Gå til innhold
  • Bli medlem

Insect Shield-impregnerte klær - noen erfaringer?


PhilippV

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er noen kamerater som har tenkt oss til Børgefjell om tre uker. I den forbindelse så lurer jeg på dette med klær som er impregnerte med myggmiddel, sånn som dette: http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=15436

Jeg er ikke altfor begeistret for mygg, mens myggen er svært begeistret for meg, og det hadde jo vært flott om noe sånt faktisk funker.

 

Men, på nettsida står det:

Insect Shield er helt luktfri og usynlig.
Insect Shield er meget effektiv mot flått, mygg, knott, maur og lopper etc.

 

Jeg blir unektelig en smule skeptisk når jeg leser dette, det virker litt selvmotsigende. Så er det noen som har prøvd dette, og som kan av- eller bekrefte om dette funker? Har dere noen andre tips til ferdigimpregnerte klær som eventuelt funker?

 

På forhånd takk for svar!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permitrin er ikke noe nytt, og ofte brukt i jungelen, og andre plasser der insektsbitt medfører mere enn kløe..

Men å ha på seg permitrinklær, hindrer ikke myggen å bite deg på udekt hud, myggmiddel må til uansett..

Goretex, og andre tettvevde stoff er myggtette, og jeg vil nok heller anbefale dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Så det funker i det minste. At myggmiddel må brukes i tillegg har jeg ingen problemer med, det er mest for å unngå stikkene gjennom klærne. Myggmiddel på vanlige klær har ikke fått til å funke mot dette...

 

Ang. goretex, så synes jeg det har en tendens til å bli fryktelig varmt (og dermed klamt, på tross av pusteegenskaper). Hva er grunnen til at du heller ville ha gått for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også kjøpe Permitrin og behandle klærne sine selv. Jeg vet ikke hvor det er smartest/billigst å kjøpe det, men fant i hvert fall denne linken: http://www.nomaden.no/main/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=43

Sitat: "Cactuz myggmiddel for tekstiler sprayes enkelt på og hindrer myggen i å stikke gjennom tynne plagg. Det kan også brukes på gardiner, myggnett, hatter, sengetøy o.l."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Behandle klærne selv med permitrin, høres ikke dumt ut. Som sagt har jeg prøvd med vanlig myggmiddel, som jeg ikke har fått til å funke.

"Løst" nettingundertøy har jeg ikke prøvd før, dog har jeg hatt turbukser der dette har vært brukt som fôr. Må ærlig innrømme at jeg ble klam likevel, mulig det var dårlig kvalitet. Poenget er at jeg gjerne skulle ha hatt noe lett og luftig, til bruk på varme dager, som myggen ikke stikker gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stikk må man regne med.. Så lenge man er litt i bevegelse, så mener jeg at man klarer seg fint med vanlig bomullstøy. ( og ei flaske med 50%Deet..)

Det er stor forskjell på hvor mange vask permitrinimpregnert tøy tåler, mot tøy med permitrintråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ei sånn bestefarstrøye fra magasinet. Det ser ut til at den har litt effekt, men det vandret litt mygg på den innimellom. Gode trøyer i alle fall, så man taper ikke så mye på å prøve en... 

 

Vil gjerne slå et slag for en gammeldags tettvevd skjorte på tur. Luftige på varme sommerdager, og dekker mye hud for myggen. Er ofte med meg på fisketur, selv om mange synes det ser litt gubbete ut.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel prøve permitrinklærna, siden det jo ser ut til å ha en viss effekt. Og dette med tettvevd skjorte er helt klart verdt et forsøk, skjorter jeg har prøvd før har myggen stukket tvers gjennom. Og det er jo ikke mye som er mer behagelig enn skjorter. Så lenge de er tørre i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går årlig turer i områder som av mange regnes som mygghelvete på jord til tider, altså indre deler av Troms og Finnmark. Har få problemer med mygga når jeg bruker tynn goretex med nettingundertøy (Forsvarets) under. Lukker godt i alle åpninger, og kjører på med myggspray/djungelolje på åpen hud og rundt kanter på klærne.

 

Du får skrive en erfaringsrapport på de der permitrinimpregnerte plaggene etter noen turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Grunnet at det ble meldt mye dårlig vær, dro vi til Femundsmarka i stedet for Børgefjell. Så hvis det var én ting jeg var sikker på, så var det at jeg kom til å få bruk for permitrinimpregnete klær, basert på alle skrekkhistoriene om horder av mygg og knott. Dermed ble  http://www.magasinet.no/display.aspx?prodid=16351' kjøpt, og klærne ble impregnert. Turkameraten min gikk utten myggmiddel av noe slag.

 

Vi var på tur i nesten tre uker, i midten/slutten av juli, og - tro det eller ei - vi så nesten ikke mygg i det hele tatt. Noe var det selvsagt, men i hvert fall ikke noe som var plagsomt, hverken med eller uten impregnerte klær. Følgelig var det heller ikke nok til å kunne konkludere hvorvidt impregneringen gjør noen stor forskjell. Likevel har jeg en følelse av at impregneringen kanskje har noe for seg; de myggene som satte seg, lettet som regel raskt. Noen stakk likevel, kan hende jeg var litt sløv og hadde glemt deler av plagget, eller brukt for lite permitrin, men jeg tror ikke det. Så jeg har trua på at det hjelper, men muligens ikke er vidundermiddelet det blir markedsført som.

 

normal_Femundsmarka_2013_208.JPG

 

Litt nattsvermere var det dog; og som vi ser var selv sokkene mine mindre attraktive enn min turkamerats ulltrøye :angel: Jeg tror ikke dette har noe med hverken permitrin eller farge å gjøre :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.