Gå til innhold
  • Bli medlem

Fordelig ulykke med Primus - hvordan unngå?


bjornas

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke la være å bli fryktelig rørt av denne historien. Dette var bare en kosetur med bestefar og bestemor i vår frie natur, og så skjer det tragiske... Absolutt til ettertanke.

Siden jeg driver med ulike risikoaktiviteter, har jeg en tendens til alltid når det skjer noe uønsket, å spørre: Hva var ÅRSAKEN til dette? Hva kan man gjøre for å UNNGÅ dette? Hvordan kunne man se dette komme? Litt sånn UD 2-1-tenkning, for de av dere som skjønner hva jeg mener... :smile:

I denne saken må vel situasjonen ha vært at gasskranen har stått i åpen stilling mens apparaturen har vært oppbevart i teltet. Gassboksen har så tømt seg, og gassen (som er tyngre enn luft) er blitt liggende igjen i teltbunnen.Ved forsøk på antenning av primusen har alt eksplodert.

Men skulle man ikke kjenne lukten av gass i en slik situasjoen? Evt., er det ikke rett og slett en fare for kvelning?

Mottiltak er vel følgende: 1) Kranen skal skrues til MOTSOLS. SELV OM dette er gjort, oppbevar ALLTID gassboks og brenner ATSKILT. 2) Selv om brenneren (mot instruks) benyttes inne i teltet, skal den LIKEVEL ALLTID tennes opp UTENFOR.

Synspunkter i denne lærde forsamling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det jo en stund siden den ufattelig tragiske ulykken. Men såfremt jeg husker rett av omtalen etter ulykken så var det et bomullstelt (lik forsvarets lagstelt) og det ble brukt en større gassprimus (med 5 eller 11 kg flaske?). På en eller annen måte lekasje av gass som har lagt seg i kuldegropa, dermed helt sikkert umulig å lukte oppe i teltet. Resten er tragedie.

Så et virkelig obs obs med gass i telt om vinteren er at den ved lekasje kan legge seg i bunnen av kuldegropa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har aldri likt gass. Eneste fordel er ??? Vekt? billig?

Har alltid benyttet alt annet enn gass. Som guttunge spritbrenner, senere forsvarets 111 og nå coleman 400.

Har ei gasslykt (hadde glasset ble ødelagt, men skal kjøpe ny).

De fleste telt er farlige om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt utrolig ulykke, om jeg husker rett hadde gassen stått utenfor, men noe høyere enn teltet, og seget ned i teltet.I ettertid er deg greit å si steng ventilen på flaska også, ikke bare på grill/kokeapparat.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.