Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer


Grimner

Anbefalte innlegg

Annonse

 

Spørsmålet da er jo kanskje om totalvektene er kunstige? Helt enig i at det er meningsløst dersom folk "jukser", men ser ikke helt hensikten med å gjøre det.

 

Kva folk i debatten gjer, kan neppe kallast juks, så lenge det ikkje er ein konkurranse ;)

Men det er eit kjent faktum at enkelte produsentar juksar med vekter, og det er eit problem når ein skal spare vekt. Helsport er kjent for konsekvent å oppgje for låge vekter. Mange produsentar av klede og sko/støvlar er små i storleiken for å få låg vekt på ein bestemt storleik (det er ofte oppgjeve vekt for storleik M)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om vekten din er riktig på disse :)

- Hvilken Arc'teryxjakke har du?

- Lommelykt 20 g (er det bare en liten sykkel(blinke)lykt) eller er det uten batterier?

- Hvorfor trenger du portabel lader? Er det en powerbank?

- Gassboks - 230g hvordan blir den 200g (å ja, når den er tom :))

- Salt og pepperbøsse (uten innhold?)

- Du har også de letteste real turmatene jeg har sett. (eller har du glemt å gange med 3?)

- Powerade, Urge og polly turmix x2 gir deg ytterligere 3 kg i sekken, og plastflasken på 20 gram blir overflødig

 

Den ArcTeryx jakken jeg bruker er Squamish. Link:http://www.fjellsport.no/merker/a-g/arc-teryx/arc-teryx-squamish-hoody-men-s-blue-onyx.html

 

Nei det er en helt vanlig liten lommelykt :http://www.pakkekalenderen.no/760_425_csupload_50274959.jpg%3Fu%3D1822399083

Den er veid med batterier! 

Jeg vet at vekten er feil på den, har fått kommentert det tidligere  :D

 

Bruker en Choiix portabel lader. Veide selv på vekta hjemme at den veide 116g. 

 

Hvilke real turmat pakker bruker du da? Har du i vann før du drar på tur eller?  :D  

En Real lapskaus veier 133g (Oppgitt på fjellsport blant annet) Husker da ikke hvor mye mine veide når jeg selv veide de med kjøkkenvekta.... 

Er tom for Real turmat for tiden så får heller ikke til å sjekke det opp desverre. 

 

Grov feil av meg... beklager. Veide pepperbøssen no nettopp, den veide hele 10g. Link: http://www.kellyscamping.com.au/assets/UserFiles/6134-Files/image/salt%20and%20pepper%20shaker.jpg

 

Vet det med poweraiden desverre... okei, skal kutte ut den flasken.  :razz:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trailstar er jo en bunker av en tarp, tror ikke man finner noen telt som takler vind noe bedre en denne

Et tradisjonelt vintertelt vil nok være mer vindstabilt. Han skriver at det blafrer ved 30 m/s. Ellers er kondens en utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx

Sliter med å åpne pakkliste fila...

Har hatt min Trailstar i sterk vind og satt den opp på utsatte plasser for å virkelig teste den ut og jeg må si jeg er veldig imponert.

Har ikke hatt problemer med blafring, men jeg har silnylon varianten...har lest at de som har cuben fiber varianten sliter med å få stram duk.

Har ikke opplevd kondens i 3 sesongs duk, men det er klart hvis forholdene ligger til rette og man ikke gjør noen grep så får man kondens.

 

Edit: Ser ut på bildene som han bruker en Golite Shangrila2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx

Har hatt min Trailstar i sterk vind og satt den opp på utsatte plasser for å virkelig teste den ut og jeg må si jeg er veldig imponert.

Har ikke hatt problemer med blafring, men jeg har silnylon varianten...har lest at de som har cuben fiber varianten sliter med å få stram duk.

Har ikke opplevd kondens i 3 sesongs duk, men det er klart hvis forholdene ligger til rette og man ikke gjør noen grep så får man kondens.

 

 

Hadde du forresten hatt tid til å skrive noen ord om dine erfaringer med Trailstar i sterk vind og på utsatte steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx

Var på to 3 dagers turer i fjor på Blefjell da det blåste rimelig kraftig. På turen det blåste mest valgte vi leirplass på den mest vindutsatte plassen vi kunne finne....på en slette mellom 2 store vann :phone:

Satt opp Trailstar med åpningen på motsatt side av der vinden kom fra (selvsagt) og senket midtstang(gåstav) til ca 90cm, vanligvis så har jeg den mellom 125-140cm.

Det var 2 andre med telt med på turen og begge teltene virket mye mer påvirket av vind en Trailstar(blafring og mye bevegelse i duk og stenger) 

Bakdelen med TS i sterk vind er jo om vinden skulle snu og det blåser inn i åpningen, det er rimelig raskt å snu døra til hvilken siden man vil, tipper jeg klarer det på under 20 -30 sekunder, men det er jo kjedelig om man må opp på natta å gjøre det.

 

Fant et bilde fra turen i fotoalbumet der du ser både TS og et telt i vind og man kan se at teltet er i bevegelse mens TS duken er stram som et trommeskinn. Vi hadde mye kraftigere vind på kvelden og TS`en sto like støtt :phone:

 
Om det ikke blåser så velger jeg som regel dette oppsettet:
 
Det er mange måter å sette den opp på, men jeg veksler som regel mellom de 2 oppsettene på bildene + en variant av storm modus der midstangen og inngangen er en del høyere
 
Jeg er veldig komfortabel med å ha med Trailstar på fjellturer på 3 sesongs turer, det finnes sikkert vintertelt med storm matter som takler vind bedre...men ikke som veier 650gram + 80g for plugger
 
Hittil har jeg brukt vannavstøtende bivy eller en bugbivy sammen med TS, men bestilte meg akkurat innerteltet som ble lansert av MLD for en ukes tid siden (innerteltet med cubenfibergulv er opgitt til ca 250g) Kan være greit med litt mer tumleplass utenfor blodsugernes rekkevidde i verste insekts sesong.
 
Jeg har aldri sett eller prøvs en TS i cubenfiber, men av det jeg har lest så er det kun mulig å få duken på denne stram i veldig få konfigurasjoner. 
Trailstar finnes også i 3 størrelser, orginalstørrelsen som jeg har + en mindre og en større utgave.
 
@can
Værnesko med ståltupp og spikertramp i en lettvekter tråd er som å banne i kirka :D
 
 
 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant, @koffar2. Er det noe jeg lurer på, så er det tarp i norske fjell. Burde egentlig slutte å lure - mellomstasjonen min (SMD Skyscape Trekker), tåler vind og regn godt nok til å konkurrere med langt dyrere og tyngre telt. Trailstaren ser også romsligere ut... ja, ja, det blir ikke i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp er undervurdert :D  Jeg sover stort sett bare under tarp, enten på bakken eller i hengekøye.

Trailstaren er veldig romslig, man kan sove 2 i den eller sove alene og ha masse plass til utstyr + mulighet for å tørke klær og lage mat osv..

1250kr + frakt/toll er overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@koffar2 her kommer tusenkronersspørsmålet: hvor lang er du?

Jeg har kun en 3x4 m tarp fra Helsport og et mål om å lære meg å kun bruke tarp på tur. Samtidig leser jeg mye blogger fra UK/US og en gjenganger ser ut til å være at de fleste tarp-varianter ( MLD, SMD og flere produsenter) fordrer at du er under 6 fot (180 cm). Når jeg sjal lære meg kun bruk av tarp, er jeg også interessert i tarpvarianter som er likeså egnet som rene presenninger, spesielt når min tarp veier nesten 1 kg alene. Når jeg da er 189 cm så blir jeg usikker på om det finnes gode alternativer der ute.

Derfor innledningsspørsmålet mitt, og videre: har du noe synspunkt på hva som funker for oss som er litt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180cm, har ikke tenkt på om jeg ville fått problemer om jeg var 9cm lengre så det kan jeg ikke svare på nå. Kan jo nevne at jeg bruker et liggeunderlag som er 7cm tykt, dette stjeler jo litt på lengden på tarper som skråner ned mot bakken så hvis du bruker skumunderlag så kanskje..

Kan alltids ta noen mål neste gang jeg har med TS på tur, men det er litt uvisst når det blir

Du har jo Bigstar....storebroren til Trailstar

 

Om jeg forsto deg rett så er du mer interessert i en flat tarp? altså en som ikke er formet slik som TS?

3x4 meter er jo en diger tarp om du skal bruke den alene, den har jo en diagonal på 5meter :D

Til skogsbruk så vil man jo fint kunne sove 2-3stk under en så stor tarp

Jeg vil tro at det er lettere å bruke en mindre tarp i sterk vind fordi man er nødt til å sette den opp veldig lavt.

 

Trailstar er førstevalget for min del på tur i fjellet fordi den kan settes opp hvor som helst, med en flat tarp så må man velge leirplass litt mer med omhu og jeg er ofte på tur med kammerater som ligger i telt og da er det kjipt å være han særingen som ligger bak en stor stein 400m fra de andre :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@koffar2 her kommer tusenkronersspørsmålet: hvor lang er du?

Jeg har kun en 3x4 m tarp fra Helsport og et mål om å lære meg å kun bruke tarp på tur. Samtidig leser jeg mye blogger fra UK/US og en gjenganger ser ut til å være at de fleste tarp-varianter ( MLD, SMD og flere produsenter) fordrer at du er under 6 fot (180 cm). Når jeg sjal lære meg kun bruk av tarp, er jeg også interessert i tarpvarianter som er likeså egnet som rene presenninger, spesielt når min tarp veier nesten 1 kg alene. Når jeg da er 189 cm så blir jeg usikker på om det finnes gode alternativer der ute.

Derfor innledningsspørsmålet mitt, og videre: har du noe synspunkt på hva som funker for oss som er litt lengre.

 

Det finnes varianter for oss som er lange også. Jeg vurderer MLD Solomid XL som er litt lengre enn standard Solomid:

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/product_info.php?cPath=47&products_id=213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@koffar2 , det er noen interessante erfaringer du har gjort deg. Det er likevel noen momenter som muligens taler mot bruken i røfft vinterterreng (I fjellskog og mer beskyttet terreng går det nok helt fint): 

- Jeg har ikke sett noen skikkelige brukererfaringer som viser hvordan trailstar takler sterk vind og snøfokk. Hvor mye snø tåler tarpen før den kollapser / stanga brekker? 

- Blir man liggende værfast i mer enn noen timer om vinteren vil det raskt danne seg mye kondens, om man ikke får luftet skikkelig. Det kan være vanskelig å snu en tarp om det blåser 30 m/s. 

- Jeg vet heller ikke hvor lett det er å slå opp en slik sak alene i stiv kuling eller storm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx 

Jeg har ingen erfaring med trailstar på vinteren så jeg kan desverre ikke dele noen erfaringer på det området, men jeg vil tro den tåler relativt mye snølast + at silnylon er veldig glatt slik at snøen vil skli lett av.

 

Har ikke hatt kondens problemer i 3 sesongs bruk, men det er jo annerledes om vinteren og da vil man jo ofte få kondens i telt også...

 

Å snu den i sterk vind er ikke så vanskelig fordi man løsner bare en plugg av gangen

 

Å slå opp et telt i storm er vel heller ikke bare bare....med litt trening så får man vel til det meste

 

@Tor Magnus

Jeg prøvde faktisk å bestille et innertelt fra Ookworks en tid tilbake, men fikk aldri noe svar fra han så da ble det satt på vent. Da MLD lanserte innerteltet sitt bestile jeg det samme dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Larsdx

I prinsippet ville jeg vel også tro at kreftene som virker på en trailstar antageligvis gjør at den tåler rimelig mye. Hovedsaklig vil man nok oppleve at det er komprimerende krefter (vertikalt) som virker på vandrestaven inne og foran teltet, noe disse burde tåle rimelig bra. En rett stang vil nok tåle betydelig mer enn en bøyd bøyle med sideveis trykk. Når det kommer til å flytte inngangen på en trailstar så trenger man jo heller ikke å løsne hele duken. Du spenner ned siden/hjørnet som var inngangen og løfter siden/hjørnet der du vil ha den. Enklere blir det vel ikke?

@koffar2

Ja, Shawn fra Oookworks kan være en smule vanskelig å få kontakt med ja. Han er definitivt ikke alltid online og virker en smule overarbeidet. Det som er fint med innerteltene hans er at han selger både med duk og netting slik at man kan kutte vinden litt. Kan bli veldig luftig i tarp... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ookswork selger en slags dør til Trailstar i cuben fiber på 35gram: http://oookworks.com/OookBlog/?p=134

Dette blir helt klart mit neste DIY prosjekt, lager nok min variant i silnylon da jeg har en god del liggende. Vet ikke helt hvor nyttig den er men det er jo veldig simpelt å lage en slik så det må jo prøves ut :D

 

Her er forresten en liten videosnutt jeg fant der MLD Duomid er i fokus, men om man ser på Trailstaren i bakgrunnen så ser man at den virker mye mindre påvirket av vinden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.