Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Powerframe vs. Alpinist hv. 130L


Norstorm

Anbefalte innlegg

Annonse

Powerframe er pakkramme, Alpinist er anatomisk. Har du store planer om å bære meget tungt kan pakkramme være det beste. Selv så bruker jeg alpinist 130l. Meget fornøyd og den har gode løsninger med sidelommer som kan bli tatt av å gjøres om til en sekk også. Greiste kan jo være for deg å prøve begge på rygg i en butikk å se hvem du føler passer deg best. Tror for de fleste med unntak av kanskje jegere kan greie seg med alpinist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinisten funker helt flott med 30 kg. Pakkramme er suverent når du skal bære uhåndterlige ting. For eksempel et reinsdyr. I utgangspunktet vil jeg si alpinist passer best til de fleste. Men dra i butikken og test dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en månedstur i Femundsmarka for noen år siden med Alpinist 130L.  At det var nærmere 50 kg i den fra begynnelsen er ingen overdrivelse.  Sekken var god å bære når en var ferdig med kunststykket å få den opp der :)

Har dessverre ikke rygg til å fylle den lengre og er du interessert, kan du få kjøpt sekken for Kr.2000.- + frakt.  Sekken er grønn og av tradisjonell type ( sidelommer uten rulletopp) med snøretopp og avtagbart topplokk som kan brukes som dagstursekk.  Framstår som ny.  Bare til orientering.  

 

PS: Valg av storsekk er et viktig valg.  Bruk litt tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en månedstur i Femundsmarka for noen år siden med Alpinist 130L.  At det var nærmere 50 kg i den fra begynnelsen er ingen overdrivelse.  Sekken var god å bære når en var ferdig med kunststykket å få den opp der :)

Har dessverre ikke rygg til å fylle den lengre og er du interessert, kan du få kjøpt sekken for Kr.2000.- + frakt.  Sekken er grønn og av tradisjonell type ( sidelommer uten rulletopp) med snøretopp og avtagbart topplokk som kan brukes som dagstursekk.  Framstår som ny.  Bare til orientering.  

 

PS: Valg av storsekk er et viktig valg.  Bruk litt tid på det.

 

 

Dette satte jeg da umåtelig stor pris på, mann!

Jeg måtte jo prøve en sånn en først. Er det no forskjell på den, og den man selger i butikkene om dagen da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Norstorm.

Siden tråden er din, legger jeg ved et par bilder av sekken:

 

post-2742-0-05771600-1363806329_thumb.jp  post-2742-0-52803200-1363806417_thumb.jp

 

Ser ut som om bæresystemet (QSS) er likt på de nye sekkene.  Min ble tatt ibruk første gang i August-10.

Det kan jo skjedd ting siden da.  Hør med Bergans hvis du lurer på noe vedr. sekken.  De kan det  :-P

 

Men prøv gjerne flere sekker med endel vekt i hvis du har mulighet.  Det øker sjansen for at du blir fornøyd på sikt.

 

PS: Katten følger ikke med :cool:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nye modellen av Aplinist er det bl.a gjort en endring på hoftebeltet. Det er ikke fullt så tykt som forrige modell. Egentlig greit for det forrige virket litt stort for en del.

Selv endte jeg på Recon pack. Syntes den passet meg best. Fremdelel litt voldsomt belte på Alpinist. Hatt en stor anatomisk før. Etter en del bruk ble ikke sekken så tight lenger. Måtte liksom få stuffet detn tett helt fra gunnen og opp for at den føltes bra. Men rammesekk får jeg brukt delt hovedrom i mye større grad. Gjør ikke noe om den ike er ideelt pakket, like tight.

Men rammesekker er dyrere og veier mer så det er ikke bare pluss med de.

Alpinist brukes jo av de i 71 grader nord. De har ofte 30 pluss i sekken.

Men du er nødt å prøve sekkene for å vite hva du synes sitter best på ryggen. Når jeg kjøpte testet jeg både Recon Pack og Para Ranger. Skal være ganske like bortsett fra ramma. Men Para fikk jeg ikke til å pase godt på meg. Da var Alpinist bedre. Men Recon satt som limt fast i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært innom XXL ved naf huset i Oslo, og der hadde de Powerframen. Fikk prøvd den mot hofta, og den kjentes overaskende god ut. Alpinisten på 130 fikk de vel inn igjen 4.april, så da skal jeg prøve den. Men han duden i kassa der sa noe som gjorde meg litt betenkt. Han sa at om formålet med sekken var lange turer med tung oppakning, så kom jeg til å bli plaga med powerframe sekken, fordi ramma kom til å skape ubehag.. Da ble jeg litt sånn.. Ok, var det ikke det problemet ramma skulle motvirke da??

Innspill fra vantfolk her, mottas med takk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger nå langt til fjells og har nå båret rundt 15-20kg i min alpinist 130. Ingen problemer og tilbakela rundt 25km første dagen.

Magasinet i storgata har nok alpinist inne. Er jo bare å stikke innom de å prøve den.

Me out. Back later :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om man skal velge det ene eller det andre..., jeg har bare prøvd Alpinisten på tur. Sekken er helt utrolig å bære, selv med tung bør. Jeg får til og med følesen av at den 'griper' og løfter midt på ryggen. Kombinasjonen av å kunne justere skulderbredde sammen med hvor høyt hoftebelted skal sitte er helt fantastisk. Med min svaie rygg har jeg slitt med å finne en slik sekk, men der tar Alpinisten 'prisen'. At hoftebeltet beveger seg fritt i forhold til sekken gjør komforten enda bedre. Om jeg skulle ødelegge eller miste den sekken, gidder jeg ikke prøve noen andre engang før jeg kjøper ny :-P . Gjør livet lett for deg, og kjøp den du er blitt tilbudt. Bare pass på at rygglengden stemmer med personhøyde. De eldre modellene var delt inn i to grupper, alt etter hvor høy du er. Samme sekk hadde alså 2 forskjellige navn alt etter personlengde.

Edit: de heter Viking og Alpinist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, da hadde jeg vært innom magasinet i Oslo, og tatt meg tid til å tungpakke en Alpinit Large, av den nye forsterka typen i sømmene og med de nye hoftebeltene..

Du verden... Du verden, du verden, du verden!
Smått imponert over comforten ved så tung bør..

Så jeg sløyfer ramma, og går for en Alpinist Large, som de nå har valgt å kalle den nye modellen..

Stas.. Tviler ikke på at den holder mål etter mange timers trasking.


Takk for hjelp og tilbud fagfolka..

Her skarre trenast :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Plukker opp igjen denne tråden, i stedet for å starte en ny.

Etter sommerens tur har behovet for en ny sekk blitt ganske åpenbart.

Det står forsåvidt mellom Bergans Alpinist Large eller Medium, Bergans Powerframe og Norrønas Para eller Recon.

Det som gjør valget vanskelig for meg er at jeg er 176 høy, men forholdsvis kort i ryggen og brei over skuldrene. Både Powerframe og Alpinist Large er beregnet på høyder fra 175 og oppover, mens Alpinist Medium er beregnet for høyder mellom 165 og 185 og Para/Recon fra 170 og oppover.

Er det noen som har erfaring med disse sekkene i forhold til dette med høyde/lengde på rygg?

Jeg har prøvd den gamle Alpinist Large modellen, og syntes ikke jeg fikk justert sekken godt nok til ryggen. Den var riktignok ikke lastet med mer enn rundt ti kilo, men dog....

Jeg liker flekisibiliteten til Powerframe med muligheten til å ta av sekken og brukke ramma som bæreramme, mens jeg i mitt hode innbiller meg at Alpinist Medium vil passe ryggen min best.

Vet jeg må få prlvd de ulike sekkene, men det hadde vært fint om noen hadde erfaringer å dele i forhold til dette med høyder og bredder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet noen av de.

Jeg endte på Recon Pack. Den satt som støpt på min rygg. Har veldig godt hoftebelte også. Fint at det "roterer" så det følger gangen lettere.

Har bare testet Powerframe i butikk. Synes den ble mer klumpene, Hoftebeltet er og veldig massivt. Likte ikke den så godt.

Alpinist har jeg bare testet i nye versjon uten at det har vært langtur. Det er er god sekk. Hotebeltet er ikke like massivt som på forrige modell men alikvele veldig høyt sammenlignet med Recon. SÅ jeg føler det låser hoftene litt mer.

Para har jeg og bare testet i butikk. Selv om det skal være en Recon uten ramme så passet den meg langt dårligere. Satt ikke inntil hele ryggen. Jeg er litt svai i ryggen.

Har og en Osprey Aether 70 i "samlingen". Den har større hoftebelte enn Recon, er og fast. Var en tur med den forrige helg. Med "hermetikk" fra Frydenlund veide den vel totalt 18-20 kilo. Merket at jeg jeg ble mør i ytterkant i hoftene ganske fort. 2 dager senere dro jeg med Recon med ca 30 kilo(hadde med packraft etc) og selv om sekken var mye tyngre så er den på en måte klart bedre å bære alikevel.

Men litt usikker på hvordan den passer deg med kort rygg. Jeg er selv 187cm. KJører den på kort 185 på rygginnstilling. Prøv den med 170 innsilling å se hva du synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Alpinist 130 L. Er 179/180cm, men er kort og svai i ryggen. Sekken sitter bra på meg når jeg innstiller på korteste rygglengde. Men hoftebelte lar seg ikke stramme tilstrekkelig (og jeg er ikke spesielt tynn) noe som gjør at hoftebelte har en tendens til å skli for langt ned. Dette resulterer i en følelse av å dovne i hoftemuskulaturen samt at beltet hindrer, eller vanskeligjør høye benløft. Vurderer å sende Bergans en forespørsel om et hoftebelte som kan strammes inn mer. Dette ville jeg foretrukket for sekken i seg selv er jeg veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 174 og har Alpinist 110. Kan ikke si annet enn at den sekken passer meg perfekt. Komforten ved tyngre bører har blitt en helt annen etter at jeg oppgraderte fra Bergans Trollhetta 95 for ett års tid siden. Nå har jeg ikke testet de andre aktuelle sekkene, men jeg er i allefall utelukkende fornøyd sålangt med Alpinisten, og kan ikke annet enn anbefale den. Virker robust i løsningene, sømmene, glidelåsene og reimløsningene. Sidelommene er store og romslige (og avtagbare selvsagt). Todelinga av hovedrommet er også noe jeg liker veldig godt. Bæresystemet passer meg veldig godt, og jeg har fått justert sekken helt etter hvordan jeg ønsker å bære. Stoffet er også av god kvalitet, og det er ikke et minus at det medfølger et romslig integrert regntrekk i lokket.

 

Til din høyde tror jeg ikke du vil angre på å gå for Alpinist 110 ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle innspill.

I dag har jeg vært og testet alle de fire aktuelle modellene, og valget ble egentlig ganske enkelt.

som jeg hadde en liten mistanke om satt verken Alpinist Large eller Medium særlig godt på min noe stutte og breie rygg. PowerFramen satt noe bedre, men synes den virket noe klumpete og vinglete.

Recon Derimot satt som støpt, og med 10kg i sekken merket jeg knapt at den var der.

Konklusjonen min er i allefall entydig; er du noe kort i ryggen og brei over skuldrene så er Recon etter min mening det beste valget.

Dessuten likte jeg den totale kvalitetsfølelsen på Recon langt bedre enn på Bergans sine modeller. Og Recon gar mindre dill-dall som henger og slenger. Det med mye dill-dall synes jeg går igjen i mye av Bergans sitt utstyr om dagen.

Så da er det bare å begynne å fore sparegrisen så den blir feit til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.