Gå til innhold
  • Bli medlem

ski på spark


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

En spark kan bare brukes på is eller fast sammenkjørt snø, så jeg har montert ski under meiene på familiens spark, så huskien vår kan komme på jobb.

Jeg har montert skia med noen passe stykker aluminiums vinkelskinne. Da jeg ikke kunne få den i ønsket dimensjon, måtte jeg ta noen vinkelbeslag i bruk til å klemme sammen om meien. Jeg kjørte flathodet 5 mm maskinskruer rett gjennom skia, undersenket og festnet med låsemutter. Sammen i beslaget over meien. Ved bindingene kunne jeg skrue direkte i de gamle monterings hul. Skruehodene i sålen på skia er dekket med smeltelim.

Ved fotstøtten var det huller, så der kunne jeg bolte direkte igjennom.

Bremsen er utført i 25 x 5 mm flatjern, samme som meiene. Det er bukket i U-form og boltet i festet til oppstanderen på sparken. Bremsen er forsynet med 2 pigger - også i 5 mm flatjern.

Støtfangeren på sparken har fått en rørskål på for ikke å skade hunden.

Så er sparken klar til action og utprøvd med hund. Det funker bra, men jeg må lære styre teknikken, for jeg er endt i grøften flere ganger. En spark kan styres pgr. av de fleksible meier, men med ski på er de stive. Brem sen er uyhre effektiv, men destruktiv for løypen. Så jeg skal ordne med en form for skutermatte. Biltema har noen anti-spin matter til bil som kanskje kan brukes.

Hundekjørere på forumet kan sikkert belære meg om styreteknikken.

Hilsen elgenpost-1047-0-05608100-1363996461_thumb.jppost-1047-0-24284500-1363996528_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reodor Elgen! 

(det må jo bare bli det nye navnet ditt etter dette).

Morsom ide, av bildet ser jeg hunden likte den også.

 

Nå er jo dette en relativ lang ekvipasje til vanlige skiløyper som kan ha krappe svinger, men svingteknikk går normalt ut på vektforskyvning (og et viss monn av vridning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spark er et fantastisk redskap. Etter at jeg 11 år gammel krasjet rattkjelken min, med en kraftig hjernerystelse som resultat, nektet mine foreldre å reparere den. Resultatet ble at jeg gikk over til spark. Et fantastisk redskap i islagte bakker.

Interessant å se om du får den til å virke med ski. Du mister jo fleksibiliteten i meiene når du fester på ski. 

Kanskje det hadde funket bedre hvis skiene var leddet sideveis en eller to steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En spark kan bare brukes på is eller fast sammenkjørt snø, så jeg har montert ski under meiene på familiens spark, så huskien vår kan komme på jobb.

Jeg har montert skia med noen passe stykker aluminiums vinkelskinne. Da jeg ikke kunne få den i ønsket dimensjon, måtte jeg ta noen vinkelbeslag i bruk til å klemme sammen om meien. Jeg kjørte flathodet 5 mm maskinskruer rett gjennom skia, undersenket og festnet med låsemutter. Sammen i beslaget over meien. Ved bindingene kunne jeg skrue direkte i de gamle monterings hul. Skruehodene i sålen på skia er dekket med smeltelim.

Ved fotstøtten var det huller, så der kunne jeg bolte direkte igjennom.

Bremsen er utført i 25 x 5 mm flatjern, samme som meiene. Det er bukket i U-form og boltet i festet til oppstanderen på sparken. Bremsen er forsynet med 2 pigger - også i 5 mm flatjern.

Støtfangeren på sparken har fått en rørskål på for ikke å skade hunden.

Så er sparken klar til action og utprøvd med hund. Det funker bra, men jeg må lære styre teknikken, for jeg er endt i grøften flere ganger. En spark kan styres pgr. av de fleksible meier, men med ski på er de stive. Brem sen er uyhre effektiv, men destruktiv for løypen. Så jeg skal ordne med en form for skutermatte. Biltema har noen anti-spin matter til bil som kanskje kan brukes.

Hundekjørere på forumet kan sikkert belære meg om styreteknikken.

Hilsen elgenattachicon.gif001.jpgattachicon.gif002.jpg

 

denne er nok ikke lett å styre nei, tyngdepunktet for langt fremm og ikke rokker (gyngestol forma) på skia

 

mange har tengt denne tanken før men ingen har vell vert helt vellykket uten litt modifisering(kapping) av meiene på sparken

 

om økonomien tilater ville jeg gott for en kick spark, der har de beholdt flesibiliteten selv med skia på

 

du kunne bruke skia til en kick spark ca250-350kr og kappe sparken så det passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne er nok ikke lett å styre nei, tyngdepunktet for langt fremm og ikke rokker (gyngestol forma) på skia

 

mange har tengt denne tanken før men ingen har vell vert helt vellykket uten litt modifisering(kapping) av meiene på sparken

 

om økonomien tilater ville jeg gott for en kick spark, der har de beholdt flesibiliteten selv med skia på

 

du kunne bruke skia til en kick spark ca250-350kr og kappe sparken så det passer

Hei

Jeg har i annen tråd sett at du har erfaring med hundeslede. Sparken med ski var en løsning til et par hundre kr. for beslag og bolter hos Clas Ohlson. Jeg er godt kjent med kicksparken, men vet ikke hvor styrbar den er. Den koster vel 1800 kr. og breie ski til ca. 400 kr. Muligens vil disse ski passe på en vanlig spark med 5 mm meie?? Jeg skal gjøre litt industri-spionasje i den lokal dyrebutikk, hvor de har en kickspark på utstilling! Men det var nå også litt moro å konstruere den!

Nå har jeg ikke krappe svinger i nærmeste delen av løypa, men sparken er tross bolter tvert gjennom skia veldig glatt alle veier og rask! Så i grøften kommer jeg.

Jeg skal arbeide videre med den og andre oppfinnelser og legge dem ut her!

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte det samme for noen år siden. Også der var styringen er problem. Etter et krasj i et tre måtte jeg bære restene hjem. ;)

jeg tror mye av styre broblemene ville løst seg med kortere bakski

 

altid morro å konstruere ting selv,vi får trøste oss med att hann som vell er norges beste slede bygger også blandt de beste internasjonalt også har feila litt ettpar ganger

 

skal igang å bygge slede selv i sommer blir morro

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har i annen tråd sett at du har erfaring med hundeslede. Sparken med ski var en løsning til et par hundre kr. for beslag og bolter hos Clas Ohlson. Jeg er godt kjent med kicksparken, men vet ikke hvor styrbar den er. Den koster vel 1800 kr. og breie ski til ca. 400 kr. Muligens vil disse ski passe på en vanlig spark med 5 mm meie?? Jeg skal gjøre litt industri-spionasje i den lokal dyrebutikk, hvor de har en kickspark på utstilling! Men det var nå også litt moro å konstruere den!

Nå har jeg ikke krappe svinger i nærmeste delen av løypa, men sparken er tross bolter tvert gjennom skia veldig glatt alle veier og rask! Så i grøften kommer jeg.

Jeg skal arbeide videre med den og andre oppfinnelser og legge dem ut her!

Hilsen

Elgen

hei jeg har sett litt nermere på bildene av ski sparken din og jeg er sikker på att den vill bringe deg på mange fine turer og att du kann kose deg masse med den. du kann jo også ha litt lass på den i motsettning til en kick spark, så jeg prøver ikke å dømme skapelsen din nord å ned. jeg prøver heller å gi noen tips til hvordan den trolig kann bli enda bedere, noen små ting kann gjøre ganske mye.

 

får du tiladelse og er villig til det selv så er det nok lurt å korte ned meier og ski litt, bare ikke så mye att du mister for mye flyteevne.

 

tror jeg uansett ville flyttet det festet du har midt på skia til bak på skia også ville jeg lagd ett nytt feste på midten lagd slik att det ble ca 1-1,5cm mellom rom mellom ski og meie her.

da vill skia bli litt bøydopp freme og bak litt som på en gyngestol, da følger den nok lettere etter hunden.

 

hadde vert fint om det hadde ver mulig å få skia til å følge bøyen på meiene mere i framkant, men det går vell ikke

 

leste att du ville bytte pigg bremsen med en bremse matte, det vill gjøre turene mye mere behaglige+ att du kann styre litt med å trå på venstre eller høyre side på matta med hælene

 

når det gjelder styre teknikk på sleder så skal jeg prøve og forklare det litt.

det er faktisk ofte vanskligere å styre en slede bak bare en hund enn bak 14.

styringa på en slede ligger hvedsakelig i midtlina, midtlina er den lina hundene er festet til med bak og nakke liner

så alt trekket/krafta ligger i midtlina. midtlina er festet til sleden som bare følger etter, så det er jo hundene gjenom midtlina som styrer sleden.  du som hundekjører må bare holde lina stramm nok til at sleden følger hundene på ett bra vis. dette gjøres stortsett med bremse matta  for å komme lengere inn i en sving bremser du mere/harere da vil du lage mere motsand i lina og hundene vill da dra deg lengere inn i svigen. vill du lengere ut i svingen så bremser du mindre da får du mere slakk på lina og kjører mere rett fram/lenger ut i svingen.

 

for å få dette til å virke så må du ha en vis kaft i midtlina og jo mere ski du har i bakken jo mere kraft trenger du (derfor litt bøy på skia)

 det er derfor ikke så lett å fåtil med bare en hund og mye ski i bakken.

 

tyngde overføring er også med på å styre

styrer også med matta etter hvor jeg trår på den

i noen tilfeller må man kante sleden også

 

det og ha en fram tung slede gjør det også mye vanskeligere å styre dette har jeg fått bekrefta på den vonde måten rett fram og sammenstøt med ett tre. kvist rett gjennom votten og langt inn i honda, votten ble iverfall sittende på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du legger avgårde med denne doniongen bør du sette deg inn i vegtraffikkloven.

Loven om ferdel i utmark. Loven om lavtflyvende meiekjøretøyer osv. osv

Betale alle avgifter til Staten innkludert løypeavgift både for spark og ski mm.  mm

God Tur

Og ikke glem avgiftene for å ha det gøy. Finner du ikke ut hvor du skal betale denne avgiften så kan du bare legge på litt ekstra neste gang du fyller ut selvangivelsen. Bare dra til så det svir og håp på at myndighetene blir fornøyd. Husk at i god sosialdemokratisk ånd så er det nesten straffbart å ha det gøy her i landet hvis ikke alle andre kan være med.

 

Og så litt om doningen din. Prinsippet når du styrer en spark er at du vrir hele konstruksjonen slik at meiene bøyes sideveis. Dette er ikke mulig når du har en lang stiv ski under hver meie.

Forslag: 

Hvis du bruker to par ski som du kutter av ca. midt mellom bindingen og tuppen. Så fester du den biten med tupp fremme og en ny bit med tupp bak. Den bakerste må du kutte et spor i tuppen på som sparkmeien kan gå gjennom. Kanskje du også bare bør ha et feste på hver av skiene

Da har du en kort ski fremme og en kort ski bak og du kan fremdeles svinge sparken ved å vri den siden meiene ikke er avstivet av skien.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet hvem du skal betale avgiftene til, gjør som min gamle far: Ikke betal noe. Skal noe betales dukker det snart opp noen som forteller deg det uansett. Dette var min fars policy alle steder han svingte fiskestanga. Funker sikkert bra i andre situasjoner også. Men det er en fordel at du er rask til beins, sa min far. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tak for gode råd og veiledning Gumitotten mfl. Beste løsning blir altså flere hunder. Det liker jeg for elginnen snørekjørte idag og jeg kom håpløst bakut.

Det anbefales altså bøy på skia motsatt det vanlige smørspenn - bananform - så man kan dreie om midten?! Skituppene er i øvrig fri av meien og kan flekse noe.

Doningen kan vel registreres som landbruksredskap til nedsatt avgift!

Nå går det til fjells med pulk og telt i morgen tidlig, så kan jeg bruke helligdagene til forbedringer.

God ski-påske

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har sett litt nermere på bildene av ski sparken din og jeg er sikker på att den vill bringe deg på mange fine turer og att du kann kose deg masse med den. du kann jo også ha litt lass på den i motsettning til en kick spark, så jeg prøver ikke å dømme skapelsen din nord å ned. jeg prøver heller å gi noen tips til hvordan den trolig kann bli enda bedere, noen små ting kann gjøre ganske mye.

 

får du tiladelse og er villig til det selv så er det nok lurt å korte ned meier og ski litt, bare ikke så mye att du mister for mye flyteevne.

 

tror jeg uansett ville flyttet det festet du har midt på skia til bak på skia også ville jeg lagd ett nytt feste på midten lagd slik att det ble ca 1-1,5cm mellom rom mellom ski og meie her.

da vill skia bli litt bøydopp freme og bak litt som på en gyngestol, da følger den nok lettere etter hunden.

 

hadde vert fint om det hadde ver mulig å få skia til å følge bøyen på meiene mere i framkant, men det går vell ikke

 

leste att du ville bytte pigg bremsen med en bremse matte, det vill gjøre turene mye mere behaglige+ att du kann styre litt med å trå på venstre eller høyre side på matta med hælene

 

når det gjelder styre teknikk på sleder så skal jeg prøve og forklare det litt.

det er faktisk ofte vanskligere å styre en slede bak bare en hund enn bak 14.

styringa på en slede ligger hvedsakelig i midtlina, midtlina er den lina hundene er festet til med bak og nakke liner

så alt trekket/krafta ligger i midtlina. midtlina er festet til sleden som bare følger etter, så det er jo hundene gjenom midtlina som styrer sleden.  du som hundekjører må bare holde lina stramm nok til at sleden følger hundene på ett bra vis. dette gjøres stortsett med bremse matta  for å komme lengere inn i en sving bremser du mere/harere da vil du lage mere motsand i lina og hundene vill da dra deg lengere inn i svigen. vill du lengere ut i svingen så bremser du mindre da får du mere slakk på lina og kjører mere rett fram/lenger ut i svingen.

 

for å få dette til å virke så må du ha en vis kaft i midtlina og jo mere ski du har i bakken jo mere kraft trenger du (derfor litt bøy på skia)

 det er derfor ikke så lett å fåtil med bare en hund og mye ski i bakken.

 

tyngde overføring er også med på å styre

styrer også med matta etter hvor jeg trår på den

i noen tilfeller må man kante sleden også

 

det og ha en fram tung slede gjør det også mye vanskeligere å styre dette har jeg fått bekrefta på den vonde måten rett fram og sammenstøt med ett tre. kvist rett gjennom votten og langt inn i honda, votten ble iverfall sittende på

Hei

Etter en flott påske telttur har jeg satt en 8 mm plywood kloss midt under skia ved "bindingen". Dermed har den fått et bøy motsatt smørespennet og doningen styrer en del lettere nå. Testet i skumringen med en noe kvelds trøtt hund. Men ganske bra.

Så var det akkurat det med en hund mer, men det må bli senere med en kone.

Med takk elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei

 

Man må jo også innrømme sine nederlag!.

Tross mange gode råd her og noe ombygging var sparken stadig ganske uten styring og sklei sideveis, når løypen heller.

Så jeg kjøpte et par ski til Kickspark og satte på den vanlige sparken. Begge har 5 mm meier.

 

Dette fungerer hekt topp og kan anbefales! Kickspark skiene er fleksible, så sparken kan styres på tradisjonell vis og har et "bølget" tverrsnitt så de ikke sklie sideveis.

 

Så er det bare å få hunden til å trekke - også i motbakkene.

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.