Gå til innhold
  • Bli medlem

Pris på GPSminnebrikker


sherpa

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Garmin GPSmap 62sc. Hva koster og hvor får jeg kjøpt kartbrikker til gunstigst pris?

Trenger først og fremst kart over Jotunheimen, Romsdalsfjellene og Østfold.

Er nevnte gps brukervennlig? Hadde tidligere en 60s som jeg ikke vil gi terningkast 6 for brukervennlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert den nye montana gps,n? Har ingen erfaring med den, men stor fin skjerm og god batteritid høres ikke helt feil ut.

Kart. Topo adventure er billigere enn Topo premium og holder for de aller fleste av oss. Det kommer i tillegg på cd slik at man kan legge inn alle områdene man vil på gps'n så slipper man å bytte brikke underveis. Hvilke kart har du fra før på din 60? Ellers har du jo frikart som er gratis men veldig varierende hvor i landet for hvor gode de er enda. men de blir bedre og bedre da det er brukeren selv som bygger de opp. Frikart.no

Topo adventure 620kr http://shop.lommekjent.no/produkter/topokart/topo-adventure/

Ang premium så kan du om du kjøper flere områder samtidig få disse på samme brikke.

Ellers kan du lese litt om Norgesserien for garmin. http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=374&prodid=7221&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=GPS%20kart,%20Norgesserien%20for%20Garmin%20(veil.

400kr pr område. Hele norge på 7områder kontra adventure som har 20 områder a 620kr. Stor forskjell i pris altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 CD'er * 620kr = 12400kr om man vil ha hele langstrakte Noreg..... :???:

Det er rimelig vilt...

Har bare 2 områder av Adventure, flere tar jeg meg ikke råd til å kjøpe. :(

Begynner også å merke godt at kartene jeg kjøpte, begynner å bli utdaterte, er ingen måte å oppgradere kartet man har kjøpt..

Veier er blitt til stier og er omlagt, nyere stier er ikke inntegnet, nyere traktorveier er ikke inntegnet.. osv.

Merket det godt på siste turen jeg hadde hvor jeg gikk etter veier og stier... På 10,5 km møtte jeg mange feil i kartet jeg gjerne skulle vært foruten, ble noen avstikkere på feil sti/vei og leting etter stier og veier som skulle vært der i følge karet...

Tipper karet er 6-7år gammelt..

Noen som vet hvor ofte Topo Premium eller Adventure oppdateres.?

TomTom for Bil oppdateres 4ganger i året vet jeg...

Står ikke noe utgivelse/produksjons tall på nettsidene som selger kart.

Kipt om jeg skulle ville oppgradere mitt Adventure til en ny utgave, så viser det seg at området fortsatt ligger på kartdata fra 2005...

Edit : optimistisk leif-Feil.. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen år siden kartene ble oppdatert sist ja... Uten å huske nøyaktig så mener jeg det er kartdata alt fra 2004 til 2007 sånn ca.

Så akkurat de gamle kartene til Garmin (adventure og snart premium), ser jeg ingen problemer med at noen har lagt ut på nettet.

Gammelt skrot bør jo gis bort, ikke kreves mer betalt for enn for noe som er nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens, alltid mye kunnskap å hente her på forumet. Hvis kartene hos Magasinet er av nyere dato så behøver det jo ikke bli så himmla dyrt. Må prøve å få til en praktisk test før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norgeskartene til min garmin gps og er ikke fornøyd. Mange vann som ikke vises på kartet, mange stier, bekker osv. som ikke er på kartet. Jeg invisterte senere i topo adventure og synes jeg fikk et kjempebra kart, har ikke opplevd noen misvisninger eller veier som ikke er på kartet.

For å si det på en annen måte så er det verdt de få hundrelappene mere for topo adventure enn Norgeskartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Norgeskartene til min garmin gps og er ikke fornøyd. Mange vann som ikke vises på kartet, mange stier, bekker osv. som ikke er på kartet. Jeg invisterte senere i topo adventure og synes jeg fikk et kjempebra kart, har ikke opplevd noen misvisninger eller veier som ikke er på kartet.

For å si det på en annen måte så er det verdt de få hundrelappene mere for topo adventure enn Norgeskartet.

Mulig kartene ikke er brukbare men ett par hundrelapper dyrere for Topo adventure er en underdrivelse. De er nesten 450% dyrere. Dvs at med Topo adventurepris så skulle norgesserien kostet ca 1800kr pr område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

20 CD'er * 620kr = 12400kr om man vil ha hele langstrakte Noreg..... :???:

Det er rimelig vilt...

Har bare 2 områder av Adventure, flere tar jeg meg ikke råd til å kjøpe. :(

Begynner også å merke godt at kartene jeg kjøpte, begynner å bli utdaterte, er ingen måte å oppgradere kartet man har kjøpt..

Veier er blitt til stier og er omlagt, nyere stier er ikke inntegnet, nyere traktorveier er ikke inntegnet.. osv.

Merket det godt på siste turen jeg hadde hvor jeg gikk etter veier og stier... På 10,5 km møtte jeg mange feil i kartet jeg gjerne skulle vært foruten, ble noen avstikkere på feil sti/vei og leting etter stier og veier som skulle vært der i følge karet...

Tipper karet er 6-7år gammelt..

Noen som vet hvor ofte Topo Premium eller Adventure oppdateres.?

TomTom for Bil oppdateres 4ganger i året vet jeg...

Står ikke noe utgivelse/produksjons tall på nettsidene som selger kart.

Kipt om jeg skulle ville oppgradere mitt Adventure til en ny utgave, så viser det seg at området fortsatt ligger på kartdata fra 2005...

Edit : optimistisk leif-Feil.. :P

Har prøvd adventure selv.. Tok med vanlig turkart i tillegg, just to be safe. Skrev en tråd om det her for en stund tilbake siden. Ganske grovt synes jeg at navn på innsjøer hadde andre navn enn på papirkartet. Ble nesten helt umulig å orientere etter.

Brukte sist helg bare rå-dataen på min garmin og kontrollerte med vanlig kart. Samme tilfelle, innsjøer har andre navn på papirkartet enn på Garmin.

Mildt sagt frustrerende! Må begynne å se på strukturen på innsjøen for å faktisk finne riktig vanninnsjø i forhold til kartet.

Burde nesten sende en epost til garmin for å spørre om nettopp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servicen hos Garmin norge er elendig. Kjøpte en 62sc der det fulgte med 6 skt bruksanvisning på fremmede språk, men ikke på norsk. Ved henvendelse var svaret jeg fikk at dette var av miljøhensyn, men at jeg kunne laste den ned fra nett. Hvis det var av miljøhensyn, hvorfor da sende 6 stk fremmedspråklige?

Ved nedlasting skrev jeg ut 53 stk A4 ark. Så først etterpå at jeg vistnok kunne fått flere småsider på hvert ark, men åkkesom, hvem drar med seg mappe med A4 ark i sekken. Skal i rettferdighetens navn si at den er brukervennelig og at jeg ikke trenger bruksanvisning ute på tur, men et lite hefte som de andre jeg fikk hade vært fint å ha hjemme.

For noen år siden kjøpte jeg en brukt 60s. Visste ikke da at den var kjøpt i utlandet og ikke hadde norsk bruksanvisning. Prøvde da å få kjøpt det fra Garmin Norge, men nei, de ville ikke selge, selv om de hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Servicen hos Garmin norge er elendig.

Jeg har motsatt erfaring med Garmin,sendte inn en Garmin Astro,samme som 62sc men har hundepeiler.Den hadde en feil som kom og gikk,

hundesymbol hang seg opp.Ble oppringt av seviceavd.og hadde en trivelig prat med ansvarlig som var usikker på hva som var feil.Tre

dager senere kommer pakke i posten med ny Garmin og ny antenne til hunde enheten,terningkast 6.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en 62sc der det fulgte med 6 skt bruksanvisning på fremmede språk, men ikke på norsk. Ved henvendelse var svaret jeg fikk at dette var av miljøhensyn, men at jeg kunne laste den ned fra nett. Hvis det var av miljøhensyn, hvorfor da sende 6 stk fremmedspråklige?

Jeg ville tro at de simpelthen bare produserer en pakke for hele verden med 6 sett bruksanvisninger som burde dekke de fleste anledninger. Da slipper de å trykke spesielle bruksanvisninger for hvert eneste land. Og Norge er jo som kjent ganske lite så dette er en grei sak å forstå.

Ved nedlasting skrev jeg ut 53 stk A4 ark. Så først etterpå at jeg vistnok kunne fått flere småsider på hvert ark, men åkkesom, hvem drar med seg mappe med A4 ark i sekken. Skal i rettferdighetens navn si at den er brukervennelig og at jeg ikke trenger bruksanvisning ute på tur, men et lite hefte som de andre jeg fikk hade vært fint å ha hjemme.

Oj. Jeg skriver aldri ut bruksanvisninger hvis jeg laster dem ned. Jeg leser det som er uklart, tester det, og så husker jeg det. Tar du virkelig med deg manualer på tur?

For noen år siden kjøpte jeg en brukt 60s. Visste ikke da at den var kjøpt i utlandet og ikke hadde norsk bruksanvisning. Prøvde da å få kjøpt det fra Garmin Norge, men nei, de ville ikke selge, selv om de hadde.

Hadde de manualer som de ikke ville selge, eller var det bare at de ikke hadde dem? Om de hadde dem, er du sikker på at dette ikke var del av originale pakker? Ellers så er det jo fritt å laste ned manualer på garmin sin hjemmeside, også for utgåtte modeller.

Jeg synes heller kartlureriet er noe som er verdt å klage over. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nå svar fra Garmin Norge ang. feil navn på vannene både på orginal kart og Topo Adventure i forhold til papirkart. Fikk spørsmål om hvilke områder det var snakk om samt hvilken versjon av Topo Adventure.

Topo adventure var i dette tilfellet Blefjell området, husker ikke helt hva området var på GPS.

Ellers har det hendt overalt jeg har gått. Noen må gjerne gi meg eksempler på at navnene på vannene faktisk STEMMER overens fra papirkart til GPS, hadde vært interessant å høre noen som faktisk har opplevd at det er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert smart-telefon isteden? Bl.a. min nye samsung galaxy note har MYE bedre oppløsning (1280x800, mot min Garmin sin 320x200?)), og med skikkelig futteral fungerer minst like bra som en Garmin. NB med forbehold at de sluker mye juice...men den kan OG ta signaler fra russiske satelitter. Har en gammel Garmin 60CSX som er mye mer solid, og holder til tur, men blir lei av hvor sen den er, umulig og navigere i bil med, og dyre kart (dog, jeg ville kanksje googlet det der! før du punger ut med mange tusenlapper! avhenging av hvor data-kyndig/og eller kynisk du er...).

Ikke lenge før Garmin dukker under uansett hvis de holder på sånn..(ditto delorme, de andre)..dyre enheter som ikke oppdateres/er for treige/foreldet teknologi, alle kart er cracked, dårlig service, ikke mulig og få tak i kart i flere land, elendig webgrensesnitt etc etc...for ikke og nevne de fleste smart-telefoner tar open-source kart (offline og)..

Edit: Meget viktig! om du skal kjøpe en Garmin 60..xx..pass på at du kjøper en som tar microSD kort! Det er ikke alle som kan! I'll give Garmin this, de er meget solide, og tåler støtt og regn...

Edit2: Med smart-telefoner kan man faktiskt bruke raster versjoner av papir-kart! Helt enkelt er det ikke, holder på med saken...hadde vært noe lettere hvis myndighetene la oss vanlig dødelig laste ned brikker/tiles fra f.eks. ut.no eller statenskartverk, men de skal på død og liv ikke la oss gjøre det men selge til høyste bydende...selv om f.eks. i USA det er helt greit... :mad: :mad: :mad: (topokart tilgjengelig for alle i 1:25k, tiled osv)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit2: Med smart-telefoner kan man faktiskt bruke raster versjoner av papir-kart! Helt enkelt er det ikke, holder på med saken...hadde vært noe lettere hvis myndighetene la oss vanlig dødelig laste ned brikker/tiles fra f.eks. ut.no eller statenskartverk, men de skal på død og liv ikke la oss gjøre det men selge til høyste bydende...selv om f.eks. i USA det er helt greit... :mad: :mad: :mad: (topokart tilgjengelig for alle i 1:25k, tiled osv)...

Kartverket lar deg hente ned 10 000 tiles til dagen - kan ikke være så mye arbeid å scripte hvis du ikke vil ut med det markedet krever for kart nå?

http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=14165/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartverket lar deg hente ned 10 000 tiles til dagen - kan ikke være så mye arbeid å scripte hvis du ikke vil ut med det markedet krever for kart nå?

http://www.statkart....cShow;ID=14165/

Man må fortsatt logge seg inn som kommune, ansatt eller kjøper av kart...tjenesten er ikke tilgjengelig for allmenheten..test tjenesten selv. Jeg har sendt epost og skjema osv flere ganger til startkart uten og få svar. BS sier jeg...test your own links...som allminnelig joe, og ikke ansatt....hva med personlig bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må fortsatt logge seg inn som kommune, ansatt eller kjøper av kart...tjenesten er ikke tilgjengelig for allmenheten..test tjenesten selv. Jeg har sendt epost og skjema osv flere ganger til startkart uten og få svar. BS sier jeg...test your own links...som allminnelig joe, og ikke ansatt....hva med personlig bruk?

Den tjenesten ER tilgjengelig for allmenheten. Ble det i 2009. Begrensningen du har er av kapasitetsmessig art.

Jeg tester hele tiden jeg - i qgis. Trenger ikke logge deg inn via BAAT. Høydeprofiler er også tilgjengelige via WPS og beskrivelse av dataene via WMS. Bruk denne linken i WMS klienten din

http://opencache.sta...ter2&tiled=true så får du ut raster kart uten å ha tastet et eneste brukernavn og passord.

Personlig bruk er gratis og fullt lovlig. Se for eksempel www.mineturer.org som et godt eksempel på en personlig tjeneste basert på akkurat denne tjenesten. Du har dog ikke lov til å bruke tjenesten for å tjene penger.

Forøvrig er jeg svært enig i at kartdata ikke på langt nær er tilgjengelige nok i forhold til at det er offentlige data!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at de simpelthen bare produserer en pakke for hele verden med 6 sett bruksanvisninger som burde dekke de fleste anledninger. Da slipper de å trykke spesielle bruksanvisninger for hvert eneste land. Og Norge er jo som kjent ganske lite så dette er en grei sak å forstå.

Oj. Jeg skriver aldri ut bruksanvisninger hvis jeg laster dem ned. Jeg leser det som er uklart, tester det, og så husker jeg det. Tar du virkelig med deg manualer på tur?

Hadde de manualer som de ikke ville selge, eller var det bare at de ikke hadde dem? Om de hadde dem, er du sikker på at dette ikke var del av originale pakker? Ellers så er det jo fritt å laste ned manualer på garmin sin hjemmeside, også for utgåtte modeller.

Jeg synes heller kartlureriet er noe som er verdt å klage over. :)

Det jeg reagerer på er at de kaller det miljøhensyn å sende 6 stk fremmedspråklige bruksanvisninger.

Presonlig liker jeg best å lese papirutgaven i sofa kontra på skjerm.

Begrunnelsen jeg fikk når jeg spurte etter det til den jeg kjøpte brukt var at de ikke ville pga. at den var kjøpt i utlandet. Jeg fikk senere låne fra en ekspeditør i en sportsforretning hvor jeg spurte om de kunne skaffe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slik jeg har forstått det kan man legge inn flere kart på samme minnebrikke, slik at man slipper å skifte disse til tide og utide. I tillegg kan det også være greit om man kobler GPSen på et kamera(speilrefleks som også tar RAW format, og da kan det fort bli en del bilder). Kobler man GPSen på kameraet vil bildene også få GPS koordinatene rett inn på bildene.

Jeg personlig har ikke GPS nå i dag, men vurderer å gå til anskaffelse av det. Så det er igrunn om de fleste GPSene er kompatible med SDHC kort. Det gjelder i hovedsak Garmin sine modeller. Så noen konkret GPS modell har jeg ikke. Finner heller ingen info på sidene til garmin heller om SDHC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin sier 4gb+ Til oregon serien ser jeg på nettet at Sandisk 8gb sdhc skal fungere fint. Skjønte ikke det med å koble GPS'n på kamera. Uansett hvordan du bruker gps sammen med kamera så vil vell bildene bli lagret på kameraets minnebrikke. Mulig det finnes kamera som kan bruke en garmin gps som geotagger, trådløst eller kablet, ellers er det jo vanlig å geotagge bildene i etterkant, Man passer på at klokka på kamera og gps går likt, så passer man på at gps står på hele tiden. Da er det bare å knipse i vei med kamera. Når man kommer hjem bruker man et program på pc som tar ut posisjoner fra gps sporet i forhold til klokkelsettet på bildene/sporet. Det går automatisk.

Man kan legge inn mange kart på gps'n ja. Men du kan ha veldig mye kart på det innebygde minnet også. Oregon har 850mb men noen av de andre modellene er opp i 3gb innebygget minne. Topo Adventure ligger på ca 60-70mb pr område. Så om du trenger hele norge så blir det litt lite innebygget minne i noen av de men 4 eller 8gb holder i massevis.

Når du overfører kart til gps/minnebrikke så lagres den med ett filnavn.( gmapsupp.img) Neste gang du overfører overskrives denne. Om du skifter navn på filen kan du overføre så mange kart du vil. Dette har flere fordeler. Gps,n leser filene selv om de heter noe annet. Da slipper du å laste inn hele norge hver gang du gjør forandringer. Du kan også skru av og på de forkjellige kartene inne på gps'n. Med alle du ikke har brukt for avslått blir gps'n raskere. Du kan også ha flere kart for samme område og skru på det du vil bruke. For eks Topo adventure/premium og Open street map. Filsystemet har også en begrensning på 4gb om du skulle finne på å lage kartfiler over det.

Obs Kart kjøpt på minnebrikke kan ikke legges over på annen brikke. For eks Topo premium kan bare brukes på minnebrikken det ble kjøpt på. Men man kan få flere premium kart inn på samme brikke om man kjøper flere områder samtidig.

Obs 2 kartene for Norge til garmin og sikkert andre tilbydere er ikke de som blir oppdatert oftest her i verden.

Man kan faktisk få til bedre gps/kartløsninger med en smarttelefon men det er nok litt mer å sette seg inn i. Pluss at en dedikert Gps er ganske mye solidere enn en typisk smarttelefon.

Open street map er ett åpent kart hvor brukerne bygger opp kartet selv. Her kan du bidra for å gjøre ett gratiskart bedre enn kjøpekartene. www.Frikart.no for osm kart til Garmin. http://www.openstreetmap.no/ for å se hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin sier 4gb+ Til oregon serien ser jeg på nettet at Sandisk 8gb sdhc skal fungere fint. Skjønte ikke det med å koble GPS'n på kamera. Uansett hvordan du bruker gps sammen med kamera så vil vell bildene bli lagret på kameraets minnebrikke.

Kobler man på et kamera på GPSen og man knipser bilder vil GPSen registrere hvor man er, og disse dataene blir registrert hvor bildet er tatt og koordinatene for hvor bildet er blitt tatt vil da ligge i bakgrunnsinformasjonen til det aktuelle bildet. Du kan jo prøve det samme med å ta bilde med mobilen og ser på spesifikasjonene på bildet, da vil koordinatene for hvor bildet er blitt tatt ligge i bildets bakgrunnsinformasjon sammen med lukkerhastighet, blender etc.

Det er også mulig for noen typer kamera og velge hvor bildene skal lagres. Enten internt på kameraets minne, SD/SDHC/annet minnekort som sitter i kameraet, eller dersom det er tilkoblet en annen lagringskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit hva geotagging er, men ikke hvordan du kobler sammen kamera og gps. Jeg veit noen gps kan sende ut signaler vi kabel men ikke at man kan bruke en vanlig usb kabel og til og med overføre bilder til gps. Hvilken gps/kamera kan dette og hvordan kobles det sammen. Klar over at noen garmin har bluetooth men trodde den kun var kompatible med andre garmin enheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.