Gå til innhold
  • Bli medlem

Holder norske hustelt mål?


Vandrefanten

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en annonse på Finn for noen dager siden der det var en mann som skulle selge ett hustelt. Begrunnelsen for at han skulle selge dette teltet var at kona hans ikke bare mislikte litt å ligge i telt men som han sa at hun virkelig hatet intenst å ligge i telt. Det er da jeg begynner å lure på om de har brukt ett godt hustelt og om de har lagt ting litt godt til rette når de har ligget i telt. Det trenger ikke å være ukomfortabelt å ligge i ett godt hustelt men problemet er å få tak i gode telt. Hvis man reiser litt rundt på utenlanske campingplasser så ser man at de har en helt annen standard på teltene enn de man får tak i her hjemme. En annen ting er at man bør ha komfortable madrasser , mulighet for varme og godt med lys.

Jeg har leitet litt rundt på forskjellige nettsider etter gode telt men de er ikke lett å finne. Kom over en her med noen telt som ser veldig bra ut. http://www.vrijbuiter.nl/kamperen/tenten/familietenten/pyramidetenten/

Hvis det er noen som vet om andre kvalitetstelt og hvor man kan få tak i disse setter jeg pris på info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

De coleman teltene er nok noe av det beste man får tak i av hustelt i Norge. Virker solide men duken er tynn. Det blir lettere varmt inne i teltet når solen står på. Er på jakt etter ett telt med litt tykkere duk. Vekt spiller ikke så stor rolle når man allikavel har bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to telt - til forskjellig bruk.

Et leirtelt fra Fritex med vedovn, og komfortable "feltsenger" til turer på fjellet, vår og høst:

http://fritex.com/leirtelt.htm

Campingteltet vårt er fra Outwell som vi har med på korterer turer/kanotur (uten bæring). Det har vi kjøpt hos jakt og Friluft.

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=24200&prodid=16059

Jeg sliter med ei vond skulder og gubben med vond rygg. Vi sover begge to minst like godt i telt. Feltsengene våre er fra DAM og har fjæring og polstring. I campingteltet bruker vi sånne tykke luftmadrasser.

Outwell teltet har vi ikke prøvd enda, men de får i alle fall gode kommentarer rundt omkring og av folk jeg kjenner. Teltene finnes i mange forskjellige stofftyper og bruksområder.

Det går fint å reise til fjells med mer bagasje i stedet for å bære med seg alt i sekken. Vi tar dagsturer og kanoturer fra der vi slår leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det virker ikke som om det er noen tradisjon for å lage hustelt i Norge, mange av oss har vel strevet med de blytunge bomullsteltene på sytti og tidlig åttitall ( de som luktet mugg, var lekke som en sil,(husk nå å ta med pressenning!!)og nærmest umulige å sette opp alene...) om de var norske husker jeg ikke. Vi nordmenn er jo campingvognfolket.......mulig det er vær og føre som har gjort det slik?!

Hvis man med hustelt mener ett stort telt for fx to personer kan man jo bare kjøpe ett av Helsport eller Bergans største, jeg garanterer att de fint vil greie en og annen natt på en campingplass... eller en lavo!

De standard husteltene av den råbillige typen som fåes overalt er ikke akkurat noe å satse på for en småbarnsfamilie under noen regnværsdager!

Men som det sies av andre; Coleman har brukbare hustelt, og ta en kikk på www.billigcamping.dk de har litt av hvert uten att jeg vil garantere kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hustelt - jeg har nesten mareritt etter å ha (prøvd å) satt opp ett midt på natten på en øde campingplass på Gotland....

Men... behovet for et slags hustelt har nettopp meldt seg for meg også. Spørsmålet er om man skal på campingplass, og ikke planlegger å bære telt og utstyr en eneste meter, eller om man skal på tur, men likevel holde seg i god nærhet til bilen.

Jeg har inntrykk av at vanlige konvensjonelle hustelt med skjøtevinkler ikke tåler mye av elementene. Har derfor mer sansen for stenger som i de vanlige fjellteltene våre.

Ulempen med en del av de store fjellteltene og også lavvo, er at det ikke finnes mulighet for å se ut. Kjøper man seg et hustelt så antar jeg at man har en plan om å kunne oppholde seg innendørs og under tak en del, også på regnværsdager. Å tilbringe en gråværsdag inne i en relativt mørk lavo er ikke noe jeg legger opp til.

Outwell lager store telt med bra inn- og utsyn, og prisene er ikke skremmende heller. Mitt nyinnkjøpte Outwell Winfield skal settes opp i solen idag. Det har fire relativt store vinduer og et stort oppholdsareale i midten. Jeg ble overrasket over at duken har vannsøyle 5000mm, det er nesten dobbelt så bra som de fleste billlige familieteltene fra Jysk, G-sport ol. Trenger du større, så har outwell noen gigantiske utgaver.

Når det gjelder spørsmål om norsk teltprodusent - har jeg aldri tenkt over om vi har (hatt) produksjon av slikt her til lands. Outwell er produsert i Danmark tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg skrev i overskriften om Norske hustelt holder mål. Det jeg egentlig mente var om de teltene man får tak i her i Norske sporttsbutikker holder mål. Som Gremlin er inne på er vi camingvognfolket. Det kan nok tenkes at det er mye av grunnen til at det ikke blir solgt skikkelige hustelt her. Det er forøvrig ikke alle som vil kjøre rundt med en campingvogn og da kan ett skikkelig hustelt være ett godt alternativ. De husteltene som jeg linket til har en duk av bomull/polyester. Det betyr at det blir ett helt annet inneklima spesielt på dagtid når solen står på litt. Frisport sitt telt som Byrypa linket til er sikkert ett kjempegodt telt til sitt bruk men der er jeg enig med Papercut at det kanskje ikke er så trivelig uten vinduer når man skal tilbringe flere dager på en campingplass.

Jeg hadde ett vanlig hustelt (bomull) tidligere med to soverom kjøkkenkrok og oppholdsrom av den gammeldagse typen. Det ble brukt veldig mye uten at det lakk eller at det begynte å mygle. Denne konstruksjonen synes jag blir litt gammeldags nå og som Papercut er inne på tåler de kanskje ikke så mye av elementene uten at jeg var plaget med det selv. Det kan jo tenkes at teltet blir slått opp på Turagrø f eks og da kan det jo være greit at det tåler endel vind.

Jeg vet det skal finnes flere gode telt enn de som jeg linket til. Var på campingtur i Sverige forrige sommer og der så jeg noen veldig bra hustelt. Synd jeg ikke tok bilder av de eller hørte med de hvor de hadde kjøpt de teltene.

Stikkord for hva jeg forventer av ett skikkelig hustelt.

Fin (design lyse farger)

Bommulsduk.

Tak over uteplass.

Skikkelig ståhøyde.

Godt med barduneringsmuligheter.

Jeg vet de teltene skal finne der ute ett sted men spørsmålet er hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to vinduer på Fritex teltet vårt, ett i taket og ett på veggen, men helt klart mindre og færre enn på ordinære hustelt.

Så du linken min til jakt og friluft og teltene til outwell? Outwell har også telt i bomullskvalitet/blandingsstoffer. De billigste er med polyester/ripstop blanding. Se på de oransje teltene som er nye i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nederlandske pyramideteltene er for meg som er alvorlig angrepet av telt basillen det ypperste i camping-telt verdenen. Har et Randstad telt som er fantastisk. De er sjeldne her til lands. Ville dratt til nederland, eller bestilt hos f.eks De-Wit.nl ,Obelink.nl (tror ikke de sender til Norge)eller De Waard-tenten.nl hvis du vil ha rollsen. Stort bruktmarked på marktplaats.nl (søk pyramidetenten). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nederlandske pyramideteltene er for meg som er alvorlig angrepet av telt basillen det ypperste i camping-telt verdenen. Har et Randstad telt som er fantastisk. De er sjeldne her til lands. Ville dratt til nederland, eller bestilt hos f.eks De-Wit.nl ,Obelink.nl (tror ikke de sender til Norge)eller De Waard-tenten.nl hvis du vil ha rollsen. Stort bruktmarked på marktplaats.nl (søk pyramidetenten). Lykke til!

Så på de teltene igjen og igjen - så kjempefine ut. Synd at de ikke selges her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ett Outwell telt på den linken som Byrypa henviste til som så veldig bra ut . Så litt på disse filmene fra Youtube ogg ser at det i tillegg til bommulsduk/polyester er veldig gode løsninger. Lett å slå opp og heldekkende duk som blir liggende innunder ytterduken. I tillegg er det vel såvidt jeg kan se dobbel gulvduk på innerteltene.

Når det gjelder teltene som Raster som er alvorlig angrepet av teltbasillen sine telt så ser det ut for som at disse teltene er veldig fine og det er nok antageligvis ett slikt telt jeg er på jakt etter. Fant noen linker.

På salg.

http://www.obelink.nl/tenten/piramidetenten.html

Luxusvarianten

http://www.de-wit.nl/nl/webshop/tenten/piramidetenten

Så var spørsmålet om jeg skal våge å bestille ett slikt telt over nett. Har lite erfaring med det. Skal nedover til Nederland i sommer. Kanskje jeg kan plukke det opp da hvis jeg ringer på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på se samme linkene i Nederland jeg også, men det så ikke ut som de sender til Norge. Om det hadde gjort det så er jeg ikke i tvil om seriøsiteten, men det vil nok bli en del dyrere enn prisen i nettbutikken når moms og toll kommer i tillegg.

Outwell har fine telt. Du kan også se videoer og finne mer informasjon på Outwell.dk sine sider.

Dersom du reiser innom Nedlerland til sommeren blir du nok kongen av campingplassen her i Norge - i alle fall teltplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Jeg fant ett Outwell telt på den linken som Byrypa henviste til som så veldig bra ut . Så litt på disse filmene fra Youtube ogg ser at det i tillegg til bommulsduk/polyester er veldig gode løsninger. Lett å slå opp og heldekkende duk som blir liggende innunder ytterduken. I tillegg er det vel såvidt jeg kan se dobbel gulvduk på innerteltene.

Når det gjelder teltene som Raster som er alvorlig angrepet av teltbasillen sine telt så ser det ut for som at disse teltene er veldig fine og det er nok antageligvis ett slikt telt jeg er på jakt etter. Fant noen linker.

På salg.

http://www.obelink.nl/tenten/piramidetenten.html

Luxusvarianten

http://www.de-wit.nl/nl/webshop/tenten/piramidetenten

Så var spørsmålet om jeg skal våge å bestille ett slikt telt over nett. Har lite erfaring med det. Skal nedover til Nederland i sommer. Kanskje jeg kan plukke det opp da hvis jeg ringer på forhånd?

Hvis du uansett skal den veien, så er det vel bare spørsmålet om lommeboka tåler stoppet :)

Mitt outwell telt er nå testet, og selv om det er av en langt rimeligere kvalitet enn det du ser på - så er jeg veldig imponert over tekniske løsninger.

Bra med vinduer, bra luftemuligheter og dobbel gulvduk under det minste soverommet. I tillegg så sov vi komfortabelt en liten (3), en stor og to mellomstore i et soverom beregnet på 3 voksne.

edut:typo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papercut:

Hvilke Outwell telt har dere da? Ble bare "bittelitt" nysgjerrig her :) Vi har Carolina S, men ikke prøvd det enda, kjøpte det på sensommeren i fjor, og resten av den sommeren blåste/regnet bort for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Papercut:

Hvilke Outwell telt har dere da? Ble bare "bittelitt" nysgjerrig her :oops: Vi har Carolina S, men ikke prøvd det enda, kjøpte det på sensommeren i fjor, og resten av den sommeren blåste/regnet bort for oss.

Heia, testen er vel ikke av den ekstreme arten :shock:. Vi har bare et par godværsnetter i teltet, men det skal sies at det blåste litt.

Teltet er Outwell Winfield 5 - ganske likt Winfield Plus på denne siden: http://www.lb-leisure.co.uk/outwelltents.htm

Ripstop/nylon duk, så det er ikke helt hva Vandrefanten jakter på. Jeg er ganske ny med telt i denne klassen og det er nok ikke så vanskelig å imponere meg :lol:.

Veldig positivt at det store soverommet passer meg og mine tre. Da blir det danseplass i resten av teltet når det lille soverommet er fjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et OK telt dette. Vårt Outwell telt er heller ikke noe ekstremtelt til bruk på høyfjellet eller i skikkelig uvær. Vi har kjøpt teltet vårt for å bruke det på kanotur uten bæringer. Komfort, fast bunn og myggnetting i dør/lufteåpning var våre ønsker.

Det andre teltet vårt tåler mye vær av forskjellig slag, men egner seg ikke akkurat i ryggsekken det heller.

Vi trives med å kjøre bil helt frem dit vi skal, eller eventuelt kjøre frem dit vi setter ut kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest PaperCut

Jeg håper jeg blir tilgitt avsporingen, men nå har vi fått noen dager i teltet (camping i Billund), og jeg er strålende fornøyd.

Det ble mye småbesøk av eddiser og biller, så det der med hel bunn vs. løs bunn er en ting som det er lurt å tenke over. Løs bunn kan lett vaskes, men hel bunn - vil jo holde mange smågjester ute.

Det var to outwell telt i samme størrelse på samme sted som oss. Det ene var nesten likt vårt, med bomullsduk. Delikat og stødig. Så var det et litt større bomullstelt med vinklede hjørnestenger. Jeg har en teori om at hele teltstenger tåler litt mer vær enn de vinklene, men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre at dere hadde en fin tur og er fornøyd med teltet :D

Vårt telt er med fast bunn, nettopp med tanke på småkryp, edderkopper er ikke så skumle synes jeg - sjelden de biter, men værre med maur og andre kryp.

Det kan godt hende de vinklede tåler vinden dårligere, men stengene der er også delvis buet på de fleste vil jeg tro. Årets modeller av Outwell telt har også fått ekstra forsterkning mot vind på bardunfestene på teltene. Bomullsteltene er helt sikkert fine, men mye tyngre, fordelen er jo at de puster i motsetning til polyesterteltene.

Vi har fortsatt ikke prøvd vårt Outwell telt, har ikke vært værforhold for kanotur for oss enda i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.