Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer


Grimner

Anbefalte innlegg

@Koppen Count kolonnen sier hvor mange av hver som er med. Fint når det er varierend antall av noe og for å "slå ting av og på" ettersom jeg vil ha det med eller ikke. Jeg har en større liste som jeg bruker som mal og så trimmer jeg den ned for å få den mer ryddig. I den originale lista kan jeg velge mellom gass og alkohol også med automatisk utregning av bokser og flasker slik at jeg raskt kan sammenligne.

Tror jeg må endre vekta på det toalettpapiret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt lenger opp så ble det nevnt at dette ikke er tråden som skal handle om "ekstrem" lettpakking, men heller de som ønsker en lettere sekk for å få bedre utbytte av turene.

De siste innleggene her har handlet om å legge igjen toalettpapiret, tørke tannpastaen og om det er å foretrekke noen fyrstikker istedet for lighter. Jeg håper at folket har selvinnsikt nok til å forstå at dette er nok generelt ansett som ekstrem lettpakking. 

 

 

Er det ekstremt å velge fyrstikker fremfor flint?, eller tørket tannpasta istedenfor pasta på tube? han som foreslo fyrstikker fremfor lighter mente at det var sikrere(ikke for å spare vekt)

Ekstremt i mine øyne er når man dropper vekt på områder det går utover komforten eller sikkerhet!

De siste inleggene var forbeholdt pakklisten til Tor Magnus, og da trådstarter har selv nevnt at han vurderte å spare 20g ved å ta av håndtak på kjelen sin så må det være lov med en liten avsporing i denne tråden :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte tannkrem tube med tannkrem kuler (tørke tannkrem og dele de opp i små kuler pr. dag) (sparer ca 30g)

Tenkte faktisk kanskje på å gjøre noe slikt som dette: http://www.briangreen.net/2011/07/diy-single-use-antibiotic-packs.html

Forresten så glemte jeg å si takk for responsen. Faktisk veldig nyttig for å få en til å tenke en gang til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt lenger opp så ble det nevnt at dette ikke er tråden som skal handle om "ekstrem" lettpakking, men heller de som ønsker en lettere sekk for å få bedre utbytte av turene.

De siste innleggene her har handlet om å legge igjen toalettpapiret, tørke tannpastaen og om det er å foretrekke noen fyrstikker istedet for lighter. Jeg håper at folket har selvinnsikt nok til å forstå at dette er nok generelt ansett som ekstrem lettpakking.

Å droppe toalettpapir om sommeren foreslår også Lars Monsen - er han også en ekstrem gramjeger?

Når det gjelder fyrstikkene er det ikke hensyn til gram, men rett og slett at jeg har opplevd mange ganger at lightere slutter å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte faktisk kanskje på å gjøre noe slikt som dette: http://www.briangree...otic-packs.html

Til tannkrem? eller andre ting?

 

Måten jeg tørker tannkrem på (om du ikke har vært borti metoden før) er å legge ut en stripe tannkrem på et ark over natta. Så er det bare å skjære i passe store biter og putte de i en liten strips pose. 

Når du skal pusse tenner tar du en kule i munnen og tygger litt på den før du pusser....

Jeg synes det fungerer veldig bra og lettere blir det jo ikke (selv om det kan sees på som ekstremsport av enkelte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA er det helt vanlig å bruke hjemmelaget "tooth powder". Dette er rett og slett en blanding av bakepulver og salt. Selv har jeg små reklametuber med tannpasta som jeg bruker. Slike får du hos tannlegen.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tannkrem? eller andre ting?

 

Måten jeg tørker tannkrem på (om du ikke har vært borti metoden før) er å legge ut en stripe tannkrem på et ark over natta. Så er det bare å skjære i passe store biter og putte de i en liten strips pose. 

Når du skal pusse tenner tar du en kule i munnen og tygger litt på den før du pusser....

Jeg synes det fungerer veldig bra og lettere blir det jo ikke (selv om det kan sees på som ekstremsport av enkelte)

Lagde nettopp 2 sugerørbiter med tannkrem og de slår ikke inn på vekta som (viser til nærmeste 2 gram). Skal teste å tørke en bit i natt. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd sugerørmetoden til forskjellige krydder og såpe. Jeg må innrømme at jeg ikke har funnet det spesielt praktisk.

 

Blir det for mye fikkel kan en jo like godt bruke tiden til å gå to turer, og sånn sett kan en jo spare halve vekten ;)

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS De mer tradisjonelt anlagte må gjerne smuglese og er velkommene til å si fra når vi er i ferd med å male oss inn i et dypt og trangt hjørne.

 

PS2

Tipset om å kutte og borre i tannbørsten er uninteressant. For den slags vil jeg foreslå at du starter tråden 'Ultralettpakkere: Utstyr & Erfaringer'. Jeg lover å se innom.

Når det er snakk om å tørke noen mL med tannkrem, som bare er noen gram så føler jeg at jeg er inne på noe her. Men for all del. Jeg forstår at dere har glede av å gjøre disse tiltakene.

Grimner snakket forsåvidt også om at han fjernet håndtaket på en kjele og tok med et mulitverktøy bare for å holde kjelen. Heldigvis innså han etterpå at dette var et tåpelig prosjekt, satte håndtaket på igjen og la mulitverktøyet igjen hjemme.

Når dette er sagt så prøver jeg å pakke lett selv. Jeg har lest mye nyttig her. Men for meg så handler det i hovedsak om å finne flere bruksområder til tingene jeg har med på tur. Spesielt viktig er det å gå igjennom sekken når jeg kommer hjem fra tur. Droppe de tingene jeg ikke har hatt bruk for. Etter 15-20 år med aktivt friluftsliv så har jeg jo lært noe. F.eks at det er meningsløst å bære på 1kg med maglite på en ukes sommertur på hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt var dette en liten avsporing fordi Tor Magnus la ut en pakkliste og ønsket feedback.

Jeg føler på ingen måte at jeg male meg inn i et hjørne om jeg tar med tørket tannkrem

 

Grimner snakket forsåvidt også om at han fjernet håndtaket på en kjele og tok med et mulitverktøy bare for å holde kjelen. Heldigvis innså han etterpå at dette var et tåpelig prosjekt, satte håndtaket på igjen og la mulitverktøyet igjen hjemme.

Intensjonen hans i utgangspunktet var jo å spare 20g, før han fant ut at han la til masse vekt fordi han måtte ha med multiverktøy.

 

Hvis det er så forferdelig å snakke om insparinger på 20-30g så kan man se på det som plass sparing. Alle de små tingene tar plass og tilsammen blir det mye, ser at folk nevner at de trasker rundt med sekker på både 100 og 130 liter på sommeren. Om de tenker plass så kan de gå ned til en mindre og lettere sekk, men da kan man ikke ta med en hel tannkrem tube, en hel solkrem tube, en hel myggspray flaske, en hel cetchup flaske osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om å tørke noen mL med tannkrem, som bare er noen gram så føler jeg at jeg er inne på noe her. Men for all del. Jeg forstår at dere har glede av å gjøre disse tiltakene.

Grimner snakket forsåvidt også om at han fjernet håndtaket på en kjele og tok med et mulitverktøy bare for å holde kjelen. Heldigvis innså han etterpå at dette var et tåpelig prosjekt, satte håndtaket på igjen og la mulitverktøyet igjen hjemme.

Når dette er sagt så prøver jeg å pakke lett selv. Jeg har lest mye nyttig her. Men for meg så handler det i hovedsak om å finne flere bruksområder til tingene jeg har med på tur. Spesielt viktig er det å gå igjennom sekken når jeg kommer hjem fra tur. Droppe de tingene jeg ikke har hatt bruk for. Etter 15-20 år med aktivt friluftsliv så har jeg jo lært noe. F.eks at det er meningsløst å bære på 1kg med maglite på en ukes sommertur på hardangervidda.

 

Jeg skrev om kjelehåndtaket som et eksempel på idiotisk vektsparing. Relevant ordtak er å spare på skillingen mens du lar daleren gå. Men ganske mange av de "gramsentrerte" innleggene her handler like mye om andre metoder for å gjøre ting, dvs tankemåte. Skittkasting for en romslig forsyning mykt papir kommer nok mest som misunnelse for totaltvekten.

 

1 kg lommelykt er nok litt i kraftigste laget, ja. Men jeg vedder på at den lyste opp halve vidda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er snakk om å tørke noen mL med tannkrem, som bare er noen gram så føler jeg at jeg er inne på noe her. Men for all del. Jeg forstår at dere har glede av å gjøre disse tiltakene.

Grimner snakket forsåvidt også om at han fjernet håndtaket på en kjele og tok med et mulitverktøy bare for å holde kjelen. Heldigvis innså han etterpå at dette var et tåpelig prosjekt, satte håndtaket på igjen og la mulitverktøyet igjen hjemme.

 

 

Om en tørker tannkrem, fjerne papprullen til toalettpapiret, kutter kantene på kartet, tar av vaskelapper, kutter lange reimer, dropper hank på kjelen, pakker om maten, osv. er det ikke mange grammene å spare for hver enkelt ting. 

 

Men en kan selvsagt se det fra et annet perspektiv. Å tørke tannkremen sparer 50% vekt, å trimme kartene sparer 25% vekt, osv. Tallene er selvsagt rett fra løse lufta, men meningen er at om en bruker samme perspektiv på hele pakkelista, så sparer en kanskje 25% vekt på det som allerede er med. 

 

Og så er det jo moro å eksperimentere, prøve i praksis, forkaste det som ikke fungerer og fortsette med det som fungerte på tur. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en kan selvsagt se det fra et annet perspektiv. Å tørke tannkremen sparer 50% vekt, å trimme kartene sparer 25% vekt, osv. Tallene er selvsagt rett fra løse lufta, men meningen er at om en bruker samme perspektiv på hele pakkelista, så sparer en kanskje 25% vekt på det som allerede er med.

Men å bruke tid og energi på å spare 25% på litt tannkrem og kart er bortkasta med tanke på totalvekta. Med mindre ein har ei veldig følsam vekt, som også tåler nokre kilo, er ikkje desse gramma målbar i den ferdigpakka sekken. Dersom ein derimot sparer 25% på teltet aleine, kan det utgjera 10% av den ferdigpakka sekken. Då eg forkasta ideen om heilårstelt, og eg kjøpte meg eit lett sumartelt, sparte eg 1,3kg.

Mine tankar rundt å spare vekt, er veldig enkle. Dei store, naudsynte tinga vurderer eg alltid om kan erstattast av lettare variantar. Prisen er gjerne det som sett grensa for kor lette variantar eg vel. Som allereie nevnt tidlegare i tråden, er eg ikkje villig til å betale mange tusen kroner for å spare ca 300g på ein sovepose. Men når soveposen eg har i dag, er utsliten, så eg likevel skal ha meg ny, skal det vurderast. Skal eg spare gram på resten, er vurderinga om eg har bruk for tingen eller ikkje. Det eg ikkje har bruk for, kan eg legge att. Det eg har bruk for, tar eg med.

Eg er ikkje veldig ivrig på å spare vekt på sjølve sekken. Eit godt bæresystem er viktigare for meg, enn å spare litt vekt. Eg har også slitt ut så mange sekkar, at eg veit å verdsetje ein slitesterk sekk.

Om den sparte vekta vert brukt for å få med meg meir fotoutstyr, raskare marsfart, lengre dagsetapper eller fleire toppturar undervegs, er avhengig av formålet med den aktuelle turen. Men eg erfarer i alle fall at ein lettare sekk gjer det lettare å koma seg på overnattingstur. Dørstokkmila vert altså kortare med lettare utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bekker små blir en stor å, heter det jo. Jeg blir ofte stilt spørsmålet om jeg er en sånn idiot som kapper av tannbørsten, for det synes de er så latterlig. Det er jeg helt enig i om det er den eneste anstrengelsen de gjør for å ha et bevisst forhold til lettere sekk. (Jeg har kappet min, men mest fordi den ellers måtte ligge diagonalt i toalettmappen).

 

Som allerede nevnt, blir det nok slike små bagateller er det ikke noen bagatell lengre. Sånn i farten kan jeg heller ikke komme på å ha kjøpt noe for å spare vekt, jeg har alltid kombinert vektaspektet med at jeg var ved å kjøpe nytt uansett. Jeg har ikke letteste sovepose, eier ikke en friluftsartikkel i titan osv., men har skaffet meg god plass og lavere vekt ved å bruke det økonomiske uttrykket om at det er bunnlinjen som teller.

 

Min vekthistorie er at fra jeg begynte å notere forbruk, nytte og alternativer og trodde jeg hadde den lettest tenkelige og optimale sekk rundt 1986 hvor jeg hadde redusert vekten fra 26 til "utrolige" 23, via en famøs fjelltur med 36 kg i -96, nå tusler rundt med 11000 til 14000 gram lettere sekk! Skriver det slik fordi det ser mest imponerende ut ;)

 

Det beste av alt er at i tillegg til mer orden, mindre volum og vekt, her jeg mer hensiktsmessig utstyr og muligheter for mye mer luksus. Luksus jeg faktisk ikke klarte å ta med meg da jeg var som sterkest og hadde best kondisjon.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tankar rundt å spare vekt, er veldig enkle. Dei store, naudsynte tinga vurderer eg alltid om kan erstattast av lettare variantar. Prisen er gjerne det som sett grensa for kor lette variantar eg vel. Som allereie nevnt tidlegare i tråden, er eg ikkje villig til å betale mange tusen kroner for å spare ca 300g på ein sovepose. Men når soveposen eg har i dag, er utsliten, så eg likevel skal ha meg ny, skal det vurderast. Skal eg spare gram på resten, er vurderinga om eg har bruk for tingen eller ikkje. Det eg ikkje har bruk for, kan eg legge att. Det eg har bruk for, tar eg med.

Men la oss si du sparer 30g på tannkremen og yterligere 30g på 9 småting til, da har du spart like mye som du ville spart på den dyre soveposen og det uten å betale en krone :-P  Det er faktisk vanvittig mye å spare om man faktisk går inn for det :cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Koppen Det hadde kanskje vært vel så interessant ved listen min å spørre, hva er det jeg bør legge til? Er det noe som mangler som går utover komfort eller sikkerhet?

Dette er jeg sikker på du vet minst like godt eller bedre enn meg, men jeg skal kikke på den allikevel. Jeg surfer ofte fra en utrolig dårlig forbindelse og også mobiltelefon, så jeg må nesten printe ut listen din og se. Jeg kommenterte den litt avmålt sist, det skyldtes nettopp at jeg ikke helt fikk oversikten pga nettforbindelsen og at den inneholdt for meg en del fremmede merker. Dessuten visste jeg ikke at det var din. Kommer tilbake, Tor Magnus!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Koppen Tenkte ikke bare fra deg men på generelt grunnlag basert på din forrige post. Tanken er at jeg har kanskje veldig lite vekt, men hva er det egentlig jeg ofrer? Hva er det folk flest ikke klarer seg uten som jeg synder imot? :)

Forstår jeg det riktig har du tatt et z-lite underlag og kappet det? For meg blir det litt minimalt med komfort...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si du sparer 30g på tannkremen og yterligere 30g på 9 småting til, da har du spart like mye som du ville spart på den dyre soveposen og det uten å betale en krone :-P Det er faktisk vanvittig mye å spare om man faktisk går inn for det :cool:

Eg måtte vege tannkremtuba som var med til fjells i påska. Den veg 25g. Med det tannkremtipset reknar eg med at eg ville spart maks 23-24g. Ein slik zip-lockpose veg omlag 1g.

Eg ber nok ikkje med meg veldig mange ting som enkelt kan gjerast 30g lettare. Den einaste effektive og billige måten å spare mykje vekt på småting, er å la dei vera att heime.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.