Gå til innhold
  • Bli medlem

Turer rundt Aurlandsdalen


virrma

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du begynner på Finse, kan du først gå gjennom Kyrkjedøri. Deretter fram til Raggsteindalshytta. Fra Raggsteindalen kan du ta en dagstur opptil Lordehytta. Deretter til Geitrygghytta. Deretter kan du gå mot Kongshelleren. Når du har 2 dager igjen, tar du Aurlandsdalen til slutt via Steinbergdalshytta.

 

Hvis det fortsatt er for kort, kan du lime inn en dagstur et eller annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan starte på Haugastøl og gå til Raggsteindalen første dag - da går du forbi Lordehytta. Spennende og variert strekke - så Geiterygghytta dag 2 før du går mot Aurlandsdalen.  Haugastøl>Raggsteindalen>Geiterygghytta gikk jeg tideligere i sommer turrapport og noen bilder ligger her

 

God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Nå må jeg dra fram kartet hjemme og kikke litt mer. Jeg har dessuten oppdaget litt logsitikk-utfordringer som muligens legger føringer på startpunkt. Jeg får tenke og undersøke litt til.

 

Jeg glemte for øvrig å presisere at vi nok kommer til å basere oss på telt, så vi står veldig fritt til å tilpasse dagsetappene. Det bør vel heller ikke by på store problemer å gå utenom merkede stier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skulle kjøre bil... for noen år siden parkerte vi ved Geitryggtunnellen og gikk ned Aurlandsdalen. Deretter kunne vi ta  buss tilbake til bilen på søndag ettermiddag. Bussen kjørte videre op samme vei. Jeg tror rett fra hodet at veien ender ved Hol, men det får du sjekke på kartet. Da bør du kunne undersøke muligheten for tog til Finse og buss tilbake til Hol og så på toget hjemover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha med hund, så ekspressbussene utgår (tar ikke hund). Virkelig utfordringer med logistikken vikk vi når vi fant ut at det passet veldig bra å kombinere Aurlandsdalen med en Bergens-tur. Planen nå er å kjøre til Flåm, ta tog til Finse eller Haugastøl, gå til Vassbygdi og videre til Aurland (siden bussen fra Vassbygdi slutter for sesongen i disse dager), lokalbuss Aurland-Flåm og så kjøre videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei einaste rutebussane som køyrer mellom Hol og Aurland, er vanlege, lokale rutebussar, ingen expressbussar. http://www.ruteinfo.net/RuteinfoIISStaticTables/Tables/ruter/t/23-490.htm

 

Forslag til utviding av turen: I staden for å byrje nedturen frå Geiteryggen, kan du fortsetje mot Iungsdalen, og anten svinge rundt Øljuvatnet eller gå like ned i Ingsdalen og vidare opp Fødalen og søre Haldalen. Så fortsett du gjennom Liahovddalen (med moglegheit for topptur på store Liahovden) og følger vassdraget ned til Øvstebø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei einaste rutebussane som køyrer mellom Hol og Aurland, er vanlege, lokale rutebussar, ingen expressbussar. http://www.ruteinfo.net/RuteinfoIISStaticTables/Tables/ruter/t/23-490.htm

 

Forslag til utviding av turen: I staden for å byrje nedturen frå Geiteryggen, kan du fortsetje mot Iungsdalen, og anten svinge rundt Øljuvatnet eller gå like ned i Ingsdalen og vidare opp Fødalen og søre Haldalen. Så fortsett du gjennom Liahovddalen (med moglegheit for topptur på store Liahovden) og følger vassdraget ned til Øvstebø.

 

Det ser dessverre ut til at vi er såpass langt utenfor sesong at bussen ikke går lenger. Er jo enda noen uker til vi drar.

 

Takk for fint turforslag. Jeg skal studere kartet nærmere og lover å melde tilbake hva det blir til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

 

Takk for fint turforslag. Jeg skal studere kartet nærmere og lover å melde tilbake hva det blir til. :)

 

 

Og løfter skal man vel holde.... Det var mye fram og tilbake med logistikken, ikke minst fordi NSB/Jernbaneverket skulle drive med vedlikehold og det derfor ikke var tog over Vidda på lørdagen. Vi endte opp med å kjøre til Haugastøl og gå derfra via Raggsteindalen og Geiteryggshytta til Aurlandsdalen. Vi startet lørdag ettermiddag og var framme ved Vassbygdi onsdag kveld. Det var fantastisk høstvær og nesten ikke folk i fjellet.

 

Fullt referat ligger på bloggen hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.