Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Altra 75 - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Annonse

Jepp. Kjøpte Altra 75 l i ryggstørrelse long (er 184 høy) i juni og har brukt den til en ukes hytte-til-hytte-vandring med familien og en ukes solo telttur på vidda, samt noen små helgeturer. En god og relativt lett sekk!

Bæresystemet som ser litt spinkelt ut har fungert upåklagelig med full sekk. Veide ikke sekken før soloturen, men hadde med Ringstind 2, dunpose, NeoAir Large, fullt fluefiskemundur inklusive vadere og vadesko, fluevest, håv etc., samt klær, mat og annet for en ukes tur. Alt unntatt fluestang og et tynt ekstra liggeunderlag fikk plass i sekken. Tipper vekten var 18-20 kg de første dagene. Det var behagelig i den grad 18-20 kg på ryggen kan være det. Bærekomforten er minst like bra som på Bergans Alpinist som jeg har fra før.

Hoftebeltet knirker litt (produsenten har lagt med litt fett som man kan smøre med, har ikke hatt behov for å bruke det). Sekken virker solid både i stoff og glidelåsene som jeg var litt skeptisk til - fullstappet sekk betyr nok litt stress på U-glidelåsen som går rundt hele sekken, men ingen tegn til svikt der. Glidelåsen gir veldig ok adgang til hovedrommet. Kengurulommen i front er rommelig og meget anvendelig. Bra vannavvisende ytterstoff. Veldig gode stretchlommer for vann- eller brenselflaske på begge sider av sekken. På hoftebeltet er det noen stretchlommer som rommer en gps og en kompaktkamera - veldig anvendelig. Topplokket har 2 ytre lommer og en under lokket - bra for mine behov. Savnet ikke sidelommene på 130-litersmonsteret som jeg har hjemme. Ikke veldig mange festeanordninger på sekken (små daisy chains eller hva det nå heter her og der) men tilstrekkelig for mine behov.

Det jeg har å utsette på sekken så langt er at spennet på hoftebeltet glir litt opp når hoftebeltet blir våt av regn, dvs hoftebeltet må strammes en gang i blant. Småirriterende. Skyldes vel enten for "glatt" stoff i hoftebeltet eller dårlig designet spenne, har tenkt å bytte ut spennet med tid og stunder.

Kjøpte min på reise i USA for ca 2000 NOK. Til den prisen er jeg meget fornøyd. Reduksjonen i sekkens egenvekt sammenlignet med storsekken er betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glidelåsene på de utvendige lommene i topplokket er vel "vanntette", den store U-glidelåsen er det ikke. Den blir dog nesten skjult av "stabilisatorvingene" langs siden og av festeanordningen nederst på sekken. Sømmene på sekken er ikke tapet om jeg husker rett. Opplevde ikke vanngjennomtrenging i det hele tatt i løpet av de to ukesturene, men så brukte jeg også regntrekk fra samme leverandør. Det fungerte utmerket.

Sendte akkurat en melding til fabrikanten angående hoftebeltespennet, blir interessant å høre hva de sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

Har brukt sekken i tilsammen 30-40 døgn i sommer på to langturer på 10 og 24 dager. Vekten varierte fra 12-20 kilo (utstyr for intill 14 dager). Forholdene har variert fra 1 grad og regn til 25 grader og sol. Terreng fra lettvandret sti i Padjelanta til bratt ur i Romsdalsfjellene.

Erfaringene er ganske lik de TR har.

Tidligere har jeg benyttet Bora 80l i 4 år, så det er naturlig med denne som sammenligningsgrunnlag. Sekken har mange av de samme funksjonene og løsningene, og er behagelig å bære med de vektene jeg har brukt. Topplokket har to store lommer, og rommer alt jeg trenger underveis i løpet av dagen. Det er ikke behov for noen ekstra sidelommer. Kengurulommene til ArxTeryx er romslige, og egner seg godt til ting som skal være let tilgjengelig, som regnbukse, jakke, TP, o.l.

Hovedinntrykket er at sekken er solid, og løsningene er praktiske på tur. La også merke til at sekken var testvinner i vår. Det var imidlertid et par småting som gjorde at sekken kan beskrives som "Testvinneren som skuffer". Dette er småting, men i forhold til pris og sammenlignet med Bora 80l mener jeg sekken ikke forsvarer den høye prisen.

1. Hoftebelte, og til dels skulderreimer har en tendens til å gli. Dette skyldes glatt stoff, og jeg endte opp med å binde av hoftebeltet for å slippe å stramme hvert femte minutt.

2. Sekken er overhode ikke vanntett. Jeg benyttet ikke regntrekk, og opplevde enkelte dager at sekken tok inn vann. I bunn av sekken og i kengurulommen samlet det seg små dammer i bunn, og i lommene på topplokket var det fuktig. Sekken er med andre ord ikke like vanntett som den gamle Bora sekken.

3. Gnissing fra hoftebelte/skulderreimer. Jeg smurte festet for hoftebeltet med medfølgende fett da jeg kjøpte sekken. Det var likevel i perioder en irriterende gnisselyd fra sekken. Gnissingen hørtes bare på varme dager med temperaturer over 15 grader. Tror lyden kom fra festene til skulderreimene, og ikke hoftebeltet. Men er en håpløs løsning å legge med fett for å smøre festene (hvem tar vel med slikt på tur?).

4. Sekken kan være vanskelig å komprimere skikkelig. Etterhvert som proviantposen blir tom ender jeg altid opp med behov for å komprimere sekken kraftig. Komprimeringen av sekken fungerer greit øverst, men en ender opp med at alt utstyret samler seg helt i bunn av sekken. Det burde være mulighet for å komprimere kraftigere i nedre del.

Konklusjon

Passer sekken til din rygg er det den et trygt og godt kjøp. Sekken er solid med god bærekomfort, men dessverre litt dyr og forsvarer ikke testvinnerstemplet helt. Likevel en anbefalt sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen flere som har gjort seg noen erfaringer med denne sekken nå?

Kjøpte denne sekken som en mulig erstatter for min TNF Primero 75 som ikke passer ryggen min. Kan stort sett slutte meg til det som kommer frem tidligere i tråden.

I starten var det uvant at sekken roterte rundt festepunktet til hoftebeltet(TNF Primero er stiv). Det gjør at jeg må være mer nøye med pakkingen.

Jeg setter stor pris på de store lommene i lokket. Lommene i hoftebeltet blir for små, der er Primeros store lommer med glidelås mye bedre.

Den store u-glidelåsen gir bedre tilgang til hoverommet enn Primeros sideglidelås + åpning i bunnen.

Kengurulomma sluker utrolig mye.

Har unntaksvis hørt noe knirking men har ikke smurt noe enda.

Altra er ikke vanntett på samme måte som Primero, men jeg har uansett alt pakket i vanntette poser.

Sekken ser ut til å passe ryggen min svært bra. Da det er en av de viktigste egenskapene for meg så blir det nok TNF Primero som blir lagt ut på bruktmarkedet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.