Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag ettermiddags-/kveldstur Valdresflya-Fagernes


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Reiser sørover torsdag, liker ikke å kjøre Øster-/Gudbrandsdalen og tar derfor en omvei over Valdresflya på turen. Kjører alene og vil ta meg god tid. Tenkte derfor å overnatte en eller annen plass omkring Beitostølen-Fagernes før jeg kjører videre på fredag.

Noen som kan gi meg et tips om en fin ettermiddags-/kveldstur i dette området? Er det mulig å gå til fots på Bitihorn nå? Ev. andre topper i området dere kan anbefale (tidsforbruk 1-3 timer tur/retur)?

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bitihorn fra Båtskardet er fint. Har normalt vært min første fjelltur til fots, men ikke i år. Litt snø stedvis, men ikke noe problem. Skal du gå på kvelden eller så tidlig på morgenen at snøen er beinhard kan ei isøks være kjekt, men jeg tror ikke det er så mye snø at det er nødvendig nå. Som sagt, dette er Tyskerstigen fra Båtskaret. Går du fra "lapcampen" lenger nede mot Bygdin og opp nord nordvestflankent via jernstolpene (normalruta) ligger det langt mer snø.

Flye er fortsatt skibar, men det er vel etterhvert nokså sommerskiførete, i alle fall nede på flata.

Knutshøe rett på nordsiden av flya er jo en nydelig fottur. Over ryggen inn og på stien langs sørveggen tilbake. Lite snø som må passeres der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter Valdresflye! punktum finale. Samtlige ekte Valdresinger sier Flye og har alltid gjort det. Jeg og har i alle år undret meg over alle de missvisende navneskilt som preger dalen vår. Når dette endelig blir rettet på reagerer folk utenifra. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk til dere som bidro med turforslag. Blir nok til at jeg satser på Bitihorn fra Båtskardet, såfremt værmeldingen for området ikke slår til:-(. Har ikke tall på de gangene jeg har kjørt over Valdresflye i skodde og regn. (Gudsjelov for gamle bønder og bevaring av norske dialekter - vi hadde vært et fattigere folk uten).

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dvs. 4 timer for haldis :)

Hadde nok brukt så lang tid torsdag ettermiddag tror jeg:-). Våkna med vond hals men ved godt mot og la i vei på min ensomme "road-trip". Da jeg passerte Båtskardet, passerte nok tempen 38/39, flata ut i ei hotellseng på Beitostølen og krekte meg videre sørover fredag morgen. Titta så vidt ut av bildøra da jeg passerte og skimta Bitihorn gjennom regn og lavt skydekke. Da jeg lå i senga på Beitostølen kikka sola fram:-(.

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.