Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye og underlag - Utskilt


Rolf_E

Anbefalte innlegg

Hengekøye i kalde temps. er testa her og kan ikke anbefalles med mindre man slanger oppi ett liggeunderlag eller noe å isolere bunnen med for å redusere varmetap. Om sommeren derimot er det gull :). Aldri hatt behov for "slynger til køya her da jeg har brukt taue som er på min til å tjore den fast i de 2 beste trærne jeg ser.

Selv bestilt meg en turøks endelig. Drivi å lånt en kløyvøks på over 1kg. Stress å slepe med det selv om det er en bra øks fra Fiskars. Så nå ble det en Fiskars X7 på rundt 6-700gr. Fullt overlevbart på tur vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hengekøye i kalde temps. er testa her og kan ikke anbefalles med mindre man slanger oppi ett liggeunderlag eller noe å isolere bunnen med for å redusere varmetap. Om sommeren derimot er det gull :). Aldri hatt behov for "slynger til køya her da jeg har brukt taue som er på min til å tjore den fast i de 2 beste trærne jeg ser.

Det er det DD Snugpak underteppe er til. Den henger under køya og isolerer, så slipper man å bale med liggeunderlag i køya (forhåpentligvis)

Men må jeg så har hengekøya dobbel bunn med glidelås så man kan legge underlaget mellom lagene, slik han karen i den videoen gjør.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki... gikk litt fort i svingene her ;). Uansett tror jeg du blir fornøyd. Har selv en DD Hammock jeg betalte rundt 200kr før frakt for fra England. Fikk det peset med posten som krevde fortolling og mva for den. Brukte 14 dager ekstra den da grunna rotet. Kanskje jeg skal bestille meg en slik en selv til min hengekøye for bruk på senhøsten. Lå å merka kulda litt i høst da jeg var på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DD er jo gode hengekøyer det også. Bestilte TW fordi den er ekstra bred (1,8m), noe som gjør at du kan ligge flatere i køya. Jeg kom uansett over tollgrensa med alt jeg bestilte så så da flesket jeg like godt til å bestilte alt jeg trengte i en go. Så får jeg heller ta regninga når den kommer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er ikke begeistra for 200kr grensa her. Så jeg unngår å bestille ting som går over som regel. Er snakk om å heve den, men det skjer vel aldri vil jeg tro. Skjønner den med noe som henger under som ikke blir komprimert. Er derfor en sovepose alene ikke er godt nok når man henger og dingler. Selv meget fornøyd med min hengekøye og brukt den på flere turer i fjor. Har bare den og en tarp istedenfor ett telt. Har en kompis som bruker 2 nettingkøyer han har slått sammen, men det er jo raskt dyrere enn en hengekøye slik som jeg har pluss at nettingkøyene er ikke så robuste har jeg sett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har kjøpt koster 400 kroner før frakt og alt staten skal ha....

Den kommer med innebygd myggnett, og har dobbel bunn....den nederste bunnen kan tas av og brukes somen separat hengekøye.

Kjøpte en diger tarp, med tanke på å lukke med mer inn hvis det blir litt snøføyk, eller for å ha et ekstra stort admin område i regn om sommeren.

Denne køya har også vanntett bunn slik at man kan sette den opp som et telt om sommeren, med en tarp som tak hvis det ikke er trær å henge i. Men jeg er definitivt ikke noen topptur entusiast, og liker meg best under tregrensa :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DD Hammock snakeskins...ei slags  pølse til å stappe hengekøya med tarp og det hele inn i. Gjør det letter eå sette den opp uten at noe blir vått , da du henger hele stasen opp mellom trærne før du pakker den ut :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert å kjøpe det selv, men for øyeblikket har jeg pakka min slik at jeg får tak tauverket i ene enden å kan feste det først til "egnet" tre. Får se om jeg kjøper meg det, men er jo litt ekstra vekt...

Begynte selv å bruke hengekøye for fullt i fjor sommer. Har ikke angret på valget egentlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det fine med underteppe som henger under hengekøya er at den ikke blir komprimert av kroppsvekten din, og dermed bevarer den isolasjonsevnen. Mange lager dette av en gammel sovepose :-)

 

Leser meg opp på hengekøyer ...og i så måte over denne anmeldelsen: /www.campinghammockreviews.com/2014/04/17/sheltowee-hammock-review/ 

av ei hengekøye som kommer med underteppe integrert (men likevel justerbart). Fylt med andedun. Her link til produsenten: http://www.sheltoweehammockcompany.com/hammocks/

Blir litt kostbar syns jeg. Men ser jo spennende ut. (Myggnett er ekstra ser det ut til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nesten det er litt rart at ikke Jerven har kastet seg på "hammock bølgen"...de har jo alle forutsetinger for å lage et brukbart underteppe/quilt vil jeg tro. Tarp like så. F.eks vinter-underteppe basert på samme primasoft materiale de bruker i sine vatteringeer til Fjellduken (f.eks. som til Fjellduken Exclusive - der vatteringen selges for seg - som tilbehør)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dere må gjerne dele hva dere kommer frem til. Denne tråden er jo høngammel så ting har nok endret seg siden den ble startet.

 

Selv veldig interessert i å skaffe meg hammock med under/overquilt og tarp. Blir veldig dyrt å kjøpe alt dette fra USA, men det er kanskje den beste løsningen likevel.

Ser Sintax77 på youtube har kjøpt alt sitt fra USA, virker som han er fornøyd ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? En hengekøyetråd jeg ikke har postet i?!?

USA har absolutt det største utvalget når det kommer til hengekøyer og det er vanskelig å slå de på kvalitet. Når det er sagt er det mye penger man kan bruke på et topp oppsett så det er viktig at du vet at dette er noe du kommer til å bruke mye før du begynner å investere.

Jeg ville anbefale deg å kikke på "Den store hengekøyetråden" og "Den store quiltprodustenttråden". Bruk litt tid på å kikke rundt på de forskjellige mulighetene som finnes og så spør igjen om det du tenker på er en god idé. Du vil sannsynligvis få 10 forskjellige svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jervenduken xl med primaloft er som skapt for hengekøyer :-) jeg har foreløbig tre måter å sette den opp på ut i fra temperatur og antal hunder jeg har med. Telt/tarp,cokong eller underteppe. Hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg legger ut bilder kan jeg legge ut oppsettet:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jervenduken xl med primaloft er som skapt for hengekøyer :-) jeg har foreløbig tre måter å sette den opp på ut i fra temperatur og antal hunder jeg har med. Telt/tarp,cokong eller underteppe. Hvis noen kan fortelle meg hvordan jeg legger ut bilder kan jeg legge ut oppsettet:-)

 Laste opp bilder her? Vet ikke så mye om det, men du finner en tråd om tema her : http://www.fjellforum.no/topic/34423-bilder-lagret-andre-steder/

 Hadde vært kjekt å se bilder av oppsettene dine, så håper du får det til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kommer det første :) Jeg bruker strikk eller stropp for å heve duken fra bakken når jeg legger meg og fyrer opp et gravlys i ett par minnutt etter jeg har lagt meg inn i køya for å få opp romtempen til et akseptabelt nivå. Har ikke ligget i hengekøye i mer en 5-7 minusgrader enda, da e holder meg til bakken i under 10 minus for hundekosen sin skyld ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du ser hær har man mulighet til å enten lukke duken helt rundt seg som en cocong eller åpne litt i topp alt etter hvor kaldt det er :-) fordelen med jærvenduken framfor en ordinær underquilt er at jærvenduken har ett ukjendt antall andre bruksområder, men funker like bra som underteppe om man har litt tau og god fantasi ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

løsning nummer tre er å snu duken med sømmen ned for så og lage en telt løsning. denne bruker jeg mest for å skjerme hhundan og utstyret om været skulle bli rufsete.

Jeg må tilføye at jeg alltid har med meg tarpen som fulgte med hengekøya samt et liggeunderlag hvis kaldt og bruker jervenduken for ekstra komfort20141011_163214.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.