Gå til innhold
  • Bli medlem

Strålende ny Bygdin Gjende bok


Alek

Anbefalte innlegg

Endelig er den reviderte utagaven av Bygdin Gjende her. Thommessen og Skogheim har gjort en strålende jobb med denne boka som er et hav fyldigere og bedre enn den gamle boka. Det aller meste er nytt. Løp og kjøp jeg sier ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
Endelig er den reviderte utagaven av Bygdin Gjende her. Thommessen og Skogheim har gjort en strålende jobb med denne boka som er et hav fyldigere og bedre enn den gamle boka. Det aller meste er nytt. Løp og kjøp jeg sier ikke mer.

Jeg løp ikke, men kjøpte nå boka i forrige uke. Den er klart bedre enn forrige utgave ja. Mange fine bilder, selv om det blir smått i en så liten bok. Bl.a et nydelig bilde av søre Nål på Knutseggi, med en person på toppen og en litt nede i vestsiden. Ellers er de blitt ganske mye mer fokusert på småtoppene med pf på 10 m siden forrige utgave. Så og si hver eneste minste knaus er nevnt.

Satt igår og leste en artikkel fjellmannen Olav Skattebu har skrevet i boka. Han forteller om en tur hvor han startet med vestre Leirungstind, gikk over alle Knutsholstindene til og med alle nålene på Knutseggi. Deretter til Burchardtstind, og derfra fortsatte han like godt litt nordover og ned mot breen i Knutsholet! :o Så opp på nordre Skarvflytind, og videre sørover med alle toppene til og med østre Leirungstind. :oops: Snakk om rundtur! Og det uten tau, for det ble hengende igjen i starten ved vestre Leirungstind. :roll: Det er godt Thommessen gjør leseren oppmerksom på at Skattebu har evner til ta seg fram i fjellet som er litt over snittet, og at det anbefales å ta med sikringsutstyr på denne rundturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, boka er bra den. Men det blir i overkant mye timeterhysteri, synes jeg. Greit at boken er toppfokusert, men dette minner jo mer og mer om mattebøker. Hysteriet har forlengst nådd min grense for hvor det går utover naturgleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thommesens guider i ny utgave er veldig mye bedre enn tidligere synes jeg. Rutebeskrivelsene er gode og billedmaterialet av høy kvalitet. Dessuten er de bøkene akkurat passe store til å ta med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.