Jump to content
IGNORED

Vår i børgefjell

roger123
 Share

Recommended Posts

så du tror ikke det blir for tidlig siste uka i juli?

Gikk inn til jengelen via tomasvann for 2 år siden, leide hytta der en uke. fin vei å gå det også.

opp fra namsvatnet er vel kansje den mest folksomme veien også sies det. Men jeg har gått der 2 ganger tidligere og nesten ikke sett folk. dog har jeg brukt å dra litt tidlig før den værste folkevandringen. Kansje litt tregere fiske, men det føles som man har hele parken for seg selv! :P ett flott område.

det var ikke slike bilder jeg ville se nå. hvordan er det i år i forhold til tidligere år da? er det alltid like sent?

Den 29 juli - 5 august 2011 tilbringte jeg og en venn på børgefjell. Med utgangspunkt i tomasvatnet forløp ruten seg i grove trekk slik: sløskardet-nedre rørskardvatnet-dorreksskardet-jengelen-gaukarvatnet-lille kjukkelen-tomasvatnet via orreskardet

Forholdene kunne ikke vært bedre. De største bekkene nådde akkurat over anklene og snø var ikke å spore annet enn i de høyeste toppene synlig fra vår rute.

Dette var i fjor. Kan ikke uttale meg om hva man normalt kan forvente angående snøsmelting i det aktuelle området da jeg er tilhørende lengre nord i nordland. Her kan det synes at vi er på etterskudd i forhold til fjoråret (salten).

• 3 weeks later...

Svart spinner med gule prikker eller kobbersluk... :)

Har for øvrig sett at det fortsatt er veldig mye snø i fjellet og isen ligger godt helt nede på 600 meter høyde ute ved kysten...Det betyr at det er noe sen vår i Store Børgefjell i år.. Men det meldes om varm høst - så får vi stole på det.. :)