Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken by i Norge har utsikt til det høyeste fjellet


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til Otta i morgen og vil se meg litt omkring fra de vestlige delene av byen opp mot Rondane så får vi se hva jeg får øye på av fjell.

Du ser ihvertfall Formokampen/1428. Går du opp i boligfeltene NV i Otta, og ser NØ inn Uladalen, så kaaaanskje man kan tyne inn enten Bråkdalsbelgen/1915, Ljosåbelgen/1948, Steet/1996 eller sjølveste Storsmeden/2016...?

Sjekk ut da! Vi venter i spenning... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest Anonymous

Artig debatt dette.

Må bare bekrefte at man ser Gaustatoppen/1883 fra Rjukans hovedgate Sam Eydesgate, som går igjennom hele byen.

Man kan ikke se toppen av Gaustatoppen fra torget/rådhuset, men man må kjøre opp til øverste bygel krosso (der Krossobanen går opp til Gvepseborg ca 900 moh.)

(www.krossobanen.no) Der har man selvfølgelig også alle tiders utsikt til toppen!

Rjukan by har forøvrig 100-årsjubileum i 2007, oger regnet som turismens vugge i Norge, som følge av Rjukanfossen (103 m.) og nettopp Gaustatoppen.

(Skiftet navn fra Saaheim til Rjukan i 1912.)

Bør forøvrig nevne at du i sommer kan ta turen opp til toppen inne i Gaustatoppen med Gaustabanen, som er åpnet av forsvaret for turist-prøvetrafikk.

(www.gaustabanen.no)

Nevner også at det 4 dager i sommer, fra 28.-31.juli blir mulig å beskue Rjukanfossen. Da slippes den i forbindelse med Hydros jubileum, og med at det foregår Marispelet, etter sagnet om det elskende paret som falt/hjoppet i Maristijuvet. (www.marispelet.com).

mvh Ole Jon Tveito, Radio Rjukan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare bekrefte at man ser Gaustatoppen/1883 fra Rjukans hovedgate Sam Eydesgate, som går igjennom hele byen.

Regner da med at du mener selve fjelltoppen/varden (bakkenivået altså), og ikke bare masta/masttoppen?

Kanskje dere har et bilde sett fra hovedgata å legge ut? (max 400kb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått på den bruen og lurt på det samme. Jeg er ganske sikker på at det ene fjellet er Trollhetta. Lurer litt på om man ikke kan se Blåhø også fra høytliggende steder i Trondheim, og den er vel enda litt høyere enn Trollhetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Fra Otta by kan en vel lett sjå Formokampen på 1428moh., ytterst i Rondane. Otta har bystatus.

Jeg kan bekrefte at dette er riktig påstand, bortsett fra at det er sørtoppen 1424 m o.h. på Formokampen man ser fra Storgata i Otta sentrum. Fra boligfeltet Hjellum som er en del av tettstedet/byen og ligger ca. 500 m sørsørvest for sentrum og 50 m høyere, ser man rett inn i Rondane-massivet med Rondslottet 2178 m o.h. som det høyeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra boligfeltet Hjellum som er en del av tettstedet/byen og ligger ca. 500 m sørsørvest for sentrum og 50 m høyere, ser man rett inn i Rondane-massivet med Rondslottet 2178 m o.h. som det høyeste!

Wow! Det skulle vel lukke denne debatten, vil jeg mene!

Som nevnt ovenfor, vil vel da kanskje boligfeltet NV for Otta sentrum også ha tilnærmet samme utsikt som Hjellum-feltet...?

Men uansett, Otta kan vel utropes som vinner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom boligfeltet nordvest for sentrum da jeg var innom der i sommer, glemte å skrive om det besøket. Så ingenting av Rondane derfra, og det var en strålende klar dag. Det undrer meg da at det er mulig å se Rondane fra området sydvest for sentrum. Ikke særlig høyt opp fra dalen der heller, og forholdsvis bratt og høyt opp til ca. 1000 meter i mellom boligfeltet og Rondane. Så vidt jeg kan se av kartet ligger bolifeltet i underkant av 400 moh, og i siktelinjen mot Rondane ligger Rapham-området på ca. 900 moh. Over 500 høydemeter opp på 20% av avstanden til Rondane. Får det ikke til å stemme, om ikke Rondane-toppene nærmer seg 3000 meter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det finnes årvåkne folk herinne :) Fra selve boligfeltet Hjellum sees kun vestre del av Rondane, dvs. Smiubælgmassivet, så takk til Snilen som naturligvis har rett i sine antagelser om at Rondane ennå ikke har passert 3K-koten :) Da blir det toppene Bråkdalsbelgen 1915, Ljosåbelgen 1948 og antagelig også Storsmeden 2016 (ser ut som siktet går fra kartet, men bør nok verifiseres) som er synlige herfra, som eaa for lenge siden har antydet i denne tråden :!: Man må en del lengre opp i lia mot Pillarguritoppen for å få øye på selve Slottet. Beklager feilinformasjonen :-)

Men hvis kravet skal være utsynet fra rådhus/sentrum, er det fortsatt Formokampen sør 1424 som gjelder.

Fra Sygardsjordet, boligfeltet nord-nordvest for sentrum, sees ingen rondetopper, noe som også Snilen har konstatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Det skulle vel lukke denne debatten, vil jeg mene!

Som nevnt ovenfor, vil vel da kanskje boligfeltet NV for Otta sentrum også ha tilnærmet samme utsikt som Hjellum-feltet...?

Men uansett, Otta kan vel utropes som vinner!

Mitt opprinnelige spørsmål var utsikten fra sentrum i byen. Jeg kan ikke akkurat se at et boligfelt i Otta er sentrumsområde i en norsk by. At Otta er en by vil jeg også bestride, selv om Sel kommune sikkert ikke er enig.

Jeg trodde Molde forlengst var utropt som vinner i denne konkurransen.

Og Rjukan er definitivt ikke på listen i det hele tatt. Man ser faktisk ikke toppen av Gaustatoppen fra Sam Eydes gate. Det man ser fra Sam Eydes gate er noe av eggen som leder opp til Gaustatoppen. Fra sentrum i Rjukan ser man ikke en eneste fjelltopp merkelig nok :-)

Notodden kommer på 10 på topp listen da man fra torget såvidt kan skimte noen av toppene på Lifjell. Hvilken topp vet jeg imidlertid ikke, men det er vel mest sannsynlig at det er den høyeste på 1413.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.