Gå til innhold
  • Bli medlem
Forumet ble oppgradert i kveld! Om noe ikke er i orden så lag et emne i Om Fjellforum :) ×

Fjelltelemark uten 75mm binding,hvordan er det?


judas

Anbefalte innlegg

Skal hjelpe en kompis å handle ski. De skal brukes på vidda , i fjellet og til skileik generelt.

Tråler bruktmarkedene, og ser jo at det ikke renner over med 75mm.

Spørsmålet blir da; Er det mulig å kjøre telemark med de kraftigste moderne bindingene?

Erfaringer tas imot med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rottefella BC er det du tenker på, samt salomon x adventure, jeg bruker rottefella BC og kommer til å kjøpe tradisjonell 75mm neste gang pga egenskapene i utforkjøringer. Til loffing, gjerne med pulk, så fungerer det greit, tåler selvfølgelig et skihopp i ny og ne, men "raske" svinger og utforkjøringer er ikke å foretrekke med slike bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du allereie har bestemt deg for kva for svar du er ute etter. I så fall må eg bare beklage at eg forstyrrer virkelegheitsoppfatninga di. Eg bare svarer på kva du spurte om, basert på eigne erfaringar (som du jo ba om med takk).

75mm utan hælbinding er kraftig oppskrytt til telemark. Den som ikkje er enig med meg i det, vil sjølvsagt meine at påstanden min er noko drøy. Med tanke på at det ikkje er å få tak i mjuke støvler til 75mm, unngår ein riktignok dei verste opplevingane med systemet.

Til BC er spekteret av støvlar betydeleg større, i alle fall i retning mjukare støvler som er betre eigna til å gå med. Desse støvlane er sjølvsagt ikkje like godt eigna til telemark som dei langt stivare støvlane som er å få til 75mm. Men det endrar ikkje det faktum at BC fungerer godt til telemark når brukar stivare støvlar.

Myten om at 75mm eignar seg så mykje betre til telemark er basert på erfaringar med langt mjukare BC-støvlar enn 75mm-støvlar.

Når ein går for hælbinding, vert saka raskt ein annan, ettersom BC-sålen ikkje har spor for hælbinding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar imot erfaringen med takk. Jeg mente bare det var en drøy påstand å mene at de hadde like egenskaper, siden jeg aldri har hørt det før.

Nå kommer det jo an på hva man mener med stive støvler, men Alfa Grønland er ikke spesielt stiv i mine øyne ivertfall.

Det er klart du får med deg bakskia på en annen måte med hælbinding, men jeg tror nok teknikk har endel og si også.

Ma trenger nok endel bedre teknikk for å få skia til å lyste med bare tåbinding.

...nå skal jeg ut å sjekke selv etterpå, med en 68mm bc, så da får vi se da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er spørsmål om binding utan hælbinding, har 75mm og BC likeverdige køyreegenskapar. Det er støvelen som er avgjerande.

Det er jeg uenig i! Med 75mm blir bøyemotstanden gradvis større, mens den på BC er like lett nesten helt til den stopper. Jeg har begge typene, dog på litt forskjellige ski (og selvfølgelig forskjellige støvler).

I en telemarksving vil man ikke oppleve så stor forskjell på stamfoten, for der skal man tråkke rett ned i skien. Det er den bakerste/innerste skien som utgjør den store forskjellen. Med en BC-binding har man mindre kontroll på denne skien, og den kommer ofte alt for langt "opp" i skrens. Særlig hvis man har en ski med litt innsving, og spesielt på hardt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kante skien, er det ingen tvil om at 75mm gir større kraft enn BC. Den bredere 75mm bindingen gir større moment enn BC, slik er fysikkens lov. Men stivheten på støvlene vil ha mye å si, og antagelig være viktigere enn type binding.

Når foten er løftet vil man se samme effekten, større momentstabilitet. Når foten er løftet vil 75mm-støvelen få mindre frihet og større stabilitet (innerskien ved telemark-sving). Men stivheten på støvlene vil nok også her være viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig video Phaser! Viser at det meste er mulig med litt ferdigheter, og barnslig turglede :-P

Til spørsmålet: Både NNN BC og 75mm er egnet til vidde, i fjellet og til skileik. Begge systemene har sine fordeler og ulemper.

NNN BC er etter min mening litt mer behagelig å gå med, og er klart å foretrekke om en av og til plasserer skiene nede i oppkjørte spor. Bakdelen med systemet er at en er rimelig ute og kjøre om låsesystemet ryker.

75mm har bedre nedoverbakke egenskaper, og med en reim, gammel kandaharbinding og litt stålstreng kan en lett fikse bindingen om den ryker.

Uavhengig av system, så har afe rett i at skoene har stor betydning for kontroll i nedoverbakke.

Selv bruker jeg NNN BC på turski uten stålkanter. De fungerer godt i kombinasjonen oppkjørt løype, skileik og turgrupper uten de store ferdighetene. På fjellskiene med stålkanter har jeg 75mm, noe som fungerer godt til på høyfjellet, med pulk og lette toppturer underveis.

Skulle jeg hatt bare et par ski for kombinasjonene du nevner tror jeg valget i dag ville blitt Fischer E99 med Rottefella NNN BC Magnum og de skoene som passet best på foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Phasers snutt viser at ferdighetene til den som er oppå skia er avgjørnde for hva en klarer å få til. Er det greie forhold med løs snø og god styring vil BC binding og "smale" ski a'la Amundsen / Europa99 greie seg for de aller fleste. På¨skare eller ujavn, vindpakka snø trenger du kraftigere utstyr og / eller bedre ferdigheter.

Hadde flere satt æra si i å sette fine spor med lett utstyr hadde kanskje færre løst ut ras i bratt terreng. Jo kraftigere utstyr du har, jo brattere må du ha bakken være for å få samme mestringsfølelse.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I agree with the last posts. The only problem is to pick the correct stiffness of the ski. To have good downhill propreties you need single cambered ski, or maximal 1 and a half cambered one. I guess that at the end the "Steve Barnett philosophy" is the correct one (read it on telemarktalk.com ( http://www.telemarkt...63f3a70dbfe4ba0 ). He posts as "sb" user, and claims that a glittertind, taken 10cm shorter than tabled weight could be considered as a real allround ski.

Cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal kante skien, er det ingen tvil om at 75mm gir større kraft enn BC. Den bredere 75mm bindingen gir større moment enn BC, slik er fysikkens lov. Men stivheten på støvlene vil ha mye å si, og antagelig være viktigere enn type binding.

Når foten er løftet vil man se samme effekten, større momentstabilitet. Når foten er løftet vil 75mm-støvelen få mindre frihet og større stabilitet (innerskien ved telemark-sving). Men stivheten på støvlene vil nok også her være viktigst.

Selv om man kunne finne helt like støvler i BC og 75mm ville sistnevnte gi bedre kontroll ved telemarkkjøring, rett og slett fordi BC er hengslet for løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da har jeg prøvd selv.

Nansen med Voilé cable, uten kabel, og Asolo Sondre. De eldste og mykere jeg har.

Sondre med Magnum og Alfa Skarven?

Ble jo ikke helt likt, men det var et nærmest jeg kom. Bc-støvlene var stivere.

Forskjellen er (for min del) formidabel. Jeg kjører like bra Telemark på joggepinnene mine som med de Magnumbindigene. (Nesten ivertfall)

Mye lettere å få 75mm på kant og ikke minst ha kontroll på innerskia. Ganske viktig når du skal bytte sving:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.