Gå til innhold
  • Bli medlem

Handle fra utlandet


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har fått intrykk av at det kan være en del å spare ved å bestille klær/turutstyr fra utlandet, f.eks fra USA. Men må innrømme at jeg er litt skeptisk. Noen som har noen erfaringer med dette? For tiden er jeg på jakt etter en skikkelig dunjakke. Noen som har noen nettsider å anbefale? Og hva med frakt og sånt? Er det veldig dyrt å få sendt en jakke fra USA til Norge?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bestilt endel utstyr fra Altitude-Sports i Canada og har aldri hatt problemer i den forbindelse. Prisen ligger på halve eller tredjedelen av prisene her hjemme, selv når man legger til frakt og toll. Det blir ikke så mye frakt på lette ting som dunjakker. Send mail først og be om info om fraktkostnader. Jeg har alltid bedt dem bruke Canada Post og det går raskt og greit.

www.altitude-sports.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg fikk akkurat en dunjakke - North Face til halve prisen av her hjemme. På e-bay.

Vær oppmerksom på størrelsene. Kan være mye rart. Likeledes at hettesystemet er bra. Og at det ikke er fake. Altså at man kjøper til noen som har gode feedbacks.

Jeg vurderer selv denne, til 175 dollar.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=57988&item=3952946986&rd=1&ssPageName=WD1V

Selv om det er en del å spare på å handle i USA, er jeg litt i tvil om jeg skal kjøpe der eller her allikevel selv. Er for surt om den ikke passer eller man ikke er fornøyd med lommer osv....For et engangskjøp som en dunjakke er, kan det være ok å kjøpe noe som man er fornøyd med. Det jeg er tvil om angående denne jakken er om den går langt nok ned over rompa. Sammenlignet med Sir Joseph sine, som virker lengre. Ikke noe er som å prøve først!

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en Marmot sovepose på salg fra www.backcountry.com

Det tok akkurat 36 timer fra jeg bestilte den på nettet til den var levert på døra! Frakten kom på 58$ som tilsvarer 370 kr!!!

Dette var expressfrakt, men jeg valgte dette da den andre fraktmetoden som tok dobbelt så lang tid eller noe bare var 7 dollar billigere. www.backcountry.com bruker UPS, og ved frakt internt i USA sponser de frakten på utstyr over 100$ eller noe. Derfor kan jeg godt tenke meg at frakten var noe sponset!

Ringte UPS i Norge og de sa at frakten de fakturerer moms på 25% og et fortollingsgebyr på 100 kr, men at jeg ikke kom til å få noe mer regning på frakt fra dem! Venter enda på denne fakturaen, men velger å tro at dette stemmer!

Regningen min blir som føler

Pose med 15% avslag: 500$ = 3170 kr

Moms = 25% av 3170 kr = 793 kr

Frakt = 58$ = 370 kr

Fortollingsgebyr = 100 kr

Totalpris= 4433 kr

Pris i butikk i Norge = 6800 kr

Kr spart = 2367 kr = ca 35 % avslag i pris innkludert frakt og moms og alt!!!

Så andre produkter som hadde 30-50% salg der borte! Blant annet North Face Baltoro i small til 300$ (6000-7000kr i Norge!) (Ca 2850 kr ferdig levert og fortollet hvis samme fraktsatser!)

Varen var levert raskere enn om jeg hadde bestilt den fra Drammen og brukt posten Norge. Og jeg vil tro at prisen for portoen hadde vært ca det samme!!! Dessuten kom den på døra!! Helt suverent!

backcountry.com har også en side der de hver dag legger ut et tilbud med opptil 80% rabatt eller noe! Har enda ikke kjøpt noe derfra, men sjekker fra tid til annen, og det har absolutt vært noen fine tilbud!!: www.steepandcheap.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hadde tatt moms for frakten også, selv om de sa på forhånd at dette ikke var tilfelle. Jeg ringte og snakket med dem og fikk høre at på varer over 200 kr var frakten en del av varen og denne måtte da også fortolles!

Uansett ikke så mye å bry seg om! Bare 90 kr så jeg gadd ikke krangle mer på det! Bare nevnte at jeg synes det var dårlig praksis og gi ut feilinformasjon! Veldig fornøyd med kjøpet forøvrig!

Ut fra den ene erfaringen har jeg ingen ting å utsette på å handle på nett fra utlandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har handlet sportsutstyr fra USA i flere år.

Disse har jeg meget god erfaring med:

www.altrec.com

www.moosejaw.com

www.mgear.com

www.rei.com

Men du er litt sent ute mht. å kjøpe dunjakke. De fleste nettbutikkene har tømt lageret for vinterklær og fyller nå opp med vår/sommer klær.

Jeg kjøpte en TNF Summit dunjakke for $189 (1200kr) på vintersalget til altrec.com for en noen uker sien.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Fjellfinn
Bare et lite spørsmål. Trekker tollvesnet fra momsen i det landet du kjøper varene fra før de legger til norsk moms? Og er det noen som vet hva momsen er i USA?

Min lille erfaring er vond - men jeg kjøpte kanskje for lite ?

Kjøpte en Marmot Climbing Pant fra England - fikk den for 110 euro med VAT som selvf. ble trukket fra,

og levert med UPS ekspress så ble sluttsummen på 145 euro

UPS klarte å levere den på ei svært lita uke

Sånn ca 1700 nok - i forhold til sportsbutikken som tar 2200 for den.

Gleden varte en liten måned - nå nylig fikk jeg regning fra UPS på utlegg for toll etc:

750,-

SÅ den ble ikke så billig allikevel !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Hvordan får du til dette da?

€145 tilsvarer omtrent 1200 NOK

Du må betale 25% mva av totalpris inkl. frakt dersom varens verdi er over 200 NOK, eller 1000 NOK dersom varen er sendt som gave fra privatperson. I tillegg kommer fortollingsgebyret, som er det fraktselskapet tar for å fortolle sendingen. Dette har ingenting med tollsats å gjøre - tollsatsen er fjernet for de aller fleste varer, og det betales kun merverdiavgift. Nå kan det vel hende at det fortsatt er tollsats på klær, 7,8%....

Regnestykket blir da:

1200 x 1,25 = 1500 NOK

+ evt tollsats: 117 NOK (har beregnet av hele beløpet)

Totalsum: 1617 NOK

Fakturaen din fra UPS burde med andre ord ikke være på mer enn 417 kroner.

Noe mer enn det skal du ikke betale - du har jo allerede betalt frakt på kjøpstidspunktet!

2200,- - 1617,- = 583,- spart :)

Hadde du shoppet litt rundt, så ville du nok kunne gjort en bedre handel - men det betinger jo at man gidder å bruke litt tid på det. Og i enkelte tilfeller er tid også penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Om du ber dem legge ved en faktura på et mindre beløp enn det du betaler, så er det kanskje en mulighet for at det går som gave. Spørs hva det er, men gaver er avgiftsfrie hvis verdien er under 1000,- tror jeg..

Har forøkt som gave, men de kan alle knepene her, og om man ikke kan dokumentere verdien blir pakken returnert innen 2-3 uker.

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Kan absolutt anbefale å handle fra utlandet. Har kjøpt mye utstyr på nettet. Får du sendt pakken med UPS Express så har du ofte pakken i hånda etter 2-3 dager!. Faktura på tollbehandling pluss eventuell moms kommer i posten senere, men jeg har aldri blitt overrasket.

Bare på 1 telt og 2 soveposer har jeg spart over 12000 kroner i forhold til normal utsalgspris her i Norge...

(ja, det var dyre soveposer.. hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nettopp en arcteryx bora 80 og en arcteryx alpha comp hoody fra moosejaw.com

Tok sinnsykt lang tid (2uker) før de sendte varene. det var tydeligvis noe fuckups med ordren. Men når de først sendte varene hadde jeg de på døren på 4dager. Så det var jo bra.

Betalte ca 5200kr tilsammen ferdig tollet. Bare sekken koster 4500 i norge, og jakken koster 3500.så jeg sparte meg ca 3000kr på å kjøpe det fra utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla mye på e-bay, blant annet Polar AXN 700 som koster 4000 i Norge. Den fikk jeg for 2500!! Det tar såklart noe mer tid, og man må passe litt på at man handler med noen man ser har holdt på endel på ebay og som har fått bra feedback!! Jeg har til gode å bli lurt enda, men har hørt om folk som har blitt lurt!!

Kjøpte forøvrig et par stegjern også på e-bay, de kosta 1200 på Oslo sportslager, jeg fikk de for 500 kroner på ebay totalt ubrukte og i boksen sin!! Få de du handler av til å sende varen som gave (gift) og da slipper du toll avgifter, har ihvertfall alltid jeg gjort, og jeg har handla for over 1000 kroner flere ganger, så hvordan reglene er er jeg ikke sikker på!! Men det er bare å prøve seg fram på e-bay, det er mitt tips for der finner man mye bra bare man leter litt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler man av selgere lokalisert i USA, med utelukkende positiv feedback, så tror jeg man er rimelig sikker. Har enda tilgode å bli lurt på Ebay ved å følge den tommelfingerregelen der, og jeg har handla myyyye på Ebay!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet på Moosejaw som sendte orderen med UPS. UPS ringte meg faktisk før levering (fra Sverige..) fordi jeg måtte ordne tollavgifter + moms ved å oppgi VISA nummeret. Dessverre fikk de ikke tak i meg, og leverte pakken til Posten. Etter irriterende lang tid (syns Posten Norge er ufattelig trege på alle pakker!) gikk jeg selv til postkontoret og betalte moms + avgifter. Blir jo spennende å se om også UPS sender meg regning for dette ... Dette med gavepakke virker meget interressant. Hvorfor fungerte ikke dette for deg, Kjiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også oppringt fra UPS sverige. Og damen jeg snakket med sa at det var kommet en pakke til meg og at jeg måtte betale for tollingen. Det var vel greit sa jeg. Og hun spurte om jeg vill betale over telefonen dersom jeg hadde visakortet mitt forann meg.

Ble litt satt ut da. Det ringer en svensk dame fra skjult nummer og sier det har kommet en pakke til meg, og om jeg vil oppgi kredittkortnummeret mitt over telefonen. *kremt*

Mener dette var litt "uprofesjonelt".. Jeg gir jo ikke fra meg kredittkortnummeret mitt til hvem som helst bare fordi hun sier hun ringer fra UPS. Så jeg sa at hun kunne sende meg en mail med litt mer detaljert info så skulle jeg ringe henne opp igjen.

Jaja. Men det gikk no greit til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Repair- og Gavesendinger er jo virkelig smart da, men er f.eks MooseJaw eller andre slike firmaer virkelig villig til å gjøre denslags? Hva gjør man, sender dem en mail og ber de sette verdien til under 200,- kroner? Det høres litt underlig ut, men hvis det er sant så åpner det seg jo en ny verden av billig kvalitetsutstyr :wink: Kanskje jeg kan få brukt disse moosepoints som man har fått slengt etter seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøse firmaer setter ikke ned verdien på varen, siden de kan få trøbbel med dette i ettertid. Private selgere på Ebay gjør det som oftest hvis du spør pent. Husk at verdigrensen for gavesendinger fra privat avsender i utlandet er på 1000 kroner :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.