Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking: Utstyr & Erfaringer


Grimner

Anbefalte innlegg

@Elisabeth-81 dette synes jeg blir litt selvmotsigende. Det er vel ingen her som har stilt noen diagnoser her, det som er blitt gjort er å legge ut egne meninger og erfaringer med linker til artikler som støtter dette synet. Så vidt jeg kan se så gjør du det samme selv, deler dine egne meninger, erfaringer og anekdoter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn til @afes forsvar, så er kjøp fra nettet noe av en øvelse. Du er pent nødt til å lese spesifikasjonene og brukerhåndboka før du kjøper - noe du i stor grad slipper i butikk ettersom mye av teksten beskriver ting du finner ut av på to sekunder når du får det i henda.

For min del fungerer nettkjøp bedre ettersom jeg har en viss hang til impulskjøp og naiv tro på selgers rettskaffenhet.

 

I ironiens navn fant jeg akkurat ut at min Gossamer Gear Gorilla 2012 egentlig er en Gossamer Gear Mariposa 2012. Men akkurat den feilen kan jeg leve aldeles utmerket med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81

 

Dette er en tråd med ganske bestemte utgangspunkt og formål.

 

Ett av dem er å unngå ørkesløse diskusjoner mellom de med en viss peiling på lettpakking og folk som ikke har interesse av det. Den startet dels fordi det oppstod en diskusjon i en helt annen tråd, men tanken har vært der siden jeg så slike kulturkollisjoner andre steder. Delvis uttrykt i den første posten i tråden - langt fra perfekt, men så langt har bare to forvillet seg inn i feil møterom. En av dem sa noe sånt som "ooops - sorry" da han ble gjort oppmerksom på feilen.

 

Med mindre du har noe konkret å bidra med eller spørre om, vil jeg foreslå at du deler dine erfaringer i de tusenvis av tråder som passer bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å oppdaterer min gamle Vekttabell (regneark) med det innkjøpte siste året...

 

Jeg prøver jo å jage litt gram jeg også, men når folk snakker om 5kg + mat så må det være litt på Kanten av hva man kan kalle fornuftig pakking til norske høyfjells sommerdager med -0 om natten...?

 

3 overnattinger sommer fjelltur...

1998g Telt+ 1506g sovepose+942g 2stk liggeunderlag+ 2300g ryggsekk = 3 store = 6740gram. (om jeg vil fryse om natten er jeg på 5560gram, uaktuelt)

Matlaging med 250g gass = 1256gram

Verktøy og hygiene = 656gram

Navigasjon og elektronikk = 716gram

Mat og snax = 1950gram (uten noe ekstra flytende)

Klær i sekken = ~1900gram (inkl en jakke på hele 924gram)

Uten fiskeutstyr, tarp, kamerautstyr

 

Total vekt på ryggen = 13,2 kg

Som er en nedgang på 4kg fra det jeg startet med. og har kostet rundt 7000kr.

Så jukser jeg også å har med Hund med kløv som tar ca 2kg inkl sin egen mat (det er det jeg får ned i kløvet, hjelper ikke med 30% av kropsvekten (6kg) når det ikke er gullbarer man skal dra med seg.

Så da er jeg på ca 12kg + at det blir med et kamera og kanksje fiskeutstyr og litt underholdning.

 

Tidligere var 65liters sekken for liten, nå er den passelig med skumunderlaget utenpå sekken.

Men jeg kan spare 1kg på en lettere sekk, men å gå under 60liter synes jeg ikke er aktuelt.

 

Forlag til sekk, 50liter eller mer opp til 65l, pris helst rundt 1500kr, og vekt godt under 2kg...

Så litt på og var i Kontakt med ULA, men skeptisk, for lite plass, liker det stivere når man skal bære såpass mange kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vær så snill, det er ingen ekstreme gramjegere her - eller ingen som har kommet ut av skapet med det :)

Det er også mulig å velge å ta slike kommentarer som et komplement ;)

Cheers,

Grunde

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en gramjeger, men jeg foretrekker vel å bli kalt lettpakker. Virker som om det hovedsaklig er de som ikke er det som sier det med litt forakt i stemmen til de som er det. Det er ihvertfall mitt inntrykk fra fjellforum.

Jeg skulle også like å kalle meg lettpakker, men det nærmeste jeg kommer er nok å jakte på gram, og ser ikke noe galt i det.  Har bedt to her på forumet å "slakte" pakklista mi, og det har de gjort.  Stilt spørsmål ved alle dobbelttingene mine, stil spørsmål om det strengt tatt er nødvendig med 250 gram kaffe osv.  Nå er jeg i tenkeboksen, men har gått gjennom listen på nytt og knepet noen hekto både her og der.  På den andre siden jeg tar det gjerne primitivt, men ikke kummelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth-81

 

Dette er en tråd med ganske bestemte utgangspunkt og formål.

 

Ett av dem er å unngå ørkesløse diskusjoner mellom de med en viss peiling på lettpakking og folk som ikke har interesse av det. Den startet dels fordi det oppstod en diskusjon i en helt annen tråd, men tanken har vært der siden jeg så slike kulturkollisjoner andre steder. Delvis uttrykt i den første posten i tråden - langt fra perfekt, men så langt har bare to forvillet seg inn i feil møterom. En av dem sa noe sånt som "ooops - sorry" da han ble gjort oppmerksom på feilen.

 

Med mindre du har noe konkret å bidra med eller spørre om, vil jeg foreslå at du deler dine erfaringer i de tusenvis av tråder som passer bedre.

Jeg kom med et tips om hvordan man kan bære letter, så var det vel igrunnen andre som valgte å komme med avhandlinger for å kommentere hva jeg hadde skrevet og argumentere i mot det, og da er det vel også min rett å svare dem, eller?????
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver jo å jage litt gram jeg også, men når folk snakker om 5kg + mat så må det være litt på Kanten av hva man kan kalle fornuftig pakking til norske høyfjells sommerdager med -0 om natten...?

Hvorfor det ? Finnes mange dunsoveposer og liggeunderlag med god komfort på rundt en halvkilo. Teltet kan veie en-to kg. Da har du et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det ? Finnes mange dunsoveposer og liggeunderlag med god komfort på rundt en halvkilo. Teltet kan veie en-to kg. Da har du et godt utgangspunkt.

Om na sier man har en

sekk på 1,2kg

telt 1,5kg

sovepose 0,6kg

Liggeunderlag 0,48kg

Kokeutstyr og brensel 0,7kg

Så er man på 4,5kg allerede.

Da er det igjen 0,5kg til alt av klær, førstehjelp, kniv, hygiene, penger, nøkler, osv.

Jeg tror det er litt forskjellig hva folk regner inn i regnestykket, klær på kroppen, kniven i beltet å slikt telles ikke med i vekta.. (jeg har med alt utenom klærne jeg har på kroppen under forflytting i finvær)

 

Her er hva jeg fant frem til etter en time på nettet.

Teknisk info høres bra ut, men hvordan er bærekomfort..?

http://www.outnorth.no/no-osprey/exos-58-ryggsekk-m-jungle-green.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sekk på 1,2kg

telt 1,5kg

sovepose 0,6kg

Liggeunderlag 0,48kg

Kokeutstyr og brensel 0,7kg

Så er man på 4,5kg allerede.

Da er det igjen 0,5kg til alt av klær, førstehjelp, kniv, hygiene, penger, nøkler, osv.

Jeg tror det er litt forskjellig hva folk regner inn i regnestykket, klær på kroppen, kniven i beltet å slikt telles ikke med i vekta.. (jeg har med alt utenom klærne jeg har på kroppen under forflytting i finvær)

Basevekt for min del er alt av klær\utstyr jeg har med bortsett fra det jeg står og går i på den varmeste antatte temperaturen utstyrslisten er beregnet på. om jeg har kniv i beltet regner jeg dette også med. for min del er er tilogmed bilnøkkelen som også er med i sekken tatt med i beregningen (ikke noe poeng i å lure seg selv)

Mat og brensel er ikke med (brenselflasken er med)

 

Har ikke noen nøyaktige tall foran meg, men her er et enkelt eksempel på vekt på utstyr for 3 sesongs bruk

 

Skal du ned under 5kg så må du nok legge det tradisjonelle teltet hjemme og gå for enten tarp eller enkle 1 duks telt (max 700g)

Når du er nede på så lav vekt klarer du deg med en sekk på under 700g

kokeutstyr av den enkle sorten kan veie rundt 2-300g

Diverse utstyr (kamera,mobil, kniv, kompass, kart, drikkeflaske osv) under 1000g

Klær: 1500-2000g 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om na sier man har en

sekk på 1,2kg

telt 1,5kg

sovepose 0,6kg

Liggeunderlag 0,48kg

Kokeutstyr og brensel 0,7kg

Så er man på 4,5kg allerede.

Da er det igjen 0,5kg til alt av klær, førstehjelp, kniv, hygiene, penger, nøkler, osv.

Jeg tror det er litt forskjellig hva folk regner inn i regnestykket, klær på kroppen, kniven i beltet å slikt telles ikke med i vekta.. (jeg har med alt utenom klærne jeg har på kroppen under forflytting i finvær)

Her klarer du å kutte en halvkilo ved å kjøpe en ultralett spritbrenner eller gassbrenner og en lett titankjele. Da bør det være mulig å komme til en basevekt nær 5-tallet om du også investerer i lett varmebekledning (dyrt). Når det er sagt spiller det ikke så stor rolle for meg om basevekten er på nøyaktig fem kilo eller litt høyere.

Bruker selv Bergans Helium 55, fin sekk, men vekten bør da ikke være mye høyere enn 11-12 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget. Det får stå her som referanse.

Men sjølv reiser eg ikkje til fjells med sovepose som er oppgjeve til bare 0°, uansett årstid. Må ein ha med seg dunjakke for å sikre å ikkje fryse, går vinninga opp i spinninga vektmessig. Dunjakke er bare noko eg tar med meg vinterstid.

Man får jo selv velge hva man er komfortabel med, men selv synes jeg en lett dunjakke er kjekt å ha med. Gir økt trivsel og komfort i forhold til en fleecejakke synes jeg. Et mellomplagg bør man vel uansett ha og da synes jeg det er en fin bonus at den også øker marginene på sovesystemet.

Bekledning i sekken kommer vel totalt på et stykke under kiloen tenker jeg - lange ullunderbukser, et par ekstra ullsokker (tynne), en lett lue, tynne vanter og en dunjakke på 400 gram. Dette forutsetter at jeg går i vanntette klær helevtiden, hvis ikke har jeg i noe lett regntøy i tillegg. Blir ca 400 gram ekstra vekt.

Kunne kanskje spart 200 gram på å ta med en fleecejakke i stedet for en dunjakke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...først: Håper du skjønner at å diskutere hvorvidt man skal ha med Zalo på tur eller ikke er fjås og en mulighet til å tulle litt framfor å være så blodalvorlig hele tiden :)

Også...jeg mener ikke å henge ut deg personlig, jeg mener ikke å henge ut noen i det hele tatt, jeg har bare bedt dere være litt forsiktig i hvordan dere formulerer ting. Det eneste jeg har sagt er at sko ikke er for alle og at alle ikke kan være trygge på fjellet med en liten og lett sekk. Men så virker det som at noen her tar det litt vel personlig og skal igang med å forsvare som om det var liv om å gjør. Og forresten, når jeg skriver noen så mener jeg nødvendigvis ikke deg, jeg husker skjeldent hvem som har skrevet hva, men jeg husker at noen (ofte fler) har skrevet det jeg reagerer på.

Hehe...du testet fjellstøvler lenge før min tid, dvs ihvertfall 32 år. Du tror ikke det har vært noen endringer siden da, bortsett fra Lundhags da, de er ganske like. Jeg skulle ha nye fjellstøvler for noen år siden. Prøvde først Alfa bever, men følte at den strammet så man nesten ble litt "sliten" i leggmuskelen. Den gang ville jeg helst ha høye pga friheten til å vasse gjennom alt. Jeg endte opp med Alfa walk som kanskje for deg også er panserstøvler, men som for meg er lave. Disse fungerte relativt greit, men under en tur i Jotunheimen hvor det var enormt steinete, og jeg måtte gå skrått bortover bratte høyder, var det nummeret før den ene foten streika. Jeg har en sene under foten som er i spenn. Ja det er riktig at jeg skal ha bevegelse i ankelleddet og tøye ut flere ganger daglig, men jeg skal ikke gå på fjelltur med sko, ikke sånne fjellturer som jeg går ihvertfall. Her er det snakk om å kjenne sine begrensninger og gjøre hva man kan for å komme seg ned fra fjellet for egen maskin. Vel,tilbake til støveljakten, jeg endte opp med Lundhags Mira, de sitter perfekt på mine føtter og gir den støtten jeg trenger for å slippe å leve på smertestillende. Eneste problemet er at jeg helst ikke skal fryse på føttene, fordi det ikke er bra for sener i spenn. Jeg måtte derfor ha noen tykkere støvler jeg kunne bruke høst/vinter/vår. Prøvde på nytt Alfa Bever, og guess what....de hadde endret formen på støvelen. På få år gikk de altså fra å ha en fryktelig ubehagelig bever til en jeg kunne hatt på døgnet rundt. Jeg har også chondromialasia patella, en slitasjeskade i kneet, merker ikke mye til det lenger, men siden jeg til tider på jobben om vinteren må fly rundt med store vernestøvler har jeg funnet ut at de ikke er bra for knærne, men det er stor forskjell på støvler og støvler, finner jeg noen som passer merker jeg ikke noe til kneet, men sitter de ikke ordentlig får jeg vondt. Jeg hadde også en nabo som knapt nok klarte gå 100m på asfalten pga en skade i ankelen. Han ville gjerne på skautur, men det var jo ikke mulig med den ankelen. Fikk han til å kjøpe et par jaktstøvler og da klarte han gå langt nok inn i skogen til å komme til et fiskevann. Så denne småpropagandaen om hvor nærmest farlig det er å gå med fjellstøvler burde kanskje omformuleres litt før alle de som ikke tenker selv kaster støvlene og kjøper sandaler.

Det er selvfølgelig veldig bra om noen blir friske i knær og hva enn det måtte være, med sko, men det er ingen her som har kunnskap nok til å stille diagnoser på folk over nettet og da syns jeg vi skal være litt forsiktige med å komme med bastante ortopediske råd. Har du ingen problemer med værken ben eller rygg så gå med hva du vil. Om du har problemer, gå med det som belaster problemområdene minst og oppsøk lege for råd. Hva man går med på fjelltur har veldig liten betydning i forhold til hva man går med til daglig.

Jeg kan forsikre deg at jeg har rikelig med humor. Også rundt såpe og oppvaskebørste, men sett i sammenheng med at du tyr til noe overbærende uttalelser og tillegger meg både meninger og uttalelser jeg hverken har eller formidler, falmer den humoren betraktelig. Det kan virke som du har det mer travelt med å forfekte egne meninger (de riktige) enn å respektere den du nærmest irettesetter med store bokstaver.

 

Hvis du tar deg like god tid til å lese innleggene som å kritisere dem vil du også få med deg innholdet. Jeg skrev f.eks ikke at jeg testet fjellstøvler lenge før din tid, derfor faller spørsmålet ditt om jeg ikke tror det har skjedd noe på skofronten siden den gang helt igjennom. Jeg skrev at jeg har gått på ”ordentlige” fjellsko lenger enn du har levd, så det skorter ikke på erfaring med slike. Å gå med lette sko er med andre ord ganske nytt for meg også og jeg kan ikke med min beste vilje se at jeg har kommet med bastante råd! Du er veldig tydelig på å få frem at vi vet lite om dette, men hvis så, hvorfor skal vi høre mer på ditt standpunkt enn andres?

 

Når det gjelder dette med at ”noen gir inntrykk for at noe som er riktig for en er riktig for alle, mens andre klarer å se at det ikke nødvendigvis er tilfelle”, er jeg helt uten forståelse for hvor jeg eller andre i forumet kommer inn i bildet. En annen sak er at jeg oppfatter problematikken stikk motsatt, det er opplest og vedtatt at det eneste riktige i enhver situasjon er å underholde så god/sterk ankelstøtte som mulig, noe som definitivt ikke er tilfelle.

 

Jeg tar høyde for at vi kom skjevt ut og akter ikke underholde denne ubalansen videre, men ser frem til å lese om dine erfaringer og tips i enhver annen sammenheng. I denne saken er mitt siste ord sagt.

 

Mvh :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, over eller under 5 kg... Egentlig litt uinteressant, selv om det er morsomt å sammenlikne.

 

En liten fyr med god kondis skiller seg veldig mye fra en stor og tung med dårlig kondis. Vi tro sekken er flere kg tyngre både av hensyn til størrelsen i seg selv og kondisjonen, det er en annen grunn til at det kan bli feil med fokus på vektvariabelen alene.

 

Og som allerede påpekt, det er litt forskjell på hva enkelte velger å oppgi som oppi sekken eller "unndra" det som klær på kroppen.

 

Vi søker vel alle det optimale for hver og en av oss, og i det lange løp tror jeg også det er det sikreste.

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen, du har selvsagt helt rett. Men 5 kg kan vel være en OK målsetting om man vil pakke lett? 

For meg betyr det at jeg har plass til fiskeutstyr og proviant uten å måtte bære tungt.

Regner du ikke fiskeutstyr med i basevekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppen, du har selvsagt helt rett. Men 5 kg kan vel være en OK målsetting om man vil pakke lett?

For meg betyr det at jeg har plass til fiskeutstyr og proviant uten å måtte bære tungt.

Regner du ikke fiskeutstyr med i basevekten?

</blockquote>

Tja? For den enkelte tur, ja. Men ikke i oversikten over hva turutstyret veier, da stanga ikke alltid blir med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Man får jo selv velge hva man er komfortabel med, men selv synes jeg en lett dunjakke er kjekt å ha med. Gir økt trivsel og komfort i forhold til en fleecejakke synes jeg. Et mellomplagg bør man vel uansett ha og da synes jeg det er en fin bonus at den også øker marginene på sovesystemet.

&nbsp;

Når eg får bruk for varme klede for sumarbruk, er det alltid i fuktig vèr, gjerne regn. Den fyrste dagen er ein gjerne rimeleg tørr, i alle fall i moderat regnvér. Etter nokre dagar, eller ved kraftig regn, vert det meste av klede meir eller mindre fuktig, og kaldt. Dersom ein ikkje har med fullt skift, noko eg aldri har, vert også ekstraplagg som ligg vanntett i sekken i løpet av dagen, fuktig i kontakt med dei våte plagga på kroppen. Å basere ekstra varme klede på dun, vert for meg ein utenkeleg tanke. Dun vil fungere som dårlegast når behovet er størst. Til denne bruken har eg med meg ei ullfrottetrøye, og det skal mykje til for at eg skal bytte ut denne. Sjølv ville eg føle meg meir tilpass med ei ulltrøye på meg i soveposen enn ei dunjakke, men det siste har eg aldri prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere grenser/mål for basisvekt. Selv liker jeg 3 for 3 (sekk, telt og sov veier til sammen 3 kg), men bruker det mer som en rettesnor enn en spikret lov. Så jeg gråter meg ikke i søvn over at mine 3 er litt overvektige.

 

For min del har det vært viktigere å kutte kilo og halvkilo fremfor å finregne på enkelt gram. Prosessen går ganske greit når man tenker på hvordan utstyret virker (eller helst ikke virker), og på behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja? For den enkelte tur, ja. Men ikke i oversikten over hva turutstyret veier, da stanga ikke alltid blir med.

 

Det er jo selvfølgelig helt opp til enhver hvordan man regner ut base vekten, men for min del har jeg med absolutt alt jeg har med minus mat og brensel

Det er ikke alltid jeg har med lykt, kamera, eller diverse andre ting, men da er det jo bare en bonus i form av lavere vekt :-P

Det å inkludere alt utstyr som kan komme til å bli med og regne det som base vekt, tvinger meg til å se på alt med kritiske øyne (om jeg ikke hadde fiskeutstyr på min liste så vill det sansynligvis ikke vært så nøye uttenkt som det er nå)

Det at jeg til og med har tatt med bilnøkler på lista har i det siste fått meg til å vurdere å gjemme nøkkelen i nærheten av bilen (noe jeg aldri ville tenkt på om den ikke sto på lista)

 

Det er jo også av betydning hva man har på kroppen og bena så i mine øyne ovenfor meg selv (samme for meg hva andre gjør)  så er det "juks" med kamera i lomma, kniv i belte og skallbukse\jakke på kroppen.

Jeg har skrevet opp vekten på alt jeg har på kroppen og har dette med på total vekten sammen med mat og brensel.

 

Man kan lese mange imponerende pakklister på godt under 5kg, men det er nok folk som stort sett bare har som mål og forflytte seg lengst mulig på kortest mulig tid og ikke tilbringe mye tid i "leiren" , er du interessert i fisking, fotografering eller annet vil det være nesten umulig å komme ned på et så lavt vekt nivå.

Målet er å finne en balanse mellom trivsel, komfort og vekt ikke å komme under et spesielt tall (selv om det også er med på å motivere), man skal jo kose seg på tur :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne pakklisten min er jo noe jeg lager til meg selv. Både av praktiske grunner mht vekt og for sammenlikning om jeg har flere valg for hvilket utstyr jeg tar med, men også som en huskeliste som jeg har sagt før.

 

Men jeg har jo selvsagt "standardlisert" listen. Altså med seksjoner som "På kroppen" osv, men det er jo klart at om solen steker i vindstille 28 grader, så har jeg selvsagt ikke fjelljakke på meg. Osv.

 

Når det gjelder fiskeutstyr er dette ALLTID med på tur i sommerhalvåret. Både i sekken og på pakklisten. Har til og med "for-sikkerhetsskyld-isfiskesaker" med på de fleste skiturer, også i Bymarka. Ikke isbor, selvsagt, men finner jeg en kvist som markerer et pilkehull....

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.