Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken av disse jakkene skal jeg velge?


sigveo

Anbefalte innlegg

Jeg har nå saumfart terrenget for å prøve å finne meg ei skikkelig tur-jakke. Jakken skal brukes til kalde skiturer midtvinters, påsketurer og fotturer. Jeg har nå kokt det ned til disse jakkene:

-Norrøna Stormjakke

http://www.norrona.no/web/products.nsf/AppWPByDescriptionNO/d54050cc753b75e9c1256b4f007e5b84

Er bekymret for at denne jakken blir for stor og "løs". Men samtidig trenger man jo rom til klær under jakken. Liker at det er muligheter til å feste pelskant rundt hetten, som den eneste av disse 3 jakkene.

-Bergans Anatomic

http://www.bergans.no/sider/bekledning.asp?bekID=5250

Usikker på om denne er "rå" nok. Hvor mye bank den tåler værmessig. Er usikker på Gårteks vs Dermizax.

-DNT's jakke i samarbeid med Bergans

http://www.bergen-turlag.no/article.php?ar_id=3305&fo_id=316

Veldig vanskelig å finne info og erfaringer om denne jakken, ikke mins fordi www.dnt-turutstyr.no ikke har funka på over ei uke nå.

Håper dere kan hjelpe meg, folkens!

-Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For egen del ville jeg styre unna klær med Gore-Tex med tanke på vinterbruk. Gore-Tex puster, men ikke tilstrekkelig ved aktivitet og man blir klissvåt innenfra. Saltet i svetten tetter porene i Gore-Texen etter en dags aktiv bruk og hvis det er skikkelig kaldt, vil rimet også være med på å forverre problemet.

Har selv en utmerket Gore-Tex dress fra Norrøna til fisketurer i vått vær, men om vinteren er den helt ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del ville jeg styre unna klær med Gore-Tex med tanke på vinterbruk. Gore-Tex puster, men ikke tilstrekkelig ved aktivitet og man blir klissvåt innenfra. Saltet i svetten tetter porene i Gore-Texen etter en dags aktiv bruk og hvis det er skikkelig kaldt, vil rimet også være med på å forverre problemet.

Har selv en utmerket Gore-Tex dress fra Norrøna til fisketurer i vått vær, men om vinteren er den helt ubrukelig.

Jeg bruker Gore-tex og er fornøyd med det. Lars Monsen brukte 3 lags Gore Tex på Canada på tvers, og Gore Tex er membran i Kokatat sine tørrdrakter til kajakkpadling som er regnet som det beste på markedet. Dette er i høyeste grad utsatt for salt.

Gore-tex er så mye, men min erfaring er ikke at det er ubrukelig på vinteren i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Norrøna Stormjakke de siste 5-6 årene, og er ganske godt fornøyd med denne. Opplever den ikke som spesielt stor og løs; det er jo bare å snøre den inn litt. Jakka tåler det meste av vær, men jeg er enig i at gore-tex ikke fungerer optimalt på skikkelige svetteturer i streng kulde. Har flere ganger opplevd at jakka er hvit av rim på innsiden når jeg tar den av, særlig etter en heftig kveld i alpinbakken.

Jakka begynner imidlertid å bli litt slitt. Enkelte løse tråder her og der, og noen borrelåser som har løsnet fra stoffet under.

Du bør også kikke litt på jakkene til The North Face. Broderen har en slik, husker ikke modell, men den har i alle fall en elegant hetteløsning som gjør at hetta følger med når du vrïr på hodet. Dette kan være et problem med andre jakker; hetta hindrer sikten til sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Norrønna sine goretex jakker de siste 15 årene. Har vært veldig fornøyd helt til de byttet goretex (??). Den siste jakka jeg kjøpte var bare dritt. Pustet dårlig, problemer med glidelåsene og til slutt datt rett og slett snølåsen av. Ble fortalt av en forhandler at Norrønna med vilje har begynnt å lage dårligere jakker siden de gamle var for slitesterke og dermed solgte mindre.

Nå er det bergans for alle penga. Har ingen dårlige erfaringer med dermizax så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis det er slik at gore-tex og membranløsninger er ubrukelig om vinteren, så er det vel et tankekors at Erling Kagge, Børge Ousland, Torry Larsen, Gjeldsnes, med flere har valgt disse plaggene til ekstremt krevende og langvarige polarekspedisjoner..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at gore-tex og membranløsninger er ubrukelig om vinteren, så er det vel et tankekors at Erling Kagge, Børge Ousland, Torry Larsen, Gjeldsnes, med flere har valgt disse plaggene til ekstremt krevende og langvarige polarekspedisjoner..?

Membraner virker også vinterstid, men problemet med GoreTex er at under ca -5°C blir den ganske tett og hvis du da svetter mye dannes det ett islag på innsiden. Poenget er da å justere med annet tøy under, slik at man ikke blir svatt med den aktiviteten man bedriver.

En annen ting er at Dermizax'en har bedre egenskaper ved kulde og ved sølete forhold. Den tåler også bedre å vaskes med vanlige vaskepulver (som inneholder zeolitter). Grunnen til det er at Dermizaxen er tøyelig og partikler/is som tetter porene vil lettere løsne og falle ut igjen. GoreTex'en er stiv og ting som tetter porene må derfor "brekkes" løs. Det er mange andre membraner på markedet med varierende egenskaper som: HellyTech, TriplePoint, Durepel, Aquaguard, Celtech, Hytrel, Aquatech og mange fler.

Ikke glem: Ut fra hvor mange som bruker hvilken membran, så er det jo lett å se hvilket merke som er best på merkevarebygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er her som de fleste andre plasser. Hver membran har sine fans. Det må jo bety at begge tross alt er gode merker. Men jeg har notert at noen har dårlige erfaringer med Gore-Tex...

Men er det noen som har erfaringer med DNT sin jakke?

Tusen takk for at dere hjelper så godt til, folkens! Dere gjør dette til det beste forumet på friluftsutstyr jeg har sett! Kjempebra at så mangen er interessert i å hjelpe. Bare pøs på med erfaringer!

-Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vestmar, du skriver at antallet jakkebrukere sier noe om merkevarebygging, noe jeg ikke er helt enig i. Antallet brukere av en modell, eller et merke har vel minst like mye å gjøre med kvalitet og forholdet kvalitet/ pris.

Et eksempel fra bilverdenen; når Toyota gjør det bra på salgsstatistikkene år etter år har det vel tross alt kansklje mest kvalitet/pris å gjøre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at GoreTex er en sterk merkevare. Det er mange klesprodusenter som velger dem av den grunn, ikke fordi det nødvendigvis er det beste stoffet for den bruken folk flest har. Her i Norge er antaglig Dermizax mer passende i forhold til vårt klima. Derfor mener jeg at man må vurdere sitt behov og kanskje gå mer i dybden for å finne det som passer en best, siden det er et hav av muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg sier at GoreTex er en sterk merkevare. Det er mange klesprodusenter som velger dem av den grunn, ikke fordi det nødvendigvis er det beste stoffet for den bruken folk flest har. Her i Norge er antaglig Dermizax mer passende i forhold til vårt klima. Derfor mener jeg at man må vurdere sitt behov og kanskje gå mer i dybden for å finne det som passer en best, siden det er et hav av muligheter.

For det første finnes det flere forskjellige typer GTX, for å nevne hovedtypene: Standard GTX (brukes i en del billigere plagg), PackLite GTX (lette & "små" plagg, er den GTX'en som puster best), XCR GTX (Den kraftigste, tåler mest "bank" og er mest slitesterk). Standard GTX puster ifølge tester like bra som Dermizax, og de tåler ca like mye vann. PackLite og XCR puster litt bedre enn hva dermizaxen gjør, og tåler også mer vann. Bergans' plagg (= (for det meste)dermizax), er dog noe billigere sånn generelt sett i forhold til hva plagg som benytter XCR og Packlite er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.