sørover Jæren for å finne opptenningsved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg har veldig god erfaring med de der. Har gjerne en eller to med på tur som opptenning i tilfelle terrenget er litt fuktig, noe det jo ofte er. Synes de er veldig kjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men minner meg om da sjefen på gamle jobben fortalte at han skulle fyre opp i peisen og hadde kjøpt en pakke med opptenningsbriketter. Dette var av typen med 3 rutete plater i en pakke. Så han la en plate i bunnen, også noen kubber bjørk oppå der, før han fyrte opp......Og mens kona kjefta og dattera hyl-grein prøvde han febrilsk å få slukket faenskapet. :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.