Jump to content

Slik fikk jeg sekk med D-ringer / pulkfeste


Walle
 Share

Recommended Posts

Lette etter en sekk i 40-60 ltrs størrelse med d-ringer på hoftebeltet / dragfeste, og det nærmeste jeg kom var fjellpulken sin 40 ltrs sekk.

Mens jeg drev og googlet rundtom, kom jeg over flere som nevnte at de hadde fått sydd på D-ringer på sekker de allerede hadde. Siden det allerede begynner å samle seg med sekker på loftet, og jeg allerede hadde en sekk som egnet seg for å få påsydd D-ringer ble ideen satt.

Etter endel leting fant jeg tilslutt D-ringer som passet ;

http://www.watski.no/D-RING--11MSz

Jeg kjøpte mine på en båtutstyrs butikk som heter Trebåten, og som ligger ved Vinterbro rett utenfor Oslo.

Siden jeg var litt usikker på hvilken size jeg trengte i forhold til webbing/reim som skulle brukes, kjøpte jeg både D-ringer i str 25 og 32 mm. ( det viste seg etterpå, når jeg fant det for godt å sjekke D-ringene på fjellpulken selen, at der er det 25 mm )

Spurte deretter Skomaker'n ( https://www.facebook.com/Skomakern ) om de kunne sy på D-ringer, noe som ikke skulle være noe problem.

Hadde også en sekk som jeg skulle få byttet hurtigklips på ( den grå / Campus Nadel 100+20 - se bildene ) , så jeg tok med den og The North Face MG 46 sekken som skulle få påsydd D-ringer, ned til butikken.

Der hadde både webbing/reim som kunne brukes, samt nye hurtigklips.

Siden jeg hadde to par med D-ringer, fikk jeg dem likså godt til å sy på det ene paret på Campus sekken også :)

Ett tips for dere som skal gjøre noe slikt;

Ta på sekken hjemme og mål opp hvor D-ringene skal sitte og merk dette, slik at det er klart når du står i butikken og skal vise hvor D-ringen skal festes.

I mitt tilfelle så hadde jeg ikke merket av hvor de skulle sitte, men hadde målt opp / sammenlignet med fjellpulken selen og funnet "referansepunkt".

Resultatet var at de sydde den ene d-ringen 1 cm lengre bak enn den andre ( som sto på rett plass ) på north face sekken, dette rettet de heldigvis opp kostnadsfritt :)

Har lagt ved noen bilder som viser resultatet.

post-11507-0-23600400-1383958416_thumb.j

post-11507-0-50402900-1383958433_thumb.j

post-11507-0-39086500-1383958460_thumb.j

post-11507-0-97228500-1383958487_thumb.j

post-11507-0-38805900-1383959058_thumb.j

post-11507-0-59639200-1383959077_thumb.j

post-11507-0-34304200-1383959124_thumb.j

post-11507-0-71969000-1383962676_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det samme med min Bergans Helium-sekk for noen år siden. Da var det Brukshunden på Alnabru i Oslo som gjorde det. Men jeg fikk laget feste slik at D-ringen kan ta trekk både forfra og bakfra. Årsaken er at jeg også snørekjører en del med hund, og et tau mellom karabinkrokene foran brukes til å feste strikken til bikkja. Da får jeg verdens beste snørekjøringsbelte hvor hoftene ikke blir vridd mot siden om bikkja skulle trekke meg sidelengs.

 

Kjekt å vite at man kan gå til skomakere og få det ordnet. Det finnes vel flere av disse enn det finnes av hundebutikker som også driver med hundekjøring og mekking av utstyr.

 

Mine D-ringer har tålt 3 ukers tur med startvekt på pulken på 50-60 kg. Riktignok ikke verdens mest kuperte terreng vi gikk i. Ser ingen slitasje på ringer og feste ennå.

Link to comment
Share on other sites

Var jo en smule sent når jeg la inn innlegget i natt, så her følger litt tilleggsinfo som ble glemt i farten.

D-ringene i str 32 mm ble satt på Campus sekken. ( kostet 23 kr for 2 stk )

D-ringene i str 25 mm ble satt på The North Face sekken. ( kostet 19 kr for 2 stk )

All webbing/reim ble levert av skomakeren.

Som det kan synes på bildene så brukte de 35 mm reim på D-ringene i str 25 mm også. Ser kanskje litt klumpete ut (?), men det bryr meg ikke noe.

Jeg fikk ikke spesifisert regning fra skomakeren så jeg er litt usikker på hva det enkelte endte på i kostnader.

Totalt betalte jeg 950 kr for

9 nye 20 mm hurtigklips

1 ny 50 mm hurtigklips

All syingen for å bytte ut / sette på de nye "hun-delen" av hurtigklipsene.

Påsying av 4 stk D-ringer på 2 sekker.

I tillegg var materialene de brukte inkludert i prisen :)

Og får å lufte ut litt frustrasjon, er vi forbrukere virkelig så forfengelige at vi trenger så fancy hurtigklips som de forskjellig sekkene kommer med ?

Er jo en sabla herk å få byttet ut om de blir ødelagte... Er nesten ingen som passer om hverandre... :(

Skal teste de klipsene som ble satt på Campus sekken og om de holder mål, så skal jeg kjøpe opp endel ( koster jo slikk og ingenting i forhold til de man kjøper av sekkeprodusentene ) slik at jeg da kan bytte ut på de andre sekkene jeg har, når behovet måtte melde seg.

Tror logistikk blir endel enklere da etterhvert som klipsene ryker :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Etter tips fra @Walkabout i denne tråden, om at Brukshunden i Smalvollveien kan sy på D-ringer, så har jeg nå fått gjort det på mitt favoritt-hoftebelte.
 

Hoftebeltet er til en Arcteryx Arrakis 65 og jeg bytter på å bruke det på den og Arrakis 40.

Resultatet ble veldig bra og jeg har brukt det mye i vinter. Både til pulk, hund og kombinasjonen av begge.

Må si jeg setter veldig stor pris på slike bedrifter som fortsatt kan og vil ta på seg sånn type praktisk arbeid - anbefales!

 

 

2F29048B-8994-4DD8-90A9-54B06BBF08D2.jpeg

233A5B1D-09FE-414A-8CDB-69D6041884CF.jpeg

051B9255-36A0-4CC0-8ED0-04FF9A7F30CF.jpeg

8CF91283-5235-401B-A305-E6E1D73A0D5F.jpeg

F8C050C5-CFBC-4802-9C87-C4D9E50A601D.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hur mkt last har ni med pulka på dessa ´nyckelhållare´jag hade ca 35-40 kg på en Pariser pulka och de bara försvann  då niten gick av.

Jag hade sedan några karbiner som man ej ska klättra med dessa öppnade sig då låsgaffel belastades,

till sist fick jag ta en schakel i RF den höll men hade bara 1 st med och det blev mkt stopp och mekande fick ta ca 5 nylon lina på den andra sidan.

Ser att fjällpulkan har liknande krokar är de då i RF för att hålla för ryck och stopp.

Fungerar dessa D-ringar på min Bergans trollhetta 95 är det bara öglor i banden.

Har nu köpt enklare  skruvkarbiner för klättring och bultfäste för klippa med expanderbult att sätta på egna pulka draget.

På den Camp-Trails ramryggsäcken jag hade i vintras gjorde jag öglor på nylonrep som satt i ramen över sidostag och längsgående rör.

Jag har egna Industrimaskiner så ombyggnader som håller kan jag fixa den svagaste ´länken brukar vara sytråden jag har A-man när något ska hålla bra)

 

Link to comment
Share on other sites

Håkan S skrev (På 10.6.2021 den 0.09):

Hur mkt last har ni med pulka på dessa ´nyckelhållare´jag hade ca 35-40 kg på en Pariser pulka och de bara försvann  då niten gick av.

Normalen min med fjellpulken x-country er nok 37-40 kg.

Det oppsettet jeg viser til over har jeg nok dratt opp til 75kg med på kortere etapper. Ingen tegn til slitasje eller materialtretthet.

Snap-bolt'ene eller Bisselkrokene (karabinerene) er beregnet til trekkhunder og annet med høy belastning. Kan også fint håndteres med votter på.

 

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr förstår jag ej vad ´votter´betyder trots Norsktalande i släkten

Ska fota min lösning snart men dessa krokar som är orginal fjellpulken kanske är i RF material allt utom RF båtschakel med skruv delade sig eller gick sönder både enklare märkes karbiner och krokar liknande Fjellpulkan bar gick sönder och försvann.

Jag satt lyftkrokar till bilar eller maskiner och märkeskarbiner med skruvlåsning.

Kan ev bero på att jag ej har byggt egen ryck utjämnare i kopplingen att FP lösning håller utan denna produktutveckling har jag som ingenjör dock ej Maskin svårt att förstå men har renoverat veteranbilar och servat bruksbilar och i ungdomen lagat på plats tex avgas med AL engångsburkar och slangklämmor och snören.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By Espen Ørud
      Etter en vinter som over hodet ikke har samarbeidet så fikk jeg omsider til en tur i teltet igjen. I vinter har det stort sett vært Murphys Lov og stang ut. Enten har det vært uvær, sneras, stengte veier, sykdom, jobb eller annet som har kommet i veien for alle turhelger. 

      Denne halgen klaffet det heldigvis. Været var også spådd sånn passe. Maks vind på 8-9 m/s, minimalt med nedbør og temperaturer på ned til -4 var det Yr påstod på forhånd. De foreslo riktignok minimalt med sol, men vi ville være fornøyd om vi så den i løpet av helgen så det fikk gå. 

      FIkk med meg en kompis og hunden hans som jeg har fått glede av å høste noen ryper for i høst. Til tross for at jeg er allergisk for det aller meste med pels så kommer jeg veldig godt over ens med denne pelskledde skapningen. Såpass at jeg ville la det stå sin prøve med en helg i samme telt. Det skulle vise seg å gå helt greit hva allergien gjelder. 

      Kompis var skeptisk til vintertelting da forrige vinterovernatting var en frysehistorie gjennom 2 netter. Så vi helgarderte og tok han sommerpose i min Hyperlamina Torch. Det skulle vise seg å holde med solid margin all den tid det ikke ble noe særlig mer enn -4 til -6 om natten. Utendørs. Temperaturen i teltet lå nok noe over der med to voksne og en pelskledd varmekilde. 

      For å komme unna det meste av skuterlyd siktet vi oss inn på dette området: https://kart.finn.no/?lng=23.84218&lat=70.26285&zoom=12&mapType=normap

      Det er noe skutertrafikk her når vi kommer ut i mai da reinflytting gjerne foregår noe innenfor her, men enn så lenge så er det så å si umulig å få hørt en skuter i løpet av helgen. 

      Halvveis inn fikk ekvipasjen med hund overta den tyngste pulken: 



      På kvelden var det klar for noe nostalgi og noe moderne på kokefronten: 



      Vi prioriterte pastakoking på 111 og sausen i den litt mindre kraftige Omnilite Ti. Det var grei skuring og ingen fastbrenning denne gang. Men det krever litt røring. Maten ble i hvertfall utmerket. Tilbehøret var heller ikke så verst: 



      Lørdangen var en skikkelig gråværsdag, så det ble prioritert trening med hund og avslapning. PopQuiz på DAB-radio er fast turinnslag på lørdagsformiddagen om det er slik at man ikke er under forflytning. 

      Denne gang ble det hele nydt i chairkittet til Exped i teltet: 



      Det ble gjort en bitteliten innsats på isfisket på ettermiddagen uten at det ga så mye å skrive hjem om til tross for at det det ble en og annen fisk. Første natten hadde det også vært litt vind, men ikke mer enn at vi sov mer enn trygt. Sporene om morgenen tydet faktisk på at det hadde blåst mer enn vi hadde registrert, men i og med at vi hadde stolt på værmeldingen så var vi ikke spesielt begymret og sov godt hele natten: 



      Søndagen startet også grått og vi valgte litt hundetrening før jeg satt meg på isen og kompis fortsatte treningen. Det ble etterhvert såpass fint at det ble mer enn middels lunk i teltet og kjøling måtte iverksettes. 



      Etter hvert ble det riktig så flott både på isen og i teltet: 





      En og annen fisk fikk også kikke på finværet: 



      På hjemturen gikk det såpass unna på skareføret at vi måtte etablere spoiler på parispulken: 



      Det går overraskende greit selv med litt høy last når tyngden er lagt i bunn: 



      Nesten nede på veiene igjen registrerte vi at det antakelig er snø nok til en tur til eller to i år: 





      Så forhåpentlig er Murphy-kvoten oppbrukt for i år og vi kan få til noen fine vårturer fremover... 
    • By JFB
      Jeg er ingen reser på ski og heller ingen sterke ambisjoner om å bli det, men liker å være på tur. Særlig snørekjøring med en eller to hunder. Med hunder som trekker blir også bremsing mye hardere og venstrebeinet funker ikke optimalt (pga prolaps for noen år tilbake, men trener og blir sakte bedre😉). 184 høy, 95kg. Hundekjøring sliter på utstyret. Bruker idag skøytestøvler for bedre ankelstøtte.
      Med tanke på at jeg har hunder som trekker, litt ustø ploging, kjører noe med pulk og har lyst til å gå både i og utenfor sporet lurer jeg på følgende teori. 

      Hva med å ha NNN BC Manuell på alle skia. 
      - Hverdags-ski til sporet, lette korte med BC bindinger
      - Fjellski/Jaktski uten stålkanter,
      Kjører jeg med pulk blir jeg stående mye bak pulken og bremse.
      På denne måten «tror» jeg at jeg kan få bedre kontroll på ploging og når jeg er på fjellet utenfor sporet har jeg hverdagsskia i backup i pulken (pulken er på 188 cm). Dersom jeg ender med 2 par støvler noen lette og noen større kan man også bytte disse lettere etter forholdene og ha tørt skift på overnattingsturer.
      Setter pris på synspunkter til ideen. Innspill til egnede ski, støvler og lengder er også topp. Tenker å anvende Finn.no i min søken etter utstyret for å spare penger. 
    • By fjellrypa
      Jeg har en Fjellpulken pulk med stivt drag (for øvrig kjøpt av selveste Liv Arnesen for et par tiår siden), som jeg bruker på noen turer i året. I romjulen gikk jeg med noen annens pulk, nesten ny, og oppdaget at dragene har fått demping! Det gjør jo at den irriterende rykkingen forsvinner. Men, er det noen måte å få til dette på på mitt gamle drag, som er uten demping? Er det mulig å skifte deler eller gjøre noe annet? Eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nytt drag til cirka 1500 kroner?
    • By trondka
      Jeg har forsøkt å Google, samt søk i forumet her uten hell.
      Hva er beste erfaring rundt optimalisering av glid på Pariserpulk? 
      Jeg tenker da type rubbing med fint sandpapir, tørrvoks, smelte inn glider, flytende glider, polish etc? (Ikke modifisering med ski etc)
      Jeg gikk EXA2019 med ny Pariserpulk uten noe behandling under. Hva burde jeg gjøre før neste tur, for å få best mulig glid på pulken?
       


    • By pulknewbie
      Med tanke på marsjfart, er det hips om happ om man velger en en pulk, eller brett?  Er pariserbrett og Fjellpulken Transporter 155 jevnbyrdige, eller hva er å foretrekke av de to?  Noen som har meninger om det?
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy