Gå til innhold
  • Bli medlem

Elo

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei. Mulig jeg har regnet feil, men tror det går med rundt 0,66 kWh for å varme opp 1 liter vann fra 5 till 100 grader C. Tap fra kjelen ikke medregnet. Med en batterispenning på 12 V blir dette 55 Ah, altså et vanlig bilbatteri..Hvor høy batterispenning har dere egentlig tenkt å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eller jag har räknat fel. Jag får det till 0,11 kWh.

 

Ett bilbatteri innhåller ungefär lika mycket energi som 3dl bensin, vill jag minnas. Och 3dl bensin kan man ju klara sig flera dagar på när man är på tur.

Men i motorbåtar där man har tillgång till laddning via motorn så kan det nog vara en bra idé med ett litet induktionskök.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha svart tror jeg det er lurt å be om svar i tillegg på andre siter enn FF. Her truffer dere visse markedssegmenter, og jeg tror de som er ute - men ikke er på FF - kan tenkes svare annerledes.

Annen forbedring som kan gjøres er å spørre mer om brukeren. Er det en gramjeger? Er det en dagsturere? En barnefamilie? Alternativt, når ville du ha valgt en slik produkt?

Kan å være lurt å se på vekt nødvendigt kokeutstyr. Prøv en tunnbottnet kasterolle eller stekepanne på en induksjonskomfyr. ;)

Lykke til med oppgaven! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På induksjon så må kjele/panne man bruker være magnestisk. I vanlig husholdning finnes kjeler/panner både i magnetisk og ikke magnestisk stål. mest magnestisk fordi det er billigere å produsere.

Titan i seg selv er vel ikke magnestisk. Vet ikke hva som evt er brukt av legeringer i turkjeler av titan. Siden ting av titan er "minimalitiske" så vil jeg tro at de uansett vil ha for tynn bunn til å virke bra på induksjon.

Ting til induksjon bør ha en ganske tykk bunn. Testet en kaffekjele til turbruk på komfyren for moro skyld og selv på lav effekt så smalt det en bulk i bunn på den rimelige fort.

Dette kan ha noe for seg i første omgang for campingliv hvor man kjører "til døra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hur fungerar det med titan? Kanske inte så noga med titankastrull när man har ett eller bilbatteri eller två som extra packning, men ändå...

 

Når 4 kg er den tyngste valgmuligheten i undersøkelsen, har de vel litt smartere alternativer enn blybatterier tenker jeg ;)

Jeg har forøvrig et Li-Ion batteri på 5 Ah, det veier omtrent 300 gram.

Elektrisk ledningsevne for titan ser ut til å være ca 1/3 av jernets, mens aluminium er oppe i 2/3 av ledningsevnen til kobber.

Men elektromagnetisk induksjon sikkert avhenging av helt andre ting - jeg er ingen elektroingeniør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.