Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur rapport:Lillomarka 9 til 10 februar (barn på tur)


svingen

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig att @Ides hadde laget en post om skatte jakt på Nydalshytta.hvor hun tenkte å gå fra  Solemskogen og opp som var ca 9 km.

jeg tenkte att 9 km er ikke så langt og hadde sett litt på ruta før vi skulle reise,det jeg fort skjønte att jeg har glemt en del om hvilken streker på et kart som betyr høyde meter ;)

Vi kom oss av gårde ca 13:30 og jeg husker ikke akuratt tidspunktet vi kom frem til nydalshytta men var nok kanskje fort 18.

Da var den en luring (junior) som var litt sliten får og si det forsiktig etter sikkert ha godt på ski/beina/akebrett i 7 av de 9 km.

han gikk da inn i en helt annen "verden" hvor jeg ikke har sett han før,jeg fikk opp telte rimlig fort (feste det kun med 2 snø plugger på hver lang side) og fikk tent opp bensinbrenneren og lagt inn soveposen/liggunderlag og ga han så tlf min så han fikk sett på litt film,da roet han seg ned heldighvis :)

så var alt bra og vi sovnet rundt 8 tipper jeg.

 

Natta ble jo rimlig "spennende" da jeg våknet av noe hyll og skrik og jeg skjønte ikke hva som var feil,etter  par min med skriking fant jeg ut att han hadde veldig vont i beina, (voks smerte) det får han alltid ved høy aktivitet,jeg var da rimlig spent på hvordan det her kom til og gå pga jeg hadde ikke med noe smertestillende (noe han har fått hjemme før når han har hatt samme)

 

Han roet seg heldigvis ned igjen og sovnet,så våknet han par timer senere med samme "problem" og slik holdt han vel på hele natta.

 

i løp av natta våknet han og pga han måtte tisse,noe som var greit siden jeg hadde tisseflaska klar så det gikk bra,Han våkne og var varm så ville ta av seg lakenposen,han var veldig varm så det gikk greit :)

 

så kom neste dag og det var får og si det forsiktig ikke så veldig varmt,vi våknet 07:30 og det var nok ikke mere enn -8 grader ute (tipper bare) fikk tent opp bensinbrenneren og varmet opp telte men junior låg i soveposen,som han så pent sa "pappa jeg syns det er litt kaldt kan du ikke ordne primusen?" fikk fort varmen i telte og stekte noen panekakker og ting var veldig bra :)

 

Gikk så ut og junior og @Ides fant veldig bra tone akte en del,men det som var mest moro var og spa,dem spade sikkert flere timer (lagde plass til bål) moro og se att barn får så fort kontakt og åpne vi vokse har nok noe og lære her :)

 
Det var sol ute og uuuuutrolig fint vær og det kom etterhvert noen fra DNT og låste opp Nydalshytta som skulle være åpen.

Etterhvert kom det flere og flere folk det ble rimlig livlig det var bål plass og skatte jakt og veldig god stemning.

 

Dama gikk med vogn opp fra Nittedal med vogn og det var 3 km med "rett" opp var bra trening.

gikk ned igjen her selv med pulk og må si att jeg skjønner godt det ble noe langt med vogn :)

 

Ble en del hvor junior bare gikk med beina :) her samme med @Ides og @Ides junior som var utrolig koslig og være på tur med håper det blir flere :)

.post-9803-0-38275700-1363127023_thumb.jp

 

er vel ikke helt HMS det her ;)

post-9803-0-49793200-1363127029_thumb.jp

 

Var faktisk noe nedover bakker og (jeg syns ikke det var mange) og da var det akebrett som gjelder.

post-9803-0-16254700-1363127035_thumb.jp

 

Ble litt ski gåing og :)

post-9803-0-77572800-1363127040_thumb.jp

 

skjønner godt att man går på beina her var rimlig bratt

 

post-9803-0-06893500-1363127048_thumb.jp

 

Gjelder og holde seg fast :)

 

post-9803-0-44304400-1363127053_thumb.jp

 

greit med mobil tlf og "kjent" filmer når ting ikke er så lett (trøtt og sliten osv)

post-9803-0-88775500-1363127059_thumb.jp

 

ble og panekakker og den gangen her ble det laget på oppskrift fra @Umbros var veldig bra :)

 

post-9803-0-38847900-1363127065_thumb.jp

 

var ikke mange min senere han sovnet ;) utrolig kjekt med tviling sim og 2 tlf hvor en fungere til internett sjekking/film og er av 90% av tida kun på når man bruker den og så har jeg en 200 kr tlf som varer flere uker til og ringe/sms med :)

post-9803-0-56474600-1363127080_thumb.jp

 

en liten "luring" som var godt nede i soveposen mens pappa ordnet varme i telte. (med tlf med en eller annen barn tv film)

 

post-9803-0-54716800-1363128446_thumb.jp

 

dama som stekte panekakken fikk lit spesiele :)

post-9803-0-58091100-1363127085_thumb.jp

 

 

 

utrolig fint på søndag :)

post-9803-0-80908300-1363127091_thumb.jp

så var vi nede ved bilen igjen og på tide og komme seg hjemm igjen :)

 

post-9803-0-01253300-1363127105_thumb.jp

 

 

konklusjon:

var en veldig fin tur og må si det var veldig koslig og være med @Ides på tur håper det blir flere :) 

Videre så var det nok ned mot -14 på natta (målt på nabo hytta) så det skal nok ikke være så mye mere - før ting kan bli litt kaldt få barn.

ha med seg mye drivstoff gikk vel ca 1.2 liter tlil den turen her :) og så er det nok greit og ha med noe smertestillende/første hjelp ting til neste gang :)

Videre er jeg veldig glad jeg har isbjørn sovepose med plass til oss begge 2 det var noe som gjorde turen 100 ganger enklere når problemer oppstår på natta og da ha han samme med meg. (den er til -14 komfor)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Bra tur-referat :)

 

Når deg gjelder temperatur så kan det nevnes at termometeret på Sinober viste rundt -12 grader like etter klokken seks, så det ble en frisk natt....på meg. Mini derimot har det nyeste og varmeste av alt så han måtte jeg dytte tilbake i soveposen sin flere ganger i løpet av natten fordi han var så god og varm.

 

Må si at dagen på Nydalshytta ble helt konge. Håper virkelig DNT får i orden det formelle slik at hytten også kan brukes til overnatting.

 

Etter en lang og god dag med mye moro vente vi nesten hjemover samme vei som vi kom opp dagen før. Det gikk unna nedover  :-P To steder tok jeg dog av skiene fordi det var for isete. 

 

Alt i alt en super tur og veldig hyggelig at vi fikk følge på turen.

 

Mini har også gått og snakket mye om skattejakt etter denne turen, han likte seg så godt der oppe at han gjerne vil opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.